beantwoord

Wat te doen bij vertraging met een 'advance ticket' bij National Rail (UK)?

  • 11 December 2023
  • 4 reacties
  • 108 Bekeken

Reputatie 5

In het VK kun je als je (lang) van tevoren boekt ‘advance tickets’ krijgen die vaak veel goedkoper zijn dan reguliere (‘anytime’) tickets. De eerste variant heeft beperkingen ten aanzien van omboeken en annuleren en treinbinding. Ik vraag me echter af wat je moet doen als je een ticket met 1 of meer overstappen boekt en je mist deze door vertraging van de voorgaande trein. Op de site van National Rail staat wel volgende informatie:

If the train you purchased a ticket for is cancelled or delayed by more than 60 minutes, special arrangements will be made to accommodate them on another train (although a seat cannot be guaranteed).

 

Maar als je boekt krijg je vaak verbindingen aangeboden waar je maar 10-15 minuten overstaptijd hebt. Wordt de treinbinding dan ook opgeheven (zoals bv in Duitsland het geval is) en kun je gewoon de volgende trein pakken? Ik kan daar niets over vinden.

(Het gaat om treinen die geen verplichte reservering hebben, want je kunt voor dezelfde verbinding ook ‘anytime’ tickets zonder treinbinding kopen.)

icon

Beste antwoord door iMark 11 December 2023, 19:49

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6

Ik ben even rond gaan zoeken en kwam dit tegen. 

Onder het stukje “Travelling in the UK” staat het volgende: “If you miss your next train because a previous connecting train service was delayed, you will be able to travel on the next train provided by the train operator (if the entire journey is booked under one ticket). We recommend speaking to a member of staff on the delayed train or at the connecting station to confirm this or any other options that may be available to you.”

Ik kan niet zo snel iets vinden of het anders is voor advance tickets, maar ik ga er van uit dat dit dan ook geldig is voor alle ticket soorten. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt je rechten teruglezen in de National Rail Conditions of Travel. In deel E, paragraaf 28 staat een heel overzicht van wat je rechten zijn wanneer er iets misgaat op reis. Wat @Daniël NS aanhaalt over Advance Tickets is verder correct. Je zult in (vrijwel) alle gevallen met de eerstvolgende mogelijkheid mogen reizen. Vaak mag je dan ook met een trein van een andere vervoerder reizen.

Bron: https://assets.nationalrail.co.uk/e8xgegruud3g/3Y9UXuFziljwsGFCUAwKAA/0aa50a101febffda28c070aae2572570/National_Rail_Conditions_of_Travel.pdf

In deel F, paragraaf 29 staat beschreven hoe je compensatie of volledige terugbetaling kunt krijgen.

Wanneer je vertraagd bent en daardoor een aansluiting mist vervalt net als in Duitsland de treinbinding.

Reputatie 7
Badge

Vorig jaar kocht ik voor 15 pond een kaartje Birmingham-Blackpool met Avanti. Deze trein werd na Preston opgeheven maar reizigers mochten daar overstappen op een trein van Northern.

Let op dat als je een aansluiting onverhoopt mist, dat je dan over het algemeen alleen met de volgende trein van dezelfde vervoerder mag verder reizen.
Er zijn uiteraard uitzonderingen (sommige vervoerders hebben overeenkomsten met elkaar), maar neem niet automatisch aan dat je de eerstvolgende trein mag nemen, ook al is die van een andere vervoerder. Het advies is inderdaad om even een medewerker van de vervoerder aan te spreken en te vragen wat de eerstvolgende trein is die je mag nemen.

Reageer