beantwoord

Treinreis Kopenhagen boeken

  • 26 April 2024
  • 52 reacties
  • 1171 Bekeken

Het lukt niet op nu voor in augustus een treinreis naar Kopenhagen te boeken. 

Zelfs bij de DB niet. Iemand tips? 

icon

Beste antwoord door Seinhuis 26 April 2024, 11:51

Bekijk origineel

52 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als u naar Kopenhagen gaat, is dat niet via Zweden. SJ is de Zweedse maatschappij. DSB is Deens. Er lopen treinen met overstap in Hamburg.

Aanvullende informatie:

https://www.thetrainline.com/nl/treintijden/amsterdam-naar-kopenhagen#:~:text=Met%20de%20trein%20van%20Amsterdam%20naar%20Kopenhagen&text=Je%20geniet%20van%20comfortabele%20zitplaatsen,doorkruis%20Nederland%2C%20Duitsland%20en%20Denemarken.

 

Ik kan hem op DB Navigator boeken, negeer NS International, die dwingen je als je naar Aken wilt via hen een kaartje te kopen. In het buitenland kunt u niet zonder de app DB Navigator.

Probeer het anders via Bahn.de.

NS  International heeft alleen zin als u met 100 procent korting in Nederland wilt reizen. De Duitse site geeft die optie niet.

Reputatie 7
Badge +3

De heenreis geeft inderdaad een foutmelding dat de EC394 tot nader bericht niet te reserveren is.

Ik heb een terugreis op 23 augustus gevonden met vertrek om 09.11 uit Kopenhagen met overstap in Hamburg Hbf, Osnabrück Hbf en Deventer. Treinnummers EC393, ICE2413 en IC142. Kost p.p. €64,80 (Supersparpreis) inclusief zitplaatsreservering.

Mijn advies is om de terugreis al te boeken en wekelijks te proberen of de heenreis geboekt kan worden. Uiteindelijk zal de EC394 wel een keer beschikbaar komen.

Stel je wil een weekend naar Kopenhagen met de trein. 

Dat lijkt me een wat raar idee omdat de reistijd dan in geen enkele verhouding tot de verblijftijd staat. Juist voor een weekend kun je beter het vliegtuig nemen, als je twee weken gaat de trein. Overigens los van het feit dat ik (het saaie) Kopenhagen als bestemming sowieso niet zo interessant vind.

Wachten tot de EC beschikbaar is lijkt me een goede keuze. Die 3 minuten in Hengelo is geen optie. De trein van 7:02 op Apeldoorn lijkt me een hele goede optie. Is nog goedkoper ook dan die van 7:20. Overstap 0:32 of 1:32 in Osnabrück of 0:35 in Hannover. Als u de aansluiting van 0:32 in Osnabrück mist, wacht u een uur langer en haalt u de aansluiting in Hamburg toch. En mist u die aansluiting in Osnabrück niet, dan hebt u 1:39 in Hamburg rond lunchtijd 😀. Maar als u het liever spannend houdt, dan is er de mogelijkheid van de 0:16 overstap in Duisburg 😉. Zie het sowieso als een avontuur. 

Lunchtijd klinkt goed! 
Ja het boeken is al een avontuur op zich!

Reputatie 2

Ik kies toch maar voor een vertrektijd later want ik ga niet 179 betalen ipv 59. 
Maar dan is er weer gedoe bij het boeken van de stoelen. Waarom verdwijnen de gekozen zitplaatsen bij het boeken? Ik heb op de heenreis drie treinen en als ik dan voor trein 1 de zitplaatsen gekozen heb en dan trein 2 kies dan is de keuze van trein 1 opeens weg.. 

Hoe staat het nu met de boeking? De trein van 12:53 is namelijk boekbaar voor €59,90!

Plaatsreservering voor de EC 394 kan nu nog niet, maar kan later toegevoegd worden. 

Reputatie 3

SJ (Zweedse spoorwegen) rijdt een nachttrein van Stockholm via Kopenhagen airport naar Hamburg (in zomer door naar Berlijn).

Het lukt mij ook niet om tickets te boeken voor EN 346 van SJ. Omdat alle vervoerders gebruik maken van hetzelfde verkoop-systeem, is de enige optie wachten.

Voor andere verbindingen naar Kopenhagen is het wel mogelijk om tickets te kopen. Zo komt IC1488 van CPH om ongeveer hetzelfde tijdstip aan, maar heeft u wel 2 extra overstappen in de nacht (en geen bed)

Gelukkig is 27 april morgen. Dus laat het even rusten en probeer het morgenmiddag/avond bij NS international, DB of treinreiswinkel (pakketreis of losse ticket).

 

EN 346 naar Kopenhagen en Stockholm (en EN 345 naar Hamburg en Berlijn) heeft 3 verschillende klassen. Couchettecompartiment is het goedkoopste, dan slaapt u met andere mensen op hetzelfde kamer (totaal 6 personen). Sleeper Compartment en Business Class Compartment heeft 1, 2 of 3 bedden, hier is het mogelijk om alleen of samen met uw partner/kind te slapen.

Tevens is er ook een restaurantwagen aanwezig.

 

Probeer vroeg te boeken. Het verschil tussen 1 dag zal niet groot zijn, maar hoe later geboekt wordt hoe duurder het is.

 

Mogelijk gaat vanaf december 2025 rechtstreekse trein rijden tussen Amsterdam en Kopenhagen.

 

Reputatie 2

Voor de goede orde: EC394 is nog steeds NIET te boeken voor een groot deel van augustus (inclusief de 15e). Noch bij NSInternationaal, noch bij DB en ook niet bij thetrainline.com. De prijs is wel te zien, maar als je probeert te boeken krijg je “Deze trein zit vol” of “Es sind leider nicht meer ausreichend Sitzplätze verfügbar”. Thetrainline crasht nog steeds. Als ik rond het middaguur nog geen reactie van DB heb ga ik bellen (“het is voor een vriend” 😉).

Reputatie 7
Badge

Zou kunnen. Maar met de trein is ook wel leuk. Maar dan moet alles meezitten. Stel je wil een weekend naar Kopenhagen met de trein. Maar je kan de volledige reis niet boeken omdat er weer iets is zoals werkzaamheden. Maar het hotel moet wel geboekt worden en ik kan me voorstellen dat je niet te lang wil wachten tot een trein beschikbaar is. Dan is de verleiding groot om te vliegen groot aangezien je altijd en makkelijk kan boeken.

Reputatie 7
Badge +1

En je dan toch maar afvragen waarom mensen het vliegtuig nemen op dit soort relatief korte trajecten. 

 

Reputatie 2

Tja, het romantische is er helemaal af met de (internationale) trein. Vroeger maakte je plannen met de Thomas Cook Timetable en ging de mevrouw achter de balie de onbekende dingen uitzoeken… Maar ik blijf nu nog steeds positief. Ik denk dat de internationale trein de wind in de zeilen gaat krijgen en dat het beter gaat worden. En dat is ook doordat er hier af en toe verzucht wordt van “een normaal denkend mens had allang een vliegtuig geboekt”. Niet om anderen te ontmoedigen, maar om duidelijk te maken dat er nog heel veel werk gedaan moet worden.

Afgelopen week heb ik een enquête ingevuld van Eurostar over internationaal reizen met overstap. Ze gingen stilletjes uit van één enkele overstap. Vonden ze al héél ambitieus. Ik kon iig mijn ei kwijt en krijg 100 Eurostar-punten. Alle kleine beetjes helpen.

Reputatie 2

Het antwoord van de Deutsche Bahn: “Het Wagenplan is nog niet beschikbaar en daarom kan de trein nog niet gereserveerd worden. U wordt geadviseerd het om de twee dagen te proberen, totdat het lukt.”

Het goede nieuws is dat de trein(en) dus nog niet volgeboekt zijn; ze zijn zelfs nog niet boekbaar. Het klopt dat de trein van 31 augustus al wel boekbaar is, hoewel dat later is; de wegen van spoorwegmaatschappijen 🚂 zijn soms ondoorgrondelijk. 

Ik vermoed ook dat als u niet in Hamburg opstapt, maar eerder, bijvoorbeeld als u vanuit Nederland reist, het waarschijnlijk duurder zal zijn om twee kaartjes te kopen. De vraag is dan of u ook wacht met het boeken van het voortraject.

Graag niet op de boodschapper schieten, mijn schuld is het niet. Sterkte in ieder geval.

Reputatie 2

Als ik probeer te reserveren via DB Duisburg - \Kopenhagen kan ik wel plaatsen in de trein kiezen voor Duisburg - Hamburg. Maar niet alles is nog beschikbaar. Het lijkt erop dat men wel heeft kunnen reserveren? 

De trein tot Hamburg is inderdaad al te boeken. Die gaat niet ineens volgeboekt zijn, maar de prijzen kunnen over een paar weken wel ineens, zeg €12, duurder zijn (ik baseer me op het prijsverschil tussen 19/8 en 1/7). De hele reis Nederland-Kopenhagen als één reis boeken geeft €8 (non-flex) tot €14 (semi-flex) voordeel. En dat heeft als extra voordeel dat het risico van het missen van de aansluiting in Hamburg voor de kaartjesverkoper is (even kort door de bocht). U moet zelf even de afweging maken of u nu boekt tot Hamburg, of dat u wacht te de EC-trein boekbaar is.
Denk ook aan het volgende:

Met BahnCard 25 Probe @ €20 hebt u 3 maanden 25% korting. De  bovengenoemde verschillen zijn dan dus 25% minder. 

Plan voldoende overstaptijd. 39 minuten in Hamburg is ok. 16 minuten in Duisburg lijkt mij erg krap. Maar als u stalen zenuwen hebt en het niet erg vindt eventueel 2 uur later in Kopenhagen aan te komen wel te doen. 

De DB is lekker bezig. Ze hebben de rechtstreekse trein 394 van Hamburg naar Kopenhangen nu maar tot Padborg. Daarna verder met andere treinen. Hamburg - Padborg, Padborg - Fredericia, Fredericia - Kopenhagen. En een ruim een uur later aankomen. 

Reputatie 2

De DB is lekker bezig. Ze hebben de rechtstreekse trein 394 van Hamburg naar Kopenhangen nu maar tot Padborg. Daarna verder met andere treinen. Hamburg - Padborg, Padborg - Fredericia, Fredericia - Kopenhagen. En een ruim een uur later aankomen. 

Op de terugweg ook. Niet leuk, maar geen paniek. De vertraging is maar 9 minuten als je de overstaptijd op ‘normaal’ zet. En dat zou ik hier doen. Als je in het laatste stuk een overstap mist, valt niet je hele reis in duigen.

Voor de terugweg is het lastiger. Als je de hele reis in één keer boekt zal de spoorwegmaatschappij een oplossing moeten aanbieden als je een aansluiting mist. Je kunt dus hier ook beter de overstap op ‘normaal’ zetten met het risico op vertraging. Want als je een grotere overstaptijd zet weet je zeker dat  jje er twee uur langer over gaat doen. 

De heenreis geeft inderdaad een foutmelding dat de EC394 tot nader bericht niet te reserveren is.

Ik heb een terugreis op 23 augustus gevonden met vertrek om 09.11 uit Kopenhagen met overstap in Hamburg Hbf, Osnabrück Hbf en Deventer. Treinnummers EC393, ICE2413 en IC142. Kost p.p. €64,80 (Supersparpreis) inclusief zitplaatsreservering.

Mijn advies is om de terugreis al te boeken en wekelijks te proberen of de heenreis geboekt kan worden. Uiteindelijk zal de EC394 wel een keer beschikbaar komen.

Denk je dat heen tzt nog gaat komen? Of is er kans dat het echt niet gaat want dat is wel zonde van de terugreis boeken.. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat de heenreis nog wel beschikbaar komt. Maar het zal afhangen van de bevestigde dienstregeling. Mogelijk weer met een extra overstap tussen Hamburg en Kopenhagen in Pinneberg. Dat was dit voorjaar ook het geval.

Reputatie 2

De heenreis geeft inderdaad een foutmelding dat de EC394 tot nader bericht niet te reserveren is.

Ik heb een terugreis op 23 augustus gevonden met vertrek om 09.11 uit Kopenhagen met overstap in Hamburg Hbf, Osnabrück Hbf en Deventer. Treinnummers EC393, ICE2413 en IC142. Kost p.p. €64,80 (Supersparpreis) inclusief zitplaatsreservering.

Mijn advies is om de terugreis al te boeken en wekelijks te proberen of de heenreis geboekt kan worden. Uiteindelijk zal de EC394 wel een keer beschikbaar komen.

Denk je dat heen tzt nog gaat komen? Of is er kans dat het echt niet gaat want dat is wel zonde van de terugreis boeken.. 

100% zekerheid heb je nooit. Maar de EC 392 van 14:53 is al wel te boeken. Als dat als plan B kan werken, dan zou ik niet twijfelen. En voor €6 meer is er de Sparpreis Europa (semi-flex). Annuleren tegen €10 kosten tot daags voor vertrek (tegoedbon). De BahnCard 25 is niet restituteerbaar, maar hoeft nu ook niet gekocht te worden. Gewoon 25% korting aanklikken en kaart pas bij de boeking van de heenreis (of later) kopen. 

Ik kan nog steeds niet reserveren voor medio augustus… :-/

Op de 31e is die trein inderdaad te boeken. Op veel andere data in augustus niet. (Ik heb ze niet allemaal geprobeerd.) De foutmelding is anders dan gisteren. Nu zou de trein volgeboekt zijn. Ik heb gisteren bij DB navraag gedaan en laat van me horen als ik een antwoord heb.

Ik hoor het graag!

 

Reputatie 7

Stel je wil een weekend naar Kopenhagen met de trein. 

Dat lijkt me een wat raar idee omdat de reistijd dan in geen enkele verhouding tot de verblijftijd staat. Juist voor een weekend kun je beter het vliegtuig nemen, als je twee weken gaat de trein. Overigens los van het feit dat ik (het saaie) Kopenhagen als bestemming sowieso niet zo interessant vind.

Kopenhagen is best leuk voor een keer. En je kan het mooi koppelen met dagjes uit in de omgeving. Helsingborg is best leuk en je kan mooi en snel een dagje naar Malmö en de mooie Zweedse stad Lund.

Allemaal met Kopenhagen als springplank.

Ik kies toch maar voor een vertrektijd later want ik ga niet 179 betalen ipv 59. 
Maar dan is er weer gedoe bij het boeken van de stoelen. Waarom verdwijnen de gekozen zitplaatsen bij het boeken? Ik heb op de heenreis drie treinen en als ik dan voor trein 1 de zitplaatsen gekozen heb en dan trein 2 kies dan is de keuze van trein 1 opeens weg.. 

Reputatie 2

Ik begrijp dat je zenuwachtig wordt, maar de prijs van 179 moet je vergeten. Als de EC 394 reserveerbaar wordt, dan komen ook de goedkopere prijzen terug. (En die ‘als’ is niet 100% zeker.) Wat betreft de zitplaatsen kan ik het moeilijk checken, want ik weet niet welke treinen je boekt. Maar normaal gesproken is alleen de zitplaats van de EC verplicht. Voor de andere moet je waarschijnlijk bijbetalen. Je kunt ook later nog alleen een zitplaats boeken voor de treinen waar het niet verplicht is. En waarschijnlijk kun je ook een geboekte zitplaats vòòr vertrek nog (van plaats, niet trein) veranderen, maar voor Duitsland weet ik dat niet zeker. 

Dank je!
Ik probeer te boeken en het stoelenreserveringssysteem te doorgronden. Maar dat is onmogelijk… 

Reputatie 7
Badge +3

@DodoDodo 
De EC394 is gewoon te boeken op alle dagen in augustus.
Hier een voorbeeld voor 15 augustus.
 

Er gaat blijkbaar iets anders mis met de boeking.
Wat is het vertrekstation in NL en wat is de exacte reisdatum?

Het is onmogelijk om voor een enkele reis (laat staan een retour) stoelen (3 posities in totaal) te kiezen die het systeem allemaal onthoudt. Maar je mag er wel voor betalen. 

Wellicht dat je later kan reserveren maar dan moet je dus extra betalen. En zoals het systeem nu werkt is dat dan per trein. 

Reageer