Wat is er aan de hand op het traject Zwolle-Meppel

  • 31 July 2023
  • 41 reacties
  • 1125 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Op dit traject zijn in de afgelopen jaren meermaals werkzaamheden geweest. Niet voor de eerste keer lees ik op twitter dat er sein- en wisselstoringen zijn op dit traject. Vanavond schijnen er weer geen treinen te gaan rijden. Hoe kan het dat het hier nu al een behoorlijke tijd een puinhoop is met het spoor.

Dit is voor de reiziger toch niet meer te doen op deze manier.

 


41 reacties

Vaak zie je na ingrijpende werkzaamheden in de weken daarna nog allerlei storingen. Maar het kan ook gewoon toeval zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Veel werkzaamheden hebben afgelopen jaren op verschillende plekken tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden plaatsgevonden (zoals recent rondom Hoogeveen). Maar ook op het specifieke stukje Meppel-Zwolle zijn de afgelopen tijd wel werkzaamheden geweest.

Feit is iig dat de betrouwbaarheid van deze voor de noordelijke provincies nogal cruciale verbinding behoorlijk te wensen over laat. Zeker omdat het de enige reismogelijkheid is.

Je kunt op rijdendetreinen.nl helaas niet specifiek Zwolle-Meppel selecteren, maar alleen Zwolle-Leeuwarden heeft dit jaar al te maken gehad met 76 verstoringen.

Je kunt op rijdendetreinen.nl helaas niet specifiek Zwolle-Meppel selecteren, maar alleen Zwolle-Leeuwarden heeft dit jaar al te maken gehad met 76 verstoringen.

Veel hoofdtraiecten zitten qua storingen in dezelfde orde van grote van pakweg 60-80 storingen. Het geeft vooral aan hoe onbetrouwbaar het spoorvervoer momenteel is.

Als ik naar de statistieken op rijdendetreinen.nl kijk lijkt het aantal storingen hier gemiddeld te zijn, maar de duur van de verstoringen is wel bovengemiddeld lang. Dat zou een gevolg kunnen zijn van de afgelegen ligging, maar ook omdat aanrijdingen hier gemiddeld vaker voor lijken te komen dan op wat andere trajecten. Er zitten relatief veel overwegen hier, en een aanrijding kan meer tijd in beslag nemen om op te lossen. Op andere trajecten lijken defecte treinen met stip de meest voorkomende oorzaak te zijn, maar hier staat aanrijding net zo hoog.

Vaak zie je na ingrijpende werkzaamheden in de weken daarna nog allerlei storingen. 

Een illustratie van wat ik hierboven schreef zie je op dit moment tussen Utrecht-Den Bosch. Na afloop van de grote werkzaamheden zijn er deze week nu al vier dagen op rij urenlange sein/wisselstoringen. 

Storingen na werkzaamheden komen TE VAAK voor, dit moet beter geregeld gaan worden door meer tijd te hebben voor de werkzaamheden en beter te testen na de werkzaamheden. Ergens schiet dit gewoon te kort.

 

Als er op een traject meer dan gemiddeld aantal storingen is dan zou Prorail zich dit aan moeten trekken en er werk van moeten maken om dit te verminderen.  Ik vraag me af of er meer zelfdodingen zijn op dit traject, volgens mij zijn ze meer op de stations verder naar het Noorden toe waarbij er gekozen wordt om niet verder te rijden dan Zwolle voor het traject welke getroffen is.

Op rijden de treinen kun je natuurlijk niet geheel vertrouwen qua meldingen, zou mooi zijn als er een openbaar overzicht is vanuit Prorail om te vergelijken.

Storingen na werkzaamheden komen TE VAAK voor, dit moet beter geregeld gaan worden door meer tijd te hebben voor de werkzaamheden en beter te testen na de werkzaamheden. Ergens schiet dit gewoon te kort.

Of misschien eens wat minder overdreven ambities bij ProRail nu het treinverkeer eerder krimpt dan groeit.

Veel storingen na werkzaamheden betreffen de beveiliging. ProRail heeft een tekort aan technici en een overschot aan projectleiders en managers.

 

Als er op een traject meer dan gemiddeld aantal storingen is dan zou Prorail zich dit aan moeten trekken en er werk van moeten maken om dit te verminderen. Ik vraag me af of er meer zelfdodingen zijn op dit traject, volgens mij zijn ze meer op de stations verder naar het Noorden toe waarbij er gekozen wordt om niet verder te rijden dan Zwolle voor het traject welke getroffen is..

Een bijkomende bron van storingen op dit traject waren de aanhoudende problemen met de brug over het Van Harinxmakanaal tussen Leeuwarden en Akkrum waar de electronica steeds (onterechte) storingsmeldingen gaf.

https://www.ad.nl/leeuwarden/spoorbrug-bij-leeuwarden-dit-jaar-al-tien-keer-onterecht-in-storing-prorail-neemt-maatregelen~a6e4c22a/

Reputatie 7
Badge +1

Een bijkomende bron van storingen op dit traject waren de aanhoudende problemen met de brug over het Van Harinxmakanaal tussen Leeuwarden en Akkrum waar de electronica steeds (onterechte) storingsmeldingen gaf.

https://www.ad.nl/leeuwarden/spoorbrug-bij-leeuwarden-dit-jaar-al-tien-keer-onterecht-in-storing-prorail-neemt-maatregelen~a6e4c22a/

 

Lijkt dan verdomd veel op wat er destijds met de Schipholtunnel aan de hand was. Toen waren daar ook bijna dagelijks storingen. Dat is dan wel goed afgehandeld inmiddels want dergelijke storingen komen al een tijd niet meer voor.

Reputatie 7
Badge +1

En na een paar weken werkzaamheden bij Apeldoorn hedenochtend.

 

 

@Henkpeetersen 

Dat kon je wel van te voren vermoeden. Vervelend dat Amersfoort-Zwolle nu ook buiten gebruik is.

Mogelijk dat personeelstekorten hier een rol spelen? De laatste tijd kwam het meerdere keren voor dat projecten uitgesteld werden of uitliepen door tekort aan technisch personeel. En personeelstekort wordt vaak gevolgd door een periode waarin er veel onervaren personeel is dat nog ingewerkt moet worden.

Reputatie 7
Badge +1

@Henkpeetersen

Dat kon je wel van te voren vermoeden. Vervelend dat Amersfoort-Zwolle nu ook buiten gebruik is.

Storing schijnt vooral Apeldoorn-Zutphen te treffen. Daar tot vanmiddag geen treinen. Dus het valt misschien nog wel mee. Maar het is inderdaad opvallend dat het na afloop van de werkzaamheden bijna altijd mis gaat.

Reputatie 7
Badge +1

En nu weer deze op dit traject.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

En vandaag ook dus weer een defect spoor tussen Zwolle en Meppel. Zo te zien zijn de stations Hoogeveen, Beilen en Haren dus nu onbereikbaar geworden want er rijden alleen nog maar intercity's tussen Zwolle en Groningen. https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-01-10/zwolle

 

Het aantal storingen op deze lijn is echt niet normaal meer. 2024 kent wel een heel zwart begin voor NS/Prorail,

En vandaag ook dus weer een defect spoor tussen Zwolle en Meppel. 

Rail gebroken door de kou.

Reputatie 7
Badge +1

En vandaag ook dus weer een defect spoor tussen Zwolle en Meppel. 

Rail gebroken door de kou.

Tsja bij Prorail kan alles tegenwoordig in 2021 was de temperatuur nog -15 graden celsius in December. Toen echt geen problemen. Moet echt wat gebeuren in de OV-sector. Zat net het journaal te kijken. Zowel topics over de falende spoorwegen als het falende busvervoer (EBS).

Reputatie 7
Badge +3

Afgelopen zondag waren er al problemen op dat stuk spoor. Er werden ‘s avonds snelbussen tussen Meppel en Zwolle ingezet. Ik had het geluk dat ik in de 2e bus kon stappen en uiteindelijk 3 kwartier vertraging had ipv minimaal 60 minuten zoals vermeld werd.

Vandaag kwam een familielid uit Friesland door deze spoorproblemen te laat bij een crematie.

Reputatie 5

En vandaag ook dus weer een defect spoor tussen Zwolle en Meppel. 

Rail gebroken door de kou.

Tsja bij Prorail kan alles tegenwoordig in 2021 was de temperatuur nog -15 graden celsius in December. Toen echt geen problemen. Moet echt wat gebeuren in de OV-sector. Zat net het journaal te kijken. Zowel topics over de falende spoorwegen als het falende busvervoer (EBS).

Wat ben ik blij dat ik niet in Zaandam woon! En dat er een betere optie qua ov voor de trein is.

Reputatie 7

En vandaag ook dus weer een defect spoor tussen Zwolle en Meppel. Zo te zien zijn de stations Hoogeveen, Beilen en Haren dus nu onbereikbaar geworden want er rijden alleen nog maar intercity's tussen Zwolle en Groningen. https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-01-10/zwolle

 

Het aantal storingen op deze lijn is echt niet normaal meer. 2024 kent wel een heel zwart begin voor NS/Prorail,

 

Beetje stemmingmakerij weer, zou je sieren daar eens mee op te houden. De storing heeft effect op het traject Zwolle - Meppel en de enige maatregel is dat de 8100 (SPR Groningen - Zwolle) niet rijdt tussen Zwolle en Meppel. Hoogeveen, Beilen en Haren worden dus gewoon bediend en ook vanaf Meppel naar Zwolle rijden gewoon treinen, alleen dus niet de genoemde 8100.

Reputatie 5

Is het niet een idee om nog een spoorlijn naar het noorden te maken? Dan kunnen reizigers in ieder geval omreizen. Via de afsluitdijk bijvoorbeeld, of Emmen-Veendam. 

Reputatie 7
Badge +4

Het maakt het te plannen spoortraject Randstad, Lelystad, Emmeloord, Heerenveen, Drachten en Groningen in ieder geval tot een mooi alternatief. Als Zwolle - Meppel er uit ligt, kun je de beschaving niet per spoor bereiken, ;-)

 

Reputatie 7
Badge +3

Als Zwolle - Meppel er uit ligt, kun je de beschaving niet per spoor bereiken, ;-)

Vanuit de Randstad bedoel je, neem ik aan? 🙂

 

Reputatie 7
Badge +4

Ja.

Reputatie 7
Badge +1

En vandaag ook dus weer een defect spoor tussen Zwolle en Meppel. Zo te zien zijn de stations Hoogeveen, Beilen en Haren dus nu onbereikbaar geworden want er rijden alleen nog maar intercity's tussen Zwolle en Groningen. https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2024-01-10/zwolle

 

Het aantal storingen op deze lijn is echt niet normaal meer. 2024 kent wel een heel zwart begin voor NS/Prorail,

 

Beetje stemmingmakerij weer, zou je sieren daar eens mee op te houden. De storing heeft effect op het traject Zwolle - Meppel en de enige maatregel is dat de 8100 (SPR Groningen - Zwolle) niet rijdt tussen Zwolle en Meppel. Hoogeveen, Beilen en Haren worden dus gewoon bediend en ook vanaf Meppel naar Zwolle rijden gewoon treinen, alleen dus niet de genoemde 8100.

 

Het NS-journaal begon er vanmiddag gewoon mee. En ja het aantal storingen daar is absoluut absurd hoog. Daarnaast zie ik dat je overigens net als de moderators aan cherrypiching doet. Nooit een reactie in topics over veel te korte treinen, de prijs/kwaliteitsverhouding die volledig zoek is, de zwaar vervuilde treinen enz.enz.   

Reputatie 7
Badge +3

Is het niet een idee om nog een spoorlijn naar het noorden te maken? Dan kunnen reizigers in ieder geval omreizen. Via de afsluitdijk bijvoorbeeld, of Emmen-Veendam. 

Misschien heb je het gemist, maar er wordt al jaren gelobbyd voor de Lelylijn die via Drachten, Heerenveen en Emmeloord naar Lelystad zou moeten gaan. 

Reageer