beantwoord

NS brengt na ruim een jaar kosten van terugreis in rekening


Reputatie 2

Ik had sinds November niet meer gereisd, dus had ik mijn flex uitgezet, paar maanden geleden.

Nu heb ik die gisteren weer aangezet, en krijg hiervoor vandaag een factuur.

19,99 !

Volgens de klantenservice is dit nog voor een reis in maart 2023, dat niet (volledig) in rekening gebracht is.

Ze geven fout toe. Maar de rekening leggen ze toch bij de klant.

Maar is dit nog wel redelijk, na ruim een jaar?

Die kosten kan ik nu nergens meer declareren...

icon

Beste antwoord door Erryt NS 4 April 2024, 17:41

Bekijk origineel

104 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals wij hadden het liever ook anders gezien.

Als ik als reiziger de voorwaarden schendt en zonder vervoerbewijs in de trein ga zitten, is de reden “ik had het liever anders gezien” dan ook voldoende?

 

Reputatie 7

Uit de productvoorwaarden NS Flex:

12.3 U ontvangt maandelijks een digitale factuur in uw MijnNS account.

12.4 De in artikel 12.1 van deze productvoorwaarden genoemde kosten worden in principe maandelijks in rekening gebracht, maar de maandfactuur is (nog) niet definitief. Het kan voorkomen dat u tot drie kalendermaanden na de reisdatum nog reiskosten en/of Correctietarieven en/of kosten voor het gebruik van OV Fiets, Fietsstallen op rekening en kosten voor het gebruik van de Toeslagproducten en Klassewissel(s)) in rekening gebracht krijgt.n rekening gebracht krijgt.

Reputatie 7

Je kan er als topicstarter ook voor kiezen niet die twee tientjes te betalen. De eventuele (incasso) gevolgen moet je dan ook accepteren.......

Nergens voor nodig.

Klacht indienen met verwijzing naar de productvoorwaarden en bij eventuele afwijzing naar het Klachtenloket:

 https://klachtenloket-openbaarvervoer.nl/

Reputatie 7

Als treinreiziger heb je vaak geen andere keus dan NS toegang te verlenen tot je portemonnee. Dat doe je dan maar onder voorwaarden en in vertrouwen. Het is vervolgens de plicht van NS om daar uiterst zorgvuldig mee om te gaan en niet te pas en te onpas van alles en nog wat van je rekening af te schrijven.

Fouten kunnen helaas niet altijd vermeden worden, maar die hoor je niet op een dergelijke wijze op klanten af te wentelen. Helaas valt hierbij op te merken dat dit geval niet op zich staat. Misleiding speelt meer dan eens een rol.

Van één van de grootste bedrijven van het land dat bovendien een overheidsbedrijf is, mag je wel iets anders verwachten.

Het is mij ook een raadsel waarom verstandige leden van dit forum al dit soort gedoe blijven verdedigen of er zelfs aan meewerken. Het dient juist te vuur en te zwaard bestreden en in de kiem gesmoord te worden. Als klant heb je recht op een open en eerlijke benadering.

Reputatie 7

En dat allemaal omdat de rekening van nog geen twee tientjes "wat later" was verzonden door NS.

 

Dit is dus precies wat er aan schort. Het is telkens denken en handelen vanuit het idee dat de klant  als onbenullige bijkomstigheid al die grollen wel moet en zal pikken, de klant heeft immers weinig tot geen keus en men weet maar al te goed dat klanten de kleine lettertjes (vrijwel) nooit lezen.

Zelf zou ik dit niet over mijn kant laten gaan en daarbij gaat het mij totaal niet om die euro’s. Het zou anders liggen indien ik in dit geval een andere mail zou hebben ontvangen. Iets in de trant van:

 

Geachte heer Est,

Hierbij vragen wij uw aandacht voor het feit dat wij er recent achter zijn gekomen dat wij, meer dan een jaar geleden bij de facturatie van uw reiskosten weer een stommiteit hebben begaan. Hierdoor zijn uw reiskosten indertijd niet (volledig) in rekening gebracht. Het spijt ons zeer, u daar nu mee lastig te moeten vallen. Wij beseffen ons dondersgoed dat wij, gezien hetgeen is overeengekomen, geen poot hebben om op te staan. Wij komen nu eenvoudigweg veel te laat op de proppen met onze factuur. Gezien de desastreuze financiële situatie waarin ons bedrijf zich thans bevindt hebben wij toch gemeend, al onze euvele moed bij elkaar te moeten schrapen om een beroep te doen op uw generositeit. Bijzonder graag verzoeken wij u de onverschuldigde afschrijving te accepteren. U zult als gewaardeerde klant, naar wij vurig hopen, begrijpen dat wij elke vrijwillige bijdrage aan de continuïteit van onze onderneming met grote dankbaarheid zullen aanvaarden. Wij hadden het liever ook anders gezien.

Als goedmakertje voor alle overlast treft u bijgaand een upgrade naar onze exclusieve 1e klas aan,

Hoogachtend,

Reputatie 7
Badge +1

Ik kan er niets over zeggen. Nogmaals wij hadden het liever ook anders gezien. We zullen alleen kosten in rekening brengen die ook daadwerkelijk zijn gemaakt.

Nee conform jullie voorwaarden mag je helemaal geen kosten meer in rekening brengen. Door het innen van die factuur zijn jullie conform jullie eigen voorwaarden dus al in overtreding. @BrunoEst heeft het volgens mij toch heel duidelijk verwoord. 

Reputatie 7
Badge +2

Als @Marius Langenberg toen toevallig 2x ingecheckt was in Assen om 9:14 dan stond het er correct (geeft niet, geen kosten!)

Hoe kan je überhaupt 2x ingecheckt zijn om dezelfde tijd, dan moet dat paaltje toch een melding “u bent al ingecheckt” geven? En als het bij een ander paaltje gebeurd is dan had dat je moeten uitchecken.

(Al zou een paaltje op de verkeerde tijd of datum kunnen, daardoor ben ik in een bus ook wel eens dubbel ingecheckt geraakt toen ik wilde uitchecken)

Reputatie 7
Badge +1

Gewoon klacht indienen bij het Klachtenloket OV. Als dat niet helpt, door naar de geschillencommissie OV. Het zou goed kunnen dat NS dan snel toegeeft om geen precedent te scheppen.

Reputatie 7
Badge +1

En het antwoord "wij hadden het liever anders gezien" word dan als beste antwoord geselecteerd? 

Door wie dan? 

Mag ik dat zelf niet bepalen?  Lol

Dat mag je wel zelf kiezen, maar als je het niet snel genoeg doet en de vraag daardoor open blijft staan terwijl er intussen wel een goed antwoord is gegeven, wordt het gedaan door een moderator. Superusers kunnen het ook doen, maar ik heb daar over het algemeen geen zin en ga ook zeker niet mijn eigen antwoord kiezen als beste antwoord. Je kunt wel aan een moderator vragen dit beste antwoord te deselecteren waarna je zelf een best antwoord kunt kiezen.  

 

Maar in dit geval is er duidelijk geen goed antwoord gekozen, maar een antwoord dat de NS het beste uitkomt.

Reputatie 2

Och, wat maakt het uit. Als iemand langs wilt komen dan zet ik de koffie wel klaar hoor…

En mijn naam staat sowieso boven elk bericht :-)

 

Maar ik zie dat, ik denk de moderator, het al geanonimiseerd heeft...

Ja, dat zag ik ook, goed bezig moderator. En Assen is me iets te ver weg vanuit Leiden. Bovendien heb ik liever thee of cola. 😁

Heb ik, heb ik…. Als zero goed is? 

Alleen op dit moment ben ik even niet thuis…

Ik weet niet of leiden op de route is?

 

Zero is prima, drink ik zelf nu ook altijd. 

 

 

Coca cola.

Ik kan zien waar het geld zit...

Reputatie 7
Badge +3

Coca cola.

Ik kan zien waar het geld zit...

Tja, aanbieding. Dus even gehamsterd, ook al was het niet bij de hamster supermarkt. 😁

Reputatie 7
Badge +3

Coca cola.

Ik kan zien waar het geld zit...

Haha, die hebben ze bij de ALDI ook en dan is de keuze tussen River en Coca Cola® al snel gemaakt 🤣 Al zal 5 euro voor vier literflessen je de kop niet kosten…

In dit geval was het net geen 6 euro voor 4 flessen van 1,5 liter. Het was alleen een paar keer heen en weer met de fiets, dit paste niet in 1 keer in mijn fietstassen. Want ja, geen auto, daar bespaar ik weer op. En ik vond vorige week tegen een glaswandje hier in het kleine winkelcentrum een briefje van 20, plus iemand had nog een muntje van 50 cent in het winkelkarretje wat ik pakte laten zitten. 

Reputatie 2

Nee, na een jaar zou ik die rekening niet meer indienen. :-)

 

Maar het schijnt dus zo te zijn dat het na 5 jaar zelfs nog mag.

Dat zou ik al helemaal raar vinden.

Maar zeker met reiskosten...  Ik heb mijn belasting aangifte al gedaan. Kan ik nu niet meer declareren.

Reputatie 7
Badge +1

Als ik een klus bij een klant doe en pas na 13 maanden een rekening indien, zegt die ook, wat is dit?

Maar dan verwacht je toch ook dat deze rekening gewoon aan jou betaald wordt, als de dienst geleverd is ?

Als klant van NS mag je gewoon verwachten dat incasso's correct en tijdig plaatsvinden. NS is een groot bedrijf en je mag toch echt wel verwachten dat dit soort dingen correct verlopen. Rekening na 13 maanden nog indienen is voor mij eigenlijk not done. Het is NS overigens al meerdere keren overkomen bijvoorbeeld met OV-fiets afschrijvingen pas na 6 maanden. Ook dit punt kan dus in het verbeterplan.

Reputatie 7
Badge +3

Een voorschot heeft natuurlijk weinig met het  bedrag op de eindfactuur te maken, dit kan fors verschillen, zo als vele vaak ondervinden.

Maar misschien een goed idee voor NS, in plaats van achteraf proberen het geld voor geleverde diensten alsnog te krijgen.

 

Een voorschotbedrag van de energierekening is een inschatting gebaseerd op je eerdere verbruik, de tarieven en de gemiddeld verwachte temperaturen in de herst en winter. Wanneer er bij 1 van deze dingen een flinke verandering is, dan klopt het hele rekensommetje van die inschatting niet meer. Je kan dan ook zelf gedurende het jaar je maandelijkse voorschot verhogen of verlagen. Daarbij weet je ook dat het een voorschot is en dat aan het jaar wordt bekeken of de voorschotten de totale kosten dekken. Op die manier betaal je per jaar de werkelijke kosten. Bij NS Flex betaal je die werkelijke kosten van gemaakte reizen per maand, er hoeft niets van te voren ingeschat te worden. 

De reishistorie en ook de reiskosten kunnen bij Flex soms wel later bekend zijn, kan wel 2 tot 3 weken zijn waardoor ze pas een maand later gefactureerd worden. En zoals hierboven al aangeven staat in de voorwaarden dat tot 3 maanden na de reisdatum nog kosten in rekening gebracht kunnen worden. Ik vind het daarom onbegrijpelijk dat het in dit geval iets meer dan een jaar na de reisdatum nog gebeurt.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Erryt NS Zou je ook willen ingaan op de opmerking dat dit tegen jullie eigen voorwaarden is?

13.5 De factuur die u ontvangt van NS is (nog) niet definitief. Het kan voorkomen dat u tot drie kalendermaanden na de reisdatum nog reiskosten en/of Correctietarieven en/of kosten voor het gebruik van de Deur-tot-deurdiensten en kosten voor het gebruik van de Toeslagproducten en Klassewissel(s) in rekening gebracht krijgt.

Reputatie 7
Badge +1

Het blijkt dus niet een op zichzelf staand geval te zijn. Er zijn meer brieven verstuurd.

 

 

Reputatie 7

Ondanks de geweldige hulp en vele goede tips zou ik toch willen vragen aan de moderator om de bijdrage van BrunoEst als beste antwoord te selecteren!

 

Leuk om te lezen !

Zoals aangegeven heeft de beste treinreiziger (voorlopig) weinig of niets te kiezen, zelfs het beste antwoord niet 😪😉

Maar inderdaad, eerlijk is eerlijk, er gaan zeker ook dingen gewoon goed. 🙂

Badge +3

Ja Robert, maar webcare zegt toch echt net tot 3 keer aan toe dat die brief naar Valerie geheel terecht is. Bedrijf is tot op heden verdomd slecht in het toegeven van fouten.

Ken de situatie van Valerie op X niet, maar weet bijna zeker dat ze een valide punt heeft als het niet binnen 3 maanden na de gemiste in/uitcheck verrekend was, en ze er dus nu pas mee komen.

Dat roept dus vragen op, en dat ze uit arren moede dan maar een 1e klas upgrade geven (excuses voor het ongemak) is helemaal absurd! 🙄

Als er dus al iets aan de hand was (gemiste in/uitcheck, hier dus niet eens het geval), dan kwijtschelding.

Reputatie 7
Badge +3

En nog eentje, maar ^DL gaat kijken wat er gebeurd is.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Wat een gênante vertoning zeg, niet te geloven.

Er zijn meer van dit soort topics in het verleden geweest. Ik vind het zorgelijke dat NS totaal niet leert van eerdere gebeurtenissen. 

Badge +3

Dat geneuzel op X (over drukte 1e klas) is off-topic en geloof ik verder wel, en wat Rikus en zo ervan vinden ook.

DIT topic over (onjuiste) correcties van maandenlang geleden verdient opvolging vanuit de NS!

En nee, geen 1e klas goedmakertjes.

Reputatie 7
Badge +1

Ja Robert, maar webcare zegt toch echt net tot 3 keer aan toe dat die brief naar Valerie geheel terecht is. Bedrijf is tot op heden verdomd slecht in het toegeven van fouten.

Dan is het tijd voor het Klachtenloket OV.

Reputatie 7
Badge +3

Was er vorig jaar maart niet een storing, waardoor in- en uitchecks niet goed geregistreerd werden, en dit pas maanden later gecorrigeerd werd? Kan er zo gauw geen topic meer over vinden, maar staat me wel iets van bij. Of was dat alweer langer geleden?

Bedoel je misschien de kosten van OV-fiets die een keer door een technisch probleem maandenlang niet of minder gefactuurd werden? Dat was vanaf maart 2020 en werd in september alsnog gefactureerd. 

Nee, ik bedoelde dit:

Maar er staat me ook iets van bij dat sommige mensen maanden later alsnog een (onterecht) correctietarief kregen.

Wel erg toevallig dat dit net als bij Marius op 13 maart 2023 speelde.

Reputatie 7
Badge +3

Och, wat maakt het uit. Als iemand langs wilt komen dan zet ik de koffie wel klaar hoor…

En mijn naam staat sowieso boven elk bericht :-)

 

Maar ik zie dat, ik denk de moderator, het al geanonimiseerd heeft...

Ja, dat zag ik ook, goed bezig moderator. En Assen is me iets te ver weg vanuit Leiden. Bovendien heb ik liever thee of cola. 😁

Reageer