beantwoord

Meereisretour bij keuzedag

  • 21 April 2023
  • 25 reacties
  • 1119 Bekeken

Ik zie bij eerdere topics dat een meereisretour gebruikt kan worden bij een keuzedag. Je zou alleen bij het meereisretour station van aankomst en vertrek moeten invullen.

Nu is er weer een actie maar staat er bij de voorwaarden dit:

  • Het Meereisretour is geldig vanaf elk treinstation in Nederland naar elk treinstation in Nederland en weer terug (retour). Bij bestelling vult u het gewenste vertrek- en bestemmingsstation in. Deze stations dienen gelijk te zijn aan de vertrek- en bestemmingsstations van degene met wie meegereisd wordt. Let op: degene met wie meegereisd wordt moet een geldig NS-abonnement hebben.  

Betekent dat dat bij de huidige actie een meereisretour dus niet meer gebruikt kan worden bij een keuzedag? Ik hoor het graag

icon

Beste antwoord door Aurora NS 21 April 2023, 15:02

Bekijk origineel

25 reacties

Welkom op de NS Community, Melle18.

Een Keuzedag is onderdeel van het Dal Voordeel abonnement. Je kan een Keuzedag dus ook gewoon gebruiken als geldig vervoersbewijs in combinatie met een Meereisretour.

Reputatie 7
Badge +3

Een geldig abonnement betekent dat als degene die met keuzedag reist dal voordeel heeft opgezegd, maar nog wel een geldige keuzedag heeft, niet iemand kan meenemen met een meereisretour.

Welkom op de NS Community, Melle18.

Een Keuzedag is onderdeel van het Dal Voordeel abonnement. Je kan een Keuzedag dus ook gewoon gebruiken als geldig vervoersbewijs in combinatie met een Meereisretour.

Dank! Maar dan begrijp ik nog steeds niet goed waarom bij de voorwaarden in oktober 2022 wel expliciet een Keuzedag werd genoemd als geldig vervoersbewijs naast een NS-abonnement alsof het iets anders is en ook niet waarom nu wordt geschreven dat vertrek- en bestemmingsstations van beiden gelijk moeten zijn. Bij een Keuzedag hoef je nl geen vertrek- en bestemmingsstation op te geven.

Reputatie 7
Badge +3

Welkom op de NS Community, Melle18.

Een Keuzedag is onderdeel van het Dal Voordeel abonnement. Je kan een Keuzedag dus ook gewoon gebruiken als geldig vervoersbewijs in combinatie met een Meereisretour.

Dank! Maar dan begrijp ik nog steeds niet goed waarom bij de voorwaarden in oktober 2022 wel expliciet een Keuzedag werd genoemd als geldig vervoersbewijs naast een NS-abonnement alsof het iets anders is en ook niet waarom nu wordt geschreven dat vertrek- en bestemmingsstations van beiden gelijk moeten zijn. Bij een Keuzedag hoef je nl geen vertrek- en bestemmingsstation op te geven.

Bij een keuzedag moet je wel in- en uitchecken. Bij controle kan men zien waar je ingecheckt bent.

Reputatie 7
Badge +3

Bij een Keuzedag hoef je nl geen vertrek- en bestemmingsstation op te geven.

Dat is toch net zo als met een willekeurig NS abonnement? Als je met vertrek- en bestemmingsstation op geven bedoelt van tevoren opgeven, doe je dat met een abonnement ook niet. Je checkt in bij je vertrekstation en je checkt uit op je bestemmingsstation. Neem je iemand mee met een Meereisretour moeten die stations overeenkomen met het vertrek- en bestemmingsstation van het Meereisretour. Wat dus niet kan met een Meereisretour icm een Keuzedag is onbeperkt rondreizen in de daarvoor geldende uren. Met een Keuzedag hoef je je normaal niet te beperken tot een retour van A naar B en weer terug naar A, maar als je iemand meeneemt met een Meereisretour dus wel. 

Badge +3

Dus als ik het goed begrijp mag een medereiziger zich niet meer bij je voegen (voor B-C en retour) als jij al in de trein (A-B-C) zit?

Raar, want voor de prijs maakt het niet uit dus die kan dan natuurlijk jouw vertrekstation (A) invullen (mits B op het traject A-C ligt natuurlijk).

Beetje onzinnig als jij op B met een Keuzedag zou moeten uit- en weer inchecken om een medereiziger op te pikken (bijv. Rotterdam - Nijmegen via Breda, al is dat op Breda niet zo’n probleem want paaltje op het perron).

Reputatie 7
Badge +3

Dus als ik het goed begrijp mag een medereiziger zich niet meer bij je voegen (voor B-C en retour) als jij al in de trein (A-B-C) zit?

Raar, want voor de prijs maakt het niet uit dus die kan dan natuurlijk jouw vertrekstation (A) invullen (mits B op het traject A-C ligt natuurlijk).

Beetje onzinnig als jij op B met een Keuzedag zou moeten uit- en weer inchecken om een medereiziger op te pikken (bijv. Den Haag - Nijmegen via Breda).

Er zal vast wel over nagedacht zijn. Zou zomaar kunnen dat er nog steeds meereisbedelaars zijn, die in de trein vragen om mee te mogen reizen en dat NS dit zoveel mogelijk wil indammen. 

Badge +3

Let op: degene met wie meegereisd wordt moet een geldig NS-abonnement hebben.

Welnee, dat mag ook een student met een SRP zijn.

Maar hoe zit het met Flex Basis, dat geeft geen recht om mensen met korting mee te nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Let op: degene met wie meegereisd wordt moet een geldig NS-abonnement hebben.

Welnee, dat mag ook een student met een SRP zijn.

In het gedeelte wat Melle18 gekopieerd heeft van de voorwaarden staat dat er niet bij. Misschien is niet alles gekopieerd en staat het over Studentenreisproduct er gewoon bij, maar misschien ook niet. Bij de vorige actie met de prijs van €9,95 stond het wel genoemd. 

Dit zijn de actievoorwaarden NS Meereisretour:

 

  • De couponcode is verkrijgbaar t/m 7 mei 2023 en kan worden verzilverd en gebruikt t/m 31 mei 2023.   
  • Het Meereisretour is geldig vanaf elk treinstation in Nederland naar elk treinstation in Nederland en weer terug (retour). Bij bestelling vult u het gewenste vertrek- en bestemmingsstation in. Deze stations dienen gelijk te zijn aan de vertrek- en bestemmingsstations van degene met wie meegereisd wordt. Let op: degene met wie meegereisd wordt moet een geldig NS-abonnement hebben.  
  • Het Meereisretour is niet geldig op Koningsdag 27 april 2023.
  • De code is niet voor andere producten of diensten of geld inwisselbaar.
  • Het Meereisretour is alleen geldig in de daluren: maandag t/m vrijdag tussen 9.00 - 16.00 uur en tussen 18.30 - 6.30 uur en in de weekenden en op officiële feestdagen de hele dag. 
  • Het is met een Meereisretour niet toegestaan om in de spits te reizen, ook niet wanneer de reis vóór de spits is begonnen, tenzij er sprake is van een vertraging. 
  • Het Meereisretour is geldig in alle binnenlandse treinen van NS en andere treinvervoerders. Voor het reizen met de Intercity direct en de ICE-treinen geldt een toeslagverplichting.
  • Niet geldig in Thalys, Eurostar en Nightjet. 
  • Het Meereisretour is alleen als e-ticket verkrijgbaar. 
  • Verzilveren kan op www.ns.nl/producten/coupon 
Badge +3

Ik zou dan de beperking voor Koningsdag 27 april onder (of bij) de opmerking over ‘feestdagen de hele dag’ zetten. 🤔

Maar goed, hoe zit het met meereizen met iemand met Flex Basis of Studentenreisproduct? (of een Keuzedag dus, want daar gaat dit topic over). Ik zie daar geen probleem.

Denk ook niet dat treinpersoneel er moeilijk over zal doen als een medereiziger zich later bij je voegt (en op de heen- of terugweg eerder uitstapt al helemaal niet natuurlijk).

Blijkbaar ‘moet’ een reis dus gezamenlijk aangevangen zijn (incheck zelfde station zelfde tijd) maar dat valt niet te controleren want het meereisretour is een e-ticket.

Badge +3

Een geldig abonnement betekent dat als degene die met keuzedag reist dal voordeel heeft opgezegd, maar nog wel een geldige keuzedag heeft, niet iemand kan meenemen met een meereisretour.

Bij een papieren Keuzedag zou het misschien eventueel hooguit kunnen gebeuren dat een HC vraagt om een ov-chipkaart te tonen (@Thom) en te gaan graven of er sprake is (of was) van een abonnement waar die Keuzedag bij zou horen.

Bij reizen met een Keuzedag op een ov-chipkaart wordt er niet gecontroleerd of er een achterliggend Dal Voordeel/VDU (nog) actief is. Dat is dus verder geen probleem.

Grote kans dat ze senioren met een papieren Keuzedag (60+ al zie je er jonger uit) niet gaan 'profileren’ als fraudeur, en het verder wel best vinden.

Reputatie 7
Badge +3

Flex basis is geen abonnement. Bij een keuzedag op de kaart zou men wel een abonnement moeten kunnen zien. Bij een e-ticket als vervanging van keuzedag heeft men nooit naar mijn abonnement gevraagd.

Reputatie 7
Badge +3

Flex basis is geen abonnement. 

Flex Basis staat op de abonnementen pagina als “Gratis basisabonnement”. In je MijnNS account staat het bij Mijn Producten als abonnement met een ingangsdatum en doorlopende contractduur.

Ter vergelijking,  bij Samenreiskorting staat er “Je kunt met een bekende meereizen die een NS-abonnement (uitgezonderd NS Flex Basis en Kids Vrij)”. Door het woordje uitgezonderd te gebruik kun je concluderen dat Flex Basis wel als abonnement gezien wordt.

Daaarnaast heeft NS aanbiedingsmails voor Meereisretours, die speciaal voor abonnementhouders zijn, gestuurd aan abonnementhouders met Flex Basis (o.a. aan mij in januari). Als je met Flex Basis geen gebruik mag maken van deze Meereisretours moet NS deze aanbiedingsmails niet sturen aan klanten met Flex Basis, of er duidelijk bij vermelden dat Flex Basis uitgezonderd is, zoals bij Samenreiskorting. Want iemand kan natuurlijk op de dag de mail verstuurd wordt Flex Basis hebben en de dag erna wijzigen naar een ander abonnement, of juist van een ander abonnement wijzigen naar Flex. 

En dit nog even als bevestiging:

https://community.ns.nl/acties-en-uitjes-10/vraag-76696?postid=545676#post545676

Reputatie 7
Badge +3

Maar goed, hoe zit het met meereizen met iemand met Flex Basis of Studentenreisproduct? (of een Keuzedag dus, want daar gaat dit topic over). Ik zie daar geen probleem.

 

Studentenreisproduct staat er niet bij, er staat alleen met geldig NS abonnement, en SRP is geen NS abonnement. Bij de vorige Meereisretour actie stond het SRP er wel bij, daar stond “moet gecombineerd worden iemand die reist met een NS-abonnement, Keuzedag of Studentenreisproduct.”. (Ja, zo stond het er echt, tussen ‘worden’ en ‘iemand’ ontbrak het woordje ‘met’). 

Denk ook niet dat treinpersoneel er moeilijk over zal doen als een medereiziger zich later bij je voegt (en op de heen- of terugweg eerder uitstapt al helemaal niet natuurlijk).

Blijkbaar ‘moet’ een reis dus gezamenlijk aangevangen zijn (incheck zelfde station zelfde tijd) maar dat valt niet te controleren want het meereisretour is een e-ticket.

Er is inderdaad niet te controleren of allebei de reizigers op het zelfde station instappen, maar het zal niet mogen dat de reiziger met Keuzedag incheckt op station A en dat de reiziger met het Meereisretour als beginstation B heeft ingevuld wat een station verder in het traject is. Kun je natuurlijk heel makkelijk omzeilen door gewoon station A waar de reiziger met Keuzedag incheckt in te vullen als beginstation en vervolgens wel gewoon een station verder in te stappen, is toch niet te controleren met een e-ticket.

Als de reiziger met Keuzedag incheckt op Den Haag Centraal, kan ik als ik mee zou reizen ook Den Haag Centraal als als beginstation invullen maar gewoon instappen op De Vink, als de Keuzedag reiziger ook in die sprinter zit. En dan reizen we samen verder naar Amsterdam of Groningen. Het wordt anders anders als we bv naar Eindhoven willen, want dan ligt De Vink niet op de route van de reis van de Keuzedagreiziger. 

Reputatie 7
Badge +3

@Momo dat is dus de verwarring bij Flex basis. De ene keer wordt het als abonnement gezien en de andere keer wordt het uitgesloten van voordelen die bij een abonnement horen (o.a. samenreiskorting, gratis nieuwe OV kaart bij verlopen).

Ik ken de voorwaarden niet van de diverse meereiskaarten die de afgelopen maanden naar abonnementhouders gestuurd zijn, maar begrijp ik goed dat er steeds andere voorwaarden zijn? Als keuzedag en SRP eerst wel expliciet vermeld stonden en nu niet, dan zou je nu geen meereisretour bij keuzedag of SRP mogen combineren. Maar bij keuzedag is er in de meeste gevallen wel een dal voordeel op de kaart.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe  Flex Basis heette eerst Flex zonder abonnement, maar sinds het Flex Basis heet zie ik het iedere keer als abonnement aangegeven. Recent zag ik het samen met Flex Weekend Voordeel benoemd als “minderwaardig abonnement” door een moderator (ik meen tijdens de Wintercity actie???), dus wel een abonnement. Bij Samenreiskorting en gratis nieuwe kaart bij verlopen staat erbij dat dat niet geldt voor Flex Basis. Wanneer er dan zoalsnu bij een actie niet staat dat het niet geldt bij Flex Basis, kan ik er niet anders vanuit gaan dan dat het wel geldt bij Flex Basis. 

Flex Basis is nu dus een abonnement met bepaalde voordelen die bij een abonnement horen, tenzij NS anders aangeeft. Dt het in het verleden anders was, doet er nu niet toe, wat nu telt is het nu wordt gezien.

 

In dat andere topic waar ik naar verwees, staat onderaan in de post van Robert een link naar de Meereisretour die afgelopen maanden naar abonnementhouders is verstuurd, dus die kun je vergelijken met wat Erryt hierboven heeft gepost. De verschillen zijn inderdaad dat er eerder wel werd aangegeven dat je het kon gebruiken met met een Keuzedag en met SRP. Bij Keuzedagen is er inderdaad in de meeste gevallen een Dal Voordeel en dus een geldig NS abonnement, SRP valt er dan nu buiten want geen NS abonnement. En dan kun je nog de vraag stellen of het nu geldig is i.c.m. Kids Vrij, dat is wel een NS abonnement en staat nu niet dat het dan niet geldig is, bij vorige actie stond/staat wel aangegeven dat het niet geldig is (mag NS wel even naar kijken denk ik). 

Verschil is ook dat je nu bijkbaar een actiecode krijgt (haal ik uit andere topics met vragen erover) en dat je dan dus denk ik maar 1 Meereisretour kan aanschaffen met die actiecode. Bij de vorige mocht je er zoveel bestellen als je wilde, wel mocht je maximaal 3 personen meenemen per reis. Die is wel een euro duurder. 

Badge +3

Je kunt het (ook) bestellen via https://www.ns.nl/uitgelicht/acties/meereisretour.html en daar staat het gewoon:

  • Deze aanbieding moet gecombineerd worden iemand die reist met een NS-abonnement, Keuzedag of Studentenreisproduct. Het is niet geldig in combinatie met Kids Vrij, andere actiekaartjes, aanbiedingen uit de Spoordeelwinkel en het NS Groepsticket daluren.

Hoe je op die bestelpagina terecht bent gekomen doet er natuurlijk niet toe, een Meereisretour is een Meereisretour.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt het (ook) bestellen via https://www.ns.nl/uitgelicht/acties/meereisretour.html en daar staat het gewoon:

  • Deze aanbieding moet gecombineerd worden iemand die reist met een NS-abonnement, Keuzedag of Studentenreisproduct. Het is niet geldig in combinatie met Kids Vrij, andere actiekaartjes, aanbiedingen uit de Spoordeelwinkel en het NS Groepsticket daluren.

 

De aanbieding van €8,95 waarvoor men per mail een code krijgt heeft andere voorwaarden.

Badge +3

De aanbieding van €8,95 waarvoor men per mail een code krijgt heeft andere voorwaarden.

Dan zal een conducteur goed moeten opletten, en je vragen om het ticket om te draaien (als het in de app staat) om het bedrag te zien.

Ik heb “helaas” niet kunnen checken hoe een conducteur er mee omgaat want we zijn zowel op heen- als op terugweg niet gecontroleerd! Bedankt aan iedereen voor het meedenken. 

Over de meereiscode voor mijn vrouw - Die is geldig tot en met 7 mei, maar ik/wij  kan/kunnen  daarmee reizen tot en met 31 mei 2023. Moet ik dan eerst de meereisbon kopen en kan ik de dagen later invullen? Tot uiterlijk 31 mei?

Mvr. groet N. Kats

Reputatie 7
Badge +3

Over de meereiscode voor mijn vrouw - Die is geldig tot en met 7 mei, maar ik/wij  kan/kunnen  daarmee reizen tot en met 31 mei 2023. Moet ik dan eerst de meereisbon kopen en kan ik de dagen later invullen? Tot uiterlijk 31 mei?

Mvr. groet N. Kats

De reisdag moet je direct invullen en is niet meer te wijzigen.

Ik zie bij eerdere topics dat een meereisretour gebruikt kan worden bij een keuzedag. Je zou alleen bij het meereisretour station van aankomst en vertrek moeten invullen.

Nu is er weer een actie maar staat er bij de voorwaarden dit:

  • Het Meereisretour is geldig vanaf elk treinstation in Nederland naar elk treinstation in Nederland en weer terug (retour). Bij bestelling vult u het gewenste vertrek- en bestemmingsstation in. Deze stations dienen gelijk te zijn aan de vertrek- en bestemmingsstations van degene met wie meegereisd wordt. Let op: degene met wie meegereisd wordt moet een geldig NS-abonnement hebben.  

Betekent dat dat bij de huidige actie een meereisretour dus niet meer gebruikt kan worden bij een keuzedag? Ik hoor het graag

Mag ik op zaterdag heen en zondag retour?

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie bij eerdere topics dat een meereisretour gebruikt kan worden bij een keuzedag. Je zou alleen bij het meereisretour station van aankomst en vertrek moeten invullen.

Nu is er weer een actie maar staat er bij de voorwaarden dit:

  • Het Meereisretour is geldig vanaf elk treinstation in Nederland naar elk treinstation in Nederland en weer terug (retour). Bij bestelling vult u het gewenste vertrek- en bestemmingsstation in. Deze stations dienen gelijk te zijn aan de vertrek- en bestemmingsstations van degene met wie meegereisd wordt. Let op: degene met wie meegereisd wordt moet een geldig NS-abonnement hebben.  

Betekent dat dat bij de huidige actie een meereisretour dus niet meer gebruikt kan worden bij een keuzedag? Ik hoor het graag

Mag ik op zaterdag heen en zondag retour?

Meereisretour mag met keuzedag gecombineerd worden als er een geldig dal voordeel abonnement is.

Natuurlijk mag je op zaterdag heen en zondag terug, alleen is een meereisretour op 1 dag geldig, dus die kun je of op zaterdag of op zondag gebruiken. Je kunt 1 meereisretour niet op beide dagen gebruiken. Hij is geldig op de datum die je selecteert.

Reageer