Hoe herken je een monopolist ?

  • 28 February 2024
  • 8 reacties
  • 245 Bekeken

Reputatie 7

Hilarisch stukje in De Volkskrant

 

Het jaarverslag van de NS stemt droevig: wat moet er gebeuren om het spoorwegbedrijf erbovenop te helpen?

Een half miljard verlies en de aankondiging dat de treinkaartjes volgend jaar weer duurder worden: het is zoeken naar opbeurende berichten in de jaarcijfers van de Nederlandse Spoorwegen. Wat is er aan de hand?

 

Tsja, het is niet best.

 

1 op de 10 treinen te laat.

Treinen vallen uit.

De overblijvende treinen zijn propvol.

De reiziger zegt massal ‘Doei’. Die is na Corona niet meer terug gekomen.

 

Koolmees heeft al de oplossing: treinkaartjes tien procent duurder.

Briljant. Die is zijn centjes waard.

 

Wel, ja. Dat is de vrije markt. Dat is vraag en aanbod. Het aanbod is k**, de vraag neemt af. Dan is er verlies. Dús dan verhoog je de prijzen.

Euh… oh… wacht...

 


8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hij wil gewoon die spitsheffing erdoor krijgen. En zou zomaar kunnen lukken …

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5437233/prijst-de-ns-zichzelf-hiermee-uit-de-markt

Reputatie 7
Badge +1

Net even naar de cijfers gekeken van NS en ik kan @Tamzin enigszins geruststellen NS is nog lang niet failliet. Het eigen vermogen is dit jaar wel fors gedaald. In 2022 was dit nog 2,3 miljard. Nu is dit gedaald naar 1.9 miljard. De solvabiliteit is redelijk met 30%. NS heeft een S & P rating A. Als je naar de Verlies en Winstrekening kijkt dan vallen de enorm gestegen personeelskosten inderdaad op. Voor het Nederlandse deel gingen die van 1,41 miljard naar 1,59 miljard een stijging van ruim 12%. Ik zou dat graag terug willen zien in een betere dienstverlening maar heb daar het afgelopen jaar in ieder geval weinig van gemerkt.

 

Wat mij bij NS ook vooral opvalt is dat het heel veel branchevreemde activiteiten heeft. Het heeft heel veel winkels en ook kantoren in eigendom. Ook kantoren dus waar het eigen personeel niet werkt.

Zo lees ik in het jaarverslag o.a. dit.

Verhuur voormalig KPN-gebouw Eindhoven NS heeft in 2022 een nieuwe huurder voor het voormalige KPN-gebouw naast Eindhoven Centraal gevonden: Microstad. Zo geven we een nieuwe bestemming aan het pand met een oppervlakte van circa 23.000 m . Microstad heeft afgelopen jaar het gebouw gerenoveerd en in september hebben de eerste huurders hun intrek genomen. Het gebouw, met onder andere werkplekken, creatieve bedrijven, ateliers en horeca, wordt een cultureelmaatschappelijke ontmoetingsplek in de zogeheten gebiedsontwikkeling ‘knoop XL’. De gemeente wil het hele stationsgebied transformeren tot een plek om te wonen, werken, ontmoeten en verblijven.

 

Ik vraag mij echt serieus af wat NS met dit soort megakantoren moet. Ik ken de vastgoedmarkt wel een beetje en vooral de kantorenmarkt is behoorlijk risicovol. Ik vind dat dit soort kantoren niet op de balans van een vervoersmaatschappij zouden moeten staan. Abelio UK is inmiddels afgestoten en een goede tweede stap zou volgens mij het afstoten van het vastgoed zijn. 

 

Al met al vind ik de cijfers er nog wel redelijk uit zien (zo ver je dat uit een jaarverslag kan opmaken). Het is wel duidelijk dat NS niet al te veel verliesjaren zoals in 2023 kan hebben. Dan gaat de solvabiliteit wel heel rap zakken.  

De zakelijke onroerend goed markt ligt er op dit moment niet zo best bij dus verkoop op dit moment zou financieel minder verstandig kunnen zijn. Op langere termijn ben ik met je eens dat NS zijn geld niet in onroerend moet stoppen, zeker als het gaat om onroerend goed voor de externe verhuur buiten de stations.

Verhuur op stations is eventueel wel relevant omdat dit (zeker bij retail) in het algemeen ook de treinexploitatie beïnvloedt.

Verder is met name de grote stijging van de loonkosten zorgwekkend omdat die kosten jaarlijks terugkeren. Het is lastig om daarin bij te sturen als de opbrengsten de komende jaren jaren blijven tegenvallen en dan kan het eigen vermogen snel verdampen.

Reputatie 7
Badge +1

De zakelijke onroerend goed markt ligt er op dit moment niet zo best bij dus verkoop op dit moment zou financieel minder verstandig kunnen zijn. Op langere termijn ben ik met je eens dat NS zijn geld niet in onroerend moet stoppen, zeker als het gaat om onroerend goed voor de externe verhuur buiten de stations.

Verhuur op stations is eventueel wel relevant omdat dit (zeker bij retail) in het algemeen ook de treinexploitatie beïnvloedt.

Verder is met name de grote stijging van de loonkosten zorgwekkend omdat die kosten jaarlijks terugkeren. Het is lastig om daarin bij te sturen als de opbrengsten de komende jaren jaren blijven tegenvallen en dan kan het eigen vermogen snel verdampen.

Ben het wel met je eens al zie ik de kantorenmarkt op korte maar ook op middellange termijn niet echt verbeteren (heb ook een tijd in het vastgoed gewerkt dus heb er wel enige kennis van). Ik vind dat NS gewoon de tering naar de nering moet zetten. Het alsmaar verhogen van de prijzen van de treinkaartjes is te gemakkelijk. Dus NS zal ook echt iets aan die personeelskosten moet gaan doen. Ik heb wel eens ergens gelezen dat NS heel veel divisies met allerlei managementlagen heeft. Het snijden daarin kan een forse kostenreductie geven. Wat betreft het rijdend personeel vind ik dat er echt eens kritisch moet gaan gekeken worden naar de rol van de conducteur. Ik weet dat dit geen populair onderwerp hier is, maar de controle is de afgelopen jaren gewoon te laag geweest en ook nu nog is wat mij betreft de trefkans van een conducteur nog steeds te laag. 

 

Ik vind dat NS gewoon de tering naar de nering moet zetten. Het alsmaar verhogen van de prijzen van de treinkaartjes is te gemakkelijk. Dus NS zal ook echt iets aan die personeelskosten moet gaan doen. Ik heb wel eens ergens gelezen dat NS heel veel divisies met allerlei managementlagen heeft. Het snijden daarin kan een forse kostenreductie geven.

Dat enorme bureaucratische waterhoofd kan inderdaad flink minder. 

 

 

 

Wat betreft het rijdend personeel vin d ik dat er echt eens kritisch moet gaan gekeken worden naar de rol van de conducteur. Ik weet dat dit geen populair onderwerp hier is, maar de controle is de afgelopen jaren gewoon te laag geweest en ook nu nog is wat mij betreft de trefkans van een conducteur nog steeds te laag. 

De huidige manier van controle is duur en ineffectief. Je kunt beter met mobiele controle teams werken, zeker in het sprintervervoer.

En bij evenementen meer in/uitgangcontrole. Hier in Oeteldonk (zonder poortjes) was er met carnaval geen controle in de trein en geen controle op het station. Naar schatting reisde de meerderheid van de carnavalsvierders zonder kaartje.

Reputatie 5

Ik erger me vooral aan het gedrag van zwartreizigers. Ze jagen mensen weg, beroven en bedreigen zelfs. Terwijl de conducteur zijn dutje doet... Zo is de trein echt niet meer veilig. Betaal conducteurs zo veel als ze werken! Dus weinig gecontroleerd=minder geld. Dat zou vast wel moeten werken.

Reputatie 7
Badge +1

Ik erger me vooral aan het gedrag van zwartreizigers. Ze jagen mensen weg, beroven en bedreigen zelfs. Terwijl de conducteur zijn dutje doet... Zo is de trein echt niet meer veilig. Betaal conducteurs zo veel als ze werken! Dus weinig gecontroleerd=minder geld. Dat zou vast wel moeten werken.

Dat zou inderdaad kunnen werken maar helaas hebben we in ons overgereguleerde land ook bijvoorbeeld vakbonden die hier voor gaan liggen. Inderdaad is het vanaf die zijde wel erg stil na de presentatie van de jaarcijfers.

Reputatie 5

Maar NS werkt daar bij mee. Anders zouden ook bijvoorbeeld vuilnismannen het loon van een advocaat kunnen vragen. 

Reageer