beantwoord

studenten ov buitenland

  • 21 March 2024
  • 6 reacties
  • 132 Bekeken

Goedemiddag, ik ben van plan om morgen naar Luxemburg te gaan en dan zo ver mogelijk met het studenten ov te komen. Daarna word ik opgehaald. Nou zie ik 2 treinen die vanaf een Nederlands station naar Luik en Aachen gaan. Kan ik 1 van deze 2 pakken met m’n studenten ov? Zo ja/nee is er ook een trein met studenten ov die je kan pakken waarmee je een eind richting Luxemburg komt. Ik hoor het graag! Alvast bedankt.

 

icon

Beste antwoord door Daniel 21 March 2024, 17:36

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Uw studenten OV is niet geldig in België. U kunt er wel mee naar Aachen reizen maar dan zal u nog een heel eind door Duitsland moeten reizen. U kan dan via Trier denk ik naar Luxemburg. Voor de trein via Luik zal u vanaf Eijsden een kaartje naar Luxemburg moeten kopen. Het studenten OV is een Nederlands Product en derhalve natuurlijk niet in het buitenland geldig. Aachen heeft als grensplaats sinds enige tijd een OV-chippaal staan en daar kunt u dus nog wel uitchecken.  

Reputatie 7
Badge +2

Voor de trein via Luik zal u vanaf Eijsden een kaartje naar Luxemburg moeten kopen.

Niet vanaf Eijsden maar vanaf Visé Grens. Online of bij de automaat verkrijgbaar door 100% korting in Nederland te selecteren.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de trein via Luik zal u vanaf Eijsden een kaartje naar Luxemburg moeten kopen.

Niet vanaf Eijsden maar vanaf Visé Grens. Online of bij de automaat verkrijgbaar door 100% korting in Nederland te selecteren.

100% wanneer je reist op de dag dat je vrij reizen hebt 40% als je reist op een dag dat je geen vrij reizen hebt.

Reputatie 7
Badge +1

Als je nog geen 26 bent, dan kost dat €10 in 2e klas naar iedere bestemming in Luxemburg, bv. naar Troisvierges (1e station in Luxemburg). 2e klas in Luxemburg is gratis.

Reputatie 3

U kunt met OV chipkaart in het buitenland (voor Nederlanders tarief) reizen;

Tussen Groningen en Leer Ostfriesl (bus 620, bus 654, inchecken bij Arriva op het treinstation),

Enschede tot Gronau westf (RB51 RB65 Blauwnet), 

Arnhem tot Emmerich (RE19 Arriva)

tussen Heerlen en Aachen (RE18 Arriva).

 

 

 

(Eijsden ligt in Nederland en kan met OV chipkaart (ook studenten OV) gereisd worden)

Ik denk dat het voordeligste optie is om met OV chipkaart te reizen naar Maastricht (of NS ticket naar Vise met 40 of 100% korting), Youth Ticket (t/m 25 jaar) of weekend ticket na 19:00 tot het laatste station in België en internationale vervoersbewijs tussen het laatste station in België en het eerste station in Luxemburg.

 

In Luxemburg is het OV gratis in 2de klas.

 

In Duitsland had je gebruik kunnen maken van 49 euro ticket. Echter, omdat de abonoment voor 10de van de maand op moet worden gezegd zit je nu 2 maanden aan vast.

 

Reputatie 1

Voor de trein via Luik zal u vanaf Eijsden een kaartje naar Luxemburg moeten kopen.

Niet vanaf Eijsden maar vanaf Visé Grens. Online of bij de automaat verkrijgbaar door 100% korting in Nederland te selecteren.

100% wanneer je reist op de dag dat je vrij reizen hebt 40% als je reist op een dag dat je geen vrij reizen hebt.

De trein stopt niet op Visé Grens. Daar kan Jaron dus niet worden opgehaald. De vraag is niet hoe je goedkoop naar Luxemburg komt, maar tot hoe ver je met het OV-product kunt reizen. Eijsden of (blijkbaar) Aachen Hbf dus.

Reageer