Ik ben een jaar aan het touwtrekken geweest via de ombudsrail met de NMBS. Veel bellen, geduld en emails. Tjah ik woon in (NL) de grensstreek en moet geregeld naar UZ Brussel met mijn gehandicapte partner.
We kunnen vanaf 11.12.2022 in België 1 treinkaartje kopen en de Nederlandse ov begeleiderskaart gebruiken zonder te starten in Nederland 🎊🎊🎊
Het ongemak is dus binnenkort van de baan 🎊🎊
Hoe het zit met De Lijn (bus en tram) dat weet ik niet. Wel is het zo dat de NMBS Belgische ov begeleiderskaarten uitgeeft en ook gebruikt worden in bus en tram en metro.
Ik zou uitleggen dat het in de NMBS de kaart accepteert in de trein, dan zal de controle in bus of tram niet moeilijk moeten doen.
Ik lees graag jullie bevindingen na 11 december 2022.
-------
Email van de directie nmbs:
Beste,
De voorbije maanden hebben we het nodige ondernomen om onze regels en processen aan te passen.
Vanaf 11 december 2022 volstaat het om uw Nederlandse OV-begeleiderskaart te tonen aan de treinbegeleider. Als houder van een Nederlandse kaart kan u vanaf dan op het NMBS-net kosteloos een begeleider meenemen (zowel bij een grensoverschrijdende als niet-grensoverschrijdende reis). U heeft vanaf dan geen bijkomende vervoerbewijzen of kaarten nodig (zoals het €0-biljet van NS).
In de hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,
Matthias Dubois
NMBS
ze referentie Uw referentie Brussel, 14 november 2022.
Referenrie: JDS/81957313 2021/04/273/01
Uw vraag m.b.t. de reactie van S*** Van N***
Geachte mevrouw,
Wij hebben uw vragen in het dossier van S*** Van N** goed ontvangen. Alvast onze oprechte excuses voor
ons laattijdige antwoord. U vroeg ons of wij de Nederlandse kortingskaart Kosteloze Begeleider al kunnen
erkennen zonder dat het omgekeerde het geval is.
Intussen werd beslist dat de kaarten Kosteloze Begeleider van NS en van CFL vanaf 11 december 2022 zullen
worden geaccepteerd op ons net. Vanaf die datum zal er dan ook geen 0€-biljet meer nodig zijn voor de
begeleider van reizigers die vanuit Nederland of Luxemburg reizen met een kaart Kosteloze Begeleider.
Wij hopen u met deze informatie van dienst te zijn.
Met vriendelijke groeten.
Liesbeth Van Praet
NMBS Klantendienst