beantwoord

Geldterug: te laag bedrag 60+ vertraging

  • 21 March 2024
  • 34 reacties
  • 489 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik heb onlangs een aanvraag op 'geld terug bij vertraging' gedaan. Het betreft een: 

  • Restitutie 60+ minuten vertraging Eindhoven Centraal – Utrecht Centraal op 16 maart 2024 van: € 3,98

Echter heb ik voor mijn jongerendagkaart een bedrag van € 7,95 betaald. Ik ben uiteindelijk op 16 maart 2024 met mijn jongerendagkaart op Eindhoven Centraal ingecheckt en (zonder mijn eindbestemming Utrecht te bereiken) weer hier uitgecheckt.

Waarom krijg ik slechts de helft van het bedrag terug als het een vertraging van 60+ betreft?

icon

Beste antwoord door Daniël NS 21 March 2024, 19:07

Bekijk origineel

34 reacties

Voor jou doe ik dat uiteraard. Ik kom erop terug.

En anders ff bellen of mailen. ;)

Ik zal mijn best doen. :)

Ik ben al een heel eind, maar wacht nog even met antwoord geven tot ik alle eindjes aan elkaar heb geknoopt.

Het lukt mij niet om te achterhalen hoever van te voren wij bekend moeten maken of er een vertraging van 60 minuten of meer moet zijn. Ik denk ook niet dat dat erg relevant is voor een vergoeding. Voor de rest kan ik alleen aangeven dat vergoedingen op onze website staan. 

Reputatie 7
Badge +1

In dit geval gaat het om terugbetaling van een Jongerendagkaart wegens afzien van de reis wegens te verwachten vertraging van minstens 1 uur. Het is daarvoor voldoende als de te verwachten vertraging bekend wordt nadat het kaartje is gekocht.

Dat klopt, in dit geval kan er het beste een reply worden gestuurd op de goedkeuring van 50% waarna kan worden aangegeven dat de gehele reis niet kon worden gemaakt. Als er nog geen claim was ingediend kan je het beste contact opnemen met onze klantenservice zodat dit gelijk kan worden opgelost.

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk goed dat er een regeling is om in een dergelijke situatie het ticket terug betaald kan worden, maar er wordt wel erg weinig (of helemaal geen) ruchtbaarheid aan gegeven, anders dan dat het in de algemene voorwaarden staat en in de EU-verordening. Veel reizigers weten het dan ook niet, zijn alleen bekend met GtbV regeling en vragen dat dan aan. 

Reputatie 7
Badge +3

Er is tegenwoordig wel een pagina op de site aan gewijd. Maar je komt daar alleen door gericht zoeken voor zover ik kan zien.

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/welke-vergoeding-biedt-ns.html

Reputatie 7
Badge +3

Waarom staat zoiets niet ook bij de voorwaarden e-tickets? Daar staat alleen dat GtbV van toepassing is. 

 

Er wordt daar in artikel 1.2 wel verwezen naar de AVR-NS, maar de link die daar staat werkt niet meer. Die AVR-NS zijn intussen vernieuwd en het adres van de pagina is daarmee ook veranderd. Het zou ook fijn zijn om bij de voorwaarden e-tickets om niet alleen te verwijzen naar de GtbV regeling maar ook naar artikel 6.1 van die AVR-NS zodat je weet waar je moet zoeken. 

Reageer