beantwoord

onterecht kaartje moeten kopen

  • 23 March 2024
  • 8 reacties
  • 150 Bekeken

Afgelopen dinsdag 19-03-2024 heb ik gereisd met de trein van NS. Ik heb ingecheckt bij Amsterdam Bijlmer ArenA. Echter, bij de kaartcontrole van de conducteur was er een foutmelding en stond dat ik niet had ingecheckt. Ik heb via de app een kaartje moeten kopen van 14,00 euro. Voor de zekerheid heb ik bij mijn eindstation Capelle Schollevaar mijn ov-chipkaart gescand om te kijken of hij zou inchecken of uitchecken en hij wat blijkt, hij checkte uit met een afschrijving van 20 euro.

Ik weet niet wat er mis is gegaan en waarom de conducteur een foutmelding kreeg bij mijn ov-chipkaart, maar ik weet wel dat ik nu 34 euro betaald heb voor een ritje van 14 euro. Ik hoop dat u mij hierbij kunt helpen en dat ik het geld wat ik teveel heb betaald voor mijn reis terug kan krijgen. 

icon

Beste antwoord door Kairos 23 March 2024, 11:22

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 2

Als je 20 euro hebt moeten betalen, klinkt dat als een uitcheck zonder checkin. 20 euro is het instaptarief bij NS, als je niet bent ingecheckt weten ze niet hoever je bent gereisd, dus wordt het hele bedrag ingehouden.  Als dat het geval is heeft de conducteur je terecht een kaartje laten kopen en is hij/zij zeer coulant geweest om hier geen boete aan toe te voegen.

 

Hier even inloggen, dan kan je precies zien of er een incheck mist https://www.ov-chipkaart.nl


https://www.uitcheckgemist.nl kun je je checkin laten corrigeren

Bedankt voor je bericht. Ik zie inderdaad dat er niet is ingecheckt dus het kaartje was terecht. Wel vreemd omdat de poortjes voor mij open gingen, maar goed het was ontzettend druk na een concert dus wellicht is daarbij iets fout gegaan.

Dan blijft de vraag nu nog hoe ik de 20 euro terug krijg 

Reputatie 2

Via uitcheckgemist zou je ook je incheck moeten kunnen corrigeren, dan krijg je saldo terug. Bij de NS geldt dat het 3x per kalenderjaar kan via deze site en daarna via de klantenservice moet :)

 

en kan ook via de site van NS https://www.ns.nl/klantenservice/vergeten/in-en-uitchecken-vergeten.html

Reputatie 7
Badge +3

De titel is fout, je hebt terecht een kaartje via de app mogen kopen, want je had geen incheck. Mogen want de conducteur die je trof was zeer coulant, normaal is het ritprijs + €50 als je geen geldig vervoersbewijs kunt tonen.

Zeker als je bij drukte incheckt dan is goed om naar het scherm te kijken. Je kunt dan zien of de incheck goed gegaan is. Een poortje kan nog open zijn door de voorganger.

Reputatie 7
Badge +2

Voor de zekerheid heb ik bij mijn eindstation Capelle Schollevaar mijn ov-chipkaart gescand om te kijken of hij zou inchecken of uitchecken en hij wat blijkt, hij checkte uit met een afschrijving van 20 euro.

Capelle Schollevaar heeft poortjes en die hebben een in- en uitcheckzijde. Bij verlaten van het perron heb je dus altijd een check out, of je nu ingecheckt was of niet, en die kost dan het correctietarief van 20 euro zoals je gemerkt hebt.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Klantenservice bellen of chatten voor die 20 euro terug (uitcheck zonder incheck), hou het ordernummer van je ticket in de app bij de hand.

Eigenlijk had de conducteur een afwijking moeten registreren i.p.v. je een kaartje laten kopen, dat zou dan een correctie van 50 euro opleveren maar is veel simpeler te corrigeren dan nu.

Oh wacht, als het poortje op Capelle Schollevaar 20 euro aftikte reis je op saldo (zonder abonnement)… Dan had de conducteur blijkbaar dus geen tijd/zin om een UvB uit te schrijven? @Sander-VH Valt op zich wel wat voor te zeggen na een concert… 

Bedankt iedereen voor de reacties!!

Ik ga met de klantenservice bellen want kom er online niet helemaal uit, maar ik heb hier veel van geleerd. Ik reis zelden met het OV dus weet niet waar ik allemaal op moet letten. Ik ben ook nog eens altijd heel goed gelovig dus als een poortje open gaat kijk ik niet voor de zekerheid even of ik ben ingecheckt. Nu weet ik dat ik dit altijd moet doen, bedankt voor de tip! 

Het doet me goed om te zien dat er mensen zijn die anderen op deze manier helpen :) 

Badge +3

Graag gedaan, ben zelf ook wel eens spontaan door een poortje gelopen zonder in te checken (Utrecht Centraal, @Momo was erbij).

Bedacht het me in de trein (die nog niet vertrokken was), dus toen maar even snel bij een paaltje op het perron ingecheckt en de trein uitgezwaaid… Kwartier later ging de volgende 😅

Reageer