Komen er nog poortjes op stations zonder poortjes?

  • 13 November 2023
  • 23 reacties
  • 670 Bekeken

Ik reis wekelijks vier keer van een naar Den Haag Laan van NOI en Leiden. Af en toe vergeet ik in- of uit te checken. Vergeten uit te checken wordt automatisch gecorrigeerd. Tenminste, dat heb ik een aantal keer gehad. Vergeten in te checken wordt niet gecorrigeerd. Het is vervelend om elke keer de klantenservice te moeten bellen, voor beide partijen. Als er poortjes op Laan van NOI zouden staan, dan zou ik uiteraard altijd in- en uitchecken. Worden er op stations zonder poortjes nog wel poortjes geplaatst, en dan met name op Laan van NOI?

  


23 reacties

Vergeten in te checken wordt niet gecorrigeerd. Het is vervelend om elke keer de klantenservice te moeten bellen, voor beide partijen.   

Dat lost zich vanzelf op, want dat laten corrigeren kan slechts een beperkt aantal keren per jaar om fraude te voorkomen. Daarna is het pech hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Omdat jij steeds vergeet in/uit te checken moet NS investeren in poortjes?

Ik moet het vaag houden, want 100% zeker weten doe ik het niet, maar er wordt volgens mij wel naartoe gewerkt om daar poortjes te plaatsen, net als in Groningen.

Leiden heeft al poortjes, gek hoe je daar je incheck/uitcheck kan missen, tenzij je vlak na iemand door die poortjes gaat. Laan van NOI heeft al wel veel paaltjes, 4 per station vlak voor de trap. Ook al mis je ze daar soms door de drukte voor die paaltjes, maar dat zal met poortjes nog erger worden. 

Reputatie 2

Er zijn nog heel veel stations zonder poortjes, op zich wel prettig vind ik, omdat je daar dan doorheen kan lopen zonder in- en weer uit te checken.

Het lijkt me echt niet zo moeilijk om jezelf op te voeden om in en uit te checken. als je op wil staan kan je zelf ook de wekker zetten toch? of als je thuis koffie wil het koffie-apparaat aanzetten...

Dank voor jullie reacties. Ik moest nog denken aan hoe de situatie vroeger was: je kocht een kaartje, of vergat dat. Dan werd je in de trein gecontroleerd - of niet. Had je geen kaartje en je werd gecontroleerd, dan kreeg je een boete, of niet.

Met het huidige systeem ligt het voordeel meer bij de NS dan bij de reiziger, lijkt me.

@Novastar Het in- dan wel uitchecken gebeurt op LnvNOI, waar geen poortjes staan. Dat betreft respectievelijk de de heen- en terugreis.

Door drukte zal ik trouwens geen poortjes missen. Hooguit de trein. 😪

@Laura NS Bedankt. Dat zou mooi zijn!

@jako Je zult begrijpen dat ik ook wel eens vergeet de wekker te zetten. 😁 En voor wat betreft de koffie: je krijgt geen koffie zonder het apparaat aan te zetten, maar je kunt wel reizen zonder in te checken. Hier moest ik wel even over nadenken...

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen kan wel eens iets vergeten, wat betreft in en uitchecken zul je je zelf moeten aanleren hier echt aan te denken, je loopt toch ook niet een winkel zomaar uit zonder te betalen voor je aankopen? 

De paaltjes bij Laan van NOI staat echt direct bij de trappen en lift, zijn toch moeilijk te missen, je moet er altijd langs als je het perron op of af gaat.

Reputatie 2

@JosG tja, ik reis een paar keer per week vanaf BoZ, een station zonder poortjes, en ben nog nooit vergeten in- of uit te checken. 

Overigens kan je in de reisplanner-App Notificaties aanzetten voor vergeten in- en uitchecken

 

@jako Bedankt voor de tip van de notificaties aanzetten in de reisplanner-App . Ik moet dat nog even bekijken. Maar ik heb het idee dat er een asymmetrie is: dat je wel gewaarschuwd kunt worden voor het vergeten van uitchecken, maar niet voor vergeten inchecken. Bij vergeten van uitchecken wordt geraden bij welk station je waarschijnlijk uitgestapt bent. Dat is opmerkelijk, want ik denk dat mensen vaker bij hetzelfde station instappen (namelijk bij waar ze wonen), dan waar ze uitstappen (werk, ouders, museum, enz.).

Reputatie 7
Badge

@jakoBedankt voor de tip van de notificaties aanzetten in de reisplanner-App . Ik moet dat nog even bekijken. Maar ik heb het idee dat er een asymmetrie is: dat je wel gewaarschuwd kunt worden voor het vergeten van uitchecken, maar niet voor vergeten inchecken.

Tja je kunt niet iedereen constant gaan waarschuwen voor het feit dat ze zijn vergeten in te checken of gewoon geen treinreis aan het maken zijn op dat moment... Het systeem heeft zonder incheck geen idee dat je aan het reizen bent, tot je wordt gecontroleerd of weer uitcheckt.

Reputatie 7
Badge

Bij vergeten van uitchecken wordt geraden bij welk station je waarschijnlijk uitgestapt bent.

Dat kan ook bij een vergeten incheck gebeuren met NS Flex. Wat er lukt hangt als het goed is alleen af van wat er op basis van je reisgegevens voldoende betrouwbaar geraden kan worden.

Reputatie 7
Badge

Dat is opmerkelijk, want ik denk dat mensen vaker bij hetzelfde station instappen (namelijk bij waar ze wonen), dan waar ze uitstappen (werk, ouders, museum, enz.).

Als jij met de trein ergens heen reist vanaf je huis ga je later niet meestal ook weer met de trein naar huis? Op de terugweg moet je ook in- en uitchecken he? Ik verwacht daar dus geen groot verschil in.

Reputatie 7
Badge +2

Maar ik heb het idee dat er een asymmetrie is: dat je wel gewaarschuwd kunt worden voor het vergeten van uitchecken, maar niet voor vergeten inchecken. 

Tja, de app weet nu eenmaal niet dat je met de trein bent gaan reizen op een manier waarbij je dat vergeten bent. Wie weet ben je wel met een e-ticket onderweg, reis je op je bankpas, of met een internationaal kaartje. Zelfs met locatie-informatie laat het zich dus niet heel lekker voorspellen dat je vergeten bent in te checken.

Die melding van vergeten uit te checken is makkelijker: als je zes uur na je incheck nog niet hebt uitgecheckt dan ben je dat vergeten. Geen twijfel over mogelijk (want zo'n lange reis kan je niet maken in Nederland)

En de waarschuwing in de app zelf staat er natuurlijk vanaf het moment dat je ingecheckt hebt en blijft daar staan totdat een check out vastgelegd is. Of tot de reis verwerkt is, want dat kan ook wel eens even duren.

@Daniel (en anderen). Bedankt voor jullie reacties. Ik gebruik de NS app nooit, vandaar dat ik nog even wilde checken wat die doet bij aanvinken van 'Inchecken'. Ik vermoedde al wat jij schrijft.

 

@Olav93 Je hebt gelijk. Er is waarschijnlijk een station het dichtst bij waar je woont waar je relatief vaak en ongeveer even vaak in- en uitstapt. Dat station is dan het dichtstbij waar je woont. Het voorbehoud maak ik, omdat ik bijvoorbeeld dicht bij een paar stations woon en soms wissel.

Door het verschillende reisgedrag van mensen zal aan het maken van de NS-app dus aardig wat geanalyseer voorafgegaan zijn.

@Olav93'Dat kan ook bij een vergeten incheck gebeuren met NS Flex.': ik heb NS Flex, maar dit heb ik nog niet gehad. Wel twee keer een boete na vergeten in te checken (die ik kon terugdraaien). Heb jij dit wel eens gehad?

Reputatie 7
Badge

@Olav93'Dat kan ook bij een vergeten incheck gebeuren met NS Flex.': ik heb NS Flex, maar dit heb ik nog niet gehad. Wel twee keer een boete na vergeten in te checken (die ik kon terugdraaien). Heb jij dit wel eens gehad?

Jazeker, toen er op Almere Muziekwijk een periode geen check ins werden geregistreerd (uitvoerig besproken in een ander topic hier)

@Olav93 V.w.b. Almere: ik vermoed dat dit een bij de NS bekend defect betrof. Daardoor zou de NS dan weten dat check ins niet geregistreerd werden. Dat is wat anders dan wanneer ik vergeet in te checken, wat de NS niet van tevoren weet.

Reputatie 7
Badge

@Olav93V.w.b. Almere: ik vermoed dat dit een bij de NS bekend defect betrof. Daardoor zou de NS dan weten dat check ins niet geregistreerd werden. Dat is wat anders dan wanneer ik vergeet in te checken, wat de NS niet van tevoren weet.

Dat zou kunnen, toch staat er ook in artikel 15.2 van de voorwaarden van Flex: "Als een check-in bij NS ontbreekt, zal NS proberen uw Reisroute te reconstrueren aan de hand van uw reisgegevens zoals bepaald in artikel 16 van deze productvoorwaarden om zodoende de juiste Ritprijs te berekenen."

@Olav93 Goed om te weten dat ook bij het ontbreken van een check-in een Reisroute reconstructie gedaan wordt. Het is mij nog niet gebeurd, terwijl een check-in en check-uit reconstructie mij even moeilijk lijken in mijn geval. Bedankt!

Reageer