Motie verscherpt toezicht op NS en Porail aangenomen.

  • 2 April 2024
  • 21 reacties
  • 491 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

In de tweede kamer is de motie voor verscherpt toezicht op NS en Prorail aangenomen. Bijna alle partijen hebben de motie ondersteunt. Lijkt mij een duidelijk signaal richting NS en Prorail. 

 

 


21 reacties

Lijkt me gezien de "prestaties" logisch.

Reputatie 1

Wat moet ik mij hierbij voorstellen eigenlijk? Meer controles etc?

Reputatie 3

In de tweede kamer is de motie voor verscherpt toezicht op NS en Prorail aangenomen. Bijna alle partijen hebben de motie ondersteunt. Lijkt mij een duidelijk signaal richting NS en Prorail. 

 

 

Ben dan ook benieuwd welke partij kleppen voor hun ogen hebben en de motie niet steunde, want iedereen kan zien dat de prestaties van NS en ProRail Uitermate Irritant, Triestig, Schadelijk, Teleurstellend, Ellendig, Karig, Erbarmelijk, Naar, en Dramatisch. (UITSTEKEND) werk leveren.

Reputatie 2

@Gorott 
Dit kun je vinden via debat direct.

 

 

Badge +3

@Gorott 
Dit kun je vinden via debat direct.

Ha, en met de motie over prestatieafspraken met ProRail over het beheer en herstel van liften was DENK het wel eens.

Reputatie 6

Het is net de toeslagenaffaire: de kamer veroorzaakt een probleem, maar heeft niet het zelfreflecterend vermogen om dat in te zien

Het is net de toeslagenaffaire: de kamer veroorzaakt een probleem, 

Hoezo veroorzaakt de kamer een probleem?

Reputatie 7
Badge

Alsof NS en Prorail daar wakker van liggen. Het is blaffen maar niet bijten.

Alsof NS en Prorail daar wakker van liggen. Het is blaffen maar niet bijten.

Er zal pas gebeten worden als NS de overheid opzadelt met grote verliezen.

Reputatie 7
Badge +1

De HSL is inmiddels natuurlijk wel een gigantisch probleem dossier aan het worden. NS doet voorkomen alsof het met de problemen met de ICNG allemaal wel meevalt, maar de treinen vallen nog steeds vrij vaak uit. De vele sein- en wisselstoringen zijn een groot probleem. Oplossing van Prorail is dan vaak om de wissels zoveel mogelijk weg te halen maar daardoor ontstaan er bij verstoringen op een ander vlak gelijk weer grote problemen omdat treinen elkaar nu eenmaal niet gemakkelijk kunnen passeren.

Problemen in Zeeland zijn erg groot en zullen moeten worden opgepakt en ook de problemen in het Noorden met de vele storingen op de lijn Zwolle-Meppel zullen in het verbeterplan terecht moeten komen. Als het een dag goed loopt is er ook weinig op NS aan te merken. Probleem is dat het thans bijna dagelijks niet goed gaat en dat, voor mij de persoonlijk de grootste ergernis, de communicatie naar de klant toe in dergelijke gevallen abominabel is.  

Reputatie 6

Het is net de toeslagenaffaire: de kamer veroorzaakt een probleem, 

Hoezo veroorzaakt de kamer een probleem?

Die hebben ingestemd met de nieuwe concessie van NS, met zoveel redenen om dat niet te doen of om überhaupt concessieafspraken eens te gaan afdwingen (Aachen, anyone?). De relatie tussen NS en Den Haag is in letterlijke zin corrupt.

Reputatie 7

Heb juist de laatste tijd het idee dat het allemaal weer wat beter gaat.

Maargoed, sein/wisselstoringen, defecten aan de infra, systeemstoringen, wissels die zijn wegbezuinigd etc. vallen onder Prorail en heeft NS weinig mee te maken. In de media staat echter bij dergelijke storingen altijd groot een NS-trein afgebeeld. Ook de beeldvorming die wordt geschetst door de beroepsklagers die vastzitten in hun negatieve bubbel op dit soort fora en communities helpt niet mee. Enige wat je op het bordje van de NS kan schuiven zijn de problemen met de ICNG (maar daar zit inmiddels ook steeds meer verbetering in) en de reinheid van materieel.

Er is de afgelopen jaren enorm hard gewerkt om de personeelstekorten weg te poetsen en de dienstregeling zit weer in de lift, zeker met de komende dienstregeling 2025. Wil je als overheid echt iets verbeteren op het spoor, kijk dan naar de invloed van goederentreinen op de dienstuitvoer (meeste vertragingen die ik oploop worden veroorzaakt door langzame goederenboeren die hun werk per se op de tijden dat het spoor volzit uit willen blijven voeren) en trek de KNIP om verkapte bezuinigingen zoals het saneren van wissels tegen te gaan. Werkzaamheden die tegenwoordig overdag uitgevoerd worden is ook een slechte ontwikkeling. De jarenlange bezuinigingen op de zorg hebben trouwens ook niet meegelopen; bijna 90k mensen op de GGZ-wachtlijst is me laatst door een ingewijde vertelt en het aantal springers is sinds corona bijna verdubbeld (!) Ga daar maar eens wat aan doen.

Reputatie 7

Het is net de toeslagenaffaire: de kamer veroorzaakt een probleem, 

Hoezo veroorzaakt de kamer een probleem?

Die hebben ingestemd met de nieuwe concessie van NS, met zoveel redenen om dat niet te doen of om überhaupt concessieafspraken eens te gaan afdwingen (Aachen, anyone?). De relatie tussen NS en Den Haag is in letterlijke zin corrupt.

 

Het onderscheid tussen NS en Den Haag, zoals hier verondersteld, is een illusie.

Reputatie 6

Het is net de toeslagenaffaire: de kamer veroorzaakt een probleem, 

Hoezo veroorzaakt de kamer een probleem?

Die hebben ingestemd met de nieuwe concessie van NS, met zoveel redenen om dat niet te doen of om überhaupt concessieafspraken eens te gaan afdwingen (Aachen, anyone?). De relatie tussen NS en Den Haag is in letterlijke zin corrupt.

 

Het onderscheid tussen NS en Den Haag, zoals hier verondersteld, is een illusie.

fair. en daarom is de kamer dus deel van het probleem. 

 

@West ik heb op zich begrip voor het feit dat prorail veroorzaker van een deel* van de problemen is. Maarja zolang NS dat niet publiekelijk uitdraagt, kun je als reiziger niet veel anders dan NS ook aanwijzen. Reizigers hebben geen enkele band met een onderaannemer als prorail. het is niet handig dat het zo werkt, maar het is ook geen reden om niet kritisch te zijn.

 

* voor mij persoonlijk is prorail hoofdoorzaak van de problemen, maar dat komt omdat ik beschikbaarheid bovenaan m'n verlanglijstje heb staan. 

Reputatie 7
Badge +1

West zei:

Maargoed, sein/wisselstoringen, defecten aan de infra, systeemstoringen, wissels die zijn wegbezuinigd etc. vallen onder Prorail en heeft NS weinig mee te maken. In de media staat echter bij dergelijke storingen altijd groot een NS-trein afgebeeld. Ook de beeldvorming die wordt geschetst door de beroepsklagers die vastzitten in hun negatieve bubbel op dit soort fora en communities helpt niet mee. Enige wat je op het bordje van de NS kan schuiven zijn de problemen met de ICNG (maar daar zit inmiddels ook steeds meer verbetering in) en de reinheid van materieel.

 

Ik denk dat je toch wel door een roze bril aan het kijken bent. Als je op dit forum kijkt zijn er ruim voldoende zaken aanwezig die ook NS beter zou kunnen doen. Dat op X over de bijzondere smerige treinen nu nog steeds wordt verwezen naar een krantenartikel in het AD van begin januari 2024 is één, maar er zijn ook hele simpele dingen zoals bijvoorbeeld deze.

 

 

Daarnaast is de ICT echt een drama bij NS. De systeemstoringen met daardoor het onvermogen om wijzigingen door te voeren zijn er veel te veel. Gevolg hiervan is o.a. dat je ladingen servicemedewerkers in dienst moet houden om alle klachten op te vangen. En ja een forum trekt nu eenmaal meer klagers aan dan mensen die complimenten uitdelen. Indien je dat vantevoren anders had verwacht dan ben je niet erg realistisch. 

 

 

Al dit soort posten begint meestal ook op dezelfde manier:

Ik heb net meer dan 3 uur in de chat gehangen en met  2 verschillende medewerkers contact gehad zonder resultaat, omdat er nog steeds storingen zijn en ze mijn reishistorie niet konden inzien. Hoe lang duurt dit nog?  

 

Ik hoop echt dat de 2e kamer nu eens goed doorpakt en dat de kwaliteit van zowel NS als Prorail terugkeert naar die van begin 2000?? 

Er is de afgelopen jaren enorm hard gewerkt om de personeelstekorten weg te poetsen en de dienstregeling zit weer in de lift, zeker met de komende dienstregeling 2025. 

Vorig jaar beweerde NS in februari ook dat ze in december 2023 weer fors zouden opschalen. In september werd dat grotendeels weer afgeblazen.

In het najaar van 2023 kondigde NS opschalingen bij de sprinters rond Eindhoven, Purmerend en Soest aan die men tussentijds in 2024 zou gaan realiseren. Horen we ook niets meer over.

Dus eerst maar eens zien wat er in december 2024 wel/niet wordt gerealiseerd van het plan van februari j.l.. Ik vrees dat dat niet zo veel zal zijn, maar ik laat me straks graag aangenaam verrassen.

Het blijft voordurend bij veel beloften. Het plan dat de tweede kamer nu eist is leuk maar het belangrijkste is dat er ook eindelijk controle komt op het ook daadwerkelijk uitvoeren van dergelijke plannen. 

Reputatie 7

Het is net de toeslagenaffaire: de kamer veroorzaakt een probleem, 

Hoezo veroorzaakt de kamer een probleem?

Die hebben ingestemd met de nieuwe concessie van NS, met zoveel redenen om dat niet te doen of om überhaupt concessieafspraken eens te gaan afdwingen (Aachen, anyone?). De relatie tussen NS en Den Haag is in letterlijke zin corrupt.

 

Het onderscheid tussen NS en Den Haag, zoals hier verondersteld, is een illusie.

fair. en daarom is de kamer dus deel van het probleem. 

 

* voor mij persoonlijk is prorail hoofdoorzaak van de problemen, maar dat komt omdat ik beschikbaarheid bovenaan m'n verlanglijstje heb staan. 

 

En ook tussen ProRail en Den Haag valt in de praktijk geen onderscheid te maken.

Reputatie 3

Eigenlijk lachwekkend dat de overheid NS de concessie van het hoodrailnet weer onderhands gunt, maar dat ze dan uiteindelijk niet blij zijn met de resultaten van de NS....

Reputatie 6

Eigenlijk lachwekkend dat de overheid NS de concessie van het hoodrailnet weer onderhands gunt, maar dat ze dan uiteindelijk niet blij zijn met de resultaten van de NS....

Dat dus.

Er is natuurlijk een nieuwe kamer nu, dus optimistisch gezien kan dit het begin zijn van een gezonder beheer. Maar nu effe eerst zien dan geloven, de lijntjes naar Utrecht zijn ongezond kort en baantjes-carousel-achtig.

Reputatie 7

NS en ProRail zijn marionetten in een illusionistisch theater.

Met klachten over met name de beschikbaarheid zou je je toch vooral daar moeten melden waar de touwtjes (voorlopig nog) angstvallig in handen worden gehouden: Den Haag.

Zie de motie ook maar als een stimulans om (ook) daar je stem te laten horen.

Reputatie 7
Badge +1

@West zie ook bijvoorbeeld dit topic

 

Reageer