beantwoord

sollicitatieprodcedure machinist

  • 25 March 2024
  • 10 reacties
  • 417 Bekeken

Reputatie 1

Hallo! 

Een paar weken terug heb ik gesolliciteerd als machinist, met vlag en wimpel door alle gesprekken heen gekomen en nu heb ik 2 april het psychologisch onderzoek staan. (jippie!🤗) 

Nu heb ik genoeg mensen in mijn omgeving en genoeg gelezen op dit forum om (en gevraagd aan o.a. Edwin) om ongeveer te weten wat mij te wachten staat. Dat het een pittig dagje wordt, dat is sowieso bekend! 

Nu lees ik vooral veel op dit forum informatie over de testen bij Human Company, zelf heb ik echter mijn test bij TestNed in Eindhoven. Weet iemand of hier veel verschil in zit, zoals de onderdelen bij de compententietest? Als ik namelijk de oefentesten maak bij Human Company zijn deze vele malen makkelijker dan bij TestNed. 

Met nog 1 extra vraag; zijn er mensen die hun test bij TesNed hebben gedaan en hier meer over kunnen vertellen? 

Ondertussen ga ik rustig de dagen aftellen en mijzelf  (zo goed mogelijk) voorbereiden, alle tips zijn welkom. En, natuurlijk hou ik jullie op de hoogte hoe het is gegaan! 😊

icon

Beste antwoord door Erryt NS 25 March 2024, 18:37

Bekijk origineel

10 reacties

Hallo noahjo en welkom bij de NS Community,

 

Wat spannend zeg! Ik kan je helaas niet helpen, maar hopelijk is hier iemand die je meer informatie kan geven. Ik wens je veel succes!

Reputatie 1

Hoi noahjo! Ik start zelf over anderhalve week als aspirant-machinist in en heb afgelopen oktober mijn psychologisch onderzoek bij Testned in Eindhoven gehad. 

Wat je ongeveer kan verwachten:

  • Enkele dagen voor je op locatie het onderzoek hebt, krijg je nog een vragenlijst per mail die je thuis in kan vullen.
  • Op de locatie krijg je opnieuw een vragenlijst. 
  • Een intelligentietest met figuren, cijfers en/of zinnen.
  • Je krijgt verschillende concentratietesten. 1 van deze testen is dat je 2x een half uur naar een scherm kijkt. Je krijgt 1 of meerdere figuren te zien met een bepaalde kleur. Verandert het figuur in een andere kleur dan moet je op een knop drukken.
  • De befaamde (en beruchte) stresstest met knoppen, voetpedalen en geluiden.
  • Een gesprek met een psycholoog

Na alle onderdelen krijg je vrij snel de uitslag.

Dit is het ongeveer in een notendop. Ik weet niet in hoeverre dit verschilt van het onderzoek bij the Human Company, maar ik ga er vanuit dat de verschillen niet heel groot zijn aangezien sommige testonderdelen wettelijk verplicht zijn. 

Je wordt vanaf het moment dat je binnenkomt goed opgevangen en de receptionist/testcoördinator legt goed uit hoe elke test in zijn werk gaat voor je ermee aan de slag gaat. En uiteraard is er ruimte voor vragen en pauzes. Neem deze ook vooral op het moment dat het even teveel wordt.

Tip 1: zorg ervoor dat je goed bent uitgerust. Het onderzoek kan al gauw 5 tot 6 uur in beslag nemen. Wat je de avond ervoor ook van plan bent, maak het niet te laat :)

Tip 2: je kunt via verschillende wegen oefenen met assessments. Vooral het oefenen voor de intelligentietesten is een aanrader. Hierover is op het internet meer dan voldoende informatie te vinden. Zelf heb ik voor het concentratievermogen ook breintrainingsapps gebruikt, zoals Peak. Daarmee kun je spelenderwijs oefenen. Ik deed het zelf elke dag een kwartiertje plus 1 of meerdere intelligentietesten

Tip 3: Wees vooral jezelf en maak de onderzoeksdag niet te groot in je hoofd. Oefen wat, zorg dat je bent uitgerust, wees gefocust maar ga er wel met een open blik in. 

Voor mij was het de 2e keer dat ik dit onderzoek mocht doen. 3 jaar geleden ging het niet lekker, en afgelopen oktober ben ik redelijk vlekkeloos de hele procedure doorgekomen. Wat natuurlijk scheelt in mijn geval is dat ik daardoor wist wat ik kon verwachten. Maakte de spanning natuurlijk niet minder, maar ik ben er (in tegenstelling) tot de vorige keer met een open blik ingegaan. En het resultaat is dat ik over anderhalve week mag beginnen :)

Heel veel succes! En als je nog vragen hebt, schroom niet om ze (evt privé) te stellen :)

Reputatie 3

Het is op zich natuurlijk heel vreemd dat je dit soort testen allemaal uit den treuren kunt oefenen en oefenen. Hierdoor worden de testresultaten natuurlijk sterk beïnvloed waardoor de uitslag wel eens heel anders is dan deze eigenlijk zou moeten zijn. Het is een aap (sorry...) een kunstje leren.

In de tijd zonder internet kreeg je dezelfde testen (waarschijnlijk) al, maar kon je je absoluut niet voorbereiden. Je ging er naar toe, en deed je kunstje. Het resultaat was dan ook zuiver.

Het blijkt, zo vernam ik, dat na de testen en tijdens opleiding dat ongeveer 1 op de 5 personen de machinistencursus niet met goed gevolg afsluit.

Het is op zich natuurlijk heel vreemd dat je dit soort testen allemaal uit den treuren kunt oefenen en oefenen. Hierdoor worden de testresultaten natuurlijk sterk beïnvloed waardoor de uitslag wel eens heel anders is dan deze eigenlijk zou moeten zijn. Het is een aap (sorry...) een kunstje leren.

In de tijd zonder internet kreeg je dezelfde testen (waarschijnlijk) al, maar kon je je absoluut niet voorbereiden. Je ging er naar toe, en deed je kunstje. Het resultaat was dan ook zuiver.

Het blijkt, zo vernam ik, dat na de testen en tijdens opleiding dat ongeveer 1 op de 5 personen de machinistencursus niet met goed gevolg afsluit.

Het gaat er ook niet om dat iemand van nature geschikt is als machinist, maar dat hij de vaardigheden kan leren. Niet iemands aangeboren concentratievermogen is van belang om machinist te worden, maar het aangeleerde concentratievermogen. Daarom kun je van tevoren oefenen.

Reputatie 3

Het aangeboren concentratievermogen is juist in dit soort functies van ongekend belang. Bijvoorbeeld het ontbreken van ADD en ADHD achtige symptomen. Voor je goed en langdurig te kunnen concentreren is gewoon aanleg nodig. Een bepaald testje vele, vele malen oefenen heeft weinig met concentratie te maken, als je dat twee weekjes elke dag doet, scoort (bijna) iedereen wel goed......

Het aangeboren concentratievermogen is juist in dit soort functies van ongekend belang. Bijvoorbeeld het ontbreken van ADD en ADHD achtige symptomen. Voor je goed en langdurig te kunnen concentreren is gewoon aanleg nodig. Een bepaald testje vele, vele malen oefenen heeft weinig met concentratie te maken, als je dat twee weekjes elke dag doet, scoort (bijna) iedereen wel goed......

Iemand die de concentratietest in theorie goed kan afleggen, kan zich in de praktijk goed concentreren. Wie de aanleg mist om goed te concentreren, zal ook zakken voor de test.

Reputatie 1

Ha allen! Ik had verteld dat ik een update zou geven wanneer ik iets hoorde. 

Dinsdag het PO gehad waarbij alles vrijwel vlekkeloos verliep, tot de stresstest. Daar bleek een storing in te zitten waardoor ik deze 3x (!) opnieuw heb moeten doen. Nou, dan heb je het wel gezien hoor😅

Helaas betekende dit wel dat ik dus het gesprek op een ander moment moest afnemen, wat vandaag was. Vrij snel een antwoord gekregen; Positief! Op naar het MO en aan de slag dus. Zin in!


een paar tips die mij ook geholpen hebben en waar misschien anderen ook wat aan hebben: 

  • Oefenen is op zich wel aan te raden voor de capaciteitentest, vooral om een indruk te krijgen wat je te wachten staat!
  • Ga er sowieso ook echt met open ogen in en laat het over je heen komen. 
  • Rust goed uit! Wij hadden een lange reistijd en hadden ervoor gekozen om een dag van te voren een hotel te nemen, dit scheelt gewoon enorm in tijd en stress (wat als je in de file staat of iets dergelijks?) ze maken namelijk echt geen grap dat het een intensieve dag wordt.
  • Vraag, net zoals ik, andere mensen hoe of wat. Iedereen heeft een eigen ervaring en ook zijn/haar eigen tips. zoals bijvoorbeeld aan @Edwin 
  • Heb ook plezier! 

 

 

Reputatie 1

Ik had je privé al gefeliciteerd, maar hier ook nogmaals: gefeliciteerd! :) 

 

Het meest pittige deel van de procedure heb je nu wel achter de rug, er van uitgaande dat de medische keuring geen gekkigheden oplevert. Geniet van deze mooie overwinning :)

Reputatie 1

Van harte gefeliciteerd!!! Ik mag aanstaande maandag naar TestNed! Thanks voor de tips. 👍🏼

Reputatie 1

Van harte gefeliciteerd!!! Ik mag aanstaande maandag naar TestNed! Thanks voor de tips. 👍🏼

Dankjewel! En alvast veel geluk. Fijn dat de tips een beetje konden helpen :)

Reageer