beantwoord

Ergernissen in de stiltecoupé.

  • 4 November 2017
  • 42 reacties
  • 10090 Bekeken


Toon eerste bericht

42 reacties

Ik maak regelmatig een lange rit met de trein en wil dan graag in relatieve stilte reizen, meestal om te kunnen werken of lezen. 

Veel mensen hebben niet door dat het een stiltecoupe is. In een rit van 2 uur moet ik, om inderdaad in stilte te reizen (buiten de spits) zo’n 4 a 5 keer aan mede-reizigers vragen om de stilte te respecteren. De meeste mensen zijn zich nergens van bewust, van sommigen kan ik een snauw krijgen. 

Het staat niet nadrukkelijk genoeg aangegeven en daarin schiet de NS tekort. Als je deze service aanbiedt, zorg dan ook dat ‘ie werkt. Zet goed zichtbaar op de deur en de panelen tussen 1e en 2e klas dat het een stiltecoupe is waar praten niet op prijs wordt gesteld. Gewoon in taal, want geen mens kijkt naar die pictogrammen. Deze ergernissen spelen al jaaaaaaaren. Wanneer wordt er nu eens iets aan gedaan?!

Reputatie 7
Badge +4
Maar soms heb je geen keuze en moet je met je kinderen stilte gaan zitten omdat er elders geen plek is en om dan te gaan staan nee daar pas ik voor! In de spits werkt de stiltecoupe ook niet, iedereen moet dan kunnen gaan zitten waar hij wil en KAN!

Geen probleem, zolang men zijn mond maar houdt. Kinderen is dat echt te leren hoor, de kleinsten uitgezonderd. Maar ja, niet elke ouder kan het werkwoord opvoeden ook daadwerkelijk vervoegen in de eerste persoon enkelvoud.
Maar soms heb je geen keuze en moet je met je kinderen stilte gaan zitten omdat er elders geen plek is en om dan te gaan staan nee daar pas ik voor! In de spits werkt de stiltecoupe ook niet, iedereen moet dan kunnen gaan zitten waar hij wil en KAN! Voed je kinderen op en leer ze ook hun mond dicht te houden waar dat nodig is en respect te hebben voor anderen die wel beschaafd zijn.
Neem ducttape of oordopjes mee Om jou mee vast te binden en je mond dicht te plakken?
Ik heb de NS al diverse malen via de mail erop geattendeerd om dit probleem/deze onduidelijkheid te vereenvoudigen door op DE DEUREN op ooghoogte 'Stiltecoupé - Silence-area' te zetten met daaronder of erboven nog even het logootje 'mannetje met vingertje voor mond' voor de analfabeten onder ons. Zelf valt het me op de de meeste mensen te laf zijn om anderen erop aan te spreken als ze toch zitten te kletsen....ik loop er dan op af en zeg vriendelijk 'Hallo, ik wil niet vervelend zijn, maar dit is een Stiltecoupé'. De meesten reageren goed en zijn stil. Vaak hebben ze dus niet gezien dat het een Stiltezone is ....dus als het op de deuren had gestaan was dit nooit gebeurd! Maar daar doet de NS dus niks mee, helaas. En wie door blijft kletsen krijgt van mij onder uit de zak...dan lukt het meestal alsnog. Maar ook dan zijn veel anderen te laf om bij te springen! Het is maar 1 of 2x gebeurd dat ik wél bijval kreeg...Dus als we nou met z'n allen afspreken dat we elkaar hierbij ondersteunen, maken we een statement en leidt dit ook op langere termijn nog eens ergens toe. Nu de NS zelf nog met verduidelijking cq. verbetering - dan zijn we er volgens mij!
Reputatie 7
Badge
Ja okee, maar dan kan je toch de regels van de stiltecoupé op zijn minst respecteren?
Reputatie 1
Maar soms heb je geen keuze en moet je met je kinderen stilte gaan zitten omdat er elders geen plek is en om dan te gaan staan nee daar pas ik voor! In de spits werkt de stiltecoupe ook niet, iedereen moet dan kunnen gaan zitten waar hij wil en KAN!
Reputatie 1
Ik heb inderdaad geen geld om vaak 1e klas te reizen, maar het klopt wel dat de reguliere 1e klas (waar je mag praten en bellen) wel rustiger is dan de 2e klas stiltecoupe's. Het is dus een goede tip voor wie het kan betalen.

Symbolen op hoofdsteunen hebben mijns inziens ook weinig nut - als alle plaatsen bezet zijn, zie je ze niet, en ze zijn onderhevig aan slijtage.

Ik bedoel inderdaad dat pictogram waarvan een foto is gemaakt hierboven - ondanks dat ik mijn uiterste best doe om bij te blijven bij de NS, was ik tot vandaag niet op de hoogte van het bestaan van deze "werkcoupe's".

Maar mijn klacht voor die werkcoupe blijft dan wel overeind: je mag daar praten, maar blijkbaar niet bellen, als ik uw uitleg goed begrijp. Juist het veelvuldig bellen, of het duidelijk hard aanstaan van muziek/video op Smartphones is mijn ergernis, niet de reizigers die normaal praten, want daar heb ik geen moeite mee.

Ik hoop dat de NS meer kan doen aan bekendheid over al deze verschillende coupe's. Persoonlijk zie ik het nut niet in van werkcoupe's - een groot aantal verschillende typen coupe's met ieder hun eigen regels schept naar mijn mening ook veel verwarring bij de reizigers.
Veel buitenlandse reizigers kopen hun eerste kaartje ergens - vaak in het buitenland. Wellicht dat er met dergelijke internationale verkooppunten in het buitenland kan worden samengewerkt, en dat men folders kan geven aan buitenlanders die naar Nederland reizen, met daarin enkele algemene Nederlandse regels en gebruiken. Bijvoorbeeld:
- Stiltecoupe's in de treinen
- Rookverbod op stations - waar mag het nog wel?
- Algeheel Rookverbod in veel gebouwen in Nederland (inclusief kroegen)
- Vrijheid van geloof en meningsuiting
- Verbod op verhandelen van wiet
- Wapenverbod
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van toeristische informatie, die men wellicht bereid is om in het buitenland te verstrekken aan mensen die naar Nederland willen reizen.
Reputatie 7
Badge

In ICE's hebben ze ook stiltegedeeltes. En ik heb ooit in een TGV tussen Parijs en Nice gereist in een stiltegedeelte. En het was muisstil onderweg! Was wel een zgn IDTGV.


Ja, maar in Nederland schoort het nog al aan de mentaliteit helaas.
Reputatie 7
Badge
Maar idd in de treinen in het buitenland is geen Stiltecoupé te zien, laat staan in de Thalys.
In ICE's hebben ze ook stiltegedeeltes. En ik heb ooit in een TGV tussen Parijs en Nice gereist in een stiltegedeelte. En het was muisstil onderweg! Was wel een zgn IDTGV.
Ik reis in de 1e klasse valt mij op dat de reis van Amsterdam naar het Zuiden een stuk rustiger is in de Stiltecoupë dan in de 2e klasse. Maar idd in de treinen in het buitenland is geen Stiltecoupé te zien, laat staan in de Thalys. Dat verwacht de buitenlandse toeristen ook niet. Ook in Spanje waar ik daar toen vroeger op stage had gelopen kent men ook niet. Ze hebben dat nog nooit van gehoord. Maar misschien als je 1e klasse gaat reizen dat het kan helpen qua stilte maar daarvoor zul je anders helaas dan meer voor betalen.
Reputatie 7
Dat pictogram is onduidelijk. Sommigen vatten het op als stiltecoupé (de koptelefoon en het boek). Dat hoor ik regelmatig mensen opmerken. Zet het in woorden op het raam en op de toegangsdeur. Wat het nut is van een zogenaamde werkcoupé ontgaat me trouwens. Het werkt alleen verwarrend. Het is óf een gewone coupé waar je ook kan werken óf een stiltecoupé waar je eveneens kan werken, alleen dan in stilte.
Badge +3
Vroeger was er "STILTE - SILENCE" geschreven op de ramen, bovenaan, duidelijk.
Tegenwoordig in de stoptrein (sprinter) en in sommige Intercity's (bijvoorbeeld Zwolle - Roosendaal) alleen met een pictogram op het raam dat voor veel mensen niet duidelijk is.

De aanduiding van stiltecoupés in de trein zelf is niet veranderd. Deze heeft tot op heden altijd bestaan uit de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.

Wellicht doelt u op onderstaand pictogram:


Dit symbool duidt een zogeheten werkcoupé aan. Dit is geen stiltecoupé: hier mag wel op zachte toon gesproken worden. Treinen waarin zich werkcoupés bevinden, kennen ook stiltecoupés. Deze zijn te herkennen aan, zoals ik al zei, de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.

NS heeft vorig jaar wel een proef gehouden met symbolen op de hoofdsteunen, maar NS vond de proef geen succes en zet dit daarom niet door.
Reputatie 1
Is het mogelijk om meer bekendheid te geven aan de stiltecoupe's, en om ze duidelijker te markeren?
Vroeger was er "STILTE - SILENCE" geschreven op de ramen, bovenaan, duidelijk.
Tegenwoordig in de stoptrein (sprinter) en in sommige Intercity's (bijvoorbeeld Zwolle - Roosendaal) alleen met een pictogram op het raam dat voor veel mensen niet duidelijk is.

Ik reis vaak in de stiltecoupe. Mensen die de stilte overtreden zijn te verdelen in twee groepen: de ene groep is de groep buitenlanders, die niet op de hoogte is van het fenomeen 'stiltecoupe' en die soms wel, en soms niet meewerken. Het is vaak lastig om ze hier op aan te spreken, omdat ze vaak geen Nederlands spreken en vaak hooguit gebrekkig Engels verstaan.
De tweede groep bevat de mensen die graag meewerken, maar die echt niet wisten dat ze in een stiltecoupe zitten. Deze groep is natuurlijk meteen stil nadat je ze aanspreekt, maar het is jammer dat het zo onduidelijk is aangegeven in nogal wat treinen. (Ik beperk mij hier tot de treinen van de NS. Er zijn ook problemen bij andere vervoerders, maar daar gaat de NS niet over.)
Een derde groep is een groep mensen die weet dat er een stiltecoupe is, maar die vindt dat zij *wel* het recht hebben om te telefoneren, omdat hun telefoontje echt belangrijk is (vrouw in ziekenhuis of zo). Die groep valt even buiten mijn discussie.

Treinreizigers die stilte willen, staan machteloos tegenover de spelbrekers in de stiltecoupe's. Uiteraard is er niets aan te doen met personeel in de trein, dat kost teveel, maar meer aandacht hiervoor bij de afdeling communicatie zou wenselijk zijn. Veel mensen blijken niet te weten dat ze in een stilte-coupe zitten.
Goedemiddag Veraa42, welkom terug op het NS Serviceforum!

Vervelend om te lezen dat je vaak last hebt van medereizigers die zicht niet houden aan de stiltecoupé. Helaas is het vrij lastig voor ons personeel om dit te handhaven, gezien er dan permanent iemand in de stiltecoupé aanwezig zou moeten blijven. Vandaar dat we ook altijd adviseren om eerst zelf de overlastveroorzakers aan te spreken of ze in ieder geval te wijzen op de stiltecoupé. Veel reizigers zullen daar al gehoor aan geven. Mocht daar geen gehoor aan gegeven worden, of er weerstand ontstaan, kun je altijd op zoek gaan naar het treinpersoneel, of in extreme gevallen ons een bericht sturen op Twitter. Wij kunnen dan eventueel het treinpersoneel inlichten.

Ik snap je frustratie hierover, maar uiteindelijk is de stiltecoupé iets dat door reizigers voor elkaar, met elkaar, gerealiseerd moet worden.
Reputatie 7
Badge
Neem ducttape of oordopjes mee
Reputatie 7
Badge
Nee, de NS kan of wil daar niks tegen doen. Helaas geldt in stiltecoupés het recht van de sterkste.

Reageer