beantwoord

verkeerde kaart gecontroleerd daardoor boete?


Ingecheckt met business kaart, kennelijk bij controle per ongeluk prive kaart laten scannen. Geen commentaar van conducteur “mijnheer u heeft niet ingecheckt oid” Nu wel een mail met 50 euro correctie tarief?! wtf!

chatten? Volkomen zinloos, de bot snapt ja en nee, meer niet.

 

klantenservice bellen….doen erg hun best maar kunnen niets doen.

icon

Beste antwoord door Daniël NS 2 May 2024, 19:47

Bekijk origineel

64 reacties

Reputatie 6

Hey LeenV. Welkom bij de NS Community.

Helaas kunnen we dit hier niet voor je oplossen. Ik raad je aan om nogmaals contact op te zoeken met onze klantenservice om dit goed te laten zetten.

Reputatie 7
Badge

@LeenV mocht je toevallig social media gebruiken dan kun je NS daar ook bereiken. Voordelen zijn dat je daar direct contact krijgt met een medewerker en niet eerst langs de bot hoeft en dat je gewoon een notificatie kunt krijgen als er een reactie is en daar later op kunt reageren en niet uren naar een venster hoeft te turen (of aan de telefoon hoeft te zitten) om als er eindelijk antwoord komt snel te kunnen reageren voor de medewerker concludeert dat je er niet meer bent en de chat sluit.

Reputatie 4

Heb je al wel @LeenV gecontroleerd of je echt wel met de business kaart had ingecheckt, en dus ook weer hebt uitgecheckt. Je zal niet de eerste zijn welke "denkt" ingecheckt te hebben, maar dit toch niet om één of andere reden heeft gedaan.

Eventueel zou je dan nog coulance kunnen vragen als het de eerste keer is, maar ook daar gaat de NS Klantenservice over.

Hey LeenV. Welkom bij de NS Community.

Helaas kunnen we dit hier niet voor je oplossen. Ik raad je aan om nogmaals contact op te zoeken met onze klantenservice om dit goed te laten zetten.

Klantenservice zegt niets te kunnen doen, social media gebruik ik niet. Bot is dom…..kortom je bent gewoon de klos. Is simpelweg het bedrijfsmodel van de NS; bouw een loop zodat de klant vanzelf afhaakt. Nogmaals een conducteur hoort m.i. te zeggen dat een kaart niet is ingecheckt. Ik ga de volgende rekening dan ook storneren. Is vaak de enige mogelijkheid om wel contact te krijgen.

 

Klantenservice zegt niets te kunnen doen, social media gebruik ik niet. Bot is dom…..kortom je bent gewoon de klos. Is simpelweg het bedrijfsmodel van de NS; bouw een loop zodat de klant vanzelf afhaakt. Nogmaals een conducteur hoort m.i. te zeggen dat een kaart niet is ingecheckt. Ik ga de volgende rekening dan ook storneren. Is vaak de enige mogelijkheid om wel contact te krijgen.

Misschien realiseren dat dit wel uw eigen fout is. U bent verplicht de conducteur een geldig vervoersbewijs te tonen. U mist zelfreflectie en probeert NS de schuld van het probleem in de schoenen te schuiven.

De conducteur registreert slechts de kaart die u hem aanbiedt. Over de verdere afhandeling gaat hij niet en hij gaat dus ook niet met u in discussie.

Storneren zal alleen tot verdere kosten leiden wegens wanbetaling, eventuele coulance is geen recht.

Reputatie 7
Badge

Vergissen kan altijd. Maar als de klantenservice beslist dat er geen coulance volgt dan vrees ik dat er verder niks meer mogelijk is. 

Misschien realiseren dat dit wel uw eigen fout is. U bent verplicht de conducteur een geldig vervoersbewijs te tonen. 

 

Dat ben ik met u eens, ik had een geldig vervoerbewijs maar toonde een ander. Klopt. Mijn irritatie zit in het gegeven dat je dan automatisch een boete krijgt die anders genoemd wordt, “correctietarief” Ik vind het normaal of minstens wenselijk dat er dan wordt medegedeeld dat mijn kaart niet is ingechekt zodat ik de andere kaart kan tonen. De in mijn ogen boete, gaat volledig automatisch en kan bij de gratie dat ik reis op rekening. Sterker nog het is volgens mij verplicht een aankondiging van boete te doen. De NS noemt het alleen anders en dat zal de “maas in de wet zijn”

 

Vergissen kan altijd. Maar als de klantenservice beslist dat er geen coulance volgt dan vrees ik dat er verder niks meer mogelijk is. 

De klantenservice heeft niets beslist maar zeggen niets te kunnen of mogen doen

Heb je al wel @LeenV gecontroleerd of je echt wel met de business kaart had ingecheckt, en dus ook weer hebt uitgecheckt. Je zal niet de eerste zijn welke "denkt" ingecheckt te hebben, maar dit toch niet om één of andere reden heeft gedaan.

Eventueel zou je dan nog coulance kunnen vragen als het de eerste keer is, maar ook daar gaat de NS Klantenservice over.

Ik was zeker ingecheckt, nagekeken in mijn reisgeschiedenis. Gewoon de verkeerde kaart laten zien….en daar helaas niet op gewezen.

Reputatie 4

Maar helaas @LeenV weet de conducteur ook niet dat je nog een tweede, of nog meer kaarten hebt.…

De conducteur hoeft u niet mede te delen dat je geen vervoersbewijs heeft. Die discussie gaan ze echt niet aan bij iedere zwartrijder.

Ik geef het advies nogmaals de NS Klantenservice te benaderen voor enige coulance.......

Reputatie 7
Badge +3

Conducteur kan niet weten dat jij meerdere kaarten hebt. Hij geeft op de kaart die jij gegeven hebt aan dat er geen incheck is. Daar volgt dan automatisch een correctietarief op. Je kunt met de ingecheckte kaart aantonen dat je op die tijd wel ingecheckt was. Neem daarom opnieuw contact op met de klantenservice.

Reputatie 7
Badge

Nogmaals een conducteur hoort m.i. te zeggen dat een kaart niet is ingecheckt.

Dat ben ik volkomen met je eens.

Ik ga de volgende rekening dan ook storneren. Is vaak de enige mogelijkheid om wel contact te krijgen.

Dat zou ik je niet adviseren. NS reageert daar ook als het terecht is vrij heftig op. Wellicht wil je overwegen een klacht in te dienen en zo nodig in beroep gaan tegen de afhandeling daarvan.

Reputatie 7
Badge

Sterker nog het is volgens mij verplicht een aankondiging van boete te doen. De NS noemt het alleen anders en dat zal de “maas in de wet zijn”

Ik betwijfel of dit wel een maas in de wet is en niet gewoon illegaal. De rechtbank twijfelt daar in een tussenvonnis ook aan. https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:5366

Maar helaas @LeenV weet de conducteur ook niet dat je nog een tweede, of nog meer kaarten hebt.…

De conducteur hoeft u niet mede te delen dat je geen vervoersbewijs heeft. Die discussie gaan ze echt niet aan bij iedere zwartrijder.

Ik geef het advies nogmaals de NS Klantenservice te benaderen voor enige coulance.......

Nee, ik snap dat een conducteur niet standaard zal vragen heeft u misschien nog een andere kaart? En ook niet de discussie aangaat/zoekt. 

En misschien is dit voor mij ook wel gewoon de druppel, getriggerd door o.a. de talloze keren dat ik toeslag voor de intercity direct hebt geladen, die vervolgens niet reed (en sowieso niet meer zo direct is).

Hoe krijg je dat dan terug? Maar goed, dit terzijde.

Maar helaas @LeenV weet de conducteur ook niet dat je nog een tweede, of nog meer kaarten hebt.…

De conducteur hoeft u niet mede te delen dat je geen vervoersbewijs heeft. Die discussie gaan ze echt niet aan bij iedere zwartrijder.

Ik geef het advies nogmaals de NS Klantenservice te benaderen voor enige coulance.......

Conducteur kan niet weten dat jij meerdere kaarten hebt. Hij geeft op de kaart die jij gegeven hebt aan dat er geen incheck is. Daar volgt dan automatisch een correctietarief op. Je kunt met de ingecheckte kaart aantonen dat je op die tijd wel ingecheckt was. Neem daarom opnieuw contact op met de klantenservice.

 

Iedere conducteur dient te weten dat bijna iedereen over meerdere kaarten beschikt om mee te kunnen reizen. Zelf beschik ik over één OV kaart en drie maal OV-Pay. (Bankpas) 

Zal voortaan als ik met een bankpas incheck even vragen of dit wel de juiste is… Voor je het weet krijg je een boete en een hekel aan …..

 

Reputatie 4

Iedereen is dus fout @LeenV, behalve u zelf. Helaas toonde u een niet ingecheckte kaart....…

NS Klantenservice al benaderd ?

Iedereen is dus fout @LeenV, behalve u zelf. Helaas toonde u een niet ingecheckte kaart....…

NS Klantenservice al benaderd ?

Als u leest meld ik in het eerste bericht al dat ik de klantenservice tevergeefs, heb benaderd….en fout? Iedereen behalve ikzelf?

Ik quote even een stukje;

“Dat ben ik met u eens, ik had een geldig vervoerbewijs maar toonde een ander. Klopt.”

Bekentenis…..hierboven ziet u. Maar als u het graag zo ziet, be my guest.

@LeenV De NS wil bij constatering van een ongeldige incheck vanwege geweld niet verder vragen. Op deze wijze lijkt het alsof er beter gecontroleerd wordt door meer “boetes” uit te schrijven. Dat is vervelend voor het controlerend personeel omdat een groot aantal reizigers die absoluut eerlijk zijn als “fout” worden weggezet. Dat kan polariserend werken waardoor de HC een volgende keer als …. wordt gezien. Begrijp ook dat de HC het niet altijd even makkelijk heeft. 

De klantenservice is door de NS uitbesteedt aan een bedrijf dat geld verdient aan klantcontacten.   

Badge +3

dat ik toeslag voor de intercity direct hebt geladen, die vervolgens niet reed (en sowieso niet meer zo direct is).

Hoe krijg je dat dan terug?

Als u binnen 30 minuten opnieuw uw kaart voor de toeslagzuil houdt, dan wordt de toeslag geannuleerd. Als u 15 minuten of meer vertraging had, dan kunt u Geld terug bij vertraging aanvragen via dit formulier en krijgt u de toeslag ook terug.

Reputatie 7
Badge +3

@Tijdvoor je dient bij controle een geldig vervoersbewijs te tonen. Dat iemand meerdere kaarten in het bezit heeft doet niet ter zake.

Reputatie 7
Badge

Ik zou toch nog een keer bellen en de situatie uitleggen dat je met kaart X ingecheckt bent en bij controle per ongeluk kaart Y gegeven hebt. Als de kaarten op dezelfde naam staan lijkt het mij dat e.e.a. gewoon gecorrigeerd kan worden.

 

Storneren is zeker niet handig, ook al voelt het wel zo.

Reputatie 4

Ik zou toch nog een keer bellen en de situatie uitleggen dat je met kaart X ingecheckt bent en bij controle per ongeluk kaart Y gegeven hebt. Als de kaarten op dezelfde naam staan lijkt het mij dat e.e.a. gewoon gecorrigeerd kan worden.

Dat advies had ik ook gegeven aan @LeenV , geen idee of TS dit opgepakt heeft. Maar als hij geïrriteerd allerlei zaken erbij gaat roepen over ICD, vertragingen, conducteurs welke de discussie moeten aangaan en Storneren is de NS Klantenservice er gauw klaar mee, schat ik zo in.

 

Badge +3

Ik vind het discutabel dat conducteurs stilzwijgend afwijkingen registreren die tot correctietarieven leiden.

In de begintijd van NS Flex was het handelperspectief namelijk dat zakelijke reizigers (Business Card) niet ‘lastig’ gevallen werden bij afwijkingen, want dat zoekt het systeem wel uit.

Bij consumenten zou dat wél moeten gebeuren, maar blijkbaar is dat veranderd omdat men bang is voor agressie. Wellicht kunnen @Loes of @Sander-VH daar iets over zeggen?

Maar nu komt het: iemand reist op saldo en is niet ingecheckt. Die wordt daar natuurlijk op gewezen/aangesproken, en dient dient zich bij een daadwerkelijk ontbrekende incheck op eerste verzoek te legitimeren/identificeren en krijgt keurig een handgeschreven UvB (of wordt verzocht de trein verlaten op het volgende station). Alsof dat niet tot agressie kan leiden… 🙄

Wat is er dan zo gevaarlijk om tegen iemand die NS Flex heeft te zeggen “ik zie dat u niet ingecheckt bent (met deze kaart)” ❓ Dan zou dit topic niet hoeven bestaan.

Ik zou gewoon volhouden bij de Klantenservice, in de hoop dat die ook toegang hebben tot de zakelijke systemen. En anders stuur ze (via chat) maar een screenshot van je incheck met de Business Card.

Een boete/correctie wegens geen geldig vervoerbewijs klopt simpelweg niet, want dat had je (aantoonbaar) wél.

Conducteur: “Uw vervoerbewijs alstublieft… deze is niet geldig!”.
Beste reiziger: “Oh sorry, vergeten in te checken, of verkeerde vervoerder, of “oh wacht, verkeerde kaart) en klaar 🤔 Vooral bij verkeerde vervoerder zou een uitleg op zijn plaats zijn, zodat de reiziger weet dat er een correctie volgt die via de Klantenservice rechtgezet kan worden.

Het risico dat iemand over een (terechte) NS Flex registratie tegen een conducteur veel moeilijker gaat doen dan iemand die een UvB krijgt lijkt me erg klein. Gewoon even informeren/navragen dus voordat je een afwijking registreert.

Reputatie 4

Ik vind het discutabel dat conducteurs stilzwijgend afwijkingen registreren die tot correctietarieven leiden......Gewoon even informeren/navragen dus voordat je een afwijking registreert.....

Zo is dus niet de werkwijze, en die is dus niet voor niets zo bedacht. Tip @Robert B ga eens mee met een conducteur en ga bij ieder niet juist of ontbrekende check in uitgebreid de discussie aan. Buiten de veiligheidsrisico's schiet het controleren dan ook niet op......

Badge +3

Zo is dus niet de werkwijze, en die is dus niet voor niets zo bedacht. Tip @Robert B ga eens mee met een conducteur en ga bij ieder niet juist of ontbrekende check in uitgebreid de discussie aan. Buiten de veiligheidsrisico's schiet het controleren dan ook niet op......

Gelijke monniken gelijke kappen. Warom iemand die op saldo reist wél aanspreken en iemand met NS Flex niet even informeren als er (vermoedelijk) iets niet klopt? Dat kan ook gewoon een incheck bij een verkeerde vervoerder zijn… 

Ik zou bijna aanraden om bij controle te vragen of je mee mag kijken op het apparaat van de conducteur (ja, dat mag gewoon), en bij het zien van die grote (oranje/rode) knop ‘Registreer afwijking’ te vragen wat er aan de hand is. Daar heb je gewoon recht op volgens mij.

Overigens denk ik dat er in verreweg de meeste gevallen helemaal niet ‘uitgebreid in discussie’ hoeft te worden gegaan, zeker niet bij reizigers met een abonnement. “Zus en zo klopt er niet en dit kunt u verwachten...”

Duidelijk toch, en veel beter dan te zeggen “het is goed zo” of “goede reis verder”… 😣

Reageer