Beste antwoord door Stijn NS
Bekijk origineelErgernissen in de stiltecoupé.
Ik maak regelmatig een lange rit met de trein en wil dan graag in relatieve stilte reizen, meestal om te kunnen werken of lezen.
Veel mensen hebben niet door dat het een stiltecoupe is. In een rit van 2 uur moet ik, om inderdaad in stilte te reizen (buiten de spits) zo’n 4 a 5 keer aan mede-reizigers vragen om de stilte te respecteren. De meeste mensen zijn zich nergens van bewust, van sommigen kan ik een snauw krijgen.
Het staat niet nadrukkelijk genoeg aangegeven en daarin schiet de NS tekort. Als je deze service aanbiedt, zorg dan ook dat ‘ie werkt. Zet goed zichtbaar op de deur en de panelen tussen 1e en 2e klas dat het een stiltecoupe is waar praten niet op prijs wordt gesteld. Gewoon in taal, want geen mens kijkt naar die pictogrammen. Deze ergernissen spelen al jaaaaaaaren. Wanneer wordt er nu eens iets aan gedaan?!
Geen probleem, zolang men zijn mond maar houdt. Kinderen is dat echt te leren hoor, de kleinsten uitgezonderd. Maar ja, niet elke ouder kan het werkwoord opvoeden ook daadwerkelijk vervoegen in de eerste persoon enkelvoud.
Symbolen op hoofdsteunen hebben mijns inziens ook weinig nut - als alle plaatsen bezet zijn, zie je ze niet, en ze zijn onderhevig aan slijtage.
Ik bedoel inderdaad dat pictogram waarvan een foto is gemaakt hierboven - ondanks dat ik mijn uiterste best doe om bij te blijven bij de NS, was ik tot vandaag niet op de hoogte van het bestaan van deze "werkcoupe's".
Maar mijn klacht voor die werkcoupe blijft dan wel overeind: je mag daar praten, maar blijkbaar niet bellen, als ik uw uitleg goed begrijp. Juist het veelvuldig bellen, of het duidelijk hard aanstaan van muziek/video op Smartphones is mijn ergernis, niet de reizigers die normaal praten, want daar heb ik geen moeite mee.
Ik hoop dat de NS meer kan doen aan bekendheid over al deze verschillende coupe's. Persoonlijk zie ik het nut niet in van werkcoupe's - een groot aantal verschillende typen coupe's met ieder hun eigen regels schept naar mijn mening ook veel verwarring bij de reizigers.
Veel buitenlandse reizigers kopen hun eerste kaartje ergens - vaak in het buitenland. Wellicht dat er met dergelijke internationale verkooppunten in het buitenland kan worden samengewerkt, en dat men folders kan geven aan buitenlanders die naar Nederland reizen, met daarin enkele algemene Nederlandse regels en gebruiken. Bijvoorbeeld:
- Stiltecoupe's in de treinen
- Rookverbod op stations - waar mag het nog wel?
- Algeheel Rookverbod in veel gebouwen in Nederland (inclusief kroegen)
- Vrijheid van geloof en meningsuiting
- Verbod op verhandelen van wiet
- Wapenverbod
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van toeristische informatie, die men wellicht bereid is om in het buitenland te verstrekken aan mensen die naar Nederland willen reizen.
In ICE's hebben ze ook stiltegedeeltes. En ik heb ooit in een TGV tussen Parijs en Nice gereist in een stiltegedeelte. En het was muisstil onderweg! Was wel een zgn IDTGV.
Ja, maar in Nederland schoort het nog al aan de mentaliteit helaas.
In ICE's hebben ze ook stiltegedeeltes. En ik heb ooit in een TGV tussen Parijs en Nice gereist in een stiltegedeelte. En het was muisstil onderweg! Was wel een zgn IDTGV.
Tegenwoordig in de stoptrein (sprinter) en in sommige Intercity's (bijvoorbeeld Zwolle - Roosendaal) alleen met een pictogram op het raam dat voor veel mensen niet duidelijk is.
De aanduiding van stiltecoupés in de trein zelf is niet veranderd. Deze heeft tot op heden altijd bestaan uit de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.
Wellicht doelt u op onderstaand pictogram:
Dit symbool duidt een zogeheten werkcoupé aan. Dit is geen stiltecoupé: hier mag wel op zachte toon gesproken worden. Treinen waarin zich werkcoupés bevinden, kennen ook stiltecoupés. Deze zijn te herkennen aan, zoals ik al zei, de strook met "Stilte / Silence" op het raam en de pictogrammen van een telefoon met een streep erdoor en een poppetje dat zijn vinger voor zijn mond houdt.
NS heeft vorig jaar wel een proef gehouden met symbolen op de hoofdsteunen, maar NS vond de proef geen succes en zet dit daarom niet door.
Vroeger was er "STILTE - SILENCE" geschreven op de ramen, bovenaan, duidelijk.
Tegenwoordig in de stoptrein (sprinter) en in sommige Intercity's (bijvoorbeeld Zwolle - Roosendaal) alleen met een pictogram op het raam dat voor veel mensen niet duidelijk is.
Ik reis vaak in de stiltecoupe. Mensen die de stilte overtreden zijn te verdelen in twee groepen: de ene groep is de groep buitenlanders, die niet op de hoogte is van het fenomeen 'stiltecoupe' en die soms wel, en soms niet meewerken. Het is vaak lastig om ze hier op aan te spreken, omdat ze vaak geen Nederlands spreken en vaak hooguit gebrekkig Engels verstaan.
De tweede groep bevat de mensen die graag meewerken, maar die echt niet wisten dat ze in een stiltecoupe zitten. Deze groep is natuurlijk meteen stil nadat je ze aanspreekt, maar het is jammer dat het zo onduidelijk is aangegeven in nogal wat treinen. (Ik beperk mij hier tot de treinen van de NS. Er zijn ook problemen bij andere vervoerders, maar daar gaat de NS niet over.)
Een derde groep is een groep mensen die weet dat er een stiltecoupe is, maar die vindt dat zij *wel* het recht hebben om te telefoneren, omdat hun telefoontje echt belangrijk is (vrouw in ziekenhuis of zo). Die groep valt even buiten mijn discussie.
Treinreizigers die stilte willen, staan machteloos tegenover de spelbrekers in de stiltecoupe's. Uiteraard is er niets aan te doen met personeel in de trein, dat kost teveel, maar meer aandacht hiervoor bij de afdeling communicatie zou wenselijk zijn. Veel mensen blijken niet te weten dat ze in een stilte-coupe zitten.
Vervelend om te lezen dat je vaak last hebt van medereizigers die zicht niet houden aan de stiltecoupé. Helaas is het vrij lastig voor ons personeel om dit te handhaven, gezien er dan permanent iemand in de stiltecoupé aanwezig zou moeten blijven. Vandaar dat we ook altijd adviseren om eerst zelf de overlastveroorzakers aan te spreken of ze in ieder geval te wijzen op de stiltecoupé. Veel reizigers zullen daar al gehoor aan geven. Mocht daar geen gehoor aan gegeven worden, of er weerstand ontstaan, kun je altijd op zoek gaan naar het treinpersoneel, of in extreme gevallen ons een bericht sturen op Twitter. Wij kunnen dan eventueel het treinpersoneel inlichten.
Ik snap je frustratie hierover, maar uiteindelijk is de stiltecoupé iets dat door reizigers voor elkaar, met elkaar, gerealiseerd moet worden.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.