beantwoord

actie op FACEBOOK

  • 18 February 2024
  • 26 reacties
  • 9767 Bekeken

op facebook gaat een actie rond die mij niet waar lijkt namelijk het hele jaar reizen voor eenmalig slechts 3 euro en als je bij het betaalscherm bent kost het 9,95??? waar of niet waar

Moderator edit: Link naar phishing actie verwijderd

icon

Beste antwoord door iMark 18 February 2024, 10:40

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als iets te mooi is om waar te zijn dan is het hoogstwaarschijnlijk niet waar.

Heb het uitgeprobeerd en nu staat eer 7,95 gereserveerd op mijn Visa-rekening t.g.v. Ahitshopper.com standford-le-hgb.

Heeft volgens mij niets met NS te maken. Dus waarschijnlijk geld kwijt!

Badge +3

Heeft volgens mij niets met NS te maken. Dus waarschijnlijk geld kwijt!

Natuurlijk geeft NS zulke abonnementen niet weg (en al helemaal niet via Facebook) dus die Superpris! actie is nep.

Misschien kan je die reservering bij VISA nog tegenhouden, en anders is er nog zoiets als kopersbescherming (als het een VISA creditcard is).

Reputatie 7
Badge +3

Heb het uitgeprobeerd en nu staat eer 7,95 gereserveerd op mijn Visa-rekening t.g.v. Ahitshopper.com standford-le-hgb.

Heeft volgens mij niets met NS te maken. Dus waarschijnlijk geld kwijt!

Niet alleen geld, maar je hebt waarschijnlijk ook gegevens moeten invullen?

Heb het uitgeprobeerd en nu staat eer 7,95 gereserveerd op mijn Visa-rekening t.g.v. Ahitshopper.com standford-le-hgb.

Heeft volgens mij niets met NS te maken. Dus waarschijnlijk geld kwijt!

Als er niet geleverd wordt wat er geleverd zou moeten worden voor de 7,95 euro, dan kun je uiteindelijk gewoon de transactie betwisten bij de kaartuitgever (chargeback). 

Bij VISA/Mastercard ben je gewoon goed beschermd tegen oplichting in tegenstelling tot wanneer je via Ideal, overboeking, Bitcoin, Western Union etc. betaalt.

Ik heb in alle gevallen zowel bij VISA als Mastercard mijn geld teruggekregen bij transacties die ik betwist heb. Dat ging niet eens om oplichting, maar om gebrekkige/geen levering van de afgesproken dienst.

Badge +3

Je persoonsgevevens heb je in ieder geval uit handen gegeven aan de (buitenlandse) phishers/spammers.

En ze komen er nog mee weg ook want ‘je maakt kans op’… (alsof het een loterij is) zegt natuurlijk niets, en Nederlandse instanties kunnen verder niet controleren of tegenhouden dat er loze beloftes gedaan worden. 😥

Het ziet er wel gelikt uit, en het NS logo wordt verder niet gebruikt/misbruikt want er staat een OV-chipkaart logo. Dan moet TLS/OV-chipkaart dus ingrijpen… 

Een cadeaubon van €500 voor €3 voor 1000 gelukkigen ??? 🤔🙄

 

Een soortgelijke "actie" was er ook al in het najaar. Toen hoefde je als ik me goed herinner maar €3 per jaar te betalen.

Badge +3

Een soortgelijke "actie" was er ook al in het najaar. Toen hoefde je als ik me goed herinner maar €3 per jaar te betalen.

Is gewoon dezelde spam/scam die af en toe opduikt, wellicht met een nieuwe domeinnaam met als titel van de pagina Superpris!

Gaat natuurlijk nergens over… die site is dus gehackt of zo 🤣

Reputatie 7
Badge

Met een beetje gezonde boerenverstand moet je aanvoelen dat dit foute boel is.

Met een beetje gezonde boerenverstand moet je aanvoelen dat dit foute boel is.

Toch zIjn er kennelijk nog altijd mensen die hier in trappen. Net als dat er nog steeds mensen zijn die hun bankpasje en pincode meegeven aan een "bankmedewerker" die aan de deur komt.

Ik heb uit nieuwsgierigheid de eerste drie vragen beantwoord waar je geen persoonlijke gegevens hoeft in te vullen. Ik had gewonnen! Verrassend🤔… als je de kleine lettertjes leest zie je dat er blijkbaar een loterijabonnement van 90 euro per 30 dagen aan vast zit. Dit zou je binnen 3 dagen kunnen annuleren. Benieuwd hoeveel mensen dat gelezen hebben. Ik heb mijn gegevens uiteraard niet ingevuld.

Shit! Ik twijfelde best wel of dat echt waar zou zijn, heb toch de 3 vragen beantwoord en ja hoor ik won!

adresgegevens mail en telefoon nr wel ingevuld maar twijfelde toch teveel na het verder klikken en heb dus toch maar niet mijn Master/Credit card gegevens ingevuld 

ben ik dan safe? HELP….

Reputatie 7
Badge +3

Shit! Ik twijfelde best wel of dat echt waar zou zijn, heb toch de 3 vragen beantwoord en ja hoor ik won!

adresgegevens mail en telefoon nr wel ingevuld maar twijfelde toch teveel na het verder klikken en heb dus toch maar niet mijn Master/Credit card gegevens ingevuld 

ben ik dan safe? HELP….

Het is geen actie van NS. En of je safe bent nadat je persoonlijke gegevens hebt verstrekt? Daar zijn degenen achter dit soort acties op uit.

Helaas, superstomme actie van mij,  heb ik al mijn gegevens ingevuld en er is meteen €3 afgeschreven. Het gaat hier om een bedrijf dat Screensrealtip.com heet en heb me blijkbaar ingeschreven voor een onbekend abonnement. Ik heb meteen mijn visakaart geblokkeerd en een mail naar het bedrijf gestuurd dat ik me per direct uitschrijf. Dus niet gereageerd via de link die ik van hen ontving. Hun mail zat overigens in mijn spambox. 

Dus, mijn advies; ga hier niet op in, het is idd te mooi om waar te zijn en het komt helemaal niet van de NS!

Helaas, superstomme actie van mij,  heb ik al mijn gegevens ingevuld en er is meteen €3 afgeschreven. Het gaat hier om een bedrijf dat Screensrealtip.com heet en heb me blijkbaar ingeschreven voor een onbekend abonnement. Ik heb meteen mijn visakaart geblokkeerd en een mail naar het bedrijf gestuurd dat ik me per direct uitschrijf. Dus niet gereageerd via de link die ik van hen ontving. Hun mail zat overigens in mijn spambox. 

Dus, mijn advies; ga hier niet op in, het is idd te mooi om waar te zijn en het komt helemaal niet van de NS!

 

Een uitermate vervelende situatie. Ik hoop dat u hier geen nadelige gevolgen aan ondervindt. Het zou de NS en Facebook sieren om tegen dit soort acties direct te ageren. 

Screensrealtip.com bestaat waarschijnlijk niet. In de headerfiles van uw mail kunt u denk ik meer informatie achterhalen. 

Badge +3

Een uitermate vervelende situatie. Ik hoop dat u hier geen nadelige gevolgen aan ondervindt. Het zou de NS en Facebook sieren om tegen dit soort acties direct te ageren.

De NS is verder geen partij, en Facebook vindt het allemaal wel best want het is ‘sponsored content’.

De kleine lettertjes voorwaarden lezen doen ook niet veel mensen (ik neem ze het niet kwalijk) maar als daarin iets staat over het aangaan van een of ander loterij abonnement van 90 euro per maand…. 🙄

En als ze willen heet het geen Superpris actie meer, maar iets anders.

De NS kan melding van misbruik maken van hun merk/logo. Neem aan dat ze dat wel gedaan hebben (tegen Facebook), maar vervolgens gaan de spammers/scammers gewoon verder op Instagram of TikTok en zo.

Een uitermate vervelende situatie. Ik hoop dat u hier geen nadelige gevolgen aan ondervindt. Het zou de NS en Facebook sieren om tegen dit soort acties direct te ageren.

De NS is verder geen partij, en Facebook vindt het allemaal wel best want het is ‘sponsored content’ of zo.

De kleine lettertjes voorwaarden lezen doen ook niet veel mensen (ik neem ze het niet kwalijk) maar als daarin iets staat over het aangaan van een of ander loterij abonnement van 90 euro per maand…. 🙄

En als ze willen heet het geen Superpris actie meer, maar iets anders.

 

De NS en Facebook zijn wel partij.

Speel mee voor ranks en badges op het NS Serviceforum! | NS Community

Het zal mij trouwens geen worst schelen om mensen te attenderen op fraude. Of toch wel een worst? 

In de header van de mail staat misschien, niet geheel…., maar toch, .. enige.., ja, informatie. 

De NS werkt samen met Facebook, met X, et cetera. Tja.. dan gaat het soms verkeerd. 

Badge +3

Nee hoor @Tijdvoor 😅
En ik ben geen NS, maar die mogen dan bevestigen dat ik het beter weet (of juist niet) 🤣

Het is gewoon een schimmige actie/scam waar eigenlijk niemand in zou moeten trappen!
Doe je dat wel, dan niet klagen bij de NS natuurlijk.

Nee hoor @Tijdvoor 😅 Ik ben geen NS, maar die mogen dan bevestigen dat ik het beter weet (of juist niet). 🤣

Je hebt gelijk.

Blijft een vreemd idee. Neem contact op via Facebook. Beetje alsof er geen verband is tussen NS en Facebook. 

Badge +3

De NS heeft een Facebook account (voor klantcontact en meer eigenlijk niet).

Die gaan je natuurlijk niet spammen met acties of zo. Sterker nog, waarom zou de NS mij (of wie dan ook) op Facebook willen volgen?

Op X (voorheen Twitter) was dat soms wel nodig, om priveberichten te kunnen verzenden/ontvangen.

Ik vind dat de NS uitdrukkelijker moet waarschuwen tegen deze FB-actie, die in de eerste blik door NS zelf lijkt te zijn opgezet. Het is immers goed denkbaar dat de NS net als andere firma's een verlotingsactie heeft, al zal het niet om een jaarabonnement gaan. Dus verwacht je bij verder klikken meer details te vinden. Maar dan zit je al in de val.
Het eerste wat ik vanmorgen gedaan heb toen ik de “prijsvraag” zag is via site:ns.nl delen van de tekst van het phishing-bericht nazoeken. Toen vond ik helaas niets.
Ook lijkt het mij dat een groot bedrijf als NS toch ook razendsnel juridische maatregelen kan nemen tegen het betreffende bedrijf en tegen meneer Zuckerberg, die deze phishing mogelijk maakt. Het is toch wel van een ander gehalte als de mailtjes waarop je niet moet klikken. En als het om geweld of gezondheid gaat, blijkt FB ook razendsnel in te kunnen grijpen. Dus waarom hier niet?

Reputatie 7
Badge

Omdat FB hieraan verdient. En juridisch tegenin gaan is lastig. Met gezond boerenverstand kom je er wel.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind dat de NS uitdrukkelijker moet waarschuwen tegen deze FB-actie, die in de eerste blik door NS zelf lijkt te zijn opgezet. Het is immers goed denkbaar dat de NS net als andere firma's een verlotingsactie heeft, al zal het niet om een jaarabonnement gaan. Dus verwacht je bij verder klikken meer details te vinden. Maar dan zit je al in de val.
Het eerste wat ik vanmorgen gedaan heb toen ik de “prijsvraag” zag is via site:ns.nl delen van de tekst van het phishing-bericht nazoeken. Toen vond ik helaas niets.
Ook lijkt het mij dat een groot bedrijf als NS toch ook razendsnel juridische maatregelen kan nemen tegen het betreffende bedrijf en tegen meneer Zuckerberg, die deze phishing mogelijk maakt. Het is toch wel van een ander gehalte als de mailtjes waarop je niet moet klikken. En als het om geweld of gezondheid gaat, blijkt FB ook razendsnel in te kunnen grijpen. Dus waarom hier niet?

Als je de ene pagina hebt geblokkeerd is er razendsnel weer een nieuwe pagina. Dus nee heeft geen enkele zin om hier iets mee te gaan doen. En sorry dit valt gewoon in de categorie te mooi om waar te zijn.

Ook lijkt het mij dat een groot bedrijf als NS toch ook razendsnel juridische maatregelen kan nemen tegen het betreffende bedrijf en tegen meneer Zuckerberg, die deze phishing mogelijk maakt. 

Dat is niet zo simpel. Als ik een misleidende advertentie in de krant zet is de krant in principe ook niet aansprakelijk maar degene die adverteert. Zelfde geldt voor Facebook.

Alleen als de krant of Facebook eerder gewaarschuwd zijn dat een bepaalde advertentie misleidend is en ze plaatsen die advertentie toch is het wat anders. Wel zou Facebook de gegevens moeten verstrekken van degene die de advertentie plaatst.

Overigens is het mijns inziens ook wel tamelijk naïef om hier in te trappen omdat het gezien de prijs wel erg duidelijk is dat dit niet kan.

Reputatie 7
Badge +1

Kreeg net deze in mijn mailbox. Tsja na de eerste zin haak je dan toch af? Wel vreemd dat de rest van de tekst er op zich wel goed uitziet.,

 

 

Reageer