beantwoord

Per ongeluk ingecheckt met m'n bankpasje

  • 9 March 2024
  • 4 reacties
  • 158 Bekeken

Ik heb gisteren per ongeluk m’n bankpasje gebruikt om in te checken bij de metro op de Amstelveenseweg in Amsterdam. Ik wist niet dat dat kon, en was bang dat ik bij de halte van bestemming niet meer zou kunnen uitchecken. Dus wilde ik het corrigeren door op de Amstelveenseweg met de bankpas uit te checken. Dat lukte niet, en toen heb ik daar m’n NS-kaart voor gebruikt. En met die Ns-kaart ben ik opnieuw weer ingecheckt en 2 haltes verder weer uitgecheckt. Nu zie ik in m’n NS-overzicht dat ik voor die rit 1,66 euro en 4 euro heb betaald. Die 1,66 euro is de normale prijs. Hoe krijg ik de 4 euro terug?

icon

Beste antwoord door Seinhuis 9 March 2024, 20:45

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 2

De 4 euro in bus tram en metro wordt bij inchecken gereserveerd zoals bij ns 20 euro wordt gereserveerd bij inchecken.

Als het goed is komt deze gewoon terug en is het saldo slechts met de ritprijs verminderd / wordt slechts de ritprijs gefactureerd.

Reputatie 5

Als het goed is hebt u dus met uw bankpas ingecheckt, maar niet uitgecheckt. Als dat klopt, moet u bij de klantenservice van de vervoerder, in dit geval GVB, zijn. Uitchecken met uw bankpas lukte niet omdat u waarschijnlijk buiten de poortjes stond, maar wel al ingecheckt was. En dus kon u niet nog een keer inchecken. Ik vind dit niet de beste regel, want zo kan je je incheck niet annuleren als je nog buiten de poortjes staat. Maar dus: Neem contact op met GVB.

Reputatie 3

Pinpas is (ook) OV chipkaart geworden, alleen 2de klas vol tarief.

 

Uitchecken op hetzelfde station bij een station zonder poortjes kan door bij een andere paal uit te checken. 

Indien dat niet lukt dan kan dit na 2 minuten wachten alsnog (als u 1 seconden te vroeg bent met pas aanbieden dan moet u opnieuw 2 minuten wachten).

 

 

Op www.ovpay.nl kunt u het bedrag terug vragen door hetzelfde halte te selecteren dan als u ingecheckt bent. Dit kan aan de hand van uw bankafschriften.

Om fraude te voorkomen kan dit niet oneindig.

 

Of neem contact op met GVB klantenservice 

 

Badge +3

Het beste antwoord lijkt me dat van @Real aire (want het ging om metro, dus poortjes).

Voor restitutie van die 4 euro moet je niet bij GVB zijn (kan op zich wel), maar bij https://zelfregelen.ovpay.nl/reisoverzicht en dan hetzelfde station (Amstelveenseweg) invullen.

Reageer