beantwoord

boekenweek


Volgens mij had de Ns beloofd dat er tzt een dag vrij reizen zou komen met het boekenweekgeschenk toen vorig jaar tijdens de lockdown niet door kon gaan. Belofte maakt schuld heet dat volgens mij. Of heb ik dat verkeerd begrepen toen?  

icon

Beste antwoord door Tamzin 8 April 2022, 15:39

Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3

NS heeft destijds aangegeven dat het gratis reizen met het Boekenweekgeschenk in 2020 is afgelast. Deze dag zal dus niet meer worden ingehaald.

Hallo Michel leenders en welkom bij de NS Community,

 

Helaas is er dit jaar geen gratis reis mogelijk bij de boekenweekgeschenk. Vanwege corona komt er geen alternatief voor de vrij-reizen dag. Zover ik het kan achterhalen is dit vorig jaar ook niet beloofd. 

Volgens mij had de Ns beloofd dat er tzt een dag vrij reizen zou komen met het boekenweekgeschenk toen vorig jaar tijdens de lockdown niet door kon gaan. Belofte maakt schuld heet dat volgens mij. Of heb ik dat verkeerd begrepen toen?  

In 2020 was er in eerste instantie aankondigd dat de gratis reisdag later in het jaar zou worden ingehaald. Na nogal wat kritiek (waarom iedereen in een trein stoppen voor pretvervoer tijdens corona) maakte NS een paar dagen later bekend dat de gratis reisdag voor 2020 definitief kwam te vervallen. 

Voor 2021 en 2022 heeft NS al in een vroegtijdig stadium aangekondigd dat er geen gratis reisdag kwam. 

Badge +3

De vraag komt nu weer terug op X voor zondag 24 maart 2024.

https://x.com/NS_online/status/1770556907243122777

Andere topics over het (afgeschaft) reizen met het Boekenweekgeschenk zijn inmiddels gearchiveerd, dus post ik dit maar hier.

Welke nieuwe invulling of andere samenwerking dat is weet NS webhelp uiteraard niet, dus verwijst men maar naar hier (forum/community) voor een zinnig antwoord ⁉ 🤔

Er zitten best veel boekenwurmen hier, maar die/wij weten het ook natuurlijk ook niet 🤣

Reputatie 7
Badge +4

 Even geen tijd, @Robert B , ik zit te lezen….

 

Met uw welnemen,

 

Als je het bij de CPNB gaat navragen, krijg je wel het echte antwoord, namelijk een bezuinigingsoperatie van de NS.

Persoonlijk vond ik het Boekenweekgeschenk een goed idee. Het publiek was op de dag van gratis reizen een prettige ervaring. Misschien dat forumleden het graag terug willen zien en zich er sterk voor willen maken. Bezuinigingsoperatie is wel een heel flauw antwoord. 🙄

Reputatie 7
Badge +3

Persoonlijk vond ik het Boekenweekgeschenk een goed idee. Het publiek was op de dag van gratis reizen een prettige ervaring. Misschien dat forumleden het graag terug willen zien en zich er sterk voor willen maken. Bezuinigingsoperatie is wel een heel flauw antwoord. 🙄

Ik vond dat gratis boekenweekgeschenk reizen juist niet prettig, door de extra drukte, door een aantal mensen dat je bij instap van een drukke trein wegduwden om zo snel mogelijk bij de 1e klas te komen, de nog lege 2e klas plaatsen negerend, want het was druk dan mag je 1e klas zitten. Idem in stiltecoupé, het is druk dus onzin om stil te zijn want elders is geen plek. Dat geschenk trok behalve frequente lezers ook mensen aan die anders nooit met de trein reisden en voor een dubbeltje op de 1e rang wilden zitten. In begintijd leverde dat geschenk nog leuke verhalen over dat boek op, de laatste keer dat ik op zo'n dag in de trein zat vooral ergenis.

Reputatie 7
Badge +4

Wat me de laatste keer het meeste opviel was dat dit bij het leespubliek ook ingang begint te vinden. Ik heb de indruk gekregen dat het vaak helemaal geen leespubliek is dat met een boekenweekgeschenk reist.

Ach @Thom Boekenweekgeschenk in 2025 door schrijfwedstrijd bepaald - CPNB

Het betreft één dag in het jaar. Een dag van lezen Bommel. Gewoon lezen.. en soms is lezen lastig, een reuring, een speling en geen spelling. 

Wat me de laatste keer het meeste opviel was dat dit bij het leespubliek ook ingang begint te vinden. Ik heb de indruk gekregen dat het vaak helemaal geen leespubliek is dat met een boekenweekgeschenk reist.

a.u.b. Dit is niet de reactie van een heer van stand. Tenzij heer Bommel er anders over denkt. Een Boekenweekgeschenk is iets speciaals, een motor, of iets dergelijks, om te lezen. Een Boekenweekgeschenk krijgt men niet zomaar cadeau...Voor een Boekenweekgeschenk koopt men een boek. Een kleine bijdrage om daar als OV voor open te staan. ...

Wat me de laatste keer het meeste opviel was dat dit bij het leespubliek ook ingang begint te vinden. Ik heb de indruk gekregen dat het vaak helemaal geen leespubliek is dat met een boekenweekgeschenk reist.

Veel mensen gaven het boekenweekgeschenk weg aan kennissen zodat die gratis konden reizen.

Wat me de laatste keer het meeste opviel was dat dit bij het leespubliek ook ingang begint te vinden. Ik heb de indruk gekregen dat het vaak helemaal geen leespubliek is dat met een boekenweekgeschenk reist.

Ik kocht als student altijd boeken in de boekenweek om dan de geschenken op Marktplaats te zetten. Leverde een paar euro per geschenk op.

Reputatie 7
Badge

De tijd dat NS voor sinterklaas speelt is echt voorbij. Het geld is op.

De tijd dat NS voor sinterklaas speelt is echt voorbij. Het geld is op.

Helaas is dat nog steeds niet bij iedereen ingedaald.

Reageer