Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Abonnementen-update vanaf eind 2020

Vanaf eind 2020 gaan de meeste ‘klassieke’ abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

 

Dit verandert er voor het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen:

Het Voordeelurenabonnement geeft vanaf 2021 geen korting meer in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook de Keuzedagen voor 60+ zijn dan niet meer geldig in de middagspits. Door het groeiend aantal reizigers wordt de middagspits steeds drukker en de noodzaak steeds groter om te zorgen voor een betere spreiding van onze reizigers over de dag. We kunnen daardoor het geven van 40% korting in de spits niet meer volhouden.

Ter compensatie daalt de prijs van het Voordeelurenabonnement met € 7 en gaat de geldigheid van de Keuzedagen naar 1 jaar ipv 2 maanden. Het Voordeelurenabonnement en Keuzedagen blijven alleen voor de huidige gebruikers bestaan. Keuzedagen kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden. Daarvoor in de plaats komen er Flexdagen.

 

Waarom gaan de meeste abonnementen over naar NS Flex?

NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement: je reist op rekening, dus nooit meer vooraf saldo laden, geen verplichte borg meer nodig op je OV-chipkaart en maandelijks je korting kunnen aanpassen. Extra reis- en betaalgemak dus!

Voor reizigers die toch liever op saldo reizen, blijft het huidige Dal Voordeel abonnement beschikbaar.

 

Heb jij een ‘klassiek’ NS-abonnement (niet NS Flex)?

Dan houden we je persoonlijk op de hoogte via brief of e-mail. Je hoeft nu nog niets te doen, drie maanden voordat de wijzigingen ingaan krijg je van ons bericht.

 

Voor verdere inhoudelijke informatie over de wijzigingen, zie: ns.nl/abonnementen-update

Mochten er naar aanleiding hiervan nog vragen zijn, die niet worden beantwoordt in onderstaande V&A, dan kunnen deze in dit topic gesteld worden.

 

Vraag en antwoord:

V: het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen blijven dus wel nog bestaan?

A: Ja, maar alleen voor de huidige gebruikers ervan. Je kunt geen Voordeelurenabonnement of, vanaf eind 2020, Keuzedagen meer bestellen. Maar als je ze al hebt, hou je ze. Keuzedagen kunnen niet samen met een NS Flex abonnement, dus naast je Keuzedagen moet je dan wel óf een Voordeelurenabonnement, óf een Dal Voordeel abonnement hebben.

 

V: Gelden de extra kortingsdagen voor het Voordeelurenabonnement nog steeds?

A: Nee, de tijden waarop je korting krijgt worden gelijkgetrokken met het Dal Voordeel abonnement. Dat is dus het hele jaar volgens de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur, in de weekenden en op bepaalde feestdagen de hele dag. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 

 

V: Reis ik nu altijd op vol tarief in de middagspits?

A: Nee, ook voor het Voordeelurenabonnement is het incheckmoment leidend voor het tarief. Begin je aan jouw reis in de daluren, bijvoorbeeld om 15:30, dan zal de hele reis met 40% korting zijn, ook als je de reis afmaakt tijdens de middagspits.
 

V: Compenseren jullie je klanten voor het minder kunnen gebruiken van Voordeelurenabonnement en Keuzedagen?

A: Ja, dat doen we. De prijs voor het Voordeelurenabonnement daalt met € 7 per jaar. De geldigheid van de Keuzedagen gaat naar 1 jaar, je hoeft ze niet meer per 2 maanden te gebruiken. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

 

V: Waarom komen jullie zo vroeg met deze mededeling? Het gaat pas over een jaar in.

A: We willen graag onze klanten goed informeren en voorbereiden op de veranderingen die komen gaan.

 

V: Ik heb nu een maandabonnement. Wat gebeurt daarmee?

A: Ook de maandabonnementen gaan over naar NS Flex. Bij NS Flex kan je je abonnement maandelijks aanpassen of opzeggen. Daarnaast introduceren we 2 prepaid maandkaarten: Traject Vrij of Altijd Vrij die te koop zijn bij een NS-kaartautomaat. Deze prepaidkaarten zijn wat duurder dan de NS Flex variant.

 

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

 

V: Gaat Kids Vrij naar NS Flex?

A: Nee, het Kids Vrij blijft zoals het nu is, namelijk reizen op saldo

 

V: Ik wil liever niet reizen op rekening. Wat zijn m’n opties:

A: Je kunt kiezen voor het Dal Voordeel abonnement met reizen op saldo. Dit blijft bestaan. Verder komt er een prepaid Traject Vrij Maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Waarom doet NS dit?

A: Door het groeiend aantal reizigers en het drukker worden van de middagspits, kunnen we het geven van 40% korting tijdens de spits niet meer volhouden. Voor wat betreft de overgang naar NS Flex: de nieuwe Flex abonnementen geven zoveel meer reis- en betaalgemak voor treinreizigers, dat we veel meer mensen hiermee willen laten kennismaken. Daarnaast zorgen we met een kleiner aantal abonnementen voor meer overzicht en duidelijkheid voor klanten én personeel.

 

V: Ik ben blij met mijn huidige abonnement, moét ik een ander abonnement nemen?

A: De “klassieke” abonnementen Altijd Voordeel, Dal en Weekend Vrij, Altijd Vrij en Traject Vrij gaan over naar NS Flex. Het Voordeelurenabonnement blijft bestaan voor huidige gebruikers en het Dal Voordeel abonnement blijft, naast reizen op rekening, ook als reizen op saldo bestaan voor huidige en nieuwe gebruikers.

 

V: Hoe weet ik wat straks het juiste abonnement is?

A: van alle ‘klassieke’ abonnementen komt er een NS Flex-variant. Op ns.nl/flex vind je alle verschillende abonnementen overzichtelijk naast elkaar en kun je kiezen wat er het beste bij jouw reisgedrag past.

 

V: Ik wil niet naar NS Flex, maar een Dal Voordeel past niet bij mijn reisgedrag.

A: Naast het Dal Voordeelabonnement komen er nog 2 opties voor mensen die geen NS Flex willen: een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart.

 

V: Wanneer kan ik meer informatie van jullie verwachten?

A: Drie maanden voordat er iets voor jou wijzigt (als het jou betreft), krijg je van ons een e-mail of een brief.

 

V: Ik heb de vooraankondiging via e-mail of brief van 5 november niet ontvangen. Wat nu?

A: Dat is vervelend. We doen er alles aan om onze klanten persoonlijk te informeren. Alle actuele informatie vermelden we op onze website. Ga daarvoor naar ns.nl/abonnementen-update.

 

V: Ik heb NS Flex, wat verandert er voor mij?

A: Als je NS Flex hebt, verandert er niets.

 

Edit 07.11 - Twee V&A's toegevoegd.


1120 reacties

Reputatie 7
Badge

Abonnementskosten staat overigens zonder spatie in de voorwaarden.

En terecht uiteraard, geen idee hoe ik die er met kopiëren per ongeluk in gekregen heb. Dat was in ieder geval miet bewust.

Badge +3

Arriva biedt al flexabonnementen aan, onder de naam Arriva Flow, en ook GVB kent flexabonnementen. Inderdaad factureren zij dan ook voor andere vervoerders.

Reputatie 3

Wat zou er gebeuren als andere vervoerders ook een flexabonnement zouden willen aanbieden? Beschikken die dan ook over reisgegevens van de andere vervoerders?

Abonnementskosten staat overigens zonder spatie in de voorwaarden.

Reputatie 7
Badge

Artikel 4.2 van de Productvoorwaarden NS Flex luidt: "Het Basisproduct betreft Reizen op Rekening. Dit houdt in dat u met uw persoonlijke OV-chipkaart die geschikt is gemaakt voor Reizen op Rekening (zie artikel 4.3 van deze productvoorwaarden) door in-en uit te checken vervoerbewijzen kunt aanschaffen bij NS en andere vervoerders zonder dat er saldo op uw OV-chipkaart staat. De vervoerbewijzen die u op deze wijze hebt aangeschaft, alsmede de eventuele kosten voor het gebruik van de Deur-tot-deurdiensten, betaalt u steeds achteraf, per automatisch incasso (zie artikel 13 van deze productvoorwaarden). Uw abonnements kosten betaalt u vooraf, eveneens per automatische incasso. U ontvangt hiervoor een digitale factuur in uw MijnNS account."

Uitvoering van een overeenkomst is een in de AVG toegestande grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens.

Of NS u voor reizen met een abonnement mag dwingen ook dit product af te sluiten en dat geen koppelverkoop of concurrentievervalsing is, is een andere vraag, waar ik ool jlhet mijne van denk. Of het ook volgens de concessie voor het hoofdrailnet mag en of de staat door dat toe te staan dan niet illegaal tegen de concurrentie in het openbaar vervoer in werkt, geldt hetzelfde voor.

Reputatie 3

Daarmee beschikt de NS ook over de vervoersgegevens bij andere vervoerders, zonder dat dit vooraf wordt aangegeven. In de Productvoorwaarden NS Flex kan ik er ook niets over vinden. Wat moet de NS met die gegevens? Het lijkt me in strijd met de AVG.

Reputatie 7
Badge +3

De tijden van de in en uitcheck staan net als met een saldo abonnement in je reishistorie in je MijnNS account, daar staan ook de prijzen van de reis, dat verandert niet als je van saldo wijzigt naar Flex. Alle reizen staan dan zowel in de reishistorie als op de factuur. Met Flex staan ook de reizen met andere vervoerders, ook bus, tram en metro in de reishistorie van je MijnNS account. 

Reputatie 3

Hieronder een voorbeeld van een specificatie van mij van 2 jaar terug (zo veel reis ik niet meer).

Ja, dat is wel karig. Er staat niet hoe laat je in- en uitgecheckt hebt. Voor de NS staat het op de website, voor andere vervoerders niet.

Badge +3

Het grote voordeel van Flex Dal Vrij is natuurlijk dat je (per dag zo’n 4 euro of meer) aan abonnementskosten kunt besparen als je tijdelijk niet reist (vakantie, je gaat tijdelijk met de auto wegens werkzaamheden, je breekt je been...) Verder kan je eenvoudig een keertje 1e klas reizen (in te stellen tot 15 minuten na inchecken).

Voor de rest verschilt het weinig van op saldo reizen met eventueel automatisch saldo laden voor treinreizen in de spits en bus/tram/metro ritten.

Reputatie 7
Badge +3

Nee , je hoeft niet te wachten op de specificatie om vertraging te kunnen claimen, dan blijft gewoon zoals het is, Het is alleen wel zo dat het bij Flex langer kan duren voor een reis in je reishistorie staat en je het dus ook pas later vanuit de reishistorie kan claimen. 

Hieronder een voorbeeld van een specificatie van mij van 2 jaar terug (zo veel reis ik niet meer). 

 

Zolang je het nog prima vindt hoe het nu gaat met het saldo abonnement zou ik niet overstappen. Maar als het zo is dat je ook wel eens 1 of meerdere maanden geen gebruik maakt van het abonnement dan kan Flex een voordeel zijn omdat je het dan tijdelijk kan wijzigen naar Flex Basis waarbij je geen abonnementskosten betaalt. Bedenk ook dat als je eenmaal naar Flex bent overgestapt je daarna niet meer terug kan naar Dal Vrij op saldo. 

Reputatie 3

Ook ik heb een mailtje ontvangen om over te stappen naar flex dalvrij maar zolang niet verplicht blijft ik bij het oude op saldo reizen.

Ik voel er ook niets voor. Zo vaak hoef ik mijn abonnement niet te veranderen. Het staat me ook niet aan dat de NS zich ook met andere vervoermiddelen bemoeit.

Badge +3

Het ging me nou juist om de specificatie. Moet ik daar op wachten om vertraging te kunnen claimen?

Nee hoor, dat kan net als bij reizen op saldo zodra een reis in je reishistorie in Mijn NS staat (bij Flex meestal na een dag of twee, soms duurt het langer) maar kan ook altijd via het formulier https://gtbv-formulier.ns.nl/ns/klantenservice-geld-terug-bij-vertraging

Reputatie 3

Het ging me nou juist om de specificatie. Moet ik daar op wachten om vertraging te kunnen claimen?

Reputatie 7

Ook ik heb een mailtje ontvangen om over te stappen naar flex dalvrij maar zolang niet verplicht blijft ik bij het oude op saldo reizen.

Badge +3

Het zal geen toeval zijn dat ik uitgerekend een dag na mijn berichten in deze draad een mailtje krijg waarin ik uitgenodigd wordt om over te stappen naar flex. Vraag me wel af hoe zo'n maandelijks overzicht er uitziet.

Zie hier een voorbeeldfactuur. De specificatie van je reizen staat op de vervolgpagina’s van de pdf.

Reputatie 3

Het zal geen toeval zijn dat ik uitgerekend een dag na mijn berichten in deze draad een mailtje krijg waarin ik uitgenodigd wordt om over te stappen naar flex. Vraag me wel af hoe zo'n maandelijks overzicht er uitziet.

Reputatie 7
Badge

In feite is het dan nog steeds een uitgestelde betaling. Je had immers niet betaald voordat je instapte waardoor je op slag veranderde in een reiziger zonder geldig vervoerbewijs.

Tenzij je natuurlijk een overeenkomst hebt met de vervoerder waarbij je op rekening reist.

Daar zit wat in, maar het BP2000 noemt dit dus geen UVB.

Reputatie 7
Badge +3

In feite is het dan nog steeds een uitgestelde betaling. Je had immers niet betaald voordat je instapte waardoor je op slag veranderde in een reiziger zonder geldig vervoerbewijs.

Tenzij je natuurlijk een overeenkomst hebt met de vervoerder waarbij je op rekening reist.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij al een tijdlang niet meer (en ook niet met PIN), maar het bedrag zou hetzelfde zijn.

Ja, het bedrag zou hetzelfde zijn, maar dan zou het geen Uitstel van betaling zijn, want je hebt de betaling dan niet uitgesteld maar direct betaald. 

Reputatie 3

Die schrijven kost tijd, dus bij onterecht 1e klas reizen krijg je vaak de keuze om naar de 2e klas te gaan.

 

Inderdaad, heb wel eens gezien dat de hele eerste klas helemaal leegliep terwijl er een uitgeschreven werd...

Badge +3

En omdat je het niet direct in de trein betaalt maar thuis laat sturen, is het een Uitstel van betaling. Ik vraag me af of je het nog steeds contant in de trein kan betalen. 

Volgens mij al een tijdlang niet meer (en ook niet met PIN), maar het bedrag zou hetzelfde zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Strikt genomen is een UvB geen (CJIB) boete, maar een vervoerbewijs dat je in de trein koopt tegen een flinke verhoging (meestal 50 euro).

En omdat je het niet direct in de trein betaalt maar thuis laat sturen, is het een Uitstel van betaling. Ik vraag me af of je het nog steeds contant in de trein kan betalen. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Die laatste zin begrijp ik niet.

Ik heb Dalvrij 65+. Als ik incheck kan ik zien op welk tarief ik rijd en als ik uitcheck wat het gekost heeft (meestal niets). Bij de meeste anderen is dat niet te zien.

Ik neem aan dat u dan ook keuzedagen heeft en dan moet u sowieso niet overgaan naar Flex omdat dat systeem geen keuzedagen kent. 

Keuzedagen zijn alleen bij Dal Voordeel op saldo, niet bij Dal Vrij. 

Sorry verkeerd gelezen. Je hebt zoals bijna altijd helemaal gelijk Momo. 

Badge +3

Strikt genomen is een UvB geen (CJIB) boete, maar een vervoerbewijs dat je in de trein koopt tegen een flinke verhoging (meestal 50 euro, maar de IC direct toeslag is 10 euro).

Die schrijven kost tijd, dus bij onterecht 1e klas reizen krijg je vaak de keuze om naar de 2e klas te gaan.

Bij NS Flex is het één druk op een knop, waarna het systeem je een correctietarief oplegt.

Reputatie 3

Bedoel je dat je bij flex eerder een boete krijgt of dat het voor de conducteur eenvoudiger is er een uit te schrijven?

Prachtig eufemisme hoor, uitstel van betaling. Sommige mensen ontdekken thuis pas dat het een boete is.

Reputatie 7
Badge +3

Die laatste zin begrijp ik niet.

Ik heb Dalvrij 65+. Als ik incheck kan ik zien op welk tarief ik rijd en als ik uitcheck wat het gekost heeft (meestal niets). Bij de meeste anderen is dat niet te zien.

Ik neem aan dat u dan ook keuzedagen heeft en dan moet u sowieso niet overgaan naar Flex omdat dat systeem geen keuzedagen kent. 

Keuzedagen zijn alleen bij Dal Voordeel op saldo, niet bij Dal Vrij. 

Reageer