beantwoord

Geldterug: te laag bedrag 60+ vertraging

  • 21 March 2024
  • 34 reacties
  • 497 Bekeken


Toon eerste bericht

34 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Daarom krijg je inderdaad de helft terug. Aan de andere kant: als je onverrichterzake retour gaat, hoor je gewoon je hele kaartje terug te krijgen. Je terugreis is immers ook niet mogelijk omdat je je heenreis niet hebt kunnen maken.

En voor dat onverrichterzake retour gaan en de reis dus niet maken is er artikel 6.1 waarbij een ticket terug betaald kan worden en dan vraag je geen GtbV aan (wat in artikel 6.2 staat), daar heb je dan geen recht op. Het is of het één of het ander. Of je nu alsnog een beroep kunt doen op artikel 6.1 en zo ook de andere helft van het bedrag terug kunt krijgen zou je moeten vragen bij de klantenservice. 

Ik geloof TS ook wel, maar die had in feite de hele dag met het ticket kunnen reizen, en hoeft er maar één verstoring uit te zoeken om de volle mep terug te krijgen? Als het een enkeltje voltarief was dan ligt het natuurlijk anders.

Daarom krijg je inderdaad de helft terug. Aan de andere kant: als je onverrichterzake retour gaat, hoor je gewoon je hele kaartje terug te krijgen. Je terugreis is immers ook niet mogelijk omdat je je heenreis niet hebt kunnen maken.

Badge +3

Ik geloof TS ook wel, maar die had in feite de hele dag met het ticket kunnen reizen, en hoeft er maar één verstoring uit te zoeken om de volle mep terug te krijgen? Als het een enkeltje voltarief was dan ligt het natuurlijk anders.

Reputatie 7
Badge +3

Zie het als de vergoeding voor een los retourtje en dan 60 minuten vertraging.

Dan krijg je ook maar de helft terug, want op de heen- of terugreis heb je misschien helemaal geen vertraging, en met een dagkaart waarschijnlijk ook maar op een deel van de traject(en) die je die dag aflegt.

Als ik met mijn losse retour De Vink - Eindhoven ergens onderweg strand, Eindhoven niet kan bereiken hierdoor (of naar verwachting meer dan 60 minuten vertraging ga hebben) kan ik mijn reis beëindigen en terugreizen naar De Vink. Ik zou dan het gehele bedrag van mijn retour terug moeten kunnen krijgen volgens artikel 6.1. Of een nieuw retourtje kunnen krijgen om de reis op een andere dag te maken. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp de vraag van TS wel. TS heeft afgezien van de reis / de reis beëindigd  omdat er een verwachte vertraging van meer dan 60 minuten was. Dan kun je een beroep doen op artikel 6.1 van de algemene voorwaarden, je vraagt dan geen GtbV aan. 

6.1 Welke mogelijkheden heeft u bij vertraging?

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig (60) minuten bedraagt, zal NS u informeren over de situatie en de verwachte vertrektijd en de verwachte aankomsttijd van de trein of het vervangende vervoer, zodra deze informatie beschikbaar is. U heeft bij een dergelijke vertraging één van de volgende mogelijkheden:

Mogelijkheid 1 en 2 even weggelaten

3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling van de prijs van uw Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid bieden bij vroegste gelegenheid voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon. Op terugbetaling zijn nadere voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden en nadere informatie over de procedure kunt u vinden bij de NS Klantenservice, op ns.nl en via 030 – 751 51 55 (voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke belkosten). Als u kiest voor terugbetaling heeft u géén recht op een vergoeding wegens vertraging (zie artikel 6.2).

 

Vraag is wel, was deze geplande reis van Eindhoven naar Utrecht de geplande heenreis of een terugreis van een heenreis eerder op de dag? Als dit de heenreis was die niet gemaakt is, is er ook geen terugreis later. 

Badge +3

Zie het als de vergoeding voor een los retourtje en dan 60 minuten vertraging.

Dan krijg je ook maar de helft terug, want op de heen- of terugreis heb je misschien helemaal geen vertraging, en met een dagkaart waarschijnlijk ook maar op een deel van de traject(en) die je die dag aflegt.

Met een Jongeren Dagkaart kun je helemaal niet inchecken of uitchecken, dus is het al schappelijk om je geld terug te geven terwijl niet bekend is of en wanneer je gereisd hebt en van waar naar waar.

Reputatie 3

Bij een dagkaart gaat NS vanuit dat u heen en terug reist. Omdat u alleen op de heenreis vertraging op hebt gelopen krijgt u 50% uitbetaald, omdat u op de terugreis geen vertraging hebt gehad.

Reputatie 6

Hey Tif. Welkom bij de NS Community.

Het Jongeren Dagkaart Dal NS valt onder “(Actie)dagkaart (bijv. Kruidvat, HEMA, Albert Heijn of Spoordeelwinkel)” en zoals hier te zien is, is de vergoeding bij 60+ minuten vertraging dan 50% van de kosten van je ticket. Deze vergoeding klopt dus bij het vervoersbewijs wat je gebruikt hebt.

Badge +3

Voor dagkaarten geldt bij 60 minuten of meer vertraging een vergoeding van de helft van de prijs. Zie de vergoedingentabel.

Reageer