beantwoord

Vervangend vervoer werkzaamheden Amsterdam CS/Muiderpoort/Amstel/Duivendrecht/Bijlmer

  • 25 April 2024
  • 25 reacties
  • 677 Bekeken

Komend week (30 april - 5 mei) zijn er werkzaamheden waardoor er kennelijk geen treinen rijden tussen Amsterdam CS/Muiderpoort/Amstel/Duivendrecht/Bijlmer.

Ik vind nagenoeg geen informatie in de reisplanner en op de site en al helemaal niets over vervangend vervoer.

Mijn vraag is dus, is er vervangend (bus) vervoer en zo ja welke routes?  Met name tussen Muiderpoort en Duivendrecht en/of Zuid.  Ik moet nl. zelf naar Den Haag en eerst naar Weesp rijden is verschrikkelijk om.

icon

Beste antwoord door Olav93 25 April 2024, 23:35

Bekijk origineel

25 reacties

Hallo KennethHeal en welkom bij de NS Community,

 

Er rijden dan geen treinen tussen Amsterdam Centraal en Muiderpoort. Je kan met je NS-vervoerbewijs in de metro tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid/Amstel. Tussen Weesp en Amsterdam Centraal reis je via Amsterdam Zuid en tussen Utrecht en Amstel reis je via Zuid en Amsterdam Centraal. Plan kort voor vertrek de reis via onze Reisplanner zodat je exact ziet hoe je kan reizen. De reizen tot over een week zijn al bijgewerkt.

Bedankt voor het antwoord.  Echter dat was niet mijn vraag.

Mijn vraag ging over vervangend busvervoer en welke routes met name van/naar Muiderpoort. Kun je ons hier iets over vertellen?

Als je op Alternatief vervoer klikt dan kan je exact zien waar het vervangend vervoer wordt ingezet.

Dat heb ik al gedaan, echter dit is niet informatief

Alternatief vervoer geeft weinig informatie

Met name zou ik willen weten of er vervangend busvervoer vanaf Muiderpoort naar Duivendrecht en/of Zuid en/of Centraal rijdt.

Nee, dat rijdt er niet. 

 

Vervangend busvervoer vanaf Muiderpoort is er uitsluitend naar Amstelstation. 

Reputatie 7
Badge

tussen Utrecht en Amstel reis je via Zuid en Amsterdam Centraal

Dit advies is dan van toepassing gezien Duivendrecht tussen Amstel en Utrecht ligt. Vanaf Duivendrecht reist u volgens dit advies dus naar Amsterdam Zuid en vanaf daar (met de metro) naar Amsterdam Centraal en vervolgens naar Amsterdam Amstel om vanaf daar naar Muiderpoort te reizen. Dat slaat echter natuurlijk nergens op.

Het vervangend busvervoer tussen Amstel en Muiderpoort helpt met het laatste stukje. De reisplanner adviseert daarvoor de metro rechtstreeks van Duivendrecht naar Amstel (waar u overigens afgaande op de storingsmelding wel zelf voor moet betalen).

Waarom dat busvervoer niet bij deze storingsmelding staat is mij overigens ook een raadsel. Er staat kort weergegeven: gebruik de metro. Oh, en hier zijn bushaltes (die je daar niet voor nodig hebt...)

Dat geldt overigens ook voor waarom de metro's alleen tussen Centraal en Zuid en tussen Centraal en Amstel gebruikt mogen worden met een NS vervoersbewijs en die tussen Duivendrecht en Amstel dus niet.

@Olav93 Klopt, en die week rijdt de metro ook niet tussen Amstel en Duivendrecht.  Al met al lijkt me dit onvoldoende doordacht. Een bus Centraal - Muiderpoort - Amstel - Duivendrecht en/of Zuid had hier enorm geholpen.

Of de NS had wat creatiever kunnen zijn en met GVB afspreken om Tram 14/Bus 22 te laten gebruiken naar Centraal en vervangend vervoer tussen Amstel en Spaklerweg met de GVB delen en verlengen naar Duivendrecht.

In mijn geval denk ik dat ik idd. eruit kom op met tram 3 naar de Pijp en dan metro 52 naar Zuid en dan pas met de trein verder naar den Haag. Uiteraard gaat dat gepaard met extra kosten.

Reputatie 7
Badge

@Erryt NS waarom is het advies vanaf Duivendrecht niet met enige BTM-vervoer? Waarom is niet geregeld dat NS vervoersbewijzen ook daar geldig zijn?

Zelfs de reisplanner geeft de suggestie uit de storingsmelding via Zuid, Centraal en Amstel niet… Bijvoorbeeld maandag 8:06 kost het idee van de reisplanner met de metro van Duivendrecht naar Amstel en vervolgens met het vervangend busvervoer 21 minuten. Volgens het advies in de storingsmelding moet ik dan 8:10 weg en ben ik minstens 37(!) minuten kwijt, aannemend dat je bij overstappen steeds de eerstvolgende bus, trein en metro haalt. Dat klinkt haast waanzinnig.

En waarom ontbreekt het vervangend busvervoer in de storingsmelding? Er staat zelfs überhaupt niet op de storingspagina dat er geen treinen rijden tussen Muiderpoort en Amstel maar als er bussen rijden zal dat niet en de reisplanner kan ze ook niet vinden.

Dit bericht is echt incompleet en verwarrend. Kun je dat melden?

@Erryt NS Bedankt voor je betrokkenheid.  Ik kan alleen beamen wat @Olav93 schrijft.  Het bericht is onvoltooid, en ik begrijp niet dat het ontbreken van een redelijk verbinding tussen Muiderpoort/Amstel en Duivendrecht tijdens de spits op werkdagen acceptabel wordt gevonden.

Kun jij dit intern doorgeven en druk erachter zetten dat ze tot een werkbare oplossing komen en/of dat er in de toekomst beter wordt geregeld?  Bij voorbaat dank.

Reputatie 6
Badge

Het alternatief vervoer waarbij NS-vervoerbewijzen geldig zijn, is als volgt:

-Amsterdam Centraal - Amsterdam Amstel: GVB metro 54

-Amsterdam Amstel - Amsterdam Muiderpoort: GVB bus 37

-Amsterdam Centraal - Amsterdam Zuid: GVB metro 52

Dit geldt voor de hele periode van maandag t/m zaterdag. Op maandag en dinsdag rijden er wel metro's van GVB tussen Bijlmer, Duivendrecht, Amstel en Centraal. Van woensdag t/m zaterdag rijden die metro's niet. Er is dan dus geen doorgaand railvervoer tussen Amstel en Bijlmer (GVB rijdt tot Spaklerweg en pendelt tussen Amstel en Centraal).

Reputatie 7
Badge

Haast niks van dat alles staat dus alleen in het bericht @Sneltram 

 

En als ik Muiderpoort kijk zie ik nagenoeg nihil informatie.  Dit zijn de makkelijk te missen informatieboorden.  Volgend week gaat het daar leuk worden ben ik bang.

En de extra in en uitcheckzuil

 

Werkzaamheden

Storing op het traject van Amsterdam C. naar Utrecht C. tussen Amsterdam C. en Bijlmer ArenA Amsterdam C. - Bijlmer ArenA – Utrecht C.

Storing op het traject van Amsterdam C. naar Weesp tussen Amsterdam C. en Muiderpoort Amsterdam C. - Muiderpoort – Weesp

Wanneer

Maandag 29 april 01:00 t/m zondag 5 mei 02:00

Extra reistijd

+30 minuten

Gevolg

Door werkzaamheden: tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA rijden er geen treinen en tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Muiderpoort rijden er geen treinen.

Advies

Maandag 29 april 1:00 uur t/m zondag 05 mei 2:00 uur

Uw NS-vervoerbewijs is geldig in metro's tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid/Amsterdam Amstel.

tussen Utrecht C. en Duivendrecht/Amsterdam C. reis via Amsterdam Zuid

tussen Weesp en Amsterdam C. reis via Amsterdam Zuid

tussen Utrecht C. en Amstel reis via Amsterdam Zuid en Amsterdam C.

Alternatief vervoer

Maak gebruik van het vervangende vervoer

  • Amsterdam Centraal
    volg de aanwijzingen op het station

  • Amsterdam Amstel
    volg de aanwijzingen op het station

  • Amsterdam Zuid
    volg de aanwijzingen op het station

  • Amsterdam Muiderpoort
    volg de aanwijzingen op het station

  • Amsterdam Centraal
    vanaf het busstation

  • Amsterdam Muiderpoort
    vanaf de Insulindeweg

  • Amsterdam Amstel
    vanaf het busstation

  • Duivendrecht
    vanaf het busstation

  • Amsterdam Bijlmer ArenA
    vanaf het busstation

https://assets.ctfassets.net/d6yaib7us1l3/57nBlwvdtjb96ToVLDWns/c243c5cd74997245675648c0e22826be/kaart_metro_pendelbus74.pdf geeft iets meer informatie m.b.t. de metro.

Reputatie 7
Badge

Er rijden dan geen treinen tussen Amsterdam Centraal en Muiderpoort.

Het wordt nog gekker met deze melding, bovenstaande blijkt onwaar. De intercity van Almere Centrum naar Amsterdam Centraal die de reisplanner mij adviseerde rijdt gewoon en gaat gewoon via Muiderpoort. Er rijden dus wel degelijk treinen op dit traject. Er lijken alleen geen Sprinters te rijden dus er rijden minder treinen en wat er wel rijdt stopt niet op Muiderpoort, maar dat is toch echt iets anders dan dat er tussen deze stations geen treinen zouden rijden.

Reputatie 7
Badge +1

Ik lees nu op X dit weer en vraag mij toch af waarom dit weer zo slecht geregeld is.

 

Ik lees ook dat er tussen Bijlmer Arena en Zuid bussen rijden en dat je dan in Zuid weer op de metro moet stappen. Is dat zo? Dus dan krijg je Trein-Bus-Metro en dan weer Trein?? 

Reputatie 7
Badge +1

Even aanvullend op bovenstaand bericht. Dit is niet de eerste keer dat er wordt gezegd dat er poortjes open zouden staan en dat blijkt dat de poortjes niet openstaan. Ik krijg daar eerlijk gezegd een bepaalde smaak in mijn mond van. Het lijkt erop dat dit bewust zo plaats vind. 

Reputatie 7
Badge

Er rijden dan geen treinen tussen Amsterdam Centraal en Muiderpoort.

Het wordt nog gekker met deze melding, bovenstaande blijkt onwaar. De intercity van Almere Centrum naar Amsterdam Centraal die de reisplanner mij adviseerde rijdt gewoon en gaat gewoon via Muiderpoort. Er rijden dus wel degelijk treinen op dit traject. Er lijken alleen geen Sprinters te rijden dus er rijden minder treinen en wat er wel rijdt stopt niet op Muiderpoort, maar dat is toch echt iets anders dan dat er tussen deze stations geen treinen zouden rijden.

Ik reis deze week tussen Almere Muziekwijk en Amsterdam Sloterdijk uiteindelijk dus 0 keer zoals geadviseerd in het storingsbericht via Amsterdam Zuid en/of met de metro maar gewoon via Almere Centrum met de intercity naar Amsterdam Centraal. Ik zou het toch erg waarderwn als een NS'er hier nog eens op kan pakken dat dit storingsbericht echt wel een grondige evaluatie kan gebruiken. Er klopt gewoon helemaal niets van en de discussie op https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/metro-naar-sloterdijk-en-lelylaan-tijdens-werkzaamheden-bij-amsterdam-centraal-85215 was achteraf helemaal niet zinnig voor mijn situatie.

Ik heb de feedback doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling incl. dat de informatie voor zowel reiziger als klanteNService niet altijd even duidelijk is.
Bedankt voor de oplettendheid allemaal

@Sascha NS kan je ook doorzetten dat het compleet ontbreken van fatsoenlijke alternatieven tussen Muiderpoort en Duivendrecht is ver ondermaats.  Dit had men makkelijk met GVB kunnen en moeten aftikken.

 

 

Dat geldt overigens ook voor waarom de metro's alleen tussen Centraal en Zuid en tussen Centraal en Amstel gebruikt mogen worden met een NS vervoersbewijs en die tussen Duivendrecht en Amstel dus niet.

 

Ik hoorde bovenstaande tekst (over het gebruik van de metro met een NS vervoersbewijs) ook omgeroepen worden op Amsterdam Centraal, maar wat betekent dit in de praktijk als alle poortjes dicht zijn en er geen personeel aanwezig is waardoor ik met mijn trajectabonnement alsnog verplicht moest omchecken van NS naar GVB en vice versa en dus ongetwijfeld weer onterechte reiskosten in rekening gebracht ga krijgen?

Badge +3

Best verwarrend, want https://x.com/BigFurryMonster/status/1786481956252795271 rijdt deze nou wel of niet? 

Nou ja, die rjjdt dus wél, en speciaal voor jou van/naar Schiphol 🤣

Intercity 1500 Amsterdam C./Amersfoort C. - Amersfoort C./Amsterdam C. rijdt van en naar Schiphol Airport

TS op X: Dank! Helaas net gemist …

 

 

Dat geldt overigens ook voor waarom de metro's alleen tussen Centraal en Zuid en tussen Centraal en Amstel gebruikt mogen worden met een NS vervoersbewijs en die tussen Duivendrecht en Amstel dus niet.

 

Ik hoorde bovenstaande tekst (over het gebruik van de metro met een NS vervoersbewijs) ook omgeroepen worden op Amsterdam Centraal, maar wat betekent dit in de praktijk als alle poortjes dicht zijn en er geen personeel aanwezig is waardoor ik met mijn trajectabonnement alsnog verplicht moest omchecken van NS naar GVB en vice versa en dus ongetwijfeld weer onterechte reiskosten in rekening gebracht ga krijgen?

En ja, inderdaad onterecht diverse kosten in rekening gebracht, dus dat wordt vermoedelijk weer onnodig lang gaan bellen met de klantenservice en van het kastje naar de muur gestuurd worden...

Reputatie 7
Badge +2

Ik hoorde bovenstaande tekst (over het gebruik van de metro met een NS vervoersbewijs) ook omgeroepen worden op Amsterdam Centraal, maar wat betekent dit in de praktijk als alle poortjes dicht zijn en er geen personeel aanwezig is waardoor ik met mijn trajectabonnement alsnog verplicht moest omchecken van NS naar GVB en vice versa en dus ongetwijfeld weer onterechte reiskosten in rekening gebracht ga krijgen?

Alle poortjes dicht klopt overigens niet: op Amsterdam Centraal was het meest rechter poortje naar het perron van metro 54 richting Amstel open met een groot papier “NS reizigers” erop geplakt. Maar naar metro 52 was dat dan weer niet zo.

Overigens bleek wel weer dat NS hier maar wat deed en niet nagedacht had. Zo waren op Amstel wel weer alle poortjes (zowel GVB als NS) dicht, dus aannemelijk ging men er vanuit dat je op CS ingecheckt bij NS door dat open GVB-poortje liep. Alleen waren alle poortjes van NS om CS te verlaten dicht, dus in dit geval zou je in Amstel op het perron moeten inchecken bij NS en dan bij de poortjes weer moeten uitchecken.

(Het doet me denken aan werkzaamheden in Rotterdam waar ik ingecheckt bij NS in de bus Stadion - Capelsebrug stapte, door open poortjes met de metro mee kon en vervolgens op Alexander het station niet in kon omdat alle NS-poortjes dicht waren)

Op Amsterdam Centraal waren de poortjes van metro 52 aan de IJzijde ook dicht. Er stond wel een bord, maar ik had geen behoefte aan omlopen (zat al bewust voorin in metro 52). Het was lang geleden dat ik achter iemand aan door de poortjes was geglipt. Bij de NS-poortjes heb ik mijn kaart aan een medewerker gegeven die mij heeft uitgecheckt. 

Reageer