beantwoord

elektrische ov fiets


Hoe weet ik of ik een elektrische ov fiets in Utrecht kan huren? Er zouden proeven met elektrische ov fietsen zijn.

icon

Beste antwoord door Thom 24 March 2022, 16:22

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Er zijn helaas geen elektrische ov-fietsen. Het is ooit getest in 2011, maar dit is niet doorgezet.

 

Ik zag wel dit bericht. Het is echter ongedateerd. Omdat er gesproken wordt over een tarief van 3 euro, kan het niet actueel zijn.

Badge +3

Er zijn helaas geen elektrische ov-fietsen. Het is ooit getest in 2011, maar dit is niet doorgezet.

 

Ik zag wel dit bericht. Het is echter ongedateerd. Omdat er gesproken wordt over een tarief van 3 euro, kan het niet actueel zijn.

Uit de broncode van die pagina:

<meta property="article:published_time" content="2011-08-19T23:00:00+00:00" />

Dat gaat dus om die proef uit 2011.

Reputatie 7
Badge +3

OV-fiets binnenkort ook elektrisch: NS start proef met e-bikes

De NS wil in de zomer een proef beginnen met de verhuur van elektrische fietsen. Een jaar lang wil de vervoerder testen of de zogenoemde O V-ebikes bij gebruikers in de smaak vallen. De NS zegt dat reizigers al vaker om e-bikes hebben gevraagd. Vier stations zullen in die maanden uitgerust zijn met dertig elektrische fietsen.

https://www.ad.nl/binnenland/ov-fiets-binnenkort-ook-elektrisch-ns-start-proef-met-e-bikes~a154e551/

Badge +3

Zag al een vraag voorbij komen of een fietshelm inbegrepen was 😅

Wegens https://www.want.nl/elektrische-fiets-helmplicht-e-bikes

Reputatie 7
Badge +3

Eerder was er al een adviesaanvraag voor de wijziging van voorwaarden voor de fiets voor een pilot met een OV-ebike

https://locov.nl/publicaties/2202700.aspx?t=Adviesaanvraag-wijziging-voorwaarden-fiets-voor-een-pilot-met-OV-ebike

En het advies van het locov is positief 

https://locov.nl/publicaties/2227961.aspx?t=Advies-wijzigingen-tarieven-en-voorwaarden-OV-fiets-en-Fietsparkeren

Reputatie 7
Badge +3

Zag al een vraag voorbij komen of een fietshelm inbegrepen was 😅

Wegens https://www.want.nl/elektrische-fiets-helmplicht-e-bikes

Ik weet niet of ik dat nou wel zo hygienisch vind, een fietshelm die weet ik het veel mensen op hun hoofd hebben gehad. 

Maar ik zie al wie die vraag stelde, verklaart al veel. Zegt ook dat die dingen gemiddeld maximaal 60 km/h kunnen gaan. 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Zag al een vraag voorbij komen of een fietshelm inbegrepen was 😅

Wegens https://www.want.nl/elektrische-fiets-helmplicht-e-bikes

Ik weet niet of ik dat nou wel zo hygienisch vind, een fietshelm die weet ik het veel mensen op hun hoofd hebben gehad. 

Maar ik zie al wie die vraag stelde, verklaart al veel. Zegt ook dat die dingen gemiddeld maximaal 60 km/h kunnen gaan. 🤣

Ze kunnen zo hard dat ze een fietser van links niet kunnen zien heb ik precies 10 maanden geleden mogen ervaren. En nee als stadsfietser had ik helaas geen fietshelm op.

Persoonlijk zou ik voor een elektrische fiets zelf een fietshelm meenemen.

Reputatie 7
Badge +1

Maar ik zie al wie die vraag stelde, verklaart al veel. Zegt ook dat die dingen gemiddeld maximaal 60 km/h kunnen gaan. 🤣

Dat is wel heeeeel erg snel trappen op die snelheid 😂

Reputatie 7
Badge +3

Ze kunnen zo hard dat ze een fietser van links niet kunnen zien heb ik precies 10 maanden geleden mogen ervaren. En nee als stadsfietser had ik helaas geen fietshelm op.

Ja, dat weten we intussen wel. Maar een gewone e-bike gaat bij lange na niet 60 km/h

 

 

Persoonlijk zou ik voor een elektrische fiets zelf een fietshelm meenemen.

Als je een fietshelm wilt of moet dragen zou ik inderdaad zelf voor een helm zorgen. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar ik zie al wie die vraag stelde, verklaart al veel. Zegt ook dat die dingen gemiddeld maximaal 60 km/h kunnen gaan. 🤣

Dat is wel heeeeel erg snel trappen op die snelheid 😂

Vandaar ook mijn opmerking dat gezien wie die vraag stelde, al veel verklaart. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar de fietsen, en test. 

Op RTL Nieuws valt te lezen dat de verhuur €10,- per 24 uur gaat kosten. De actieradius zou 110km moeten zijn in de eco stand, 70km in de normale stand en 50km in de hoogste stand. Verder zijn de fietsen uitgerust met een GPS-Tracker, om de fiets na diefstal te kunnen traceren.

Vooral de actieradius vind ik best nog wel behoorlijk, wat de fiets wellicht ook interessant maakt voor de niet al te lange fietstochten. Met de trein naar bestemming, en in de omgeving fietsen. 

Al ben ik wel benieuwd hoe de fietsen opgeladen kunnen worden, en of dat tijdens huur mogelijk is. Losse laders meenemen lijkt me allesbehalve ideaal.

Badge +3

Uit het advies van het LOCOV volgt (bol 2 eerste pagina) dat NS het de huurder van een OV-ebike zal verbieden zelf de accu op te laden.

Reputatie 7
Badge +3

Al ben ik wel benieuwd hoe de fietsen opgeladen kunnen worden, en of dat tijdens huur mogelijk is. Losse laders meenemen lijkt me allesbehalve ideaal.

Zoals te lezen in het advies van het Lokov mag de huurder de fiets niet opladen. Uit dat advies:

U verbiedt de huurder van de OV-ebike zelf de accu op te laden. Wij adviseren u daarom te garanderen dat de accu bij elke verhuring een actieradius van tenminste 50 kilometer met zware ondersteuning heeft. Ook adviseren wij u in artikel 3.7 lid 4 niet te spreken over een “zo volledig mogelijk opgeladen fietsaccu” maar over een “volledig opgeladen fietsaccu”. Om te voorkomen dat dit misgaat zou bij de verhuring op de fiets of het laadstation duidelijk zichtbaar moeten zijn dat de accu volledig opgeladen is.

Reputatie 7
Badge +1

Thanks! Er staan nog wel een aantal interessante punten in dat advies.

Ik ben benieuwd hoe alles er straks uit komt te zien. Wellicht dat het op den duur ook mensen zal verleiden de fiets niet langer in de trein mee te nemen. 

Mits de proef succesvol wordt uiteraard. 😇

Reputatie 7
Badge +4

Het is alvast mooi nieuws.

Reputatie 7
Badge +3

Ik voorzie vooral heel veel problemen als storingen en niet (volledig) opgeladen accu's.

Reputatie 7
Badge +4

De diefstalgevoeligheid gaat men tegen, maar de actieradius is wel een punt. Dat opladen onderweg niet kan, is wel verstandig om duidelijke redenen, maar voor de consument ook lastig. Ik moet wel zeggen dat ik er persoonlijk erg blij mee ben en ik zal niet de enige zijn. Veel mensen zijn ondersteuning gewend, en dan sluit dit mooi aan. NS heeft een aantal goede maatregelen genomen tegen mensen die wat problemen hebben met de eigendomsverhoudingen, en toch een nette mate van privacy in stand gehouden.

Reputatie 7
Badge +3

Mocht er in Utrecht geen elektrische ov-fiets zijn, de aanbieder Getir heeft verspreid door de hele stad e-bikes en scooters+helm staan.

Reputatie 7
Badge +1

In NS Weekly vandaag een afbeelding van het ontwerp van de fiets en een kleine toelichting op de test.

Vanaf ongeveer 0:22 begint het item over de OV e-bike (direct in het begin):

Reputatie 7
Badge +3

Dan maar even de afbeelding hier.

 

Valt me op dat er geen bagagedrage achter is. Zou ik erg onhandig vinden. Niet dat ik altijd bepakt en bezakt op weg ga maar heb wel altijd mijn schoudertas bij me, die ik op de fiets niet wil dragen, veel te onhandig, en bij kans op regen heb ik (als ik er aan denk) ook een regenpak bij me. Dat kun je op deze OV e-bike niet kwijt. Bij een gewone OV-fiets kan dat wel, eventueel ook met een pakaftas. 

Maar misschien kun je met de e-bike wel zo snel dat je bij regen tussen de druppels door kan fietsen. 🤣

Reageer