Hoi,
De grote hoeveelheid buitendienststellingen in Nederland is iets wat me al jaren “bezig” houdt. Maar dit topic is niet om nog weer eens nut en noodzaak te bespreken. Wel ben ik weer een tijdje in Japan en zoals gebruikelijk gefascineerd door de soliditeit van de dienstregelingen.
Ik vraag me af wat de sector in Nederlandop de lange termijn gaat doen met buitendienstellingen in het geval van grotere reizigersaantallen, en of men daar wel al over nadenkt. Corona even daargetlaten, voor de coronatijd heb ik al eens meegemaakt dat er een stremming was maar er geen bussen geregeld konden worden omdat deze allemaal al ingezet waren bij geplande buitendienststellingen. Dat is een indicatie dat het kraakt.
Als straks zou blijken dat de reizigersaantallen wel weer de groei doorzetten van voor corona, wat gaat dit dan betekenen voor buitendienststellingen? Een aantal mogelijkheden:
- NS gaat zelf bussen kopen en chauffeurs in dienst nemen om aan de vraag te voldoen.
- Er zullen soms helemaal geen reismogelijkheden zijn op bepaalde trajecten i.v.m. onbeschikbaarheid van baan of vervoermiddel.
- De druk wordt groter en werkzaamheden zullen weer meer 's nachts uitgevoerd gaan worden, tegen hogere kosten.
Wat denken jullie?
Groet,
Tonny