beantwoord

verbouwing venlo station

  • 21 July 2023
  • 47 reacties
  • 1163 Bekeken

Hallo

kunnen jullie alsjeblieft een verbouwing geven aan station venlo?

bijvoorbeeld een AH to go en een sanitair toilet (want die wc is een goor) en de AKO die er vroeger stond.  
En voor de treinen zelf mischien een extra perron.

Ik weet dat het duur is en dat het lang kan duren.

Doei. 
 


 

icon

Beste antwoord door Melissa NS 21 July 2023, 21:36

Bekijk origineel

47 reacties

Goedenavond Sjors312, welkom op de NS Community!

Station Venlo staat op de planning om in de toekomst aangepakt te worden. Stations in verbouwing | Reisinformatie | NS. Helaas weet ik niet welke aanpassingen ze gaan verrichten en wanneer de verbouwing van start gaat.

Reputatie 7
Badge

Staat die AKO er niet meer dan? Ben al een tijd niet meer in Venlo geweest.

Die AKO is permanent gesloten

@Sjors312

AKO is momenteel bezig het grootste deel van zijn winkels op de stations te sluiten omdat ze zwaar verliesgevend zijn. In enkele gevallen komt er een Bruna voor in de plaats, de rest komt leeg te staan. 

https://retailtrends.nl/news/69605/ako-sluit-13-winkels-op-ns-stations-niet-meer-rendabel-zonder-rookwaren

Een AH to go in Venlo lijkt me hoog gegrepen. Ik vraag me af of daar met een verbouwing een voldoende groot pand voor gemaakt zou kunnen worden maar ook of er wel voldoende klanten zouden zijn. Venlo is nou ook weer niet zo'n heel druk station.

ProRail kan natuurlijk van alles verbouwen maar uiteindelijk moeten ondernemers wel voldoende rentabiliteit zien om een zaak te beginnen.

Een extra perron lijkt me onnodig en al helemaal niet als de Duitse treinen gaan doorrijden naar Eindhoven en dus niet meer hoeven te keren in Venlo

Reputatie 7

Was laatst in Venlo en toen naar huis ging wilde ik bij Smullers op het station even iets halen. Heb daar regelmatig even iets gehaald wanneer ik uit Duitsland kwam en de overstap weer eens miste. Wat bleek? Geen Smullers meer. Er blijft daar niks over. Net als in Almelo op het station, daar is al jaren alleen nog maar een Kiosk en dat is het. 

Het is trouwens triest gesteld als een winkel als AKO alleen kan overleven door rookwaren te verkopen. Maar ik zie het ook wel bij Relay op station Breda, bijna nooit iemand in de winkel. 

Laatst in Düsseldorf in de boekhandel op het station: druk, en ook kopers. Maar dat is "echt" een winkel met groot, compleet en divers aanbod natuurlijk, geen AKO of Bruna.

Was laatst in Venlo en toen naar huis ging wilde ik bij Smullers op het station even iets halen. Heb daar regelmatig even iets gehaald wanneer ik uit Duitsland kwam en de overstap weer eens miste. Wat bleek? Geen Smullers meer. 

Smullers lijkt het financieel erg moeilijk te hebben. Veel vestigingen zijn opgeheven of in de avond en het weekend niet meer open. De tijd dat NS Retail een grote melkkoe was lijkt voorbij.

 

Het is trouwens triest gesteld als een winkel als AKO alleen kan overleven door rookwaren te verkopen. 

AKO bestond traditioneel van de verkoop van losse kranten en tijdschriften. Die markt is in de loop de jaren volledig verschrompeld waardoor rookwaren een belangrijke inkomstenbron waren geworden. Als dat ook nog weg valt houdt het op.

De AKO hier in Den Bosch blijft tot mijn verbazing nog wel open hoewel je daar ook meestal niemand ziet. Wellicht een nog lopend huurcontract.

 

Laatst in Düsseldorf in de boekhandel op het station: druk, en ook kopers. Maar dat is pas echt een winkel natuurlijk, geen AKO of Bruna.

In Duitsland verkopen ze vooral boeken, ander type winkel dan AKO dus. Plus dat Düsseldorf natuurlijk heel wat anders is dan Venlo.

Reputatie 7

In Duitsland verkopen ze vooral boeken, ander type winkel dan AKO dus. Plus dat Düsseldorf natuurlijk heel wat anders is dan Venlo.

Klopt. Maar bijv. Amsterdam en Utrecht missen zo'n soort winkel ook op het station. Zo'n leuke grote boekhandel zou daar ook wel passen.

Ja, in de binnenstad zitten die ook maar dat is in Düsseldorf natuurlijk net zo.

Reputatie 3

Amsterdam Centraal zou een hoop leuke winkels kunnen hebben die met de huidige drukte recordomzetten zouden kunnen maken, maar het hele station is (bewust) zo onuitnodigend ingericht voor winkelen en langere verblijven dat al die zaken het heel moeilijk hebben. Er zijn veel zaken die het op veel tot de meeste andere plekken super doen en op Amsterdam CS hebben moeten sluiten of nooit hebben willen openen. Eten en drinken redt het nog wel meestal, maar daar houdt het ook mee op.

Amsterdam heeft trouwens nog een vrij grote AKO in de IJ-passage, maar ik vraag me af hoe lang nog en waar die zaak van (over)leeft. 🤷

Reputatie 7
Badge +1

In Duitsland verkopen ze vooral boeken, ander type winkel dan AKO dus. Plus dat Düsseldorf natuurlijk heel wat anders is dan Venlo.

Klopt. Maar bijv. Amsterdam en Utrecht missen zo'n soort winkel ook op het station. Zo'n leuke grote boekhandel zou daar ook wel passen.

Ja, in de binnenstad zitten die ook maar dat is in Düsseldorf natuurlijk net zo.

En dat is dan weer één van de gevolgen van de OV-chipkaart en het verplichte inchecken. Mensen die willen winkelen gaan echt niet hannessen met zo'n OV-chipkaart.

Badge +3

Meen dat Haarlem nog een bibliotheek heeft op het station, maar die heeft een eigen CiCo dus als je daarheen gaat ben je weer buiten het poortjesgebied. De horeca op spoor 2 Amsterdam Centraal ook (maar die is poortvrij te bereiken met de trap vanuit de stationshal).

Leuk als je 35 minuten zou willen overbruggen voor een spits-dal overstap, maar ja tegenwoordig reis je het deel in de spits natuurlijk op een bankpas/creditcard en heb je die 35 minuten niet nodig.

De AKO in Eindhoven zal ook wel verdwijnen, zie daar zelden klanten die een boek/tijdschrift/krant kopen. Voorheen inderdaad tabak (of een online gekochte HTT Holland Travel Ticket code inwisselen, maar dat kan nu bij de Tickets&Service / OV-winkel balie).

Meen dat Haarlem nog een bibliotheek heeft op het station

Die is al een hele tijd geleden opgedoekt 

Badge +3

Meen dat Haarlem nog een bibliotheek heeft op het station

Die is al een hele tijd geleden opgedoekt 

Oei, haha… ook al! Verbaast me weinig eigenlijk.

 

 

En dat is dan weer één van de gevolgen van de OV-chipkaart en het verplichte inchecken. Mensen die willen winkelen gaan echt niet hannessen met zo'n OV-chipkaart.

Een station is on principe natuurlijk ook niet bedoeld als winkelcentrum. 

De reden dat je in Duitsland zoveel winkels op stations ziet is dat ze daar niet verplicht op zondag dicht hoeven te zijn. De Lidl met de hoogste omzet van alle Lidl zaken in de wereld is die op Hannover Hbf. Op zondagen zijn daar wachttijden van 20-30 minuten ondanks dat er 15 kassa's open zijn. Aan het eind van de zondag is de winkel voor driekwart leeg. Een compleet gekkenhuis.

Reputatie 3

 

 

.

De reden dat je in Duitsland veel meer winkels op stations ziet is dat ze daar niet verplicht op zondag dicht hoeven te zijn. De Lidl met de hoogste omzet van alle Lidl zaken in de wereld is die op Hannover Hbf..

Dat is een volledig ander verhaal dan de boekhandel op Düsseldorf. De REWE op station Darmstadt heeft ook de hele dag tientallen mensen in de rij staan op zon- en feestdagen, maar veel zaken doen het door de week ook goed of beter dan dan vergelijkbake zaken op bijvoorbeeld Amsterdam CS en dat heeft alles te maken met de inrichting.

De Oosttunnel in Amsterdam is bijvoorbeeld door NS (Stations) wel degelijk langdurig naar ondernemers toe gepusht als locatie waar reizigers land rond zouden hangen en zouden chillen in (horeca)lounges en veel geld aan uit zouden geven in de horeca en in pop-up stores. Hier zijn hoofdprijzen voor gevraagd die tot op de dag van vandaag berouwd worden door ondernemers die dat daar voor neer hebben gelegd. Ik heb daar nooit iets in gezien en nergens aan mee willen werken en de grootste (horeca)ondernemer midden in die tunnel wenst nog steeds dat hij destijds naar mij geluisterd had.

 

 

.

 

Dat is een volledig ander verhaal dan de boekhandel op Düsseldorf. 

Wat ook speelt is dat Duitsers boeken (en ook veel andere spullen) vooral in een fysieke winkel kopen en niet via internet. In Nederland is dat andersom. Ik woon zelf in Den Bosch en daar is nog welgeteld één kleine boekwinkel over (in een stad van 150.000+ inwoners).

Reputatie 7
Badge +2

 

Smullers lijkt het financieel erg moeilijk te hebben. Veel vestigingen zijn opgeheven of in de avond en het weekend niet meer open. De tijd dat NS Retail een grote melkkoe was lijkt voorbij.

Smullers is allang niet meer van NS Retail, die is destijds verkocht aan HMS Host net als de Broodzaak / Backwerk.

Sinds die verkoop zijn al die zaken van HMS Host nog maar zeer beperkt open. Corona heeft daarnaast ook niet geholpen, veel Smullers zaken zijn toen lang "tijdelijk" gesloten geweest.

Ze lijken het bij HMS Host amper echt een kans te geven. De net nieuwe Backwerk in Amersfoort heb ik bijvoorbeeld alleen incidenteel in de ochtend open gezien.

@Daniel 

Bedankt voor de update

Reputatie 7

Dat is een volledig ander verhaal dan de boekhandel op Düsseldorf. 

Wat ook speelt is dat Duitsers boeken (en ook veel andere spullen) vooral in een fysieke winkel kopen en niet via internet. In Nederland is dat andersom. Ik woon zelf in Den Bosch en daar is nog welgeteld één kleine boekwinkel over (in een stad van 150.000+ inwoners).

Dat is zeker waar. En met je bankpas betalen is ook niet echt alomtegenwoordig. Was enkele weken geleden in Koblenz in een lunchroom/koffiezaakje in een winkelstraat. Was er vanuit gegaan dat je hier, in deze winkelstraat, wél met je pas kon betalen. Fout gedacht. Nur Bar!

Ik had wat contant geld maar niet genoeg en bood aan om bij een geldautomaat even wat geld op te nemen. Maar nee, hoefde niet, laat die 0.50 cent die ontbrak maar zitten ;-)

De cultuur van contant betalen is nog erg overheersend, dat zie je ook in Duitse supermarkten - en bij het treinkaartjes kopen: heel veel automaten hebben nog mogelijkheden om met muntgeld te betalen en zelfs ook met bankbiljetten - dan krijg je een hele rits aan losse euromunten terug uit de automaat (kan ook in de andere Duitstalige landen). 

Bij ons ondenkbaar, met bankbiljetten in de kaartjesautomaat betalen heeft sowieso volgens mij nooit gekund hier.

Den Bosch hééft tenminste nog een fatsoenlijke (kleine) boekwinkel. Breda heeft nog twee kleine boekhandeltjes, Roosendaal heeft niets meer; de laatste boekhandel ging daar twee jaar geleden failliet….

Ik wist niet dat in Duitsland supers/winkels graag op stations zitten ivm zondagsopening. Hoe dan ook; het geeft grote levendigheid. Beter dan zo'n uitgestorven winkelgebied op station Breda, om maar eens iets te noemen 🤣

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Bij ons ondenkbaar, met bankbiljetten in de kaartjesautomaat betalen heeft sowieso volgens mij nooit gekund hier.

Niet bij NS bij mijn weten inderdaad, maar we hebben wel dergelijke automaten gehad in Nederland. Bij de RET kon je op de metrostations met bankbiljetten een kaartje kopen. Je moest dan wel een strijkijzer meenemen overigens, want iets verkreukte biljetten werden vaak geweigerd.

Maar inderdaad een heel andere ervaring in de Duitstalige landen. Zoals ik ook deze week weer eens zag hebben ook de Zwitserse stations behoorlijk veel winkels en die worden ook goed bezocht. Zelfs op relatief kleine stationnetjes zit vaak nog wel tenminste één winkeltje met nog behoorlijk uitgebreid assortiment.

Reputatie 7

Maar inderdaad een heel andere ervaring in de Duitstalige landen. Zoals ik ook deze week weer eens zag hebben ook de Zwitserse stations behoorlijk veel winkels en die worden ook goed bezocht. Zelfs op relatief kleine stationnetjes zit vaak nog wel tenminste één winkeltje met nog behoorlijk uitgebreid assortiment.

Vaak een kleine Coop, de Avec of de Migrolino. Meestal ook met ruime toeristische info over de regio (vaak ook nog op papier), souvenirs etcetera.

En wat te denken van het fraaie en uitgebreide winkelcentrum onder Zürich Hbf? Amsterdam CS en Rotterdam CS steken daar flets bij af.

Terug naar de verbouwingswensen voor Venlo. Wel typisch dat een klein supermarktje daar niet uit zou kunnen en op kleine stationnetjes in Zwitserland blijkbaar wel.

Het is ook wel, zoals Daniel schrijft, een gebrek aan motivatie om er echt wat van te maken. In het dorp waar ik eerst woonde (6000 inwoners) zijn vier winkelpanden gebouwd met daarboven appartementen. Door de nabijheid van de snelweg vond de verhuurder het een A1-locatie, met een A1-prijs. Tot op heden zijn twee van de vier winkels verhuurd, waarvan één waarschijnlijk over niet al te lange tijd gaat sluiten. De andere twee staan al een jaar of vijf leeg. Er zijn genoeg aanmeldingen geweest, maar de verhuurder weigert de huurprijs te verlagen, omdat de zittende huurders dan - als hun contract afloopt - ook goedkoper willen huren. Achter de verhuurder zit een private equity-maatschappij. Die wil nú geld zien en niet op lange termijn. Zo wordt het natuurlijk nooit wat met het centrum in het dorp.

Voor veel winkels geldt hetzelfde: C&A heeft grote delen van de collectie alleen online beschikbaar. Boekhandels die verzendkosten rekenen om wat exotischer boeken in de winkel af te halen. Medewerkers zonder enige warenkennis. Kleding die je niet kunt passen. Franchisenemers die dezelfde producten goedkoper op bol.com kunnen bestellen dan afnemen bij de keten.

Er zijn genoeg aanmeldingen geweest, maar de verhuurder weigert de huurprijs te verlagen, omdat de zittende huurders dan - als hun contract afloopt - ook goedkoper willen huren. Achter de verhuurder zit een private equity-maatschappij. Die wil nú geld zien en niet op lange termijn. Zo wordt het natuurlijk nooit wat met het centrum in het dorp.

Als je permanent om huurverlaging bedelt is dat meestal een teken dat de zaak niet loopt. Voor een normaal rendabel draaiende winkel (omzet versus vloeroppervlak) is de huur gemiddeld zo'n 10% van de kosten, personeel 40-50%. Als de huur het probleem is is er meestal veel meer mis en zijn met name de personeelskosten vaak veel te hoog in verhouding tot de omzet.

Reputatie 6

 

Smullers lijkt het financieel erg moeilijk te hebben. Veel vestigingen zijn opgeheven of in de avond en het weekend niet meer open. De tijd dat NS Retail een grote melkkoe was lijkt voorbij.

Smullers is allang niet meer van NS Retail, die is destijds verkocht aan HMS Host net als de Broodzaak / Backwerk.

Sinds die verkoop zijn al die zaken van HMS Host nog maar zeer beperkt open. Corona heeft daarnaast ook niet geholpen, veel Smullers zaken zijn toen lang "tijdelijk" gesloten geweest.

Ze lijken het bij HMS Host amper echt een kans te geven. De net nieuwe Backwerk in Amersfoort heb ik bijvoorbeeld alleen incidenteel in de ochtend open gezien.

€ 4,80 voor een broodje frikandel met mayonaise bij Smullers. Ja, dan haak ik ook af.

Reputatie 7
Badge +2

Ja, het valt enigszins komisch te noemen dat je in het dure Zwitserland over het algemeen een stuk minder kwijt bent in een stationswinkel dan in Nederland.

Badge +3

Ja, die prijzen zijn nogal gestegen. Ik dacht ook even dat er iets misgegaan was toen ik een paar maanden geleden zeven euro moest betalen voor een kroket en een broodje kroket.

Reageer