beantwoord

Treinen gisteren geannuleerd. Vergoedt NS de schade??

  • 3 August 2023
  • 22 reacties
  • 408 Bekeken

Gisteren (2 augustus 2023) op station Den Bosch afgezet door mijn echtgenote die daarna naar afspraak moest. Ingecheck en in de intercity van 16:18 gaan zitten. Ik heb een dalvrij abonnement. Na paar minuten wordt omgeroepen dat wij de trein moeten verlaten omdat “deze trein storing heeft” vervolgens blijkt dat er seinstoringen zijn op traject den bosch -Utrecht. zal tot zeker 19:15 duren. ik zie dat alle treinverbindingen worden geannuleerd. Ik wacht nog even tot 16:58 verschijnt op het bord maar die is ook geannuleerd en er is geen vooruitzicht dat er binnen een uur een trein gaat naar utrecht-amsterdam. Ik heb om 6 uur een belangrijke afspraak in Amsterdam. er zitten mensen op mij te wachten en. Ik check weer uit en neem een taxi naar rosmalen. Kosten 25,50 . Ik spring in mijn auto en rijd naar Amsterdam.

Ik kom met een beperkte vertraging aan. Dat kost mij aan benzine ca 28 euro. Dan de parkeerkosten 4,5 uur dat is ca 30 euro Deze annuleringen door NS kosten mij dus circa 83 euro. 

 

Hoe krijg ik mjin schade vergoed?? NS heeft eenzijdig haar contract verplichting tot vervoer geschonden.

 

Via mijn ns lukt het niet. 

Graag een reactie van NS

icon

Beste antwoord door Tamzin 3 August 2023, 11:05

Bekijk origineel

22 reacties

NS is wettelijk vrijgesteld van het betalen van vervolgschade dus u kunt uw hoge claim vergeten.

U kunt hooguit een beroep doen op de regeling geld terug bij vertraging.

Reputatie 7
Badge

Ter aanvulling: die regeling geldt wel expliciet ook als u uw eindbestemming überhaupt niet met NS heeft kunnen bereiken bij meer dan uur vertraging. U krijgt dan de volledige ritprijs vergoedt.

Alternatief vervoer betaald NS alleen als het door haar (evt. op uw verzoek) is geregeld, of als ze daar toe verplicht is, maar dat is pas als NS u na 100 minuten vertraging zelf geen alternatief heeft geboden. Andere gevolgschade door vertraging is een vervoerder zoals al aangegeven wettelijk niet aansprakelijk voor.

Reputatie 5

De NS heeft een contract verplichting tot vervoer? En ik lees hier dat u er zelf tussenuit bent geknepen en de auto heeft gepakt?

Overigens hebben volgens rijdendetreinen.nl de intercity's van 1708 en 1738 vanaf Den Bosch richting Utrecht normaal gereden. 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens rijdendetreinen is de melding steeds geweest dat er minder intercity's tussen Den Bosch en Utrecht reden. Er is nooit gemeld dat er niks meer reed. Alleen gingen de intercity's die wel reden niet naar Amsterdam, maar naar Schiphol. Al reed de IC van 16.38 naar Schiphol ook niet. Met de trein van 17.08 uur naar Utrecht en dan overstappen op de trein van 17.38 uur naar Amsterdam was je om 18.22 uur in Amsterdam Centraal geweest.

Reputatie 7
Badge +3

NS vergoedt geen gevolgschade. Een claim op de geldterugbijvertraging-regeling zal lastig worden omdat er een uitcheck is van Den Bosch en niet van Amsterdam en er wel treinen hebben gereden naar Utrecht waar de overstap gemaakt had kunnen worden op een trein naar Amsterdam.

Reputatie 7
Badge

De NS heeft een contract verplichting tot vervoer? En ik lees hier dat u er zelf tussenuit bent geknepen en de auto heeft gepakt?

Zeker, bij inchecken gaan NS en haar klant een vervoersovereenkomst aan. Dat deel klopt.

Leerzame reacties. Dank daarvoor.

Op het mededelingenbord stond inderdaad dat tot 19:15 geen intercitys zouden rijden.Hoe moet ik weten dat gemelde seinstoringen tot zeker 19:15 geen invloed hebben op andere treinen die naar Utrecht gaan? Tot tegen vijf uur vielen alle treiinen naar Utrecht uit,ook de sprinters. Lijkt mij ook nu nog onlogisch. Ik moest om 6 uur in centrum Amsterdam zijn en was ruim op tijd van huis gegaan om dit te halen. Waarom een abonnement betalen maandelijks als midden in de zomer treinen wegens seinstoringen kunnen uitvallen.

Er werd niets omgeroepen omtrent  alternatieven. Het informatieloket van NS op station Den Bosch is maanden geleden gesloten.

Het is mij door deze ervaring wel duidelijk geworden dat als je een afspraak hebt waarvoor je kosten hebt gemaakt je niet moet vertrouwen op de NS dat je op tijd aankomt. De mensen die op je zitten te wachten kunnen ook weer huiswaarts keren.

De reacties geven in bepaalde gevallen een oude sovietachtige houding weer van masochistische berusting. Gewoon een paar uur op het perron doorbrengen in de hoop dat er een trein komt. De trein is heerlijk als hij rijdt en zeer comfortabel. En bovendien milieu vriendelijk. Dus ik ga graag met de trein. Maar bij risico van in water vallen van afspraken kun je beter de auto nemen.

 

 

Er reden wel treinen richting Utrecht, die van 16.08 en 16.38 hebben gewoon gereden. Met de trein van 16.38 had op tijd in Amsterdam kunnen zijn. De reisplanner heeft dat ook aangegeven.

Ter aanvulling: u heeft het tweede deel van de mededeling dat er minder/geen treinen reden genegeerd. 'Plan uw reis in de app'. Via de NS Reisplanner kunt u alternatieve reisopties opvragen. Dan had u kunnen zien dat er wel treinen reden en anders hoe u om kunt reizen. 100 minuten wachten is nergens voor nodig en dat doet ook niemand 

Reputatie 7
Badge +3

NS is telefonisch bereikbaar en er staan op alle stations infopalen. Je hebt zelf besloten om zonder contact met NS ander vervoer te nemen, terwijl er wel treinen reden. Je kunt dan niet verwachten dat NS jouw extra kosten gaat vergoeden.

Helaas komen storingen en vertragingen voor op het volle spoor. Dat is altijd al zo geweest en iets om rekening mee te houden als je ergens echt op tijd moet zijn.

De reisplanner geeft dan verkeerde info. Ik wachtte nog tot trein “van 16:58 op bord verscheen: ook vervallen. Elk alternatief met omrijden via andere steden zou leiden tot grote vertraging van aankomst in Amsterdam. Ik moest om 6 uur in Amsterdam zijn.Bord gaf aan dat er  zeker tot 19:15.  seinstoringen waren op traject naar utrecht.

Dus zag ik maar een mogelijkheid: met taxi naar huis gaan en de auto nemen.

 

De reisplanner geeft dan verkeerde info. Ik wachtte nog tot trein “van 16:58 op bord verscheen: ook vervallen. Elk alternatief met omrijden via andere steden zou leiden tot grote vertraging van aankomst in Amsterdam. Ik moest om 6 uur in Amsterdam zijn.Bord gaf aan dat er  zeker tot 19:15.  seinstoringen waren op traject naar utrecht.

Dus zag ik maar een mogelijkheid: met taxi naar huis gaan en de auto nemen.

 

De trein van 16.38 naar Utrecht en Amsterdam Zuid heeft gewoon gereden. Waarom heeft u die dan niet genomen?

Die heeft NIET gereden.!!

Die heeft NIET gereden.!!

Excuus, ik zit bij de verkeerde dag te kijken.

Reputatie 7
Badge

Het is mij door deze ervaring wel duidelijk geworden dat als je een afspraak hebt waarvoor je kosten hebt gemaakt je niet moet vertrouwen op de NS dat je op tijd aankomt. De mensen die op je zitten te wachten kunnen ook weer huiswaarts keren.

Dat valt wel mee hoor, treinen rijden in zo'n 95% van de gevallen met minder dan vijf minuten vertraging. In ieder geval op het traject waar ik vaak reis is het risico op flinke, eveneens onvoorspelbare file naar mijn eigen ervaring flink groter. U heeft nu gewoon ontzettend pech gehad, en dat is uiteraard ontzettend vervelend, maar zegt niet per se veel over de normale situatie.

 

Dat valt wel mee hoor, treinen rijden in zo'n 95% van de gevallen met minder dan vijf minuten vertraging. In ieder geval op het traject waar ik vaak reis is het risico op flinke, eveneens onvoorspelbare file naar mijn eigen ervaring flink groter. U heeft nu gewoon ontzettend pech gehad, en dat is uiteraard ontzettend vervelend, maar zegt niet per se veel over de normale situatie.

Op het traject waar @PieterRoos heeft gereisd zijn er deze week alle dagen steeds weer urenlange problemen met de beveiliging geweest na de werkzaamheden van ProRail vorige week. Dat kun je geen pech noemen maar is gewoon technische incompetentie want dagenlange beveiligingsproblemen zie tegenwoordig overal in de eerste week na grootschalige werkzaamheden.

Reputatie 7
Badge +3

De Sprinters tussen Den Bosch en Utrecht hebben gewoon gereden. Door de storing hebben minder intercity's gereden. Het was niet zo dat er een tijdje niets heeft gereden. Ik zou begin van de avond over dat traject gaan reizen en heb al vanaf de middag de planner regelmatig bekeken. Op mijn traject met sprinter vanaf Den Bosch was tussen 16 en 17 uur niets uitgevallen. Later ook niet.

Tip: bij vertraging/verstoring ook deelprojecten plannen als er volgens de planner niets zou rijden. En kom je er niet uit, andere mensen vragen, of bellen/infopaal gebruiken. Vraag mij af hoe ik het met hele leven gered heb om ergens te komen zonder een auto te hebben en vroeger zelfs zonder mobieltje.

Reputatie 7
Badge +3

Het is mij door deze ervaring wel duidelijk geworden dat als je een afspraak hebt waarvoor je kosten hebt gemaakt je niet moet vertrouwen op de NS dat je op tijd aankomt. De mensen die op je zitten te wachten kunnen ook weer huiswaarts keren.

Dat valt wel mee hoor, treinen rijden in zo'n 95% van de gevallen met minder dan vijf minuten vertraging. In ieder geval op het traject waar ik vaak reis is het risico op flinke, eveneens onvoorspelbare file naar mijn eigen ervaring flink groter. U heeft nu gewoon ontzettend pech gehad, en dat is uiteraard ontzettend vervelend, maar zegt niet per se veel over de normale situatie.

Ook al rijdt 95% van de treinen op tijd of met slechts een kleine vertraging is het niet onverstandig om wanneer je echt ergens op tijd moet zijn eerder te vertrekken en zo een marge in te bouwen. 

Ik lees dat TS een Dal Vrij abonnement heeft en zal daarom waarschijnlijk iets voor 4 uur hebben ingecheckt of anders enkele minuten na 4 uur. Dan had hij ook de trein van 16:08 uur hebben kunnen nemen waarmee dan wel een overstap nodig was om naar Amsterdam Centraal te komen, met nog iets eerder inchecken was zelfs de trein van 15:58 mogelijk. Als een afspraak echt zo belangrijk is, kun je beter te vroeg zijn dan te laat. 

Reputatie 7
Badge +3

Op mijn traject met sprinter vanaf Den Bosch was tussen 16 en 17 uur niets uitgevallen. Later ook niet.

De sprinter van 16:33 vanaf Den Bosch was wel vervallen tussen Den Bosch en Geldermalsen. De eerstvolgende van 17:03 ging wel weer, maar dan was de IC Schiphol van 17:08 een snellere optie.

 

Reputatie 7
Badge +3

Op mijn traject met sprinter vanaf Den Bosch was tussen 16 en 17 uur niets uitgevallen. Later ook niet.

De sprinter van 16:33 vanaf Den Bosch was wel vervallen tussen Den Bosch en Geldermalsen. De eerstvolgende van 17:03 ging wel weer, maar dan was de IC Schiphol van 17:08 een snellere optie.

 

Je hebt gelijk. Er was 1 sprinter uitgevallen tussen 16 en 17 uur. Intercity's reden helemaal niet tussen 16 en 17 uur. Als TS voor 16 uur op het station was, waren er nog mogelijkheden om naar Amsterdam te komen, maar na 16.03 tot 17.03 lag alles plat tussen Den Bosch en Utrecht vv.

Echter zal NS geen kosten voor alternatief vervoer vergoeden vanwege 1 uur uitval van treinen.

Reputatie 7
Badge +3

Op mijn traject met sprinter vanaf Den Bosch was tussen 16 en 17 uur niets uitgevallen. Later ook niet.

De sprinter van 16:33 vanaf Den Bosch was wel vervallen tussen Den Bosch en Geldermalsen. De eerstvolgende van 17:03 ging wel weer, maar dan was de IC Schiphol van 17:08 een snellere optie.

 

Je hebt gelijk. Er was 1 sprinter uitgevallen tussen 16 en 17 uur. Intercity's reden helemaal niet tussen 16 en 17 uur. Als TS voor 16 uur op het station was, waren er nog mogelijkheden om naar Amsterdam te komen, maar na 16.03 tot 17.03 lag alles plat tussen Den Bosch en Utrecht vv.

Echter zal NS geen kosten voor alternatief vervoer vergoeden vanwege 1 uur uitval van treinen.

De IC van 16:08 naar Rotterdam via Schiphol reed nog wel, die had bovendien 3 minutren vertraging en vertrok dus om 16:11.

Ik begrijp best dat iemand liever een directe trein neemt ipv over te stappen, maar dan niet gaan miepen dat je niet met de trein kon reizen en maar gelijk zonder overleg een taxi nemen en de kosten terug vragen.

Eventueel was er nog de mogelijkheid om om te reizen via Breda/Rotterdam, met vertrek om 16:42 en de ICD vanaf Rotterdam zou de aankomst om 18:32 zijn geweest. Dat is dan wel later dan de afspraak was, maar waren er geen extra kosten voor taxi, benzine en parkeerkosten, alleen de ICD toeslag. Meneer zou zelfs nog een GtbV claim hebben kunnen indienen omdat de vertraging meer dan 30 minuten was, al was die misschien wel afgewezen omdat op basis van de inchecktijd een eerdere trein zonder vertraging genomen had kunnen worden. 

Reageer