beantwoord

nieuwe ICNG treinstellen

  • 3 November 2023
  • 65 reacties
  • 2196 Bekeken

De nieuwe ICNG treinstellen zien er fraai uit. Er zijn twee dingen die me opvallen en hopelijk verbeterd kunnen worden:

  • In vergelijking met de oude getrokken stellen op de lijn Den Haag - Eindhoven lijkend de nieuwe treinen meer te slingeren. Is daar al eens een meting aan gedaan?
  • In de stiltecoupés is de aanduiding dat het stiltecoupés zijn op een nogal onopvallende plek (ergens boven de bagagerekken) aangebracht. Niet iedereen kent het kleurenschema, dus wat extra stickers zou m.i. geen kwaad kunnen.

 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 3 November 2023, 19:22

Bekijk origineel

65 reacties

Reputatie 4

Waarom zouden treinreizigers geen 8 geven voor de ICNG?

Ik zal hier even op ingaan. Niet alle reizigers zijn even lyrisch over de ICNG.

  • Achteruitgang qua zitcomfort t.o.v. de ICR en de ICM. De rugleuningen van de ICNG stoelen zijn stijler dan bij voorgenoemde materieel waardoor ontspannen achterover zitten minder goed mogelijk is.
  • Teveel 4-zits, te weinig 2-zits, en dus ook te weinig klaptafeltjes. Misschien dat sommigen bij de NS hadden bedacht dat de trein een ‘sociale ontmoetingsplek’ moet worden en vandaar ook de leuke lounge bank, maar voor de belangrijkste usecase - spitsforenzen die gewoon een beetje in de rust en zonder gedoe willen pendelen (waaronder ondergetekende) - is dat simpelweg onhandig.
  • De ‘tafeltjes’ bij de 4-zits zijn totaal niet praktisch en veel te klein.
  • De weinige klaptafeltjes die er wel zijn, zijn wel degelijk te klein. Mijn 15.6” laptop - een vrij gewone maat - steekt uit over de rand. Je moet een mini-laptop hebben om er geen last van te hebben.
  • Onnodig veel hinderlijke tussendeuren waardoor door de trein lopen onhandig loopt. De knop om de tussendeur te bedienen zit op de deur zelf, waardoor die verdwijnt als de deur opent. Daardoor kun je de deur niet openhouden, waardoor hij zomaar sluit terwijl er een rij mensen doorheen wil. In de ICR en ICM blijven de handels bedienbaar ook als de deur open is. Bij de ingang van de 1e-klascoupé zit de deur aan de muur naast de deur ipv de deur zelf, waardoor ook de deur hier bedienbaar blijft als hij open is.
  • De aanduiding van de verschillende coupé’s is niet duidelijk. Verlichting met een kleurtje is misschien leuk voor de sfeer maar niet bepaald informatief.
  • Sowieso is de scheiding tussen de stiltecoupé’s en de reguliere coupé’s onvolledig gesloten en laat gewoon geluid door, waardoor het niet stil is in de reguliere coupé.
  • Kan ik mij persoonlijk niet in vinden maar veel reizigers ervaren de tractiegeluiden als storend luid.

Wat betreft het gebrek aan prullenbakken bij de stoelen in de ICM’s; die zijn ze pas vrij recent gaan weghalen. In de ICNG heb je ook geen prullenbakken bij de stoelen, maar moet je net als bij de nieuwere sprinters naar de deur lopen om het in de afvalscheider te gooien.

Of WC’s smerig zijn, lijkt mij niet inherent aan het materieel maar is een functie van hoe vaak en grondig hij wordt schoongemaakt - en zoals je zelf aangeeft, asociale reizigers.

Er zijn wel bepaalde verbeteringen. Voor rolstoelgebruikers of andere invaliden zal de gelijkvloerse instap ongetwijfeld een geschenk uit de hemel zijn en dat zal ik absoluut wel erkennen. T.o.v. de ICR heeft de ICNG WiFi en t.o.v. de ICR én de ICM heeft de ICNG inderdaad ook stopcontacten. Dat laatste is wel handig af en toe maar geen game changer, al spreek ik hier wellicht meer voor mezelf.

Als de ICR’s stopcontacten en WiFi hadden gehad, was dat voor mij het perfecte intercitymaterieel geweest. Ik ga ze missen als ze weg zijn, dus ik koester deze laatste periode met dit materieel.

Reputatie 7

Afgelopen week nog in een ICNG gereisd. Ik blijf het geen prettige trein vinden. Mooi ledlicht in kleurtjes, stopcontacten, loungebanken (??).... leuk allemaal, maar daar gaat het me helemaal niet om bij het reizen.... ik heb een stopcontact nooit gemist in een ICM. 

Mijn grootste minpunten: veel lawaaiiger dan bijv VIRM of ICM(o.a ook geruis en geblaas door roosters). Ik vind de ICNG ook veel te hokkerig met al die schuifdeuren. Het zijn allemaal kleine, krap ogende compartimentjes met een schier eindeloze rij tussendeuren. Persoonlijk hou ik van grote, lange, ruime, strak ogende rijtuigen zonder deuren er middenin, met veel duo- opstelling van stoelen achter elkaar. Zoals bij getrokken treinen ook vaak het geval is (IC Brussel bijv). Zo'n type rijtuig qua lay-out en kleurstelling wat verfrissen, stopcontacten en schermen voor route-info erbij en je bent klaar. 

Ik zal ICM, mijn favoriete trein, gaan missen in de toekomst.

Reputatie 1

Ik reis al jaren met de trein en de metro in Amsterdam rijdt fijner. Wat een schokkerig gevoel (wel lichter, maar ook meteen cheaper lijkt het). Ook zo gedwongen andere mensen moeten aankijken met de nieuwe zitplekken. Ik kijk nu om mij heen en men lijkt het eens te zijn. Trein is ook nog eens korter en dat tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam. Waar is NS mee bezig?

Reputatie 7
Badge +2

In tegenstelling tot de oude treinen kunnen ICNGs gekoppeld rijden, dus kan de capaciteit beter afgestemd worden en kunnen er ook langere treincombinaties met meer zitplaatsen ingezet worden dan nu met de oude treinen het geval is. Maar dan moeten uiteraard wel eerst die treinen er zijn.

Dat zou dan voor het eerst zijn… NS blinkt er vooral in uit de capaciteit totaal ongerelateerd aan het reizigersaanbod in te zetten😉

Reputatie 5

Even een korte reactie vanuit mijzelf als machinist op enkele hierboven genoemde punten:

- Loopgedrag van de draaistellen is inderdaad anders door andere vering/opbouw draaistel en het gebruik van een combinatie van jacobsdraaistellen en 'reguliere' (motor)draaistellen dan in vergelijking met de ICR rijtuigen, maar er is geen sprake van vetergang zolang dit op slechts enkele plekken voorkomt. Als het op specifieke punten het geval is, is het eerder een issue met spoorligging of een ander issue, wat bij deze draaistellen door de andere opbouw beter merkbaar is.

- De binnendeuren gaan meteen weer open op het moment dat er op de knop wordt gedrukt, ook als deze net aan het sluiten zijn (net nog geprobeerd). Als dat bij jou niet het geval was, dan kan het zijn dat die specifieke deur net bezig was met een zelf-reset/testcyclus. In dat geval werkt de knop inderdaad pas als de deur weer helemaal gesloten is en de lampjes weer groen branden.

- De ICNGs hebben niet te weinig zitplaatsen. Enkel zijn er op dit moment nog onvoldoende treinen geleverd, waardoor alles wat er is maar ingezet wordt om in ieder geval te kunnen rijden. Immers een korte trein is beter dan helemaal geen trein. Naar mate er meer treinen geleverd worden, zouden ook de treinlengtes vaker/beter moeten gaan kloppen. In tegenstelling tot de oude treinen kunnen ICNGs gekoppeld rijden, dus kan de capaciteit beter afgestemd worden en kunnen er ook langere treincombinaties met meer zitplaatsen ingezet worden dan nu met de oude treinen het geval is. Maar dan moeten uiteraard wel eerst die treinen er zijn.

Bij Eurostar Parijs van Alstom voel je de schokken niet. Maar dat is dan van een hogere categorie. Als (alle ) treinreizigers werkelijk ICE/Eurostar rijcomfort willen hebben zal de totale aanschafwaarde van 99 ICNG waarschijnlijk hoger zijn dan totaal € 1,1 miljard.… En linksom of rechtsom wordt dat doorberekend. Zie toeslag ICE op klassiek spoor in Nederland. 

Mijn ervaring met de tussendeuren is dat het storingsgevoelig is. Een deur met gebruiksaanwijzing. Alstom (en NS) zal het nog moeten verbeteren. Las erover dat de sensoren een probleem waren. Maar of dat informatie uit eerste hand is......

 

Ik vraag mij dan alleen af als NS in 2005?? had gekozen voor ICE/Eurostar of ze niet goedkoper uit waren geweest. Nu heb je al 15 jaar ellende op de HSL. 

NS had destijds net als andere spoorvervoerders  moeten kiezen voor beproefde techniek. 

Alstom bood de optie aan van een TGV Duplex met 1 motorwagen, dubbeldeksrijtuigen en stuurstandrijtuig. Die had dan 220 km p/u gereden i.p.v. 320:km p/u zoals de TGV Duplex met 2 motorwagens. Dan hadden ze hun Intercity Max trein gehad. 

Reputatie 4
  • In vergelijking met de oude getrokken stellen op de lijn Den Haag - Eindhoven lijkend de nieuwe treinen meer te slingeren. Is daar al eens een meting aan gedaan?

Tussen Lage Zwaluwe en de flyover rijdende richting Breda begon hij bij mij ook inderdaad een keer op en neer te schudden. Dat moet naar mijn idee wel hunting oscillation zijn geweest. Ik mag hopen dat dat een kinderziekte is die in de loop van tijd verholpen wordt.


Ik sta verder ook wel achter de kritiek op het interieur en indeling van de ICNG die anderen op dit forum geuit hebben. Mijn mening:

  • Te weinig tweezits (persoonlijke smaakkwestie, toegegeven)
  • Klaptafeltjes bij de tweezits zijn erg klein (te klein voor een 15.6” laptop)
  • Hinderlijke en onnodig veel tussendeuren die niet opengehouden kunnen worden. Ze moeten eerst weer dichtgaan voordat de bedieningsknop weer beschikbaar is.
  • Stiltecoupé’s zijn niet duidelijk aangegeven en zijn niet goed afgescheiden
  • Als allerbelangrijkste: überhaupt veel - maar dan ook vééél - te weinig zitplaatsen.

Ik snap absoluut hoe, met haar gelijkvloerse instap en rolstoeltoegankelijke toilet, de ICNG een waardevolle verbetering is voor bepaalde reizigers. Toch vind ik persoonlijk, afgezien van een gebrek aan stopcontacten en in het laatste geval ook WiFi, de ICMs en de ICRs qua indeling en ergonomie perfect: ruime coupe’s, niet allemaal onzinnige tussenwanden, prima comfortabele stoelen, sowieso meer dan genoeg zitplaatsen waarvan ook veel tweezits met ruime klaptafeltjes. Ik ga om meer dan enkel sentimentele redenen de oudere materieeltypen ontzettend missen wanneer ze definitief verdwijnen.

Reputatie 7

Vanmorgen (zaterdagochtend) onderweg naar Den Haag met de ICNG vanuit Breda. Een 8-delige trein die bij aankomst in Breda al vrijwel vol was. Er moesten echter nog vele mensen bij terwijl er relatief weinig uitstapten. De trein is nu zo vol dat er vele tientallen mensen moeten staan (in de daluren) als een lang lint dwars door de 2e klas. Verder zie je ook weer de "overloop" van mensen die dan maar besluiten met hun 2e klas vervoerbewijs 1e klas te gaan zitten. Daar zijn alle stoelen nu ook bezet. Er is gewoon te weinig zitplek voor een "intercity".

Reputatie 4

NS had gewoon vervangende rijtuigen moeten bestellen zoals bijna ieder ander Europees spoorbedrijf heeft gedaan de afgelopen jaren. De moderne rijtuigstammen van DB, ÖBB, ČD, ZSSK en anderen zijn prachtig en komen niks tekort. ook bij PKP komen er binnenkort weer nieuwe rijtuigen met alle luxe van ICR, inclusief de zeszits compartimenten, en alle houten wandbekleding en sfeerverlichting van tegenwoordig. De nieuwste TER-dubbeldekkers in Frankrijk zijn treinstellen met ruim opgezette interieurs en rustgevend design, grote tafels, extra privacy en zelfs koffieautomaten. NS faalt keer op keer om er iets van te maken.

Reputatie 7

Ondertussen al meer dan 10 keer in de ICNG gezeten maar enthousiast ben ik er nog steeds niet echt over. Jammer. Echt alsof je in een lokale, veredelde stoptrein zit voor de korte afstand, geruis, geraas van onder de trein en door roosters, veel deuren die almaar open en dicht moeten door het vele heen en weer geloop en gezoek naar de weinige zitplekken. De treinen zijn erg vol en ik zie mensen soms tussen die deuren gaan staan en daarmee forceren ze deze blijvend open. Net als @JCarlJ ga ik de oude treinen zeker missen. Die indeling en ruime opzet van compartimenten vind ik persoonlijk toch echt veel beter en geven een veel prettigere reiservaring. Ze hadden die inrichting (met stopcontacten en WiFi dan erbij) zó kunnen overhevelen naar een nieuwe trein.

@Rene74

Het gebrek aan zitplaatsen in de IGNG zal ook in de toekomst een groot probleem blijven. NS heeft dat probleem onderschat en het wordt daardoor nog lastig om een efficiënte inzet voor ICNG te verzinnen. Als je alle treinen straks met 13 bakken moet gaan rijden wordt het wel een financieel probleem op de lange trajecten naar het zuiden en noorden waar de treinen vooral vol zitten met studenten.

NS had gewoon vervangende rijtuigen moeten bestellen zoals bijna ieder ander Europees spoorbedrijf heeft gedaan de afgelopen jaren. De moderne rijtuigstammen van DB, ÖBB, ČD, ZSSK en anderen zijn prachtig en komen niks tekort. ook bij PKP komen er binnenkort weer nieuwe rijtuigen met alle luxe van ICR, inclusief de zeszits compartimenten, en alle houten wandbekleding en sfeerverlichting van tegenwoordig. De nieuwste TER-dubbeldekkers in Frankrijk zijn treinstellen met ruim opgezette interieurs en rustgevend design, grote tafels, extra privacy en zelfs koffieautomaten. NS faalt keer op keer om er iets van te maken.

Ik denk dat je in je commentaar wel te veel uit gaat van uitsluitend zakelijke forensen die in de trein willen werken. En dat is over de hele dag gerekend nu eenmaal maar een heel beperkt deel van de reizigers. 

De grootste klacht over ICNG blijft mijns inziens het zeer gebrekkige aantal zitplaatsen. Allerlei andere eisen zoals een luxe design, grote tafels, extra privacy, etc. zijn mijns inziens voor de meeste reizigers minder relevant aangezien de gemiddelde reisafstand in Nederland (ook met intercity's) maar klein is.

Reputatie 2

Eens met @Rene74; de klimatisatie maakt een hoop herrie langs die roosters. De kleine coupés zijn leuk bedacht maar wel erg veel stoelen in club-opstelling.

Reputatie 7

Voor een staatsbedrijf stelt het me ook nogal teleur dat de politiek niet afdwingt dat zij hun huidige treinstellen pas mogen deactiveren zodra de vervanging werkt en rijdt. 

De politiek gaat natuurlijk niet over de interne bedrijfsvoering bij NS. Dan zou het einde zoek zijn.

 

In de praktijk bemoeit de politiek zich met van alles en nog wat. Dat loopt van de prijs van het treinkaartje, het afbestellen van ICNG’s, de CAO etc. tot zelfs het vervoer van de fiets aan toe.

Het einde is dus al lang helemaal zoek.

Reputatie 7
Badge
  • tussendeuren die niet opengehouden kunnen worden. Ze moeten eerst weer dichtgaan voordat de bedieningsknop weer beschikbaar is

 

Dit meen je niet, wie heeft dát ontworpen? Dit wordt toch een ramp als er veel mensen een drukke trein in en uit moeren. Ik hoop dat dit een softwarematige beperking is en nog kan worden veranderd zodra NS daar ook achter is.

Reputatie 7

 

Echt waar? Ik was juist altijd erg gecharmeerd van kleine compartimentjes met een eigen deur zoals bijvoorbeeld in het zitgedeelte van de oude nightjet. 

Veel mensen vinden het claustrofobisch. 

Klopt. Ik ben zelf erg lang en hou van ruime ruimtes met grote ramen. Van mij mag een trein strak en functioneel zijn... Een trein hoeft voor mij niet gezellig te ogen met loungebankjes en knusse kletscompartimentjes.

Maar goed, puur persoonlijke voorkeur. In nostalgische treinen, zoals een stoomtrein waar je een keer een ritje mee maakt op vakantie, is het wel leuk voor de sfeer. Maar niet voor frequente en langere reizen 😁

Reputatie 4

Echt alsof je in een lokale, veredelde stoptrein zit voor de korte afstand, geruis, geraas van onder de trein en door roosters, veel deuren die almaar open en dicht moeten door het vele heen en weer geloop en gezoek naar de weinige zitplekken.

Dit is natuurlijk ook een persoonlijke smaakkwestie, maar ik ben het er wel mee eens, vooral de korte baklengtes helpen hierbij denk ik niet mee. De inrichting is inderdaad duidelijk voor het leeuwendeel overgenomen van de FLIRTs en SNG’s en daarom voelen ze heel erg hetzelfde.

 

Gemiste kans allemaal. Volgens mij is het prima mogelijk om intercity materieel te ontwikkelen dat zowel rolstoelvriendelijk is als efficiënt qua zitplaatsen, zoals het rijtuigconcept waar Ace4Rail mee is gekomen

Even een korte reactie vanuit mijzelf als machinist op enkele hierboven genoemde punten:

- Loopgedrag van de draaistellen is inderdaad anders door andere vering/opbouw draaistel en het gebruik van een combinatie van jacobsdraaistellen en 'reguliere' (motor)draaistellen dan in vergelijking met de ICR rijtuigen, maar er is geen sprake van vetergang zolang dit op slechts enkele plekken voorkomt. Als het op specifieke punten het geval is, is het eerder een issue met spoorligging of een ander issue, wat bij deze draaistellen door de andere opbouw beter merkbaar is.

- De binnendeuren gaan meteen weer open op het moment dat er op de knop wordt gedrukt, ook als deze net aan het sluiten zijn (net nog geprobeerd). Als dat bij jou niet het geval was, dan kan het zijn dat die specifieke deur net bezig was met een zelf-reset/testcyclus. In dat geval werkt de knop inderdaad pas als de deur weer helemaal gesloten is en de lampjes weer groen branden.

- De ICNGs hebben niet te weinig zitplaatsen. Enkel zijn er op dit moment nog onvoldoende treinen geleverd, waardoor alles wat er is maar ingezet wordt om in ieder geval te kunnen rijden. Immers een korte trein is beter dan helemaal geen trein. Naar mate er meer treinen geleverd worden, zouden ook de treinlengtes vaker/beter moeten gaan kloppen. In tegenstelling tot de oude treinen kunnen ICNGs gekoppeld rijden, dus kan de capaciteit beter afgestemd worden en kunnen er ook langere treincombinaties met meer zitplaatsen ingezet worden dan nu met de oude treinen het geval is. Maar dan moeten uiteraard wel eerst die treinen er zijn.

Reputatie 4

Ik vind de ICNG ook veel te hokkerig met al die schuifdeuren. Het zijn allemaal kleine, krap ogende compartimentjes met een schier eindeloze rij tussendeuren. Persoonlijk hou ik van grote, lange, ruime, strak ogende rijtuigen zonder deuren er middenin, met veel duo- opstelling van stoelen achter elkaar.

Echt waar? Ik was juist altijd erg gecharmeerd van kleine compartimentjes met een eigen deur zoals bijvoorbeeld in het zitgedeelte van de oude nightjet. Lekker nostalgisch en net als in de film. Totaal niet praktisch qua capaciteit natuurlijk.

Juist de oudere rijtuigen met compartimenten hebben vaak een erg hoge capaciteit, bijvoorbeeld bij Duitse rijtuigen die in de jaren '50 gebouwd zijn. Die hadden in sommige gevallen 11 compartimenten van 8 stoelen. Of 12 compartimenten van 6. Vrijwel identieke rijtuigen werden ingezet als 1e klas, met 9 a 10 compartimenten van 6 en een fijnere stof op de zetels. In veel landen is er tegenwoordig een mix van open rijtuigen en rijtuigen met compartimenten, voor ieder wat wils en nog steeds zeer ruim kwa capaciteit. Binnen de lengte van een ICNG (165 meter) passen zes rijtuigen met elk 80 a 90 zitplekken, ga maar na.  

Vanaf 10 december gaat er het grootste deel van de dag weer 4x per uur een intercity rijden tussen Breda en Rotterdam, dan zal de drukte ook wel minder worden vermoedelijk. Eigenlijk zou de NS tot die tijd geen solo ICNG in moeten zetten hier, maar door materieelkrapte lukt dat helaas niet altijd.

Vanaf 10 december gaat er het grootste deel van de dag weer 4x per uur een intercity rijden tussen Breda en Rotterdam, dan zal de drukte ook wel minder worden vermoedelijk. 

Ik weet niet of dat veel zal helpen. Er was altijd al vanaf Breda een behoorlijk grote mismatch in bezetting tussen de volle Eindhovense treinen en de vaak zeer slecht bezette tussendiensten.

Eerste proef vandaag van de ICNG. Ik rijd regelmatig op de VIRM en vind het een mooi toestel. Soepel, stil, etc.

ICNG Treinen ziet er mooi uit maar gelijk aan de beoordelingen van slechte comfort.

Niet de stoelen of omgeving maar meer de wegligging, slingeren, en herrie van de wielstellen. 
Ik had een nieuwe zitplaats uitgezocht als misschien het was een foutieve stel - maar nee dit klonken geluid was te horen door de hele trein rond de wielstellen.

Gaat NS engineers vaak zelf op reis om dit soort dingen te ervaren? Lijkt mij niets dat je in de werkplaats kan zien als de trein stil staat.

My main question regards the forthcoming Sprinter train order, who do you think will get it and when will it be announced?  

For the coming years no new sprinter trains are foreseen.

ICNG Treinen ziet er mooi uit maar gelijk aan de beoordelingen van slechte comfort.

Eergisteren bij de presentatie van de jaarcijfers noemde NS de treinen juist bijzonder comfortabel. 

 

Gaat NS engineers vaak zelf op reis om dit soort dingen te ervaren? Lijkt mij niets dat je in de werkplaats kan zien als de trein stil staat.

Dat zal zeker gebeuren maar wat u ervaart als herrie is wellicht voor deze treinen normaal. Slingeren en wegligging zijn ook afhankelijk van de baan of van de combinatie van trein en baan.

Klachten over slingeren, wegligging en herrie zijn er overigens ook al 30 jaar over VIRM. Veel conducteurs klagen met name over het slingeren wat komt door de geknikte bak.

https://www.treinenweb.nl/nieuws/10466/jaarcijfers-ns-2023-was-een-jaar-met-twee-gezichten.html

De instroom van de nieuwe vijfde generatie Sprinter is door de NS volgens de uitkomst van een studie op de materieelbehoefte verschoven naar eind 2029/2030 in plaats van 2027. Een treinbouwer is nog niet bekend.

 

Ok, thank you!

Reputatie 4

ICNG Treinen ziet er mooi uit maar gelijk aan de beoordelingen van slechte comfort.

Eergisteren bij de presentatie van de jaarcijfers noemde NS de treinen juist bijzonder comfortabel.

NS noemt de nieuwste trein altijd mooi en bijzonder, reizigers waarderen het comfort, de stopcontacten zijn geweldig, etc. En de beoordeling is een 8,5 of een 8,9.....iedere zoveel jaar weer hetzelfde persbericht. Een beetje DDR-avondjournaal-achtig wat mij betreft. 

Feit is gewoon dat het wiebelt en schudt, er is herrie van de motoren tijdens het rijden, de stiltecoupés zijn verkeerd aangegeven en ingericht. De klaptafeltjes zijn inderdaad kleiner dan bij de voorlopers. Als dat echt een 8 komma zoveel waard is, dan denk ik niet dat ze het aan kritische reizigers hebben gevraagd.

Reageer