NS laat je betalen voor stations waar je niet langs komt ?!


Ik heb al een poos een traject vrij abonnement, voor werk. Mijn reis is 5 dagen in de week hetzelfde, Utrecht - Amsterdam Zuid, Amsterdam Zuid - Utrecht. Volgens de NS kom ik steeds langs Station Duivendrecht, ik ben hier nog NOOIT geweest, maar ik betaal hier wel voor? En deze kosten lopen nu erg hoog op. 

De tijdsduur van de rit die aangegeven staat klopt ook niet en de prijs verschilt per keer, hoe kan dit NS?

Duurt uren om iemand aan de lijn te krijgen en uiteindelijk wordt er gezegd ‘sorry je hebt pech, we kunnen niks voor je doen’. Omdat er geen vertragingen of andere meldingen zijn op dit traject. Ik kan dus letterlijk fluiten naar mijn centen, dat is wat ze vertellen. Bizar slechte service! 

Het abonnement resetten, had geen zin want ik kom nog steeds volgens de NS langs station Duivendrecht, vind dit heel erg bijzonder en wil dat er nu wat aan gedaan word. 

WIE KAN MIJ HELPEN NS?! Ik wil mijn geld terug!


27 reacties

Reputatie 7
Badge

Het maandbedrag voor een Traject Vrij op dat stuk is 192.50. Betaal je nu meerkosten bovenop dat abonnement dan? Strikt genomen kom je er overigens wel langs, maar via de boog tussen Bijlmer en Rai.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien kun je een screenshot van je reishistorie uit Mijn NS posten? Vaak maakt dat al veel duidelijk.

Klopt dat is het maandbedrag en ja ik betaal steeds meerkosten bovenop dit abonnement. 

Ik stap altijd uit bij de zelfde stations en nooit bij Duivendrecht. De kosten verschillen per keer en soms zitten er een paar dagen tussen.

Reputatie 7
Badge +3

Is je Traject Vrij ook daadwerkelijk Utrecht - Amsterdam Zuid en check je alleen op die stations in en uit en geeft je reishistorie dat ook aan? Check je niet ook ergens anders in of uit, maak je een overstap (ook al gaan de IC's rechtstreeks)? 

 

Dit staat er continu. De prijs verschilt, de dag verschilt, de reistijd verschilt. Het klopt niet. 

Is je Traject Vrij ook daadwerkelijk Utrecht - Amsterdam Zuid en check je alleen op die stations in en uit en geeft je reishistorie dat ook aan?

 

Dit is inderdaad mijn traject en zo heb ik het ook in mijn abonnement staan. Ik check alleen op die stations in en uit. In mijn reishistorie staat dat ook. 

Reputatie 7
Badge +3

Dit staat er continu. De prijs verschilt, de dag verschilt, de reistijd verschilt. Het klopt niet. 

In dit voorbeeld gaat de reis in de ochtend goed. Ben je misschien 's middag terug gaan reizen vanaf Amsterdam Centraal ipv Amsterdam Zuid (incheck 17:15 Centraal)?

Wat zie je in je reishistorie bij OV-chipkaart.nl (als je daar een account heb)?  Daar zie je met Flex geen prijzen, maar kun je wel in en uitchecktijden zien, die je kunt vergelijken met die in je MijnNS account.

Reputatie 7
Badge +3

Die tijden en plaatsen kunnen natuurlijk nooit kloppen. Heel vreemd wat hier nou weer aan de hand is. 

Reputatie 7
Badge +3

Die tijden en plaatsen kunnen natuurlijk nooit kloppen. 

Zou ik ook denken. Zelfs als je buiten je traject reist, zeg van Amsterdam Centraal naar Utrecht, zou je in de reishistorie alleen de check-in op op Amsterdam Centraal en de check-uit op Utrecht moeten zien, zo stonden in ieder geval de buiten de traject reizen van mij in mijn reishistorie toen ik nog een Traject Vrij abo had. 

Reputatie 7
Badge +3

Misschien heeft TS een geheime teleporteermachine?

Op zich is wat er staat niet onjuist. NS Flex Traject Vrij werkt, bij reizen die gedeeltelijk in en gedeeltelijk buiten het traject vallen, op een bijzondere manier. En in dit overzicht lijkt het een beetje verwarrend.

Wat hier staat is een reis van 8:07 uur van Utrecht naar Amsterdam Zuid. Die reis valt volledig binnen het traject en wordt dus niet belast.

De terugreis staat dubbel genoteerd omdat Amsterdam Centraal naar Utrecht gedeeltelijk buiten het traject valt. Daarom worden er twee losse regels aangemaakt: één voor het stukje buiten het traject (waar dus voor betaald wordt) en één voor het stukje binnen het traject. Het systeem kan anders het onderscheid niet maken tussen een reis die belast wordt en een reis die vrij hoort te zijn. Kennelijk ligt de grens voor het traject dan op Duivendrecht, want er wordt betaald voor een reis tot aan Duivendrecht en vanaf Duivendrecht is het weer vrij reizen.

 

Het ‘oude’ Traject Vrij heb ik helaas geen informatie meer over, maar deze methode zoals hierboven uiteengezet is hoe dit werkt met NS Flex Traject Vrij.

Reputatie 7
Badge +3

De terugreis staat dubbel genoteerd omdat Amsterdam Centraal naar Utrecht gedeeltelijk buiten het traject valt. Daarom worden er twee losse regels aangemaakt: één voor het stukje buiten het traject (waar dus voor betaald wordt) en één voor het stukje binnen het traject. Het systeem kan anders het onderscheid niet maken tussen een reis die belast wordt en een reis die vrij hoort te zijn. Kennelijk ligt de grens voor het traject dan op Duivendrecht, want er wordt betaald voor een reis tot aan Duivendrecht en vanaf Duivendrecht is het weer vrij reizen.

De vraag is nog wel, was de terugreis daadwerkelijk vanaf Amsterdam Centraal of vanaf Zuid? TS gaf eerder aan 5 dagen in de week het zelfde te reizen, Utrecht - Amsterdam Zuid, Amsterdam Zuid - Utrecht. Als er inderdaad is gereisd vanaf A'dam Centraal is het verklaarbaar, vanaf Zuid niet.

 

Scherp, dat kan ik vanuit mijn positie niet zien. Als dat wordt betwist dan kan TS het beste contact opnemen met de klantenservice om dat na te laten gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Ok duidelijk. Nou ja, duidelijk … Het verklaart in elk geval iets, erg duidelijk vind ik het eigenlijk niet 🙂

Dan moet er dus toch vanaf Amsterdam Centraal naar Utrecht gereisd zijn. Of er zou een poortje op Zuid ingesteld moeten staan op Centraal.
 

Op zich is wat er staat niet onjuist. NS Flex Traject Vrij werkt, bij reizen die gedeeltelijk in en gedeeltelijk buiten het traject vallen, op een bijzondere manier. En in dit overzicht lijkt het een beetje verwarrend.

Wat hier staat is een reis van 8:07 uur van Utrecht naar Amsterdam Zuid. Die reis valt volledig binnen het traject en wordt dus niet belast.

De terugreis staat dubbel genoteerd omdat Amsterdam Centraal naar Utrecht gedeeltelijk buiten het traject valt. Daarom worden er twee losse regels aangemaakt: één voor het stukje buiten het traject (waar dus voor betaald wordt) en één voor het stukje binnen het traject. Het systeem kan anders het onderscheid niet maken tussen een reis die belast wordt en een reis die vrij hoort te zijn. Kennelijk ligt de grens voor het traject dan op Duivendrecht, want er wordt betaald voor een reis tot aan Duivendrecht en vanaf Duivendrecht is het weer vrij reizen.

 

Het ‘oude’ Traject Vrij heb ik helaas geen informatie meer over, maar deze methode zoals hierboven uiteengezet is hoe dit werkt met NS Flex Traject Vrij.

Aha oke dit maakt het wel al een stuk duidelijker ! Vind het wel bijzonder dat verder niemand van de NS dit mij kon vertellen en verklaren waar het dan vandaan kan komen. Ik ga het nu verder uitzoeken! 

Reputatie 7
Badge

De presentatie is vreselijk verwarrend maar als er vanaf Amsterdam Centraal is gereisd, klopt dit gewoon zoals @Tomas NS het beschrijft. Duivendrecht is ook inderdaad de grens van de overlap met het traject naar Amsterdam Zuid op een reis van Utrecht Centraal naar Amsterdam Centraal (of andersom).

Een aanvulling op de vraag of TS echt niet vanaf Amsterdam Centraal heeft gereisd: heeft hij toevallig ook niet vanaf Amsterdam Zuid met bijvoorbeeld de metro naar Centraal gereisd om daar pas de trein naar Utrecht te pakken? Anders lijkt het of er een poortje op Zuid denkt dat hij op Centraal staat ofzo. Dan is het inderdaad interessant wat Translink toont, en misschien bij welk poortje TS incheckt (die zij genummerd).

Reputatie 7
Badge +3

Aha oke dit maakt het wel al een stuk duidelijker ! Vind het wel bijzonder dat verder niemand van de NS dit mij kon vertellen en verklaren waar het dan vandaan kan komen. Ik ga het nu verder uitzoeken! 

Maar was de incheck op de terug weg nu op Amsterdam Centraal of op Zuid? Als het op Centraal was dan klopt het, als het op Zuid was klopt het niet. Als het op Centraal was is het alleen nieuw voor mij dat dan in de reishistorie het station getoond wordt vanwaar het buiten het traject was. 

Badge +3

Bij reizen buiten je traject betaal je van/tot het dichtsbijzijnde station dat op je traject ligt, en dat is in dit geval Duivendrecht ook al kom je daar niet doorheen bij een reis Utrecht - Amsterdam Zuid.

Bij Traject Vrij Utrecht - Baarn (kortste route via Soest) liggen HIlversum en Amersfoort ook op je traject (wegens de 10 TE regel). Reis je dus van Utrecht naar Weesp dan krijg je op je factuur volgens mij dus HIlversum - Weesp, en niet Utrecht Overvecht - Weesp (wat veel meer kost).

Dat het (tegenwoordig) op deze manier in je Reishistorie staat wist ik ook niet, maar Duivendrecht klopt in ieder geval bij reizen van/naar Amsterdam Centraal.

Knip toch alsjeblieft zo’n rit achterliggende in de database op, doe je berekening, en combineer dan in de presentatie terug tot een reis. Dit begrijpt toch niemand zo.

Badge +3

Knip toch alsjeblieft zo’n rit achterliggende in de database op, doe je berekening, en combineer dan in de presentatie terug tot een reis. Dit begrijpt toch niemand zo.

Als er daadwerkelijk vanuit Amsterdam C naar Utrecht gereisd is (met IC 3063 incheck 17:15 v 17:24 a 17:51 uitcheck 17:53) klopt het gewoon.

Je zult dan moeten betalen voor Amsterdam C - Duivendrecht (buiten traject).

De presentatie (Reishistorie) laat inderdaad te wensen over (twee reizen met dezelfde in/uitcheck tijden).

Maar op je factuur kreeg je in zo'n geval óók altijd al Amsterdam C - Duivendrecht (buiten traject), toch? 🤔 Daar staan geen in/uitchecktijden bij.

De vraag is in zoverre beantwoord dat Duivendrecht het station is vanaf waar je weer op je traject zit (of ervan aftakt in de andere richting). Je zou dan Bijlmer ArenA verwachten inderdaad…

Zolang de factuur klopt (en er dus vanaf Centraal gereisd is naar Utrecht) weinig aan de hand.

Reputatie 7
Badge +3

Knip toch alsjeblieft zo’n rit achterliggende in de database op, doe je berekening, en combineer dan in de presentatie terug tot een reis. Dit begrijpt toch niemand zo.

Zoals jij het aangeeft was zoals het was met het oude Traject Vrij (op saldo).

Voor mij is het te lang geleden dat ik mijn abonnement had waardoor mijn reishistorie verdwenen is uit mijn account, maar ik heb nog wel de excel download.

Mijn Traject was De Vink - Delft Zuid. 

 

En hoe het op de factuur stond.

 

Bij hoe het nu wordt weergegeven zie je wel vanaf waar het als buiten traject wordt gerekend. Daar waren/zijn nog wel eens vragen over. Voorheen zag je dat nergens, nu dus wel.

Reputatie 7
Badge +3

Als er daadwerkelijk vanuit Amsterdam C naar Utrecht gereisd is (met IC 3063 incheck 17:15 v 17:24 a 17:51 uitcheck 17:53) klopt het gewoon.

Ja, dan klopt het wat er wordt berekend.

Maar op je factuur kreeg je in dat geval óók altijd al Amsterdam C - Duivendrecht (buiten traject), toch? 🤔

Nee, bij het oude Traject Vrij zou er Amsterdam Centraal - Utrecht hebben gestaan met als prijs het gedeelte Amsterdam Centraal - Duivendrecht. 

Badge +3

Nee, bij het oude Traject Vrij zou er Amsterdam Centraal - Utrecht hebben gestaan met als prijs het gedeelte Amsterdam Centraal - Duivendrecht. 

Beter, dank voor je screenshot. Dat is veel duidelijker met alleen de check-in/uit plus bijkomende kosten voor buiten traject.

Om dat (apart, als losse reis) in je Reishistorie te tonen… 🙄 Een tijdstip valt daar natuurlijk niet op te plakken voor een doorgaande reis (dwars door Duivendrecht)… Laat die dan weg, zolang de factuur maar klopt.

Reputatie 7
Badge

Om dat (apart, als losse reis) in je Reishistorie te tonen… 🙄 Een tijdstip valt daar natuurlijk niet op te plakken voor een doorgaande reis (dwars door Duivendrecht)… Laat die dan weg, zolang de factuur maar klopt.

Ik vind het wel heel fijn dat ik dat kan zien want ik vertrouw NS niet blind en dat maakt het aanzienlijk makkelijker te controleren, maar dat het ook als soort van overstap in de reishistorie staat, is natuurlijk ellendig. Idealiter zou ik de reis willen kunnen zien zoals ik die gemaakt, met de werkelijke in en uitchecks en de prijs (zoals je suggereert), maar ook een specificatie van die prijs, inclusief de punten waartussen kosten zijn berekend naast mijn abonnement.

M.i. zou het overigens al een heel stuk helpen voor de leesbaarheid als de volgorde consequent zou zijn. Nu zijn de reizen omgekeerd chronologisch gesorteerd en de check in en check uit daarbinnen chronologisch (de check in staat boven de check uit). Ik wil dus niet Duivendrecht-Utrecht Centraal Amsterdam-Duivendrecht zien, maar Utrecht Centraal-Duivendrecht Duivendrecht-Amsterdam Centraal, of andersom.

Badge +3

Cosmetisch dingetje, laatste reis staat bovenaan. Daar niets aan veranderen graag (vind ik)

Tenzij er een optie komt ‘wat heb ik deze dag allemaal gedaan’, in chronologische volgorde.

Reageer