Drukte Sinterklaasavond 5 december


Reputatie 5

Beste NS,

Zouden jullie alsjeblieft rekening kunnen houden met de drukte op zondag 5 december? Het is nou eenmaal zo dat veel mensen dan op bezoek gaan bij familie. Vorig jaar paste ik alleen nog in de trein door plaats te nemen op de treeplank van de deur in de tussenruimte tussen de coupés, gedeeld met tien andere medereizigers. Het zal heus wel zo zijn dat veel reizigers zich niet aanmelden voor een treinreis maar de verwachting dat het dan heel druk is in de trein lijkt me toch wel heel reëel. Alvast hartelijk dank voor de medewerking.

Met vriendelijke groet,

Mariska


109 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Aan welke coronamaatregelen houden mensen die Sinterklaas willen vieren zich dan niet volgens jou? Of gaat het hierbij misschien om.jouw eigen hoogstpersoonlijke interpretatie van hoe deze maatregelen precies op te volgen?

wat snap jij niet aan deze maatregel?

Reizen

  • Binnenland: blijf zoveel mogelijk thuis.
  • Buitenland: er geldt een reisadvies per land. Heeft u vakantieplannen? Ga wijs op reis. Want reizen is en blijft een risico. Check het reisadvies op Wijsopreis.nl.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/algemene-coronaregels/kort-overzicht-coronamaatregelen

Reputatie 7
Badge +3

De adviezen zijn juridisch gesproken wat ze zijn: adviezen. Daar zit dan ook precies het probleem. Mensen hebben het over het vieren van Sinterklaas terwijl het advies is om thuis te blijven. Dat is het niveau in Nederland.

Waarbij moet worden aangevuld dat we ook te maken hebben met een volkomen naïeve regering die op 25 september zo ongeveer alle maatregelen afschafte en geen haast had om boosterprikken te gaan organiseren. Uitgerekend in die periode werd het personeelsbestand van de GGD afgeschaald. Zo zitten we nu ondanks een hoge vaccinatiegraad met idioot veel besmettingen en een boosterprogramma dat hopeloos achterloopt op de buurlanden. Maar laten we het vooral hebben over Sint en Kerst.

Reputatie 7
Badge +3

Niks lastigs aan. Het is de taak van NS om mensen op een zo veilig mogelijke manier te vervoeren. Zorgen dat mensen de adviezen volgen is een taak van de overheid.

Het is nu juist de bedoeling dat we NIET met zijn allen samen gaan komen met Sinterklaas, persco gemist ??

Je hebt wel wat gemïst denk ik, ja.

Niet met z'n ALLEN maar met een paar personen, minder dan 4, Sinterklaas vieren. Maar die personen gaan dan wel reizen...

Juist en voor het bezoek testen dus het is helemaal geen probleem want al die mensen die op bezoek gaan en voor volle treinen zorgen zijn negatief getest.:rofl:

Scholen blijven open en men gaat massaal de stad in voor 17.00 uur (veel niet-essentiële winkels gaan toch normaal ook al dicht om 18.00, dus dat ene uurtje...) en dat thuiswerken lukt ook maar voor een deel. Ik hoor al van meerdere mensen dat ze echt niet van plan zijn veel thuis te werken. 

Wat ik van mensen om mij heen hoor is dat ze het onzin vinden om als gevaccineerde thuis te moeten werken terwijl het onderwijs doodleuk open blijft ondanks dat 80% van de kinderen ongevaccineerd is. 

Het grote probleem is dat er voor de zoveelste keer politieke compromissen zijn gesloten die het geloof in de effectiviteit van de maatregelen ondermijnen.

Daarnaast groeit de ergernis onder gevaccineerden dat zij zich aan allerlei beperkingen moeten gaan houden omdat de politiek niet durft op te treden tegen ongevaccineerden.

Reputatie 7
Badge +3

 

Een gezin dat met de auto reist kan geen “buitenstaanders” besmetten

Ik weet niet hoe je dit voor je ziet, maar of je nou per trein of met de auto bij iemand op bezoek gaat, je blijft net zo besmettelijk. Tenzij je in de auto blijft zitten natuurlijk… 

Als je met de auto gaat kom je in ieder geval niet in contact met alle reizigers in de trein, op het station, op het perron en mogelijk met mensen in een bus als je daarmee naar het station reist. 

Wij vieren al jaren geen Sinterklaas meer maar ik ga zondag wel naar mijn broer vanwege de verjaardag van zijn zoon. Voor Corona ging ik bij verjaardagen en andere vieringen daar met de bus naar mijn broer en dan bracht bij me 's avonds naar huis met de auto. Sinds Corona komt hij me ook thuis ophalen, hij haalt toch ook mijn moeder op en vind het niet erg om een stukje verder te rijden. 

Reputatie 5

Ik houd me aan alle maatregelen en volg alle adviezen voor zover mogelijk. Helaas kan ik niet thuiswerken en ben ik 1 a 2 dagen per week mantelzorger. Daarvoor moet ik met de trein reizen op dagen en tijden die ik niet zelf kan bepalen. Ik zou dat graag zo veilig mogelijk doen. Vandaar mijn verzoek aan NS.

Goed dat jij je wel aan de maatregelen houdt.

Je kaart hiermee echter wel een probleem aan. Doordat veel alle maatregelen en adviezen negeren blijft er veel minder (en misschien zelfs wel geen) ruimte meer over voor hen die wel noodzakelijke reizen moeten maken. Dat is erg vervelend, maar helaas wel de realiteit.

En hoewel NS altijd kijkt naar de drukte op bepaalde trajecten, is het logisch dat het de treinlengtes niet gaat aanpassen op mensen die alle adviezen negeren.

Ik denk eigenlijk niet dat dat logisch is Ik werk in het volwassenenonderwijs en daar zijn helaas ook veel mensen die zich niet aan de maatregelen en/of adviezen houden. Ze komen toch verkouden op school zonder een test. Ze dragen geen mondkapje op de gang of ze houden geen 1,5 meter afstand. Ik ben docent en geen politie agent maar ik moet ze hier wel voortdurend op wijzen. Is dit mijn verantwoordelijkheid? Ik vind van wel. In dit geval moet je mensen tegen zichzelf en tegen elkaar beschermen. Als wij dit niet zouden doen en alles op eigen verantwoordelijkheid van de deelnemer zouden schuiven zoals NS naar de reizigers toe doet hadden we de school allang kunnen sluiten wegens een corona uitbraak.Dus ja, ik vind dat de NS hier wel een verantwoordelijkheid in heeft.

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk eigenlijk niet dat dat logisch is Ik werk in het volwassenenonderwijs en daar zijn helaas ook veel mensen die zich niet aan de maatregelen en/of adviezen houden. Ze komen toch verkouden op school zonder een test. Ze dragen geen mondkapje op de gang of ze houden geen 1,5 meter afstand.

Het is triest dat men de maatregelen zo slecht naleeft. Dat zorgt ervoor dat we onnodig lang in een pandemie blijven zitten, en de maatregelen alleen maar strenger moeten worden.

Helaas is dat besef er maar bij een klein aantal mensen…

Reputatie 5

Ik denk inderdaad ook dat het probleem bij het naleven van de maatregelen ligt. Maar dat hangt ook samen met handhaving en controle. Zoals gezegd,een aantal mensen zul te tegen zichzelf en anderen moeten beschermen.

Reputatie 7
Badge +3

Met 17 miljoen bondscoaches en virologen overschat de overheid het begripsniveau van de gemiddelde Nederlandse egoïst schromelijk.

Reputatie 7
Badge +1

Wat een rare conclusie dat moderators de topics niet lezen. 

Dat ze er niet op reageren wil niet zeggen dat het niet gelezen wordt. In principe is deze community een klant-helpt-klant forum. Indien nodig reageren moderators zelf ook, maar vaak komen er al genoeg antwoorden van andere leden waardoor dat niet meer nodig is. 

Overigens is door een moderator in het begin van dit topic aangegeven dat de suggestie om extra treinen in te zetten wordt doorgegeven. Over topics lezen gesproken…

Reputatie 1

Ik vind die negativieit onnodig en zelfs licht irritant. Tuurlijk zijn er wel moderators die dat lezen, soms zelfs eerder dan dat jij ze leest en er worden heel vaak wèl gewoon klachten en tips doorgezet, ik spreek uit ervaring. Aanvullend op wat JurgenH zegt; Er is al een moderator geweest die erop heeft gereageerd en vanuit mijn ervaring houden ze de topics waarmee ze bezig zijn geweest keurig bij. Als je klaagt doe het dan goed of terecht :)

Reputatie 7
Badge +1

Precies wat ik schreef… Als het mij niet uitkomt, dan gelden regels niet voor mij.

Oftewel: op deze manier blijven we voor altijd met allerlei regels opgescheept.

Als je je op een feestje klem zuipt krijg je minder commentaar dan als je de NS vraagt er rekening mee te houden dat het door het Sinterklaasfeest wel eens erg druk kan worden in de trein.  Het vingertje daarover….

Wellicht omdat dit een community van NS is? Over treinreizen dus. Bovendien zit je de maatschappij niet in de weg als jij je thuis klem zuipt. Dat zal anders worden als je vraagt of de politie rekening wil houden met het feit dat je graag dronken over straat wil gaan na een feestje.

Een gezin dat met de auto reist kan geen “buitenstaanders” besmetten

Ik weet niet hoe je dit voor je ziet, maar of je nou per trein of met de auto bij iemand op bezoek gaat, je blijft net zo besmettelijk. Tenzij je in de auto blijft zitten natuurlijk… 

Reizen met de trein begint een beetje minder gezellig te worden als de ene reiziger de andere verwijt zich niet aan de regeltjes te houden. Elke reiziger zal, kan en mag zijn eigen afweging maken hoe hij met de adviezen, want dat zijn het grootste aantal van de regeltjes, omgaat. 

Je draait dingen om. Er wordt NS verweten dat het geen rekening houdt met drukte op 5 december, terwijl het advies is om zoveel mogelijk thuis te blijven. Dat advies is er niet voor de grap.

En ja, het is lastig en soms zwaar deze maatregelen, maar ik kan uit ervaring in mijn omgeving zeggen dat elkaar besmetten en daar ernstig ziek van worden nog veel zwaarder is. 

Veel adviezen zijn slechts adviezen omdat het wettelijk niet mogelijk is om ze te verplichten,

Die adviezen zijn prima te verplichten maar de Tweede Kamer ligt bij alles dwars. Er zijn landen genoeg waar bijv. quarantaines en testen verplicht zijn op straffe van duizenden euro's boete of gevangenisstraf. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik zou even kijken naar de paginatitel van de gestuurde pagina. Daar staat “Kort overzicht coronamaatregelen”.

Het is technisch gezien een advies, maar dat advies is één van de maatregelen tegen het coronavirus. Aan jou of je het opvolgt. Het is echter beter dat wel te doen. De adviezen worden niet voor de grap gegeven zoals ik eerder schreef.

Reputatie 7
Badge

Zolang iedereen de adviezen negeert dan krijg je dat. Een verloren zaak dus.

Reputatie 7
Badge +3

Nederlanders zijn goed in negeren van adviezen, maar moet je dat dan gaan faciliteren? Als je de drukte opzoekt, vindt het virus je sneller.

 

Alleen maar een extra argument om langere treinen in te zetten. Is het doel verspreiding van het virus tegen te gaan of is het doel om mensen die toch met de trein reizen te ‘straffen’ voor hun walgelijke gedrag ...

Mensen die geen problemen hebben om het virus verder te verspreiden door zich niet aan de maatregelen te houden gaan belonen? Kom op zeg. Juist door mensen die zich nergens aan houden, worden mensen die zich er wel aan houden gestraft met de huidige maatregelen. 

Vervelend voor @mariskah maar als mensen adviezen aan hun laars lappen vind ik het onzin om ze tegemoet te gaan komen. Mensen die om Sinterklaas te gaan vieren massaal gaan reizen, nemen zelf dat risico. Zelfde als op black friday met zijn allen de stad in gaan.

Ondertussen kunnen kwetsbaren nergens meer naar toe.

Reputatie 7
Badge

Lastig. Als je geen langere en extra treinen inzet dan is het risico dat het drukker en voller wordt. Maar als je langere en extra treinen inzet dan faciliteer je de mensen die maling hebben aan de adviezen. 

Het is nu juist de bedoeling dat we NIET met zijn allen samen gaan komen met Sinterklaas, persco gemist ??

Reputatie 7
Badge +3

NS komt mensen die niet kunnen/durven te reizen tot op heden niet tegemoet, dus waarom wel mensen die maatregelen aan hun laars lappen?

Om jouw doel te bereiken: het terugdringen van het aantal besmettingen.

In een ander topic werd er - terecht - behoorlijk fel gereageerd op iemand die een ander letsel toewenste. In wezen komt dit daarbij in de buurt. Je hebt liever een grotere kans op besmetting voor mensen die de maatregelen negeren, dan ze te ‘faciliteren' met langere treinen. Ik snap dat werkelijk niet, je hebt toch zelf helemaal geen last van zo'n langere trein?

Reputatie 7
Badge +3

Niks lastigs aan. Het is de taak van NS om mensen op een zo veilig mogelijke manier te vervoeren. Zorgen dat mensen de adviezen volgen is een taak van de overheid.

Dus veilig vervoeren kan alleen door langere treinen in te zetten??? Laat NS eerst eens beginnen met handhaven op mondkapjesplicht en controleren op vervoersbewijs. Of is dat ook een taak van de overheid?

M.a.w. het rijk moet maar stoplichten weg halen want iedereen rijdt toch maar door rood.

Reputatie 7
Badge +1

Om jouw doel te bereiken: het terugdringen van het aantal besmettingen.

In een ander topic werd er - terecht - behoorlijk fel gereageerd op iemand die een ander letsel toewenste. In wezen komt dit daarbij in de buurt. Je hebt liever een grotere kans op besmetting voor mensen die de maatregelen negeren, dan ze te ‘faciliteren' met langere treinen. Ik snap dat werkelijk niet, je hebt toch zelf helemaal geen last van zo'n langere trein?

Niemand heeft last van een langere trein. Wel van mensen die klagen dat de treinen te kort zijn omdat ze massaal met z'n allen sinterklaas willen vieren en alle maatregelen aan hun laars lappen.

 

Maar om bij het onderwerp 'drukte’ te blijven: als er dagelijks ontzettend lange files staan op een bepaalde weg, zal de overheid ook kijken of de capaciteit uitgebreid kan worden. Dan wordt er ook niet gezegd: “Hadden ze maar niet met de auto moeten gaan. We gaan dat niet faciliteren hoor.”

Als er structureel te weinig capaciteit is dan kan er altijd gekeken worden naar het verlengen van treinen. Dat is nu ook al het geval. Maar (om even bij de file te blijven) als er van tevoren is geadviseerd om niet over die specifieke weg te gaan en men doet dat vervolgens gewoon wel, omdat ze denken dat die adviezen toch niet voor hen gelden, is het toch de eigen verantwoordelijkheid dat ze vervolgens in de file staan. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een andere discussie. Als er niet genoeg materieel is, houdt het op. Maar MoDe zou zelfs als er materieel in overvloed is, die nog niet in willen zetten voor mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Dat snap ik gewoon echt nog steeds niet. Is het jaloezie? Afgunst? Met het vingertje willen wijzen?

Sowieso is het grote verschil met de andere vergelijkingen: het gaat hier om gezondheid en veiligheid voor ons allemaal, ook voor degenen die niet met die treinen reizen. Ze wil wel graag zo snel mogelijk weer ergens heen kunnen met de trein, maar heeft blijkbaar liever dat dat wat langer duurt als je daarmee mensen die zich niet aan de maatregelen houden niet hoeft te ‘faciliteren'.

Is het al bijna 5 december, dan kunnen we dit topic afsluiten en beginnen met het topic voor de kerst.

Reputatie 7

Als de treinen op 5 december rijden als op een andere zondag (qua materieel) is dat echt niet om mensen te ontmoedigen om de trein te nemen, want de meesten kijken daar volgens mij niet eens naar.

De kans dat er veel mensen besluiten om toch maar niet te reizen als er een druk ieniemienie treintje voor komt rijden (of gepland staat) lijkt me ook minimaal. Die nemen dan hooguit een volgende als die binnen afzienbare tijd komt, en daarmee verschuif je het probleem alleen maar.

Andersom denk ik niet dat er veel meer mensen de trein zullen nemen als ze ‘gefaciliteerd versterkt’ worden… “Kom op, we gaan lekker veilig met de trein want ze zijn langer dan normaal op zondag!” :rofl:

Klopt als een zwerende vinger zou mijn moeder zeggen. Zojuist overigens een negatieve ervaring opgedaan in Bloemendaal. Ik zit in de sprinter van 14.56 uur naar Amsterdam. Conducteur komt uit de machinistencabine, Op Bloemendaal stappen er veel jongelui vanuit het Cios aldaar in en bij de deur waar de conducteur staat lopen er zo een tweetal jongens zonder mondkapje de trein in en gaan zitten zonder mondkapje. Conducteur zegt niets sluit de deuren en loopt weer terug naar de machinistencabine.

 

Kijk dat snap ik dan weer niet.  

Reputatie 7
Badge +3

Gezien mijn ervaringen van vorig jaar denk ik dat het natuurlijk wel superdruk wordt op 5 december op meerdere trajecten. Maar goed, de drukte die ik vorig jaar heb ervaŕen was op het traject Enschede-Utrrecht. Bijzonder dat jullie op 5 december geen extra drukke treinen verwachten, vraag me af waarom niet eigenlijk?

Omdat op 5 december de maatregelen nog gelden die op 28 november a.s. ingaan? Moet NS extra treinen inzetten voor mensen die vinden dat de maatregel en niet voor hen gelden? Het virus neemt echt geen dagje vrij.

Er is nergens gezegd dat mensen geen Sinterklaas mogen vieren. Beperk het bezoek en beperķ het reizen zoveel mogelijk. Ik denk dat veel mensen dat best willen doen maar niet op 5 december. Ze willen gewoon Sinterklaas vieren. Misschien met mondkapjes en op 1;5 meter afstand en met een bus- of treinreis maar waarom zou dat niet kunnen? Het lijkt me dan niet meer dan normaal dat NS rekening houdt met dit typisch Nederlandse feest op 5 december. 

Nogmaals het virus heeft geen vrij op 5 december en het kabinet heeft geen uitzondering gemaakt om gezellig met zijn allen het hele land door te reizen om met hele gezinnen Sinterklaas te gaan vieren. NS hoef geen rekening te houden met mensen die geen rekening willen houden met de maatregelen.

Reageer