Drukte Sinterklaasavond 5 december



Toon eerste bericht

109 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dan is het duidelijk waar jouw prioriteiten liggen.

Als je de treinlengte niet aanpast op het aantal reizigers, omdat je ze niet wil “belonen", duurt het alleen maar langer voor kwetsbaren weer ergens naar toe kunnen.

Mijn prioriteit is het terugdringen van het aantal besmettingen door houden aan maatregelen, waardoor straks iedereen, kwetsbaar of niet, weer kan deelnemen aan de maatschappij. Nu zijn de maatregelen strenger geworden omdat een (groot) deel zich niet wenst te houden aan 1 of meer maatregelen. Waarom langere treinen voor mensen die roepen dat besmettingen in OV minimaal zijn en mondkapjes toch niets doen?

Als NS mensen die zich niet willen houden aan maatregelen moet faciliteren, dan zou het NS ook mensen tegemoet komen die omdat NS niet handhaaft op mondkapjes en in 1e klas hen tegemoet moeten komen die hierdoor niet meer met de trein kunnen/durven, maar wel abonnementen/Keuzedagen hebben. Plus hen die een spoordeeluitje hebben, maar niet kunnen doen wat ze gepland hebben (zie topic uitje). NS komt mensen die niet kunnen/durven te reizen tot op heden niet tegemoet, dus waarom wel mensen die maatregelen aan hun laars lappen?

Reputatie 5

Het is nu juist de bedoeling dat we NIET met zijn allen samen gaan komen met Sinterklaas, persco gemist ??

Je hebt wel wat gemïst denk ik, ja.

Niet met z'n ALLEN maar met een paar personen, minder dan 4, Sinterklaas vieren. Maar die personen gaan dan wel reizen...

Het is nu juist de bedoeling dat we NIET met zijn allen samen gaan komen met Sinterklaas, persco gemist ??

Je hebt wel wat gemïst denk ik, ja.

Niet met z'n ALLEN maar met een paar personen, minder dan 4, Sinterklaas vieren. Maar die personen gaan dan wel reizen...

Juist en voor het bezoek testen dus het is helemaal geen probleem want al die mensen die op bezoek gaan en voor volle treinen zorgen zijn negatief getest.:rofl:

Reputatie 5

Tuurlijk. En in dat geval kan er dan ook weer eens gewoon weer gecontoleerd worden door NS-medewerkers op vervoerbewijzen en mondkapjes, want dan is er geen enkel risico!

Ben benieuwd!

Reputatie 7
Badge +3

Dus veilig vervoeren kan alleen door langere treinen in te zetten??? Laat NS eerst eens beginnen met handhaven op mondkapjesplicht en controleren op vervoersbewijs. Of is dat ook een taak van de overheid?

M.a.w. het rijk moet maar stoplichten weg halen want iedereen rijdt toch maar door rood.

Die handhaving is een compleet ander onderwerp. Daar zijn we het gewoon over eens, dat moet beter en meer.

De stoplichten-vergelijking snap ik niet. Maar om bij het onderwerp 'drukte’ te blijven: als er dagelijks ontzettend lange files staan op een bepaalde weg, zal de overheid ook kijken of de capaciteit uitgebreid kan worden. Dan wordt er ook niet gezegd: “Hadden ze maar niet met de auto moeten gaan. We gaan dat niet faciliteren hoor.”

Reputatie 1

Tuurlijk. En in dat geval kan er dan ook weer eens gewoon weer gecontoleerd worden door NS-medewerkers op vervoerbewijzen en mondkapjes, want dan is er geen enkel risico!

Ben benieuwd!

Helaas is er weinig tot geen handhaving voor de mondkapjes.. Dat vind ik ook best jammer.

Reputatie 7

Het is nu juist de bedoeling dat we NIET met zijn allen samen gaan komen met Sinterklaas, persco gemist ??

Je hebt wel wat gemïst denk ik, ja.

Niet met z'n ALLEN maar met een paar personen, minder dan 4, Sinterklaas vieren. Maar die personen gaan dan wel reizen...

Juist en voor het bezoek testen dus het is helemaal geen probleem want al die mensen die op bezoek gaan en voor volle treinen zorgen zijn negatief getest.:rofl:

Hoeveel mensen gaan zelftesten voor bezoek en hoeveel mensen beperken pakjesavond tot een minimum..... ijdele hoop volgens mij.... 

We zullen zien hoe (extra) vol de treinen volgende week tot en vanaf 17.00 uur zitten ... Scholen blijven open en men gaat massaal de stad in voor 17.00 uur (veel niet-essentiële winkels gaan toch normaal ook al dicht om 18.00, dus dat ene uurtje...) en dat thuiswerken lukt ook maar voor een deel. Ik hoor al van meerdere mensen dat ze echt niet van plan zijn veel thuis te werken. 

Als ze echt alle reisbewegingen willen minimaliseren, rest er niets anders dan een echte lockdown, net als in 2020. Dringende adviezen thuis te blijven werken niet goed in Nederland.

…..

De stoplichten-vergelijking snap ik niet. Maar om bij het onderwerp 'drukte’ te blijven: als er dagelijks ontzettend lange files staan op een bepaalde weg, zal de overheid ook kijken of de capaciteit uitgebreid kan worden. Dan wordt er ook niet gezegd: “Hadden ze maar niet met de auto moeten gaan. We gaan dat niet faciliteren hoor.”

Maar ook het rijk gaat dat niet binnen enkele dagen faciliteren daar gaan jaren overheen en voor OV bedrijven is de beperkende factor het aantal treinstellen wat er beschikbaar is. In de spits worden alle beschikbare treinen ingezet m.u.v. een enkel treinstel welke op cruciale plekken als reserve staat, maar dan praten we echt over een enkel exemplaar per type trein die ergens in Nederland beschikbaar is.

Ik verwacht niet dat er extra drukte wordt verwacht en dus extra treinen worden ingezet op 5 december. Om welk traject gaat het? Dan zal ik in elk geval jouw suggestie doorgeven. 

Reputatie 5

Gezien mijn ervaringen van vorig jaar denk ik dat het natuurlijk wel superdruk wordt op 5 december op meerdere trajecten. Maar goed, de drukte die ik vorig jaar heb ervaŕen was op het traject Enschede-Utrrecht. Bijzonder dat jullie op 5 december geen extra drukke treinen verwachten, vraag me af waarom niet eigenlijk?

Dat is een andere discussie. Als er niet genoeg materieel is, houdt het op. Maar MoDe zou zelfs als er materieel in overvloed is, die nog niet in willen zetten voor mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Dat snap ik gewoon echt nog steeds niet. Is het jaloezie? Afgunst? Met het vingertje willen wijzen?

Sowieso is het grote verschil met de andere vergelijkingen: het gaat hier om gezondheid en veiligheid voor ons allemaal, ook voor degenen die niet met die treinen reizen. Ze wil wel graag zo snel mogelijk weer ergens heen kunnen met de trein, maar heeft blijkbaar liever dat dat wat langer duurt als je daarmee mensen die zich niet aan de maatregelen houden kunt ‘straffen'.

En wie gaat die extra inzet van materieel betalen ???

Materieel wordt gewoon ingezet naar planning van het aantal reizigers en er wordt niet onnodig met langere treinen gereden omdat dit erg veel kosten met zich meebrengt. Daarnaast is er totaal geen verzoek van de regering aan de NS om maximale treinlengtes de gehele dag te laten rijden dus de regering ziet daar ook geen noodzaak in.

Reputatie 7
Badge +3

Daar gaat de discussie helemaal niet over.

Reputatie 7
Badge +3

Het is nu juist de bedoeling dat we NIET met zijn allen samen gaan komen met Sinterklaas, persco gemist ??

Je hebt wel wat gemïst denk ik, ja.

Niet met z'n ALLEN maar met een paar personen, minder dan 4, Sinterklaas vieren. Maar die personen gaan dan wel reizen...

En dat is dus ook niet de bedoeling: reizen. Het reizen moet juist beperkt worden. En het is ook niet gewenst dat grootouders samen met de kleinkinderen Sinterklaas gaan vieren.

En voor degenen die nog kadootjes moeten kopen: winkels mogen maar een x-aantal bezoekers per m2 binnen hebben. Drukte zal wel meevallen. Overigens zullen de meeste kado's vandaag al.gekocht zijn, in sommige winkelcentra scheen je over de hoofden hebben kunnen lopen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een andere discussie. Als er niet genoeg materieel is, houdt het op. Maar MoDe zou zelfs als er materieel in overvloed is, die nog niet in willen zetten voor mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Dat snap ik gewoon echt nog steeds niet. Is het jaloezie? Afgunst? Met het vingertje willen wijzen?

Sowieso is het grote verschil met de andere vergelijkingen: het gaat hier om gezondheid en veiligheid voor ons allemaal, ook voor degenen die niet met die treinen reizen. Ze wil wel graag zo snel mogelijk weer ergens heen kunnen met de trein, maar heeft blijkbaar liever dat dat wat langer duurt als je daarmee mensen die zich niet aan de maatregelen houden niet hoeft te ‘faciliteren'.

Ach hou toch op. Ja, het gaat om gezondheid en veiligheid van allemaal. Maar mensen die zich niet aan de maatregelen houden vinden dat blijkbaar minder belangrijk. Net als NS die handhaving en controle niet belangrijk vindt.

‘Ze wil wel graag zo snel mogelijk met de trein…’ Ja, dat wil ik zeker, want ik wil niet met de trein moeten om iemand op een laatste reis te begeleiden, maar iemand nog in leven zien. Ik zet mijn gezondheid niet op het spel en reis vooorlopig niet met de trein, hoe graag ik een aantal mensen zou willen bezoeken. Ik begrijp ook de vraag van @mariskah wel, maar dat is niet de oplossing.

Faciliteren van mensen die zich niet aan maatregelen willen houden zal er echt niet voor zorgen dat we sneller van maatregelen af zijn.
Ook langere treinen zullen het niet veiliger maken als zowel NS personeel als reizigers niet eens de moeite nemen om een mondkapje (correct) te dragen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Gezien mijn ervaringen van vorig jaar denk ik dat het natuurlijk wel superdruk wordt op 5 december op meerdere trajecten. Maar goed, de drukte die ik vorig jaar heb ervaŕen was op het traject Enschede-Utrrecht. Bijzonder dat jullie op 5 december geen extra drukke treinen verwachten, vraag me af waarom niet eigenlijk?

Omdat op 5 december de maatregelen nog gelden die op 28 november a.s. ingaan? Moet NS extra treinen inzetten voor mensen die vinden dat de maatregel en niet voor hen gelden? Het virus neemt echt geen dagje vrij.

Ook langere treinen zullen het niet veiliger maken als zowel NS personeel als reizigers niet eens de moeite nemen om een mondkapje (correct) te dragen.

 

Dat zijn toch allemaal mensen die gebruik maken van de uitzondeirng vanwege hun astma e.d. ? :sunglasses::rofl:

 

Reputatie 5

Nee dat is niet gewenst maar het gebeurt wel net als vorig jaar. En ik heb dan niet zoveel zin om in een bomvolle trein te staan net als vorig jaar. Een beetje meer realiteitszin is ook wel eens gewenst!

Reputatie 7
Badge +3

Ook langere treinen zullen het niet veiliger maken als zowel NS personeel als reizigers niet eens de moeite nemen om een mondkapje (correct) te dragen.

 

Dat zijn toch allemaal mensen die gebruik maken van de uitzondeirng vanwege hun astma e.d. ? :sunglasses::rofl:

 

Ja, daarom dragen ze het mondkapje op hun kin. Voor degenen die nog geen uitzonderingskaartje hebben: deze is op 4/12 bij demonstratie in Utrecht te verkrijgen. Ideetje voor NS om er een stel voor het personeel in te slaan? Overigens heeft het longfonds aangegeven dat mondkapjes dragen geen problemen geven bij longpatiënten. Covid echter wel. 

Maar om terug te komen op het topic. Sinterklaas wordt ook op 3 en 4 december gevierd. Langere treinen zijn dus ook op die dagen gewenst (ook handig om nog massaal naar winkels in andere steden te gaan), al zal @mariskah niet op 3 en 4 december met de trein gaan. Als we dan toch langere treinen gaan inzetten omdat @mrfreeze vindt dat je mensen die lak aan de maatregelen hebben moet faciliteren dan elke vrijdag en zondag langere treinen vanwege de studentenvolksverhuizing.

Reputatie 7
Badge +3

Nee dat is niet gewenst maar het gebeurt wel net als vorig jaar. En ik heb dan niet zoveel zin om in een bomvolle trein te staan net als vorig jaar. Een beetje meer realiteitszin is ook wel eens gewenst!

Dan reis je toch niet? Drukte mijden is al sinds maart 2020 het advies. Realiteit is dat er een vervelend virus de wereld in zijn/haar greep heeft. Willen we daar minder last van hebben, dan zullen we met zijn allen iets moeten doen of juist iets niet moeten doen.

Reputatie 5

Gezien mijn ervaringen van vorig jaar denk ik dat het natuurlijk wel superdruk wordt op 5 december op meerdere trajecten. Maar goed, de drukte die ik vorig jaar heb ervaŕen was op het traject Enschede-Utrrecht. Bijzonder dat jullie op 5 december geen extra drukke treinen verwachten, vraag me af waarom niet eigenlijk?

Omdat op 5 december de maatregelen nog gelden die op 28 november a.s. ingaan? Moet NS extra treinen inzetten voor mensen die vinden dat de maatregel en niet voor hen gelden? Het virus neemt echt geen dagje vrij.

Er is nergens gezegd dat mensen geen Sinterklaas mogen vieren. Beperk het bezoek en beperķ het reizen zoveel mogelijk. Ik denk dat veel mensen dat best willen doen maar niet op 5 december. Ze willen gewoon Sinterklaas vieren. Misschien met mondkapjes en op 1;5 meter afstand en met een bus- of treinreis maar waarom zou dat niet kunnen? Het lijkt me dan niet meer dan normaal dat NS rekening houdt met dit typisch Nederlandse feest op 5 december. 

Badge +3

Als de treinen op 5 december rijden als op een andere zondag (qua materieel) is dat echt niet om mensen te ontmoedigen om de trein te nemen, want de meesten kijken daar volgens mij niet eens naar.

De kans dat er veel mensen besluiten om toch maar niet te reizen als er een druk ieniemienie treintje voor komt rijden (of gepland staat) lijkt me ook minimaal. Die nemen dan hooguit een volgende als die binnen afzienbare tijd komt, en daarmee verschuif je het probleem alleen maar.

Andersom denk ik niet dat er veel meer mensen de trein zullen nemen als ze ‘gefaciliteerd versterkt’ worden… “Kom, we gaan lekker veilig met de trein want ze zijn langer dan normaal op zondag!” :rofl:

Reputatie 5

Nee dat is niet gewenst maar het gebeurt wel net als vorig jaar. En ik heb dan niet zoveel zin om in een bomvolle trein te staan net als vorig jaar. Een beetje meer realiteitszin is ook wel eens gewenst!

Dan reis je toch niet? Drukte mijden is al sinds maart 2020 het advies. Realiteit is dat er een vervelend virus de wereld in zijn/haar greep heeft. Willen we daar minder last van hebben, dan zullen we met zijn allen iets moeten doen of juist iets niet moeten doen.

Dat vind Ik ook zo'n dooddoener: Dan reis is je toch niet? Ik moet wel reizen ivm met mantelzorg en nee ik kan bv niet op 4 dec reizen en nee ik kan ook niet met de auto of ander vervoer reizen. 

Reputatie 6

Het reizen op sinterklaas zal echt geen ingrijpend negatieve invloed hebben op de cijfers, het percentage reizigers dat besmet raakt in het ov is verwaarloosbaar klein. Helemaal als je het totaal aantal reizigers ziet. Winkels en horeca uren eerder sluiten….minder uren open en even veel of meer feestdagenshoppers/klanten.
Of we doen alles 4 uur eerder….
Als het ov ook meedoet en gewoon eerder begint en eerder stopt moet het lukken en dan brengen we zelf weer wat normaliteit in het leven. Iedereen houdt zich aan de regels…. Je mag open zijn van 05:00 tot 17:00 dus deze manier van doen valt binnen de regels. Het leven verschuift alleen 4 uur….Alsof we in een andere tijdzone zitten..
Er zijn ook bedrijven die het goed vinden dat elke dag een deel van het personeel een paar uur vrij neemt om te shoppen of een drankje te doen.

 

Reputatie 7
Badge +1

Het reizen op sinterklaas zal echt geen ingrijpend negatieve invloed hebben op de cijfers, het percentage reizigers dat besmet raakt in het ov is verwaarloosbaar klein. Helemaal als je het totaal aantal reizigers ziet.

Het probleem is dat die reizigers niet voor altijd in de trein blijven, en dus ergens uitstappen om bijvoorbeeld sinterklaas te gaan vieren. Daar raken ze vervolgens wel besmet, nemen dat weer mee naar huis, werk en weet ik veel waar en zo ontstaat wat nu al weken gaande is.

Winkels en horeca uren eerder sluiten….minder uren open en even veel of meer feestdagenshoppers/klanten.
Of we doen alles 4 uur eerder….

En toch verminder je hiermee flink wat contactmomenten denk ik. Maar zolang iedereen alleen aan zichzelf blijft denken, en maar gewoon doet waar ie zin in heeft zal geen enkele regel in die richting helpen. Want “Mensen willen gewoon sinterklaas vieren”. 

Het virus wil echter ook graag dat mensen sinterklaas gaan vieren…

Reputatie 5

Ook langere treinen zullen het niet veiliger maken als zowel NS personeel als reizigers niet eens de moeite nemen om een mondkapje (correct) te dragen.

 

Dat zijn toch allemaal mensen die gebruik maken van de uitzondeirng vanwege hun astma e.d. ? :sunglasses::rofl:

 

Ja, daarom dragen ze het mondkapje op hun kin. Voor degenen die nog geen uitzonderingskaartje hebben: deze is op 4/12 bij demonstratie in Utrecht te verkrijgen. Ideetje voor NS om er een stel voor het personeel in te slaan? Overigens heeft het longfonds aangegeven dat mondkapjes dragen geen problemen geven bij longpatiënten. Covid echter wel. 

Maar om terug te komen op het topic. Sinterklaas wordt ook op 3 en 4 december gevierd. Langere treinen zijn dus ook op die dagen gewenst (ook handig om nog massaal naar winkels in andere steden te gaan), al zal @mariskah niet op 3 en 4 december met de trein gaan. Als we dan toch langere treinen gaan inzetten omdat @mrfreeze vindt dat je mensen die lak aan de maatregelen hebben moet faciliteren dan elke vrijdag en zondag langere treinen vanwege de studentenvolksverhuizing.

Het lijkt mij niet aannemelijk dat mensen massaal Sinterklaas gaan vieren op 3 en 4 december omdat het Sinterklaasfeest in het weekend valt. Elke vrijdag en zondag langere treinen? Ik heb niets gezegd over langere treinen. Waar ik me zorgen over maak is het inzetten van kortere treinen ongeacht reizigersaantallen. Normaal gesproken is een trein op een gewone zondag tussen 6-8 treindelen op het traject Enschede-utrecht. Dat is dan een volle maar niet overvolle trein. Als NS echter om voor mij onbekende redenen regelmatig besluit om kortere treinen in te zetten op dit traject maak ik me zorgen, ook omdat veel reizigers geen mondkapje dragen of niet op de juiste wijze en er geen controle of handhaving op is. Als een NS medewerker op dit forum aangeeft geen extra drukte te verwachten in het Sinterklaasweekend maak Ik me zorgen, omdat dit dan weer voor overvolle treinen zorgt. Waar veel mensen zich dan weer niet aan de mondkapjesplicht houden etc. Je kunt wel blijven roepen dat het eigen verantwoordelijkheid is en dat mensen dan maar thuis moeten blijven maar dat doen ze gewoon niet. Dat is de realiteit en daar heeft NS mee om te gaan. Ook zou ik nogmaals willen aangeven dat het niet voor iedereen een optie is om te kiezen tussen de auto en de trein. Er zijn echt veel reizigers die aangewezen zijn op de trein en daarbij de dagen en tijden niet voor het uitkiezen hebben.

Reageer