Hoe vaak is het bij jullie gebeurt dat de trein doorrijdt en de station overslaat

  • 30 October 2022
  • 42 reacties
  • 1312 Bekeken

Hoi het is mij nu de 2e keer dat de trein doorrijdt op duivendrecht. Ik word er echt gek van dat er nooit 1 dag een reis goed kan gaan


42 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik heb het één keer meegemaakt. Jaar of 15 geleden alweer. Trein van Utrecht naar Baarn die Den Dolder oversloeg. Een reiziger die in Den Dolder eruit moest trok toen even voorbij het station aan de noodrem. 

Toen de IC van Schiphol naar Eindhoven nog in Best stopte ging het gemiddeld een paar keer per dag mis. Ook Almere Buiten is berucht. Verder lijkt het incidenteel op veel plaatsen te gebeuren.

Reputatie 7
Badge +1

Veenendaal-De Klomp is inmiddels ook wel berucht.

Reputatie 7
Badge +2

Zelfs Ede-Wageningen schijnt door sommige treinen (die met doorgaand veilig binnenkomen) geregeld overgeslagen te worden. En daar stopt notabene alles.

Wat Veenendaal-De Klomp betreft… die bomen daar helpen ook niet in de herfst volgens mij. Zat gister in een trein die daar luid bonkend met slippende wielen bij het bakbordje 10 tot stilstand kwam… het was echter slechts een los viertje, dus toch wel wat verder dan gepland tot stilstand gekomen.

Reputatie 3

De trein van 09:02 vandaag van Veenendaal-de Klomp naar Schiphol reed het station ook voorbij! De trein werd een stukje teruggereden om alsnog reizigers in- en uit te laten stappen.

Reputatie 7

Bijzonder, gezien daar eigenlijk nooit toestemming voor wordt gegeven door de verkeersleiding. Vermoedelijk zal het erg glad zijn geweest en is de trein gaan glijden tijdens het remproces.

Reputatie 4

Echt? Twee keer op 1 dag? Die van 10:02 reed zonet ook al het station De Klomp voorbij! En met volle vaart, dus >140

Reputatie 3

Ik kan me niet voorstellen dat gladde sporen de enige reden is dat de treinen doorrijden. Als dat zo zou zijn, dan zou ik mogen aannemen dat dat wel onder de machinisten wordt gecommuniceerd zodat er eerder geremd kan worden!

Reputatie 3

De trein van 09:02 ging niet met volle snelheid langs het station, hij reed stevig remmend door het station heen. Dus dat is dan wel anders dan de trein van 10:02.

Reputatie 7
Badge

Ik kan me niet voorstellen dat gladde sporen de enige reden is dat de treinen doorrijden. Als dat zo zou zijn, dan zou ik mogen aannemen dat dat wel onder de machinisten wordt gecommuniceerd zodat er eerder geremd kan worden!

Dan nog kan het gebeuren. Het is daar in deze tijd van het jaar echt spiegelglad. Het is me al eens gebeurd dat mijn trein zelfs met 10 km/u het hele perron langsgleed.

Een enkel keertje: de IC naar Den Helder reed Zaandam binnen op spoor 3… Waar dus geen perron was. Er werd daarna een extra stop gemaakt op station Koog aan de Zaan. Het treinpersoneel klonk heel heel verbaasd over de omroep.

Reputatie 7

Ik kan me niet voorstellen dat gladde sporen de enige reden is dat de treinen doorrijden. Als dat zo zou zijn, dan zou ik mogen aannemen dat dat wel onder de machinisten wordt gecommuniceerd zodat er eerder geremd kan worden!

Dan nog kan het gebeuren. Het is daar in deze tijd van het jaar echt spiegelglad. Het is me al eens gebeurd dat mijn trein zelfs met 10 km/u het hele perron langsgleed.

 

Ook een keer gehad idd (niet bij de Klomp overigens), toen nog met die fijne SGM'en die als ze eenmaal begonnen met glijden gewoon bleven glijden. Reed met 40 km/u, snelremmetje alles erop en eraan, maar de SGM bleef gewoon 40 rijden zo het hele perron voorbij. Nog geluk gehad dat dit op een station aan de vrije baan gebeurde, als er op het eind van het perron een sein of nog erger een open overweg had gelegen hadden de gevolgen rampzalig kunnen zijn.

Reputatie 7
Badge +2

Herinner me ook een leuke na een verstoring, zat in een IC waarin werd omgeroepen dat we extra in Woerden zouden stoppen. Dat deden we ook keurig, zij het op spoor 4 wat geen perron heeft 😂

Reputatie 7
Badge +1

Het is wel heel hardnekkig nu weer Ede-Wageningen.

 

 

Reputatie 7
Badge

Dat Ede-Wageningen wordt overgeslagen vind ik onbegrijpelijk. Ik weet wat de reden ervan is, maar dan nog vind ik het onbegrijpelijk. Een stop als Veenendaal-De Klomp kan gebeuren, deels omdat het een stop is die dan wel, dan niet in de treinserie zit en zelfs per dag verschillend kan zijn. Deels omdat het daar spiegelglad is en je simpelweg niet op tijd kunt stoppen.

Reputatie 5

Ik heb dit in de 40 jaar dat ik vaste NS-klant ben nog nooit meegemaakt. Maar eens moet de eerste keer zijn, zojuist in Ede-Wageningen: de trein naar Arnhem/Nijmegen van 18.34 reed op volle snelheid voorbij....

Reputatie 7
Badge +1

Gaat echt goed vandaag op dit traject. Zijn er nieuwe machinisten ingevlogen?

Badge +3

Voor een moderator, kan dit topic als discussie aangemerkt worden i.p.v. als vraag? Een beste antwoord zal er immers niet zijn 😁

Edit: Lorena bedankt, dat duurde nog geen 5 minuten 😄

Badge +3

 

Ook een keer gehad idd (niet bij de Klomp overigens), toen nog met die fijne SGM'en die als ze eenmaal begonnen met glijden gewoon bleven glijden. Reed met 40 km/u, snelremmetje alles erop en eraan, maar de SGM bleef gewoon 40 rijden zo het hele perron voorbij. Nog geluk gehad dat dit op een station aan de vrije baan gebeurde, als er op het eind van het perron een sein of nog erger een open overweg had gelegen hadden de gevolgen rampzalig kunnen zijn.

Bij (mogelijke) gladheid wordt bij zulke overwegen toch de stop-door uitgeschakeld? Herinner me nog wel Driebergen-Zeist, wat voor het wegverkeer de nodige wachttijden opleverde maar wel zo veilig natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +1

Treinen van 16.34 en 18.34 uur zijn beide niet gestopt op Ede-Wageningen. Op twitter wordt nu onderstaande aangegeven. Blijf het overigens vreemd vinden dat op een station waar altijd gestopt wordt toch wordt doorgereden. Als ik hetgeen GM geschreven heeft nog een keer teruglees vind ik het wel een warrig verhaal eerlijk gezegd.

 

 

Reputatie 5

Natuurlijk alle begrip dat de conducteur door een seinstoring op het verkeerde been wordt gezet en blijkbaar even het station over het hoofd ziet. Hopelijk kan hij de volgende keer dan wel op tijd de machinist even inseinen.

Maar zonder gekheid, de machinist weet toch gewoon dat hij altijd in Ede-Wageningen moet stoppen. En seinstoring of niet: hij berijdt het baanvak niet voor het eerst, en er staan toch netjes van die witte borden met een grote zwarte S om de machinist te attenderen op een naderend station (dus afremmen)?

Reputatie 7
Badge +3

Wat een raar antwoord van NS online. De conducteur gaat helemaal niet over het stoppen van de trein. Dat is de machinist. Dat zou NS online toch moeten weten.

Reputatie 7

Ik blijf erbij dat de huidige problematiek rondom de stops op Ede-Wageningen voortkomen uit teveel gehamer op continue gebruik van de tablet, het zogenaamde TimTim-programma welke de te maken stops en bijbehorende kilometrering weergeven. Na de werkzaamheden van enige weken geleden bij Ede-Wageningen werkt de weergave van de tablet rondom dit station niet correct meer. De collega's welke eraan gewend zijn volledig op de tablet te vertrouwen gaan daar nu mogelijk mee de mist in.

Reputatie 7

 

Ook een keer gehad idd (niet bij de Klomp overigens), toen nog met die fijne SGM'en die als ze eenmaal begonnen met glijden gewoon bleven glijden. Reed met 40 km/u, snelremmetje alles erop en eraan, maar de SGM bleef gewoon 40 rijden zo het hele perron voorbij. Nog geluk gehad dat dit op een station aan de vrije baan gebeurde, als er op het eind van het perron een sein of nog erger een open overweg had gelegen hadden de gevolgen rampzalig kunnen zijn.

Bij (mogelijke) gladheid wordt bij zulke overwegen toch de stop-door uitgeschakeld? Herinner me nog wel Driebergen-Zeist, wat voor het wegverkeer de nodige wachttijden opleverde maar wel zo veilig natuurlijk.

Klopt, echter moet het gladde spoor dan wel eerst gemeld zijn aan de treindienstleider, het is geen proces wat automatisch in wordt gezet.

Reputatie 7
Badge +2

Klopt, echter moet het gladde spoor dan wel eerst gemeld zijn aan de treindienstleider, het is geen proces wat automatisch in wordt gezet.

Er waren toch ook trajecten/stations waar standaard in de herfst de stop/doorschakelingen werden uitgeschakeld?

(Helpt bij Veenendaal-De Klomp alleen niet, want daar ligt het perron na de overweg)

Reageer