beantwoord

ov jaarkaart voor scholieren

  • 5 May 2024
  • 9 reacties
  • 156 Bekeken

Voor studenten is er een studenten ov jaarkaart, maar voor scholieren is er niet zoiets. Is er wel een OV jaarkaart voor algemeen gebruik en zo ja hoeveel kost die dan? Onze kosten liggen nu vaak erg hoog, het gaat niet alleen om vervoer naar school met de trein, maar ook naar sporttraining en dergelijke.

icon

Beste antwoord door Tochjo 5 May 2024, 16:39

Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3

Met NS Flex Altijd Vrij kan onbeperkt met de trein gereisd worden. Dit abonnement kost 353,80 euro per maand. Daarnaast bestaat het Netabonnement, waarmee onbeperkt met bus, tram en metro gereisd kan worden. Voor jongeren van 12 tot en met 18 jaar kost dit 221,40 euro per maand (of 2214 euro per jaar).

Samen dekken deze abonnementen dus in principe al het openbaar vervoer af. De prijs voor deze combinatie is echter zo hoog dat er vermoedelijk een goedkopere oplossing is, afhankelijk van welke reizen precies gemaakt gaan worden.

Wat in uw situatie een betere oplossing is, kunnen we pas bepalen met meer informatie: welke reizen gaan gemaakt worden, van waar naar waar, hoe laat en hoe vaak?

Reputatie 7
Badge

Tja, dat zijn forse prijzen. Zijn er echt scholieren die zoveel moeten reizen? 

Badge +3

Welkom bij de NS Community @Sylvie B!

Voor sporttraining e.d. zal een stad/ster/regio abonnement voor bus/tram wel volstaan (een paar tientjes per maand, met mogelijk nog wat korting voor jongeren). Onder andere Utrecht en Almere hebben zulke abonnementen (ook geldig in trein).

Naar school met de trein? Kijk gerust naar Traject Vrij. Voor jongeren die ergens ver weg op een speciale school zitten (denk aan CIOS sportopleiding of een conservatorium) zijn er wel vergoedingen vanuit de opleiding zelf.

Vervoer van/naar school voor kinderen met een beperking gaat via de gemeente, maar dat speelt hier waarschijnlijk niet.

Voor studenten is er een studenten ov jaarkaart, maar voor scholieren is er niet zoiets. 

De politiek heeft dit zo besloten omdat studenten geen kinderbijslag krijgen en de ouders van scholieren wel. De ouders van scholieren worden geacht eventuele reiskosten van de kinderbijslag te betalen.

Daar komt bij dat overal in Nederland alle niveau's van de middelbare school binnen een straal van maximaal 12 kilometer (fietsafstand) bereikbaar zijn. Als de ouders dan toch kiezen voor een school die verder weg ligt dan moeten ze de reiskosten zelf betalen.

Als er een aantoonbare noodzaak is om een verder weg gelegen (speciale) school te bezoeken kunnen ouders met een laag inkomen eventueel bijzondere bijstand voor de reiskosten aanvragen bij de gemeente.

Later is er besloten dat MBO'ers van 16 en 17 wel een SOV-kaart te geven omdat de afstanden naar MBO-scholen in de meeste gevallen veel groter zijn dan 12 kilometer en hun reiskosten dus fors hoger kunnen oplopen.

NS blijft verder buiten deze discussie. Omdat het bij scholieren om spitsvervoer gaat geeft NS zelf geen kortingen..Als de politiek toch kortingen voor scholieren wil dan zal de politiek dus ook de kosten daarvan moeten betalen en daar is de politiek zoals gezegd niet toe bereid.

​​​​

Reputatie 7
Badge +3

Tja, dat zijn forse prijzen. Zijn er echt scholieren die zoveel moeten reizen? 

Een van mijn kinderen moest voor de middelbare school een kwartier met de trein, in de spits, dat tikte aardig aan. NS gaf toendertijd nog korting op jaarabonnement via de school. Dat is niet meer. Fietsen was geen optie, want er was geen rechtstreekse route en er moest met een pont de rivier over.

Ik wil de discussie niet aangaan over verschillen tusssen scholieren of studenten, dat is niet waarom ik dit noemde maar alleen als voorbeeld voor wat ik zoek. Helaas is het niet altijd mogelijk om een school binnen 12 km en talenttraining voor bepaalde sporten te combineren, dus wij zitten vast aan een reis van minimaal een half uur met de trein en daarnaast nog 2 keer 15 minuten fietsen. Een traject vrij optie is er niet, omdat dit geen standaard traject is. Daarnaast zijn er nog trainingen in verschillende andere steden met vaak reizen in de spits. Daarom zijn bijna alle opties niet mogelijk (zoals de genoemde optie in Utrecht). Maar 575 euro is nog wel beduidend meer als we nu kwijt zijn. Was er vroeger niet een ov jaarkaart voor zo'n 300 gulden per jaar, ik had gehoopt dat zoiets er nu nog zou zijn maar dan wel minder als 575, dat is voor bijna iedereen te duur. Dank jullie voor het meedenken. Ik denk dat ik maar zo veel mogelijk blijf brengen en halen.

Was er vroeger niet een ov jaarkaart voor zo'n 300 gulden per jaar

Klopt, maar dat was in de tijd dat de politiek de treinkaartjes nog subsidieerde.

Reputatie 7
Badge +3

Was er vroeger niet een ov jaarkaart voor zo'n 300 gulden per jaar

Klopt, maar dat was in de tijd dat de politiek de treinkaartjes nog subsidieerde.

Staat mij bij dat hij een stuk duurder was.

Was er vroeger niet een ov jaarkaart voor zo'n 300 gulden per jaar

Klopt, maar dat was in de tijd dat de politiek de treinkaartjes nog subsidieerde.

Staat mij bij dat hij een stuk duurder was.

Volgens mij was hij in het begin nog onder de 300 gulden.

Reageer