beantwoord

Vraag over treinbinding in NL met internationaal ticket en latere trein


Ik moet binnenkort met de trein naar Hengelo. Een enkeltje Amsterdam-Hengelo kost rond de 25 euro. Nu ben ik in bezit van een Bahncard 25 waardoor ik een ticket Amsterdam-Bad Bentheim (DE) kan boeken voor slechts 16 euro via de DB app.  Deze route loopt via Hengelo waardoor dit een goedkopere optie is. 

Ik heb op dit forum in verschillende draadjes gelezen dat treinbinding voor binnenlandse treinen in Nederland van/naar het opstapstation voor de internationale trein niet geldt en men dus een eerdere trein kan nemen, bijvoorbeeld om extra overstaptijd te hebben. Ik vroeg mij af of dit ook is toegestaan voor binnenlandse treinen die later vertrekken dan het tijdstip op het internationale ticket. Met andere woorden; is het toegestaan om met een internationaal treinticket Amsterdam-Bad Bentheim met vertrektijd 19.00 uur vanuit Amsterdam, een binnenlandse NS trein te nemen naar Hengelo die vertrekt vanaf Amsterdam om 20.00 uur? (Vergelijkbaar met het ‘Nahverkehr’ dat in Duitsland ook uitgezonderd is van de Zugbindung). NB: Ik weet dat dit niet geldt voor ICE en IC-Berlijn treinen, ik bedoel dus de gewone intercities van NS. 

icon

Beste antwoord door Tamzin 6 May 2024, 08:20

Bekijk origineel

30 reacties

Reizen in een lagere treincategorie dan ICE/IC is altijd toegestaan.

Volgens mij mag dat niet. https://www.bahn.de/faq/ich-habe-ein-ticket-mit-zugbindung-z-b-sparpreis-darf-ich-bei-hoher-auslastung-eine-andere-verbindung-nehmen

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb twee zaken door elkaar gehaald. Excuses.

De treinbinding geldt alleen binnen Duitsland. Met een ticket van Amsterdam naar Bad Bentheim mag je met binnenlandse treinen van NS reizen.
“Mit dem Sparpreis können Sie nur auf der gebuchten Verbindung reisen. Die Angebote werden innerhalb Deutschlands im ICE, IC/EC angeboten.”
https://www.bahn.de/faq/zuege-sparpreis

Ik heb twee zaken door elkaar gehaald. Excuses.

De treinbinding geldt alleen binnen Duitsland. Met een ticket van Amsterdam naar Bad Bentheim mag je met binnenlandse treinen van NS reizen.
“Mit dem Sparpreis können Sie nur auf der gebuchten Verbindung reisen. Die Angebote werden innerhalb Deutschlands im ICE, IC/EC angeboten.”
https://www.bahn.de/faq/zuege-sparpreis

Het probleem is dat de Zugbindung zich ook uitstrekt tot buiten de landsgrenzen, als je daar opstapt op een trein van DB Fernverkehr.

Reputatie 2

Jan heeft gelijk. Op regionale treinen is geen treinbinding maar je kunt geen IC of ICE Sparpreis zonder reden vervangen door een regionale trein.

 

 

Heb je daar een bron van? Ik heb op de DB-site gezocht, maar daar blijft het nogal vaag of het mag of niet. 

 

Het staat in de Beförderungsbedingungen Deutsche Bahn AG.

Artikel 3.3.1.2 Sie sind zur einfachen Fahrt bzw. zur Hin- und Rückfahrt innerhalb eines Monats nur
an den Reisetagen, in den Zügen der Produktklasse ICE oder IC/EC (Zugbindung) und in der
Wagenklasse gültig, die auf der Fahrkarte bezeichnet sind. Sie gelten in Zügen der
Produktklasse C im Vor- und Nachlauf zu den in der Fahrkarte eingetragenen Zügen am jeweils
eingetragenen Geltungstag sowie bis 10:00 Uhr des Folgetages.

 

Bij een Sparpreis moet je met de geboekte ICE of IC reizen. Produktklasse C (regionale treinen) gelden voorafgaand of opvolgend van de IC(E)-reis, niet in de plaats ervan.

 

Reputatie 2

Ik heb twee zaken door elkaar gehaald. Excuses.

De treinbinding geldt alleen binnen Duitsland. Met een ticket van Amsterdam naar Bad Bentheim mag je met binnenlandse treinen van NS reizen.
“Mit dem Sparpreis können Sie nur auf der gebuchten Verbindung reisen. Die Angebote werden innerhalb Deutschlands im ICE, IC/EC angeboten.”
https://www.bahn.de/faq/zuege-sparpreis

 

De hoofdregel is inderdaad dat treinbinding alleen geldt in Duitsland. Nederland valt onder de uitzonderingen waarbij toch treinbinding van toepassing is als de trein op het Sparpreisticket is aangegeven. Zie de Besondere Internationale Beförderungsbedingungen der
Deutschen Bahn AG - Sonderbestimmungen für Verkehre mit bestimmten Beförderern ins/im Ausland (SCIC-SB)

Artikel 2.1.1 Sofern für die niederländische Strecke keine Wegevorschrift angegeben ist, gelten die
Fahrkarten über den gemäß Tarifkilometern kürzesten Weg. Ohne Nachzahlung kann mit
Fahrkarten zum Flexpreis Europa ein längerer Weg benutzt werden, wenn über diesen
Weg eine schnellere Verbindung besteht oder wenn weniger oft umgestiegen werden
muss. Eine auf der Fahrkarte angegebene ZUGBINDUNG gilt auch in den Niederlanden.

 

Reageer