beantwoord

Geldterug: te laag bedrag 60+ vertraging

  • 21 March 2024
  • 34 reacties
  • 493 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik heb onlangs een aanvraag op 'geld terug bij vertraging' gedaan. Het betreft een: 

  • Restitutie 60+ minuten vertraging Eindhoven Centraal – Utrecht Centraal op 16 maart 2024 van: € 3,98

Echter heb ik voor mijn jongerendagkaart een bedrag van € 7,95 betaald. Ik ben uiteindelijk op 16 maart 2024 met mijn jongerendagkaart op Eindhoven Centraal ingecheckt en (zonder mijn eindbestemming Utrecht te bereiken) weer hier uitgecheckt.

Waarom krijg ik slechts de helft van het bedrag terug als het een vertraging van 60+ betreft?

icon

Beste antwoord door Daniël NS 21 March 2024, 19:07

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Waarom staat zoiets niet ook bij de voorwaarden e-tickets? Daar staat alleen dat GtbV van toepassing is. 

 

Er wordt daar in artikel 1.2 wel verwezen naar de AVR-NS, maar de link die daar staat werkt niet meer. Die AVR-NS zijn intussen vernieuwd en het adres van de pagina is daarmee ook veranderd. Het zou ook fijn zijn om bij de voorwaarden e-tickets om niet alleen te verwijzen naar de GtbV regeling maar ook naar artikel 6.1 van die AVR-NS zodat je weet waar je moet zoeken. 

Reputatie 7
Badge +3

Er is tegenwoordig wel een pagina op de site aan gewijd. Maar je komt daar alleen door gericht zoeken voor zover ik kan zien.

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/welke-vergoeding-biedt-ns.html

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk goed dat er een regeling is om in een dergelijke situatie het ticket terug betaald kan worden, maar er wordt wel erg weinig (of helemaal geen) ruchtbaarheid aan gegeven, anders dan dat het in de algemene voorwaarden staat en in de EU-verordening. Veel reizigers weten het dan ook niet, zijn alleen bekend met GtbV regeling en vragen dat dan aan. 

Dat klopt, in dit geval kan er het beste een reply worden gestuurd op de goedkeuring van 50% waarna kan worden aangegeven dat de gehele reis niet kon worden gemaakt. Als er nog geen claim was ingediend kan je het beste contact opnemen met onze klantenservice zodat dit gelijk kan worden opgelost.

Reputatie 7
Badge +1

In dit geval gaat het om terugbetaling van een Jongerendagkaart wegens afzien van de reis wegens te verwachten vertraging van minstens 1 uur. Het is daarvoor voldoende als de te verwachten vertraging bekend wordt nadat het kaartje is gekocht.

Het lukt mij niet om te achterhalen hoever van te voren wij bekend moeten maken of er een vertraging van 60 minuten of meer moet zijn. Ik denk ook niet dat dat erg relevant is voor een vergoeding. Voor de rest kan ik alleen aangeven dat vergoedingen op onze website staan. 

Ik ben al een heel eind, maar wacht nog even met antwoord geven tot ik alle eindjes aan elkaar heb geknoopt.

Ik zal mijn best doen. :)

Voor jou doe ik dat uiteraard. Ik kom erop terug.

En anders ff bellen of mailen. ;)

Voor jou doe ik dat uiteraard. Ik kom erop terug.

Vertraging wordt in principe gemeten t.o.v. de dienstregeling die bekend was toen je je kaartje kocht.

Bij reizen met check-in werkt dat niet zo goed. Voor de GTBV-regeling neemt NS als referentie de dienstregeling die minimaal één dag van te voren is gepubliceerd. Voor afzien van de reis is de referentie echter niet verder bepaald.

Blijft lastig hoor. @Erryt NS Kun jij het wat simpeler uitleggen zodat ik het ook begrijp.

Ik heb onlangs een aanvraag op 'geld terug bij vertraging' gedaan. Het betreft een: 

  • Restitutie 60+ minuten vertraging Eindhoven Centraal – Utrecht Centraal op 16 maart 2024 van: € 3,98

Echter heb ik voor mijn jongerendagkaart een bedrag van € 7,95 betaald. Ik ben uiteindelijk op 16 maart 2024 met mijn jongerendagkaart op Eindhoven Centraal ingecheckt en (zonder mijn eindbestemming Utrecht te bereiken) weer hier uitgecheckt.

Waarom krijg ik slechts de helft van het bedrag terug als het een vertraging van 60+ betreft?

Eigenlijk snap ik er helemaal geen bal van? 

Nog ff en je gaat zeker voetbal kijken @Erryt NS 

Dat zou ik na moeten vragen of daar richtlijnen voor zijn. Ik denk dat het rvdborgt of Henkpeetersen dit wel weten.

Neem de moeite om voor mij na te vragen op daar richtlijnen voor zijn. ;)

 

Reputatie 7
Badge +1

Vertraging wordt in principe gemeten t.o.v. de dienstregeling die bekend was toen je je kaartje kocht.

Bij reizen met check-in werkt dat niet zo goed. Voor de GTBV-regeling neemt NS als referentie de dienstregeling die minimaal één dag van te voren is gepubliceerd. Voor afzien van de reis is de referentie echter niet verder bepaald.

Dat zou ik na moeten vragen of daar richtlijnen voor zijn. Ik denk dat het rvdborgt of Henkpeetersen dit wel weten.

Ik denk dat enkele leden dat hier vast wel weten, rvdborgt. Ik kan wel aangeven dat wij dit uiteraard zo snel mogelijk doorgeven als het bekend is.

Ik niet, kun je het mij uitleggen?

Ik denk dat enkele leden dat hier vast wel weten, rvdborgt. Ik kan wel aangeven dat wij dit uiteraard zo snel mogelijk doorgeven als het bekend is.

Als er van te voren bekend is dat je meer dan een uur vertraging moet ondervinden kan je de klantenservice benaderen.

En hoe lang van te voren moet dat bekend zijn?

Ga je het even navragen aan de juridische afdeling van de NS?

Dikke knuffel @Erryt NS 💋

Als er van te voren bekend is dat je meer dan een uur vertraging moet ondervinden kan je de klantenservice benaderen.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag betreft het afzien van een reis, niet het afzien van een e-ticket. In artikel 6.1 (mogelijkheid 3) van de algemene voorwaarden van NS wordt gesproken over het beëindigen van de reis en terugbetaling van de prijs van het vervoerbewijs. Als de reis nog niet begonnen is, kun je ook spreken van afzien van de reis ipv beëindigen (en terug reizen). 

Misschien moet de vraag anders gesteld worden, zoals “Hoe doe je een beroep op dit artikel 6.1 om terugbetaling van je e-ticket te krijgen? En wanneer je niet al eerder GtbV hebt aangevraagd. 

MoDe vraagt letterlijk hoe je dan ervan kan afzien.

Reputatie 7
Badge +1

Je kan niet afzien van een e-ticket. Het annuleren van een e-ticket is niet mogelijk.

Dat is ook niet de vraag hier.

Afzien van een reis wegens een te verwachten vertraging van minstens 1 uur, terugreizen m=naar het vertrekstation en volledig terugbetaald worden is altijd mogelijk, aangezien dat een verplichting is die volgt uit de EU-verordening.

Je kan niet afzien van een e-ticket. Het annuleren van een e-ticket is niet mogelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Je kan dan het beste reageren op de afwijzing, MoDe. Via de klantenservice kunnen wij geen restitutie geven voor geld terug bij vertraging.

Hoe vraag je dan het hele bedrag terug als je vanwege vertraging/verstoring afziet van de reis?

Je kan dan het beste reageren op de afwijzing, MoDe. Via de klantenservice kunnen wij geen restitutie geven voor geld terug bij vertraging.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je beroep doet op de geld-terug-bij-vertraging regeling krijg je bij meer dan 60 minuten vertraging de helft van het jongerendagkaartje terug volgens het vergoedingenstelsel.

Heb je de reis moeten afbreken omdat je de beoogde bestemming niet meer kon bereiken en je wilt de kosten van het hele vervoersbewijs terug dan is het handiger om contact op te nemen met NS klantenservice.

Reputatie 7
Badge +1

Je zou op de mail met de toekenning kunnen reageren dat je wegens >1 uur vertraging je reis hebt afgebroken en dat je daarom je hele ticket terugbetaald wilt hebben.

Reageer