beantwoord

nieuwe ICNG treinstellen

  • 3 November 2023
  • 65 reacties
  • 2196 Bekeken

De nieuwe ICNG treinstellen zien er fraai uit. Er zijn twee dingen die me opvallen en hopelijk verbeterd kunnen worden:

  • In vergelijking met de oude getrokken stellen op de lijn Den Haag - Eindhoven lijkend de nieuwe treinen meer te slingeren. Is daar al eens een meting aan gedaan?
  • In de stiltecoupés is de aanduiding dat het stiltecoupés zijn op een nogal onopvallende plek (ergens boven de bagagerekken) aangebracht. Niet iedereen kent het kleurenschema, dus wat extra stickers zou m.i. geen kwaad kunnen.

 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 3 November 2023, 19:22

Bekijk origineel

65 reacties

https://www.treinenweb.nl/nieuws/10466/jaarcijfers-ns-2023-was-een-jaar-met-twee-gezichten.html

De instroom van de nieuwe vijfde generatie Sprinter is door de NS volgens de uitkomst van een studie op de materieelbehoefte verschoven naar eind 2029/2030 in plaats van 2027. Een treinbouwer is nog niet bekend.

 

Ok, thank you!

Reputatie 7
Badge

@Speedy_sticks 

Postponed to the end of 2029/2030

https://www.treinenweb.nl/nieuws/10466/jaarcijfers-ns-2023-was-een-jaar-met-twee-gezichten.html

De instroom van de nieuwe vijfde generatie Sprinter is door de NS volgens de uitkomst van een studie op de materieelbehoefte verschoven naar eind 2029/2030 in plaats van 2027. Een treinbouwer is nog niet bekend.

My main question regards the forthcoming Sprinter train order, who do you think will get it and when will it be announced?  

For the coming years no new sprinter trains are foreseen.

I wax looking here, hence my question?

https://nieuws.ns.nl/ns-start-aanbesteding-voor-nieuwe-sprinters/

My main question regards the forthcoming Sprinter train order, who do you think will get it and when will it be announced?  

For the coming years no new sprinter trains are foreseen.

Hiya, I'm disabled, I have Cerebral Palsy and recently spent 8 days in your wonderful Country looking at your level boarding train model. 

Unfortunately this is one of the worst designs in terms of wheelchair area design and nothing to hold on to.

Admin!  

My main question regards the forthcoming Sprinter train order, who do you think will get it and when will it be announced?  Admin, I did want to ask this in a new thread, but I think I'm too new to do so!?

 

Cheers

James 

Reputatie 7

Verkeerde manier dus om de relatie tussen overheid en staatsbedrijf in te richten. Hoog tijd om NS terug te hervormen naar een organisatie die volledig in dienst staat van het Nederlandse volk, en het OV weer volledig ondergeschikt te maken aan de wensen en eisen van de democratische meerderheid.

 

Gezien het feit dat betaalbaarheid voor de democratische meerderheid een niet te verwaarlozen criterium is, lijkt het mij raadzamer nu eens eindelijk te gaan werken aan adequate randvoorwaarden die een meer concurrerende opzet op een verantwoorde wijze mogelijk maken.

Reputatie 7

@Olav93 

Als je geinteresseerd bent in een meer specifieke invulling zou je de betreffende statuten kunnen raadplegen:

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533639874984/content/assets/ns-nl/over-ons/akte-van-statutenwijziging-n.v.-nederlandse-spoorwegen.pdf

Reputatie 7
Badge

In principe is uitsluitend het bestuur belast met het bestuur van de NV (art.2:129 BW). Daarnaast is uit het befaamde Forumbank-arrest uit 1955 (!) de rechtsregel afgeleid dat de AVA geen instructies mag geven aan het bestuur.

"het bestuur" is natuurlijk een behoorlijk vage term en had m.i. ook allerlei zaken kunnen omvatten die juist wel expliciet tot de rechten van de algemene vergadering behouden, maar dat arrest, met vast een interpretatie hiervan, is interessant. Die ga ik eens lezen. Dank!

Reputatie 4

Verkeerde manier dus om de relatie tussen overheid en staatsbedrijf in te richten. Hoog tijd om NS terug te hervormen naar een organisatie die volledig in dienst staat van het Nederlandse volk, en het OV weer volledig ondergeschikt te maken aan de wensen en eisen van de democratische meerderheid.

Reputatie 7

Het is in Nederland wettelijk zelfs verboden dat een aandeelhouder zich bemoeit met de interne bedrijfsvoering bij een bedrijF.

Waar baseer je dit op? Artikel 107 lid 1 van boek 2 van het burgerlijk wetboek bepaalt toch echt voor NV's "Aan de algemene vergadering behoort, binnen de door de wet en de statuten gestelde grenzen, alle bevoegdheid, die niet aan het bestuur of aan anderen is toegekend." 

 

In principe is uitsluitend het bestuur belast met het bestuur van de NV (art.2:129 BW). Daarnaast is uit het befaamde Forumbank-arrest uit 1955 (!) de rechtsregel afgeleid dat de AVA geen instructies mag geven aan het bestuur.

Reputatie 7
Badge

Het is in Nederland wettelijk zelfs verboden dat een aandeelhouder zich bemoeit met de interne bedrijfsvoering bij een bedrijF.

Waar baseer je dit op? Artikel 107 lid 1 van boek 2 van het burgerlijk wetboek bepaalt toch echt voor NV's "Aan de algemene vergadering behoort, binnen de door de wet en de statuten gestelde grenzen, alle bevoegdheid, die niet aan het bestuur of aan anderen is toegekend." Artikel 113 lid 1 bepaalt daarbij: "Tot de algemene vergadering worden opgeroepen de aandeelhouders alsmede de houders van de certificaten van aandelen, welke met medewerking van de vennootschap zijn uitgegeven."

Een aandeelhouder maakt dus deel uit van de algemene vergadering van een NV en die heeft alle bevoegdheden, zolang die niet aan anderen zijn toegekend. Wellicht ben je in de war met het gegeven dat een individuele aandeelhouder, in tegenstelling tot (een meerderheid van) de algemene vergadering niets te vertellen heeft. Dat is echter irrelevant gegeven het feit dat de Staat in haar eentje de meerderheid van de aandelen en dus van de stemmen op de algemene vergadering heeft.

Uiteraard kan het ook zijn dat je specifiekere bepalingen kent die hier de rechten van de algemene vergadering beperken, die mogelijkheid is er immers expliciet. Dan kan ik ze alleen niet vinden en ben ik benieuwd.

De rol van aandeelhouder wordt vervuld door het ministerie van Financiën en niet door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om dit gescheiden te houden.

 

 

 

 

 

Dat is juist wel de taak van de politiek, en de verantwoordelijkheid van NS om hieraan te voldoen.

Het is in Nederland wettelijk zelfs verboden dat een aandeelhouder zich bemoeit met de interne bedrijfsvoering bij een bedrijF. En als opdrachtgever sluit de overheid een expooitatiecontract af waar rechten en plichten worden afgesproken, ook dat geeft geeft politiek en overheid geen recht op bemoeienis met de interne bedrijfsvoering. Ook politiek en overheid worden wel geacht zich aan de wet te houden.

Reputatie 4

Ik vind de ICNG ook veel te hokkerig met al die schuifdeuren. Het zijn allemaal kleine, krap ogende compartimentjes met een schier eindeloze rij tussendeuren. Persoonlijk hou ik van grote, lange, ruime, strak ogende rijtuigen zonder deuren er middenin, met veel duo- opstelling van stoelen achter elkaar.

Echt waar? Ik was juist altijd erg gecharmeerd van kleine compartimentjes met een eigen deur zoals bijvoorbeeld in het zitgedeelte van de oude nightjet. Lekker nostalgisch en net als in de film. Totaal niet praktisch qua capaciteit natuurlijk.

Juist de oudere rijtuigen met compartimenten hebben vaak een erg hoge capaciteit, bijvoorbeeld bij Duitse rijtuigen die in de jaren '50 gebouwd zijn. Die hadden in sommige gevallen 11 compartimenten van 8 stoelen. Of 12 compartimenten van 6. Vrijwel identieke rijtuigen werden ingezet als 1e klas, met 9 a 10 compartimenten van 6 en een fijnere stof op de zetels. In veel landen is er tegenwoordig een mix van open rijtuigen en rijtuigen met compartimenten, voor ieder wat wils en nog steeds zeer ruim kwa capaciteit. Binnen de lengte van een ICNG (165 meter) passen zes rijtuigen met elk 80 a 90 zitplekken, ga maar na.  

Reputatie 4

 

 

 

 

De politiek gaat natuurlijk niet over de interne bedrijfsvoering bij NS. Dan zou het einde zoek zijn.

Dat is juist wel de taak van de politiek, en de verantwoordelijkheid van NS om hieraan te voldoen.

Reputatie 7

 

Echt waar? Ik was juist altijd erg gecharmeerd van kleine compartimentjes met een eigen deur zoals bijvoorbeeld in het zitgedeelte van de oude nightjet. 

Veel mensen vinden het claustrofobisch. 

Klopt. Ik ben zelf erg lang en hou van ruime ruimtes met grote ramen. Van mij mag een trein strak en functioneel zijn... Een trein hoeft voor mij niet gezellig te ogen met loungebankjes en knusse kletscompartimentjes.

Maar goed, puur persoonlijke voorkeur. In nostalgische treinen, zoals een stoomtrein waar je een keer een ritje mee maakt op vakantie, is het wel leuk voor de sfeer. Maar niet voor frequente en langere reizen 😁

Reputatie 5

.

De belangrijkste conclusie: de ICNG heeft genoeg zitplaatsen om de ICR stammen te vervangen, maar alleen als hij minstens 8+5 of 5+5+5 gekoppeld rijdt. 

Ja, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren omdat dat in de exploitatie veel te duur wordt. Het zal er op uitdraaien dat veel reizigers straks moeten staan in een los stel. Of dat de toeslag flink verhoogd wordt.

Er zijn nog te weinig ICNG. Dat is de simpele waarheid. 

De 109 ICNG (60 achtdelige en 49 vijfdelige ICNG) moeten eerst instromen. Dan worden de samenstellingen vanzelf langer. 

En ze willen het verlengen naar Lelystad/Enschede. Dan zal je langere samenstellingen nodig hebben. 7 - 10 delige ICM -M wordt dan vervangen door 8 - 10 delige ICNG. 

Op Treinpositie.nl zag/zie je al dertiendelige ICNG. Zat gisteren in een dertiendelige ICNG. Het is wachten op een zestiendelige ICNG. 

Reputatie 5

NS had gewoon vervangende rijtuigen moeten bestellen zoals bijna ieder ander Europees spoorbedrijf heeft gedaan de afgelopen jaren. De moderne rijtuigstammen van DB, ÖBB, ČD, ZSSK en anderen zijn prachtig en komen niks tekort. ook bij PKP komen er binnenkort weer nieuwe rijtuigen met alle luxe van ICR, inclusief de zeszits compartimenten, en alle houten wandbekleding en sfeerverlichting van tegenwoordig. De nieuwste TER-dubbeldekkers in Frankrijk zijn treinstellen met ruim opgezette interieurs en rustgevend design, grote tafels, extra privacy en zelfs koffieautomaten. NS faalt keer op keer om er iets van te maken.

NS heeft een bepaalde werkwijze met treinmaterieel. Met de hoge frequenties en wisselende drukte op het spoornet zie je al jaren dat ingespeeld wordt op het aantal treinreizigers. Daarom worden de treinsamenstellingen flexibel verlengd of verkort. 

Als op HSL en rest van hoofdrailnet locomotieven + getrokken treinmaterieel zou worden ingezet zou de bezettingsgraad niet efficiënt zijn. Zie je aan de Traxx + ICR die al vanaf 2009 in daluren veel te lage bezettingsgraad heeft. De andere uiterste is dat NS een vijfdelige ICNG in spitsuren inzet! Slechte zaak! In spitsuren moet minstens tiendelige ICNG ingezet worden. 

Reputatie 5

Waarom zouden treinreizigers geen 8 geven voor de ICNG?

Ik zal hier even op ingaan. Niet alle reizigers zijn even lyrisch over de ICNG.

  • Achteruitgang qua zitcomfort t.o.v. de ICR en de ICM. De rugleuningen van de ICNG stoelen zijn stijler dan bij voorgenoemde materieel waardoor ontspannen achterover zitten minder goed mogelijk is.
  • Teveel 4-zits, te weinig 2-zits, en dus ook te weinig klaptafeltjes. Misschien dat sommigen bij de NS hadden bedacht dat de trein een ‘sociale ontmoetingsplek’ moet worden en vandaar ook de leuke lounge bank, maar voor de belangrijkste usecase - spitsforenzen die gewoon een beetje in de rust en zonder gedoe willen pendelen (waaronder ondergetekende) - is dat simpelweg onhandig.
  • De ‘tafeltjes’ bij de 4-zits zijn totaal niet praktisch en veel te klein.
  • De weinige klaptafeltjes die er wel zijn, zijn wel degelijk te klein. Mijn 15.6” laptop - een vrij gewone maat - steekt uit over de rand. Je moet een mini-laptop hebben om er geen last van te hebben.
  • Onnodig veel hinderlijke tussendeuren waardoor door de trein lopen onhandig loopt. De knop om de tussendeur te bedienen zit op de deur zelf, waardoor die verdwijnt als de deur opent. Daardoor kun je de deur niet openhouden, waardoor hij zomaar sluit terwijl er een rij mensen doorheen wil. In de ICR en ICM blijven de handels bedienbaar ook als de deur open is. Bij de ingang van de 1e-klascoupé zit de deur aan de muur naast de deur ipv de deur zelf, waardoor ook de deur hier bedienbaar blijft als hij open is.
  • De aanduiding van de verschillende coupé’s is niet duidelijk. Verlichting met een kleurtje is misschien leuk voor de sfeer maar niet bepaald informatief.
  • Sowieso is de scheiding tussen de stiltecoupé’s en de reguliere coupé’s onvolledig gesloten en laat gewoon geluid door, waardoor het niet stil is in de reguliere coupé.
  • Kan ik mij persoonlijk niet in vinden maar veel reizigers ervaren de tractiegeluiden als storend luid.

Wat betreft het gebrek aan prullenbakken bij de stoelen in de ICM’s; die zijn ze pas vrij recent gaan weghalen. In de ICNG heb je ook geen prullenbakken bij de stoelen, maar moet je net als bij de nieuwere sprinters naar de deur lopen om het in de afvalscheider te gooien.

Of WC’s smerig zijn, lijkt mij niet inherent aan het materieel maar is een functie van hoe vaak en grondig hij wordt schoongemaakt - en zoals je zelf aangeeft, asociale reizigers.

Er zijn wel bepaalde verbeteringen. Voor rolstoelgebruikers of andere invaliden zal de gelijkvloerse instap ongetwijfeld een geschenk uit de hemel zijn en dat zal ik absoluut wel erkennen. T.o.v. de ICR heeft de ICNG WiFi en t.o.v. de ICR én de ICM heeft de ICNG inderdaad ook stopcontacten. Dat laatste is wel handig af en toe maar geen game changer, al spreek ik hier wellicht meer voor mezelf.

Als de ICR’s stopcontacten en WiFi hadden gehad, was dat voor mij het perfecte intercitymaterieel geweest. Ik ga ze missen als ze weg zijn, dus ik koester deze laatste periode met dit materieel.

- Tja steiler zitten is een kwestie van smaak. Zelf waardeer ik dat de rug een goede ondersteuning krijgt met de kunststoffen voering in de ICNG. Dat waardeer ik. Bij de ICR en ICNG is dat minder. Heeft ook te maken dat de voering van deze stoelen al wat versleten zijn. 

- Face to face/vier-zits wordt niet door iedereen gewaardeerd. Dat is wel een punt. NS promootte de drie zones in de trein. Ze wilde de treinreizigers comfort bieden. 

Maar de praktijk is weerbarstig. Nederlandse treinreizigers zijn kritisch. Je kunt niet iedereen naar de zin maken. NS probeert het wel. 

- De tafeltjes zijn niet breed. Vindt de coupes al niet breed. Zie de gangpad die ook niet breed is. Wel is er voldoende beenruimte. 

- Alsof je héél véél door de trein loopt. Je zit vooral. Wel hinderlijk dat de tussendeuren in het begin defect waren door verkeerde software. Zeker als je naar het toilet moet. 

- de aanduiding van de coupes is inderdaad niet duidelijk. Welke rijtuig(en) zijn stilte coupes?  

- het is niet ver lopen naar de prullenbakken. En prullenbakken nemen per stoel extra ruimte in. En één van de klachten over ICNG is dat te weinig zitplaatsen is? Maar er is wel voldoende beenruimte. Wat willen we nou? 

- Kan niet oordelen hoe vaak NS de toiletten laat schoonmaken. Maar eigen verantwoordelijkheid hebben in plaats alles af te schuiven op NS is ook nodig. Typerend voor sommigen is dat ze liever de schuld bij een ander leggen. Als sommige treinpassagiers niet de moeite nemen om het schoon te houden zal NS per treinstel permanent een schoonmaker moeten inzetten. 

 

Echt waar? Ik was juist altijd erg gecharmeerd van kleine compartimentjes met een eigen deur zoals bijvoorbeeld in het zitgedeelte van de oude nightjet. 

Veel mensen vinden het claustrofobisch. Daarnaast vinden veel vrouwen die kleine afgescheiden hokjes sociaal onveilig.

Reputatie 7
Badge

Ik vind de ICNG ook veel te hokkerig met al die schuifdeuren. Het zijn allemaal kleine, krap ogende compartimentjes met een schier eindeloze rij tussendeuren. Persoonlijk hou ik van grote, lange, ruime, strak ogende rijtuigen zonder deuren er middenin, met veel duo- opstelling van stoelen achter elkaar.

Echt waar? Ik was juist altijd erg gecharmeerd van kleine compartimentjes met een eigen deur zoals bijvoorbeeld in het zitgedeelte van de oude nightjet. Lekker nostalgisch en net als in de film. Totaal niet praktisch qua capaciteit natuurlijk en als forens zou ik er voor mijn dagelijkse reizen in de praktijk dan ook vast niet blij mee zijn, maar ik vind dat dus juist wel een stuk aantrekkelijker dan de lange open ruimtes met vele rijen stoelen, alleen af en toe onderbroken door een fietsgedeelte of wc zoals in een moderne sprinter.

Reputatie 7

Voor een staatsbedrijf stelt het me ook nogal teleur dat de politiek niet afdwingt dat zij hun huidige treinstellen pas mogen deactiveren zodra de vervanging werkt en rijdt. 

De politiek gaat natuurlijk niet over de interne bedrijfsvoering bij NS. Dan zou het einde zoek zijn.

 

In de praktijk bemoeit de politiek zich met van alles en nog wat. Dat loopt van de prijs van het treinkaartje, het afbestellen van ICNG’s, de CAO etc. tot zelfs het vervoer van de fiets aan toe.

Het einde is dus al lang helemaal zoek.

Reputatie 4

Ja, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren omdat dat in de exploitatie veel te duur wordt. Het zal er op uitdraaien dat veel reizigers straks moeten staan in een los stel. Of dat de toeslag flink verhoogd wordt.

Ik vrees hetzelfde. Dat vind ik nog wel iets moois aan de ICR-stammen, die hebben teminste een fatsoenlijke lengte en omdat ze niet niet zomaar opgeknipt worden, bieden ze vrijwel altijd ruim capaciteit.

 

 

 

Voor een staatsbedrijf stelt het me ook nogal teleur dat de politiek niet afdwingt dat zij hun huidige treinstellen pas mogen deactiveren zodra de vervanging werkt en rijdt. 

De politiek gaat natuurlijk niet over de interne bedrijfsvoering bij NS. Dan zou het einde zoek zijn.

.

De belangrijkste conclusie: de ICNG heeft genoeg zitplaatsen om de ICR stammen te vervangen, maar alleen als hij minstens 8+5 of 5+5+5 gekoppeld rijdt. 

Ja, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren omdat dat in de exploitatie veel te duur wordt. Het zal er op uitdraaien dat veel reizigers straks moeten staan in een los stel. Of dat de toeslag flink verhoogd wordt.

Reageer