beantwoord

Naam/omschrijving bij OV-chipkaart in Mijn NS?


Reputatie 1
Ik heb vier OV-chipkaarten. Lang verhaal kort; het is eenvoudiger met declareren etc. Ik heb ze allevier aan Mijn NS gekoppeld. Maar in de dropdown in Mijn Reishistorie is niet meteen duidelijk te zien wat welke kaart is. Het zijn nogal lange nummers en alleen de eerste vier van de twaalf cijfers zijn gelijk.

Bij de OV-chipsite heb ik deze kaarten allemaal een naam gegeven; (werkkaart/kortingspas/reservekaart etc.). Is die mogelijkheid er ook in Mijn NS? Ik kan me voorstellen dat dit ook handig is voor gezinnen met meerdere kaarten bijvoorbeeld.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 26 February 2019, 09:54

Bekijk origineel

35 reacties

Ik ben verbaasd dat deze topic al 7 (ZEVEN!) jaar bestaat. Ik werk graag online (en niet in de App). Het zou erg handig zijn als ik ook online elke kaart een aparte omschrijving kan geven. Blijkbaar gaat techniek boven gebruikersgemak :-(

Hi, toch nog een bericht: het updaten van mijn app was een van de eerste dingen waar ik aan dacht, maar hij was bij mij al helemaal up-to-date, dus dat was hier niet het probleem (iPhone ). Hoewel ik er verder niets meer aan heb gedaan, ook geen contact meer opgenomen met app support, worden sinds afgelopen weekend de namen van mijn kaarten opeens toch weer  weergegeven met de namen die ik er ooit aan heb gegeven, ik kan ze ook veranderen als ik dat wil. 

Badge +3

Mij lukte het ook een tijd lang niet om mijn OV-chipkaarten een andere weergavenaam te geven in de NS-app. Vandaag heb ik de NS app geüpdatet en nu is het wel gelukt.

Edit: op Android.

Ja, bij mij werkt het ook na een update.

Reputatie 3

Mij lukte het ook een tijd lang niet om mijn OV-chipkaarten een andere weergavenaam te geven in de NS-app. Vandaag heb ik de NS app geüpdatet en nu is het wel gelukt.

Edit: op Android.

Het e-mailadres is app@ns.nl! Mocht dit niet lukken, dan kan je support@nsmlab.zendesk.com proberen.

Helaas, ik heb net geprobeerd om contact op te nemen, maar als ik op de contact knop klik, moet ik eerst mijn “mail” app herinstalleren en die had ik juist van mijn telefoon verwijderd omdat ik alleen mijn Gmail app nog gebruik. Ze geven helaas niet gewoon een e-mailadres. Ik laat het vanaf nu verder gewoon zitten. 

Dat is wel erg jammer om te lezen! Mocht app support met een oplossing komen, kan je deze hier dan laten weten?

Dankjewel, het is inderdaad nog steeds niet doorgevoerd, ik zal contact opnemen met app support (of gewoon de nummers van de kaarten uit m’n hoofd leren, dat is waarschijnlijk sneller 😉)

Zoals mijn collega al aangaf kan het tot 24 uur duren, de melding dat je de naam niet nogmaals kan wijzigen vind ik ook een indicatie dat de eerdere wijziging nog niet is verwerkt. Ik wil adviseren om het dus nog even tijd te geven.

Mocht er morgen nog steeds geen verandering in zitten kun je het beste contact op nemen met App support. Dit is een feature specifiek van de NS App, dus de ontwikkelaars daarvan zouden moeten kunnen helpen. Je vind deze optie via ‘Meer', ‘Hulp’, ‘NS-app’ en dan de knop ‘Contact met app support’.

Ik heb net weer gekeken, maar nog geen verandering. Als ik het nu weer probeer, krijg ik een rood venster met “de naam kan momenteel niet worden opgeslagen”. Het viel me trouwens ook op dat mijn notificatie voorkeuren (uitcheck vergeten etc) ook allemaal weer uit stonden. Die kon ik wel weer aanzetten. 

Het kan zijn dat dit een moment kan duren. Hetzelfde gebeurt met andere gegevens wijzigen in Mijn NS. De max. die aan verwerkingstijd zit is 24 uur, maar meestal is dit met ½ tot 1 uur wel klaar. 

Dankjewel Laura, zo heb ik dat destijds ook gedaan. Als ik nu de naam wijzig en op “opslaan” druk, krijg ik “het opslaan van de naam is gelukt”, scroll ik vervolgens naar boven, dan staat er nog steeds “consumenten-kaart”. 😐 En beneden blijft er bij weergavenaam “naam instellen” staan. Ik heb de app ook al afgesloten en opnieuw opgestart, maar helaas. 

Welkom op onze NS Community, MiMu. Wel vreemd dat dit uit zichzelf gebeurt. Als je in de app heb ingelogd, zie je helemaal onderaan de kaartinstellingen, en kan je daar de weergavenaam wijzigen.

Ik zie dat dit een heel oud bericht is, maar de afgelopen jaren heb ik zonder problemen drie kaarten in mijn NS app gehad die ik alle drie een specifieke naam kon geven… tot ongeveer een maand geleden 😭 Nu zijn mijn specifieke namen plotseling allemaal weer teruggezet naar “consumentenkaart”, zonder de mogelijkheid dit nog aan te passen. Heel jammer!

Reputatie 7
Badge +1

NS heeft heel veel ICT problemen. Het forum staat er vol mee. Dit is een soort "Nice to have" dingetje. Ik verwacht gezien de dringende topics niet dat dit snel wordt opgepakt.

ik vind een 5 jaar oude melding met precies mijn vraag.😬

de eerste reactie is dat de NS daar geen tijd voor heeft en er andere prioriteiten zijn.

maar na 5 jaar verwacht je toch wel enige vooruitgang.

kom op ns, zo moeilijk kan dat toch niet zijn

cu Sjoerd

Voor programmeurs is dit een ontzettend eenvoudige aanpassing.
In de app kan het al lang. Vraag mij af waarom na 5 jaar dit nog steeds niet in de web interface kan.
Waarschijnlijk omdat NS graag wil dat je de app gebruikt ipv de site?

Voor alle reizigers/ouders met een gezin is dit eigenlijk een must.

Kom op NS

Badge +3

Het zou me niets verbazen als dit binnenkort voor iedereen kan, want sinds NS Flex is het juist vrij gebruikelijk (of zelfs noodzakelijk) om met meerdere ov-chipkaarten te werken.

En dan liefst onder één Mijn NS account. Voor bijabonnementen en Kids Vrij en zo was dat altijd al zo.

@ Robert B. Dank voor de snelle reactie. Ik ga zeker gebruik maken van de app incl het geven van namen aan de verschillende kaarten. 

Het verbaast me echter wel dat dit in Mijn NS (online) (nog) niet kan. Ik ben geen IT-specialist, maar ik kan me voorstellen dat dat niet het moeilijkste is om aan te passen. Het tonen van de foto's die afgebeeld zijn op de OV-chipkaarten zou ook een optie kunnen zijn. Voor zover de OV-chipkaarten bij NS zijn aangevraagd (bij aanvraag van een abonnement) zijn die door NS zelfs als opgeslagen bij de verschillende OV-chipkaartnummers. 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

In de NS app kan je elke gekoppelde kaart een naam geven. Zelfde als in de zwaar verouderde OV-chip app eigenlijk.

Mocht je dan op de website niet weten welk nummer welke kaart is dan pak je de app er even bij en weet je het meteen.

Ik zou ook graag namen toevoegen aan de verschillende OV-chipkaart-nummers die ik voor mijn gezin beheer in mijn account in Mijn NS (op dezelfde wijze als in de OV-chipkaart - app) , zodat ik kan zien welke kaart van mijzelf is en welke van mijn kinderen, zeker nu door NS-Flex abonnementen steeds via Mijn NS gewijzigd worden. En zo te zien ben ik niet de enige die dit graag zou willen. 

 

Blijkbaar bestaat deze vraag al lang, aangezien dit topic al 4 jaar geleden is gestart!

Ik heb inmiddels een inhoudelijke reactie ontvangen JoostPunte maar helaas is dat niet de reactie die je wenst. De optie om je OV-chipkaarten in Mijn NS een naam te geven is voorlopig niet van toepassing. Er zijn eerst andere projecten die de functionaliteit van Mijn NS moeten verbeteren die de voorkeur krijgen. Daarnaast zien we dat slechts een heel klein deel van de reizigers meerdere kaarten gekoppeld heeft. De groep die 1 kaart heeft is veel groter en de andere ontwikkelingen zullen voor iedereen positief uitpakken. Vandaar dat we hier de voorkeur aan geven. We gaan op termijn wel kijken naar de verschillen tussen de NS App en de Mijn NS website en mogelijk dat we dingen gelijk gaan trekken maar dat is voor de lange termijn.
Badge +3
Ik ben voor, erg handig. Wellicht kan dit meegenomen worden in Mijn NS 2.0 🤔

Helaas ben ik nog niet verder gekomen met dit topic. Ik wacht nog op een reactie.
Vooralsnog helaas geen inhoudelijke reactie. Ik heb het uitgezet en hoop zo snel mogelijk met een inhoudelijke reactie te kunnen komen.

Reageer