beantwoord

NS Flex Dal Vrij zakelijk?

  • 30 December 2023
  • 5 reacties
  • 149 Bekeken

Ik reis gemiddeld zo'n 2 dagen per week als ZZP-er. Dat kan vaak in de daluren, wat scheelt qua drukte in de spits en goed is voor mijn portemonnee. Daarom heb ik sinds een paar maanden een Flex Dal Vrij abonnement wat erg goed bevalt.

In verband met administratie wil ik deze graag overzetten naar een NS business card. Maar dit abonnement lijkt alleen voor NS ‘privé’ te bestaan, en geen optie voor de NS business card. Klopt dat? Zo ja, waarom wordt dit (nog niet) bij NS zakelijk aangeboden? Minder reizigers in de spits lijkt mij winst!

 

Groet,

Tessa

icon

Beste antwoord door Thom 30 December 2023, 17:48

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De optie is er in combinatie met de BC  inderdaad niet. NS ziet een Dalvrijabonnment kennelijk niet als een passend iets voor zakelijk werkenden. De discussie is hier wel eens eerder geweest, maar er was kennelijk geen aanleiding om daar actie op te zetten; Ik kan me bij beide redeneringen wel iets voorstellen, maar zie het niet veranderen. Dalvrij voor twee dagen kan zakelijk gezien natuurlijk wel heel passend zijn voor u.

Dit is overigens geen beleidsforum van NS, al worden er wel beleidszaken aangestipt, in principe is dit een reizigersforum waarbij reizigers elkaar helpen door vragen te beantwoorden en soms creatief mee te denken.

Badge +3

De redenering vanuit NS zal wel zijn dat een zzp’er een trajectabonnement kan nemen naar een opdrachtgever, maar ja als je maar 2 dagen per week (en in de daluren ook nog) reist heb je daar natuurlijk helemaal niets aan.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij kun je als ZZP-er prima een privéabonnement gebruiken en de kosten daarvan gewoon als zakelijke kosten opgeven, zolang je maar aannemelijk kunt maken dat je die reizen inderdaad voor zakelijke doeleinden hebt gemaakt.

Volgens mij kun je als ZZP-er prima een privéabonnement gebruiken en de kosten daarvan gewoon als zakelijke kosten opgeven, zolang je maar aannemelijk kunt maken dat je die reizen inderdaad voor zakelijke doeleinden hebt gemaakt.

  • En weet je misschien hoe ik dat doe dat als ikde kaart deels prive gebruik? Ik heb ook dalvrij:en gebruik de kaart voor een deel zakelijk.
    45% voor woonwerk zzp ( niet aftrekbaar)
    45% prive gebruik
  • 10% voor zakelijk wel aftrekbare reizen...
Badge +3
  • En weet je misschien hoe ik dat doe dat als ikde kaart deels prive gebruik? Ik heb ook dalvrij:en gebruik de kaart voor een deel zakelijk.
    45% voor woonwerk zzp ( niet aftrekbaar)
    45% prive gebruik
  • 10% voor zakelijk wel aftrekbare reizen...

Dan zul je zelf een factuur moeten opstellen waarin alleen de aftrekbare zakelijke reizen staan.

Dat is verder vormvrij dus al schrijf je ze op een bierviltje, zolang een opdrachtgever het maar accepteert. Uiteraard boek je deze reizen ook in in je eigen administratie.

De BTW is 9%, zie ook (specifiek voor zzp’ers) https://zzpdaily.nl/btw-op-treinkaartjes-en-openbaar-vervoer

Reageer