Waarom worden geplande werkzaamheden op traject Delft - Den Haag Laan van NOI niet getoond?

  • 26 July 2023
  • 37 reacties
  • 777 Bekeken

Vanochtend onaangenaam verrast op station Delft; er reed geen enkele trein. Geen geplande werkzaamheden bekend op het traject: https://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor/ :

 

Maar blijkbaar wel tussen Delft en Den Haag HS?!:

 


37 reacties

Reputatie 7
Badge

Er zijn volgens ns.nl werkzaamheden tussen Rotterdam en Den Haag t/m vrijdag.

Maar het probleem is dat er volgens ns.nl géén werkzaamheden zijn op het traject Delft - Laan van NOI. Ook de reisplanner geeft geen melding van werkzaamheden, terwijl er geen enkele trein rijdt, maar alleen trams en bussen.

Reputatie 7
Badge

Bijzonder dit. Heb er even intern een berichtje aan gewaagd.

Badge +3

Ook de reisplanner geeft geen melding van werkzaamheden, terwijl er geen enkele trein rijdt, maar alleen trams en bussen.

De reisplanner toont adviezen met lijnbussen en trams omdat dat de snelste reisoptie is. Als u in de Reisopties Bus en Tram uitschakelt, dan krijgt u de treinvervangende bussen te zien. Met een melding van de werkzaamheden erbij.

Ook de reisplanner geeft geen melding van werkzaamheden, terwijl er geen enkele trein rijdt, maar alleen trams en bussen.

De reisplanner toont adviezen met lijnbussen en trams omdat dat de snelste reisoptie is. Als u in de Reisopties Bus en Tram uitschakelt, dan krijgt u de treinvervangende bussen te zien. Met een melding van de werkzaamheden erbij.

Waarom zou ik reisopties moeten uitschakelen? Als vervangend vervoer langzamer is dan andere vervoerders, dan zijn er toch nog steeds werkzaamheden?

De kosten die je maakt bij lijnbussen en trams worden niet gedekt door een eventueel NS abonnement. Als jij een abonnement hebt voor treinvervoer is het begrijpelijk als je daar gebruik van wilt maken en geen extra kosten wilt maken, maar daarvoor moet je het vervoer gebruiken wat is ingezet ter vervanging van de treinen. Met deze wijziging in de reisopties kun je ervoor zorgen dat je alleen vervoersopties getoond krijgt waarin je abonnement geldig is.

Reputatie 7
Badge +3

Dat verklaart allemaal nog steeds deze melding niet:

 

Ik heb daar zelf ook geen verklaring voor. Edwin heeft eerder vanochtend aangegeven dit na te vragen. De Reisplanner toont in ieder geval wel de juiste informatie met de werkzaamheden meegenomen.

 

Nee, dat doet de Reisplanner alleen als je tram en bus uitsluit, anders niet:

 

Blijkbaar doet de Reisplanner de onjuiste aanname dat er alleen werkzaamheden zijn als de geplande route gebruik maakt van vervangend vervoer.

Als je de reisopties niet handmatig aanpast wordt simpelweg de beste nog mogelijke reisoptie getoond. Er rijden geen treinen en dit tram/busadvies is beter dan het treinvervangende vervoer, dus dit wordt getoond. En bij dit tram/busvervoer vervoer zijn er geen werkzaamheden, dus wordt dat ook niet aangegeven. Dit is, voor zover ik weet, hoe de reisplanner hoort te werken in deze situatie.

 

Dit is, voor zover ik weet, hoe de reisplanner hoort te werken in deze situatie.

Is dat vanuit het perspectief van de NS? Als reiziger kan ik me hier niet in vinden. Mijn reis wordt beïnvloed door werkzaamheden. Dat mijn vervoerder niet degene is die de werkzaamheden uitvoert is voor mij niet relevant.

Ja. Immers, de Reisplanner is van de NS. Een melding van werkzaamheden wordt weergegeven als het getoonde advies zelf beïnvloed wordt door die werkzaamheden. Oftewel het staat genoteerd bij treinvervoer of treinvervangend vervoer wat door de NS is geregeld. Wanneer andere vervoerders worden getoond als beste reisoptie, wat niet georganiseerd is als treinvervangend vervoer, dan staan daar geen werkzaamheden bij vermeld, want dat vervoer is niet anders dan anders. Het is simpelweg de beste reisoptie op dat moment, omdat het vervoer wat normaal gezien getoond wordt niet meer rijdt of niet de beste optie is door de werkzaamheden. Het feit dát er tram/busopties worden getoond is dus indicatie dat er iets aan de hand is met het treinvervoer.

Dat is hoe de Reisplanner tegenwoordig werkt. Meer kan ik er niet van maken.

Het feit dát er tram/busopties worden getoond is dus indicatie dat er iets aan de hand is met het treinvervoer.

En die indicatie verlies je dus als je geplande werkzaamheden op een traject wil weten:

 

Ik heb al aangegeven dat ik ook geen verklaring heb waarom het bij het werkzaamhedenoverzicht niet wordt getoond. Dat er bij het werkzaamhedenoverzicht wél een verschil is, is vreemd, wat ook al door Edwin was aangegeven. Dat heeft hij daarom ook intern nagevraagd.

De Reisplanner werkt echter precies hetzelfde voor het traject Delft - Den Haag Laan v NOI als voor het traject Delft - Den Haag HS. Zonder een aanpassing in de reisopties krijg je ook daarbij enkel tramadviezen, zonder melding van werkzaamheden. Met een aanpassing om enkel treinvervoer weer te geven, staat er een melding van de werkzaamheden, want dan wordt het treinvervangende vervoer getoond. Met de Reisplanner is dus niets mis in dit geval.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat werkzaamheden niet getoond worden wanneer je een net iets ander traject ingeeft is al eerder aangegeven en ook is de melding toen doorgezet.

Als je een station invult wat buiten het vermelde werkzaamheden traject ligt krijg je de werkzaamheden niet te zien. Dat maakt de werkzaamhedenchecker redelijk nutteloos voor veel reizigers, omdat veel reizigers een langer of deels overlappend traject reizen dan waarop gewerkt wordt. Daardoor zul je om (langer) van tevoren te zien of er werkzaamheden zijn op jouw traject gewoon de hele lijst moeten doornemen.

Reputatie 7
Badge +2

Overigens, hoe krijgen die NS-bussen (die onderweg maar twee keer hoeven stoppen) het voor elkaar om liefst 40 minuten te doen over Delft - Den Haag HS terwijl de tram er maar 23 minuten over doet inclusief stops op tussenliggende haltes.

Het zou in maximaal 30 minuten moeten kunnen en als er snelbussen zouden rijden kan het zelfs sneller dan de tram.

Reputatie 7
Badge +1

Overigens, hoe krijgen die NS-bussen (die onderweg maar twee keer hoeven stoppen) het voor elkaar om liefst 40 minuten te doen over Delft - Den Haag HS terwijl de tram er maar 23 minuten over doet inclusief stops op tussenliggende haltes.

Het zou in maximaal 30 minuten moeten kunnen en als er snelbussen zouden rijden kan het zelfs sneller dan de tram.

Treinstations liggen meestal niet op plekken die gemakkelijk met een bus bereikbaar zijn. Ik heb laatstelijk een keer met de bus tussen Leiden en Haarlem moeten reizen en het stukje Leiden-Voorhout duurde al bijna een half uur omdat de bus dan zo'n beetje door het hele centrum moest. Om naar Hillegom te komen moest de bus eerst ook weer een heel eind terug richting Leiden, alvorens de afslag naar Hillegom te kunnen nemen. Dus dat dat lang duurt verbaast mij niets. 

Reputatie 7
Badge +2

Mja, maar die 30 minuten die ik noem is gewoon langs de route gemeten in Google Maps hoor. Zowel station Rijswijk als Den Haag Moerwijk liggen gewoon aan een doorgaande weg dus daar kan je vrij simpel langs rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens, hoe krijgen die NS-bussen (die onderweg maar twee keer hoeven stoppen) het voor elkaar om liefst 40 minuten te doen over Delft - Den Haag HS terwijl de tram er maar 23 minuten over doet inclusief stops op tussenliggende haltes.

Het zou in maximaal 30 minuten moeten kunnen en als er snelbussen zouden rijden kan het zelfs sneller dan de tram.

Ik heb in de tijd dat ik in Delft werkte enkele keren met de NS bussen mogen reizen, zowel stop als snelbussen. Met de stopbussen ben je in de spits die tijd wel kwijt, ik meen me te herinneren dat het toendertijd zelfs als 45 of 50 minuten in de reisplanner stond, misschien nu wat minder omdat het zomervakantie is. De tram tussen HS en Delft (tram 1) gaat niet via Moerwijk en Rijswijk, de stopbus maakt een slinger om die stations wel aan te doen. En de tram heeft minder te maken met ander verkeer, heeft op veel gedeeltes een eigen tracé. Met een snelbus is het inderdaad veel sneller, die neemt dan een stuk A13. 

Bij één van de werkzaamheden waarbij ik met de bus mocht was van tevoren bepaald dat er net als nu alleen stopbussen zouden rijden. Dat leidde in de maandagochtendspits al gelijk tot problemen, lange rijen bij station Delft, stopbussen die al helemaal vol uit Den Haag Centraal/HS vertrokken en waar bij Moerwijk en Rijswijk niemand meer in paste omdat alle reizigers naar Delft of verder moesten. Er werd toen later die dag besloten alsnog snelbussen in te zetten, dus de volgende ochtend stonden er 2 bussen naast elkaar bij Den Haag Centraal en kon ik fijn in een snelbus instappen. Op de terugweg had ik nog wel een paar een stopbus omdat die als eerste aankwam in Delft en de persoon in het NS hesje niet wist of er nog snelbus kwam of indien wel hoe laat. Eén van de keren met de stopbus terug naar Den Haag Centraal was de reistijd wel sneller, na de stop bij Rijswijk vroeg de buschauffeur of er nog mensen naar Moerwijk waren, die waren er niet, waarna hij dat station oversloeg omdat er een 2e stopbus vlak achter hem zat die dan wel bij Moerwijk zou stoppen. 

Ik heb al aangegeven dat ik ook geen verklaring heb waarom het bij het werkzaamhedenoverzicht niet wordt getoond.

Die verklaring heb je zelf hierboven al gegeven. De NS vindt dat er slechts sprake is van werkzaamheden als de planning vervangend vervoer bevat. Als reiziger vind ik dat er sprake is van werkzaamheden als mijn reguliere trein niet rijdt als gevolg van werkzaamheden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Die verklaring heb je zelf hierboven al gegeven. De NS vindt dat er slechts sprake is van werkzaamheden als de planning vervangend vervoer bevat. Als reiziger vindt ik dat er sprake is van werkzaamheden als mijn reguliere trein niet rijdt als gevolg van werkzaamheden.

Het issue wat jij aankaart is niet alleen bij werkzaamheden met vervangend vervoer. In jouw screenprint in de OP zie je met jouw traject Delft - Laan van NOI ook de werkzaamheden Den Haag Centraal - Dordrecht van half augustus niet, waarbij er geen sprake is van vervangend vervoer maar slechts slechts een aangepaste dienstregeling van de spinters. De werkzaamhedencheck laat gewoon geen werkzaamheden zien als je een station invult wat niet binnen het aangegeven traject van de werkzaamheden ligt. Als je ingevulde station er maar 1 station buiten ligt dan wordt het al niet meer herkend. 

Huh, is dat echt? Als ik onder Reisinformatie op Werkzaamheden klik, is het eerste wat ik zie de zoekfunctie tussen twee stations. Die functie werkt dus totaal niet?

Badge +3

Ik heb al aangegeven dat ik ook geen verklaring heb waarom het bij het werkzaamhedenoverzicht niet wordt getoond.

Die verklaring heb je zelf hierboven al gegeven. De NS vindt dat er slechts sprake is van werkzaamheden als de planning vervangend vervoer bevat. Als reiziger vind ik dat er sprake is van werkzaamheden als mijn reguliere trein niet rijdt als gevolg van werkzaamheden.

Dat zie je ook terug bij de werkzaamheden tussen Utrecht Overvecht en Amersfoort. Er rijden geen treinen van/naar/via Bilthoven en Den Dolder.

De reisplanner vindt het allemaal wel best en stuurt je via HIlversum (dus een extra overstap plus extra reistijd). Een melding over de reden en de duur daarvan staat er niet bij… 🙄

Dat er bij de 9292 adviezen (alternatieven met stad/streekvervoer) geen melding staat kan ik me nog wel voorstellen, want die hebben geen last van werkzaamheden.

Reputatie 7
Badge +3

Het werkt zolang die 2 station binnen het aangegeven werkzaamheden traject vallen, is 1 van die station of allebei buiten dat werkzaamheden traject dan werkt het niet.

Zoek je nu bv op Den Haag Centraal - Delft dan worden de huidige werkzaamheden niet getoond, want Den Haag Centraal valt net 1 station buiten de huidige werkzaamheden van Den Haag HS - Schiedam - Rotterdam, maar de werkzaamheden van half augustus worden wel getoond want die worden weergegeven op traject Den Haag Centraal - Dordrecht, dus Den Haag Centraal - Delft valt daar geheel binnen. 

En als je nu op Den Haag Centraal (of Delft of Schiedam) - Dordrecht zoekt, zie je niet de werkzaamheden Rotterdam Centraal - Dordrecht van 30 juli t/m 7 augustus waarbij de treinen niet stoppen bij Blaak, die zie je wel bij invullen Rotterdam Centraal - Dordrecht. 

Badge +3

Het werkt zolang die 2 station binnen het aangegeven werkzaamheden traject vallen, is 1 van die station of allebei buiten dat werkzaamheden traject dan werkt het niet.

Hmm, dat is helemaal vreemd en eigenlijk omgekeerde wereld, want als er ook maar één station binnen de werkzaamheden valt zou je natuurlijk al een melding moeten krijgen over TVV, zie van/naar Bilthoven of Den Dolder.

Daar zijn de werkzaamheden tussen Overvecht en Amersfoort (plus Soest), dus die 2 stations vallen beiden binnen het traject. Toch krijg je geen melding, want je kunt ‘werkzaamhedenvrij’ via Hilversum met de trein.

Reageer