beantwoord

Stoel kiezen bij boeken

  • 26 April 2024
  • 14 reacties
  • 403 Bekeken

Kan je bij NS internationaal niet zelf de stoel kiezen behalve, bij het raam, gangpad etc maar niet de positie? Bij Treinreiswinkel zag ik wel die optie.. 

icon

Beste antwoord door Daniel 27 April 2024, 20:11

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Bij NS-international gaat dat niet inderdaad. Richting Londen/Parijs kan het als ik me niet vergis wel bij Eurostar en richting Duitsland sowieso bij DB.

De OeBB biedt ook mogelijkheden om een stoel te kiezen, maar in mijn ervaring wel alleen bij reizen die deels door Oostenrijk komen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij Eurostar kan het op het moment alleen richting Londen dat je via het beheren van je boeking een voorkeur kunt aangeven. Verder is wat @Daniel aangeeft correct.

Het systeem van DB geeft veel mogelijkheden als je bij het boeken de treinplattegrond te zien krijgt. In het overgrote deel van de gevallen klopt de rijrichting wel ten opzichte van de plattegrond. Hou er wel rekening dat met name in Duitsland er nog wel eens een rijrichtingwissel is.

Reputatie 7
Badge +1

Voor Eurostar kun je het achteraf altijd wijzigen, onafhankelijk van waar je geboekt hebt, op de Eurostar-website via “Manage Booking".

Reputatie 7
Badge +4

Bij DB is de rijrichting niet altijd meteen helder. Vanuit Nederland zit de eerste klassen de ICE meestal vooraan en vanaf Frankfurt meestal achteraan. Daar kun je het nog een beetje uit afleiden. Bij DB is bijvoorbeeld een vierzitje met een tafeltje in de afbeelding duidelijk te zien. Achteraf wijzigen tegen de eerder betaalde prijs kan niet.

Het is zaak vroeg te reserveren. In de zomer zit de rechtstreekse trein naar Basel vaak al vroeg vol.

Wie niet wil reserveren kan, mits de trein niet echt vol zit, kan ook af en toe van plaats wisselen. Bedenk dat als u Utrecht-Basel wilt reserveren dat ook niet lukt omdat een deel van het traject gereserveerd is. In de praktijk kan het dus meevallen.

Met NSInternational kun je beter alleen werken als je 100 procent korting in Nederland kan invullen. Ik doe alles met DB.Ik vind de wijze waarop NSInternational functioneert niet sympathiek en manipulatief voor niet-ervaren reizigers. Om nog maar te zwijgen over de opties bij stoelreserveringen. Iemand die naar Aken reist, hoeft niet altijd een kaartje te kopen via NSInternational en dat wordt een beetje gesuggereerd. Ik vind dat niet correct.

Eerder kon je gewoon de stops in het buitenland zien van de internationale treinen die uit Nederland vertrokken en dan zag je meteen wanneer de trein bijvoorbeeld in Keulen was. Nu moet dat via de omweg van NSInternational, omslachtig voor de klant, en dat vervelende gedoe kan alleen maar een commercieel doel hebben.

Hoe het wel moet, wordt hierboven door @rvdborgt  al aangegeven bij Eurostar.

Reputatie 3

In de DB app staat onder “Wagenreihung” de rijrichting van de trein.

 


Vervolgens kan bij het reserveren een zitplaats naar keuze worden gereserveerd.

Zitplaats 12 in rijtuig 39 is een zitplaats in de rijrichting.

 

Het is dus prima mogelijk om een zitplaats in de rijrichting te reserveren via de DB app.

Het is echter altijd goed en wel mogelijk dat een ICE stel in omgekeerde rijtuigvolgorde rijdt, dus de garantie is er helaas nooit. Hetzelfde geldt voor Thalys.

Reputatie 7
Badge +2

Bij DB is de rijrichting niet altijd meteen helder. Vanuit Nederland zit de eerste klassen de ICE meestal vooraan en vanaf Frankfurt meestal achteraan. Daar kun je het nog een beetje uit afleiden. Bij DB is bijvoorbeeld een vierzitje met een tafeltje in de afbeelding duidelijk te zien. Achteraf wijzigen tegen de eerder betaalde prijs kan niet.

Een ideale bron daarvoor: https://www.vagonweb.cz/razeni/ Staan de samenstellingen voor heel Europa op en bij treinen die kopmaken onderweg wordt ook vermeld waar ze dat doen (en wat de samenstelling na dat punt wordt)

 

Het is zaak vroeg te reserveren. In de zomer zit de rechtstreekse trein naar Basel vaak al vroeg vol.

Zal je deze zomer geen last van hebben, want dan rijdt die niet meer.

In de DB app staat onder “Wagenreihung” de rijrichting van de trein.

Op de website van DB staat de rijrichting er overigens niet bij op de reserveringspagina, maar daar kan je die wel perfect afleiden uit de rijtuigvolgorde op bovenstaande site.

Die rijrichtingspijltjes zijn sowieso niet altijd 100% betrouwbaar met treinen die onderweg kopmaken, want dan is het soms een beetje de vraag voor welk deel van de rit het pijltje nu geldt.

In de DB app staat onder “Wagenreihung” de rijrichting van de trein.

 


Vervolgens kan bij het reserveren een zitplaats naar keuze worden gereserveerd.

Zitplaats 12 in rijtuig 39 is een zitplaats in de rijrichting.

 

Het is dus prima mogelijk om een zitplaats in de rijrichting te reserveren via de DB app.

Klopt het dat ik op de SB site geen rijrichting zie staan? 

Reputatie 7
Badge +2

Ja dat klopt, zie mijn bericht direct boven het jouwe. Daar staat ook hoe je alsnog de rijrichting kunt achterhalen.

Ik was nog niet helemaal wakker.. Dank je! 

 

Waarom verdwijnen de gekozen zitplaatsen bij het boeken? Ik heb op de heenreis drie treinen en als ik dan voor trein 1 de zitplaatsen gekozen heb en dan trein 2 kies dan is de keuze van trein 1 opeens weg.. 

Ik weet niet hoe dat bij DB werkt. Dit kan je beter daar navragen.

Reputatie 7
Badge

Waarom verdwijnen de gekozen zitplaatsen bij het boeken? Ik heb op de heenreis drie treinen en als ik dan voor trein 1 de zitplaatsen gekozen heb en dan trein 2 kies dan is de keuze van trein 1 opeens weg.. 

Normaal gesproken kun je trein voor trein selecteren qua stoelen. Mocht het kennelijk niet lukken dan is het goed om te weten, dat je wel alvast het ticket kunt boeken voor het huidige tarief en de stoelen later nog kunt proberen te boeken in 1x (want dan maar 1x kosten voor reservering) door dezelfde reis opnieuw in te geven maar dan ‘Nur Sitzplatz’ oid te selecteren.

Soms is voor een bepaalde trein iets (nog) niet te selecteren, maar dat wordt dan aangegeven, dan zou niet de al eerder gekozen trein qua reservering eruit gehaald moeten worden. Dat lijkt meer op een ‘weeffout’.

Er zit inderdaad een fout in het systeem. Want van de keuzes wordt de helft niet onthouden en/of beslissen zij waar je zit. 
Kan je dat later nog aanpassen? 

Reageer