beantwoord

Geldterug: te laag bedrag 60+ vertraging

  • 21 March 2024
  • 34 reacties
  • 489 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik heb onlangs een aanvraag op 'geld terug bij vertraging' gedaan. Het betreft een: 

  • Restitutie 60+ minuten vertraging Eindhoven Centraal – Utrecht Centraal op 16 maart 2024 van: € 3,98

Echter heb ik voor mijn jongerendagkaart een bedrag van € 7,95 betaald. Ik ben uiteindelijk op 16 maart 2024 met mijn jongerendagkaart op Eindhoven Centraal ingecheckt en (zonder mijn eindbestemming Utrecht te bereiken) weer hier uitgecheckt.

Waarom krijg ik slechts de helft van het bedrag terug als het een vertraging van 60+ betreft?

icon

Beste antwoord door Daniël NS 21 March 2024, 19:07

Bekijk origineel

34 reacties

Badge +3

Voor dagkaarten geldt bij 60 minuten of meer vertraging een vergoeding van de helft van de prijs. Zie de vergoedingentabel.

Reputatie 6

Hey Tif. Welkom bij de NS Community.

Het Jongeren Dagkaart Dal NS valt onder “(Actie)dagkaart (bijv. Kruidvat, HEMA, Albert Heijn of Spoordeelwinkel)” en zoals hier te zien is, is de vergoeding bij 60+ minuten vertraging dan 50% van de kosten van je ticket. Deze vergoeding klopt dus bij het vervoersbewijs wat je gebruikt hebt.

Reputatie 3

Bij een dagkaart gaat NS vanuit dat u heen en terug reist. Omdat u alleen op de heenreis vertraging op hebt gelopen krijgt u 50% uitbetaald, omdat u op de terugreis geen vertraging hebt gehad.

Badge +3

Zie het als de vergoeding voor een los retourtje en dan 60 minuten vertraging.

Dan krijg je ook maar de helft terug, want op de heen- of terugreis heb je misschien helemaal geen vertraging, en met een dagkaart waarschijnlijk ook maar op een deel van de traject(en) die je die dag aflegt.

Met een Jongeren Dagkaart kun je helemaal niet inchecken of uitchecken, dus is het al schappelijk om je geld terug te geven terwijl niet bekend is of en wanneer je gereisd hebt en van waar naar waar.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp de vraag van TS wel. TS heeft afgezien van de reis / de reis beëindigd  omdat er een verwachte vertraging van meer dan 60 minuten was. Dan kun je een beroep doen op artikel 6.1 van de algemene voorwaarden, je vraagt dan geen GtbV aan. 

6.1 Welke mogelijkheden heeft u bij vertraging?

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig (60) minuten bedraagt, zal NS u informeren over de situatie en de verwachte vertrektijd en de verwachte aankomsttijd van de trein of het vervangende vervoer, zodra deze informatie beschikbaar is. U heeft bij een dergelijke vertraging één van de volgende mogelijkheden:

Mogelijkheid 1 en 2 even weggelaten

3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling van de prijs van uw Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid bieden bij vroegste gelegenheid voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon. Op terugbetaling zijn nadere voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden en nadere informatie over de procedure kunt u vinden bij de NS Klantenservice, op ns.nl en via 030 – 751 51 55 (voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke belkosten). Als u kiest voor terugbetaling heeft u géén recht op een vergoeding wegens vertraging (zie artikel 6.2).

 

Vraag is wel, was deze geplande reis van Eindhoven naar Utrecht de geplande heenreis of een terugreis van een heenreis eerder op de dag? Als dit de heenreis was die niet gemaakt is, is er ook geen terugreis later. 

Reputatie 7
Badge +3

Zie het als de vergoeding voor een los retourtje en dan 60 minuten vertraging.

Dan krijg je ook maar de helft terug, want op de heen- of terugreis heb je misschien helemaal geen vertraging, en met een dagkaart waarschijnlijk ook maar op een deel van de traject(en) die je die dag aflegt.

Als ik met mijn losse retour De Vink - Eindhoven ergens onderweg strand, Eindhoven niet kan bereiken hierdoor (of naar verwachting meer dan 60 minuten vertraging ga hebben) kan ik mijn reis beëindigen en terugreizen naar De Vink. Ik zou dan het gehele bedrag van mijn retour terug moeten kunnen krijgen volgens artikel 6.1. Of een nieuw retourtje kunnen krijgen om de reis op een andere dag te maken. 

Badge +3

Ik geloof TS ook wel, maar die had in feite de hele dag met het ticket kunnen reizen, en hoeft er maar één verstoring uit te zoeken om de volle mep terug te krijgen? Als het een enkeltje voltarief was dan ligt het natuurlijk anders.

Ik geloof TS ook wel, maar die had in feite de hele dag met het ticket kunnen reizen, en hoeft er maar één verstoring uit te zoeken om de volle mep terug te krijgen? Als het een enkeltje voltarief was dan ligt het natuurlijk anders.

Daarom krijg je inderdaad de helft terug. Aan de andere kant: als je onverrichterzake retour gaat, hoor je gewoon je hele kaartje terug te krijgen. Je terugreis is immers ook niet mogelijk omdat je je heenreis niet hebt kunnen maken.

Reputatie 7
Badge +3

Daarom krijg je inderdaad de helft terug. Aan de andere kant: als je onverrichterzake retour gaat, hoor je gewoon je hele kaartje terug te krijgen. Je terugreis is immers ook niet mogelijk omdat je je heenreis niet hebt kunnen maken.

En voor dat onverrichterzake retour gaan en de reis dus niet maken is er artikel 6.1 waarbij een ticket terug betaald kan worden en dan vraag je geen GtbV aan (wat in artikel 6.2 staat), daar heb je dan geen recht op. Het is of het één of het ander. Of je nu alsnog een beroep kunt doen op artikel 6.1 en zo ook de andere helft van het bedrag terug kunt krijgen zou je moeten vragen bij de klantenservice. 

Reputatie 7
Badge +1

Je zou op de mail met de toekenning kunnen reageren dat je wegens >1 uur vertraging je reis hebt afgebroken en dat je daarom je hele ticket terugbetaald wilt hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je beroep doet op de geld-terug-bij-vertraging regeling krijg je bij meer dan 60 minuten vertraging de helft van het jongerendagkaartje terug volgens het vergoedingenstelsel.

Heb je de reis moeten afbreken omdat je de beoogde bestemming niet meer kon bereiken en je wilt de kosten van het hele vervoersbewijs terug dan is het handiger om contact op te nemen met NS klantenservice.

Je kan dan het beste reageren op de afwijzing, MoDe. Via de klantenservice kunnen wij geen restitutie geven voor geld terug bij vertraging.

Reputatie 7
Badge +3

Je kan dan het beste reageren op de afwijzing, MoDe. Via de klantenservice kunnen wij geen restitutie geven voor geld terug bij vertraging.

Hoe vraag je dan het hele bedrag terug als je vanwege vertraging/verstoring afziet van de reis?

Je kan niet afzien van een e-ticket. Het annuleren van een e-ticket is niet mogelijk.

Reputatie 7
Badge +1

Je kan niet afzien van een e-ticket. Het annuleren van een e-ticket is niet mogelijk.

Dat is ook niet de vraag hier.

Afzien van een reis wegens een te verwachten vertraging van minstens 1 uur, terugreizen m=naar het vertrekstation en volledig terugbetaald worden is altijd mogelijk, aangezien dat een verplichting is die volgt uit de EU-verordening.

MoDe vraagt letterlijk hoe je dan ervan kan afzien.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag betreft het afzien van een reis, niet het afzien van een e-ticket. In artikel 6.1 (mogelijkheid 3) van de algemene voorwaarden van NS wordt gesproken over het beëindigen van de reis en terugbetaling van de prijs van het vervoerbewijs. Als de reis nog niet begonnen is, kun je ook spreken van afzien van de reis ipv beëindigen (en terug reizen). 

Misschien moet de vraag anders gesteld worden, zoals “Hoe doe je een beroep op dit artikel 6.1 om terugbetaling van je e-ticket te krijgen? En wanneer je niet al eerder GtbV hebt aangevraagd. 

Als er van te voren bekend is dat je meer dan een uur vertraging moet ondervinden kan je de klantenservice benaderen.

Als er van te voren bekend is dat je meer dan een uur vertraging moet ondervinden kan je de klantenservice benaderen.

En hoe lang van te voren moet dat bekend zijn?

Ga je het even navragen aan de juridische afdeling van de NS?

Dikke knuffel @Erryt NS 💋

Ik denk dat enkele leden dat hier vast wel weten, rvdborgt. Ik kan wel aangeven dat wij dit uiteraard zo snel mogelijk doorgeven als het bekend is.

Ik denk dat enkele leden dat hier vast wel weten, rvdborgt. Ik kan wel aangeven dat wij dit uiteraard zo snel mogelijk doorgeven als het bekend is.

Ik niet, kun je het mij uitleggen?

Dat zou ik na moeten vragen of daar richtlijnen voor zijn. Ik denk dat het rvdborgt of Henkpeetersen dit wel weten.

Reputatie 7
Badge +1

Vertraging wordt in principe gemeten t.o.v. de dienstregeling die bekend was toen je je kaartje kocht.

Bij reizen met check-in werkt dat niet zo goed. Voor de GTBV-regeling neemt NS als referentie de dienstregeling die minimaal één dag van te voren is gepubliceerd. Voor afzien van de reis is de referentie echter niet verder bepaald.

Vertraging wordt in principe gemeten t.o.v. de dienstregeling die bekend was toen je je kaartje kocht.

Bij reizen met check-in werkt dat niet zo goed. Voor de GTBV-regeling neemt NS als referentie de dienstregeling die minimaal één dag van te voren is gepubliceerd. Voor afzien van de reis is de referentie echter niet verder bepaald.

Blijft lastig hoor. @Erryt NS Kun jij het wat simpeler uitleggen zodat ik het ook begrijp.

Ik heb onlangs een aanvraag op 'geld terug bij vertraging' gedaan. Het betreft een: 

  • Restitutie 60+ minuten vertraging Eindhoven Centraal – Utrecht Centraal op 16 maart 2024 van: € 3,98

Echter heb ik voor mijn jongerendagkaart een bedrag van € 7,95 betaald. Ik ben uiteindelijk op 16 maart 2024 met mijn jongerendagkaart op Eindhoven Centraal ingecheckt en (zonder mijn eindbestemming Utrecht te bereiken) weer hier uitgecheckt.

Waarom krijg ik slechts de helft van het bedrag terug als het een vertraging van 60+ betreft?

Eigenlijk snap ik er helemaal geen bal van? 

Nog ff en je gaat zeker voetbal kijken @Erryt NS 

Dat zou ik na moeten vragen of daar richtlijnen voor zijn. Ik denk dat het rvdborgt of Henkpeetersen dit wel weten.

Neem de moeite om voor mij na te vragen op daar richtlijnen voor zijn. ;)

 

Voor jou doe ik dat uiteraard. Ik kom erop terug.

Reageer