beantwoord

slechte wegligging nieuwe ICNG

  • 19 September 2023
  • 74 reacties
  • 2080 Bekeken

Reputatie 5

Onlangs heb ik voor het eerst een rit met de nieuwe ICNG gemaakt. Het viel mij op dat de 'wegligging’ nogal slecht was: extreem schokkerige bewegingen tijdens het rijden en stugge vering. Ik vond het iig een behoorlijke achteruitgang tov de traditionele ICR-rijtuigen die gewoonlijk op dit traject rijden. Bovendien vond ik dat hij nogal veel herrie maakte bij het optrekken en remmen (maar misschien zat ik net op de verkeerde plaats vlakbij de motoren). Zijn deze problemen bekend bij NS en gaat dat nog verbeterd worden? Het interieur ziet er wel redelijk uit verder, hoewel niet extreem comfortabel om te zitten.

icon

Beste antwoord door Daniël NS 19 September 2023, 19:07

Bekijk origineel

74 reacties

Reputatie 5

Locov had inbreng bij ICNG. Vandaar gelijkvloerse instap, invalidentoilet. In Amersfoort konden destijds de stoelen getest worden. Hier lees je een stukje over jouw vraag over de filosofie van NS: 

https://www.nd.nl/nieuws/economie/641150/-heerlijk-zitten-in-nieuwe-intercity

Quote: 

Meteen valt op hoe donker de stiltecoupé in de modeltrein oogt in vergelijking met de ‘normale’ coupé. Een bewuste keuze, zegt de NS-begeleider: de treinvervoerder hoopt reizigers met dat gedimde licht duidelijk te maken dat het in de stiltecoupé echt rustig moet zijn. De coupés zijn ruimer dan in de huidige intercity’s, zodat rolstoelgebruikers gemakkelijker met de trein kunnen reizen.

Weet niet of ik daarmee jouw vraag beantwoord hebt. 

Vul zelf ook NS enquêtes in. Weet niet of het interieur van ICNG op basis van wensen van treinreizigers is bepaald. 

Reputatie 7

Schreef dit in andere reacties met het argument dat de ICNG vooral in Nederland zelf zal rijden. En daarom niet te vergelijken is met ICE, TGV, AVE, Eurostar. 

Die rijden niet alleen veel grotere afstanden. En treinreizigers zitten daardoor ook langer in deze treinen. En deze hogesnelheidstreinen concurreren met vliegtuigen en/of auto's.

Maar ik begrijp nog steeds niet waarom de ICNG er als sprinter 2.0 uitziet. Omdat de afstanden wat korter zijn dan elders is de traditionele IC-inrichting niet goed meer? Waarom niet gewoon dezelfde indeling gelaten als ICM in de nieuwe treinen, alleen een beetje strakker en aangevuld met stopcontacten? Waarom nu al dat gedoe met loungebanken, glazen schuifdeurtjes, kleurtjes en compartimentjes? Wat voegt dat toe? Kan me niet voorstellen dat daar massaal om verzocht is door reizigers. De meesten gaan toch gewoon zitten waar er (nog) plaats is en kijken niet naar de achterliggende bedoeling van de plek.

Reputatie 5

En we zitten redelijk kort in een trein. Hoeveel reizigers zullen tussen Amsterdam - Breda helemaal in een ICNG zitten? 

Als dat een argument is - veruit de meesten zitten redelijk kort in een trein - , kan je overal wel Sprintermaterieel inzetten dat als “intercity”rijdt. 

Schreef dit in andere reacties met het argument dat de ICNG vooral in Nederland zelf zal rijden. En daarom niet te vergelijken is met ICE, TGV, AVE, Eurostar. 

Die rijden niet alleen veel grotere afstanden. En treinreizigers zitten daardoor ook langer in deze treinen. En deze hogesnelheidstreinen concurreren met vliegtuigen en/of auto's. 

Niet te vergelijken met ICNG. ICNG rijdt vooral in Nederland zelf. En deels in België. En zal de HSL integreren in het hoofdrailnet waardoor op sommige delen tijdswinst geboekt zal worden. Het is ook niet gemaakt om echt te concurreren met auto 's. Het is gemaakt om de tarieven betaalbaar te houden. Want NS rijdt met zijn HSL IC eventjes op hoge snelheid. Stel je voor dat NS 109 Railjets aanschaft. Een wens die wel eens werd uitgesproken als trein op HSL Schiphol - Antwerpen. 

Eigenlijk is ICNG meer te vergelijken met Ouigo 

Reputatie 5

Rijden er in het buitenland ook zulke sprinter/ICNG-achtige treinen op intercityroutes? Zo ja, waar en op welke route?

Straks in Denemarken? IC 5? Dat wordt ook een Coradia Stream dat vanaf 2027 (onder voorbehoud) op steeds meer gemoderniseerde Deense spoorlijnen en de HSL Kopenhagen - Ringsted gaat rijden: 

 https://www.treinenweb.nl/nieuws/10316/deense-ic5-gaat-vanaf-2027-in-commerciele-dienst.html

De NS Coradia Stream laat zich niet vergelijken met andere treinen in het buitenland. Rijden op HSL in combinatie met delen van klassieke spoornet is niks bijzonders. 

Wel bijzonder is het vele omschakelen van stroomsystemen en beveiligingssystemen. Vandaar dat de ICNG geautomatiseerd is om in spanningssluizen zelf om te schakelen. 

En loont het voor NS om dure HSL IC te hebben voor stukjes waar de HSL IC eventjes 200 km p/u kan rijden? De 99 ICNG kosten al  € 1,1 miljard. Daar zijn nog 10 ICNG bij gekomen. NS sloot al een lening af met de Europese Bank: 

https://www.eib.org/de/press/all/2018-171-european-investment-bank-supports-new-intercity-trains-for-ns?lang=nl

Aanschaf van dure treinen (zie Fyra) wordt doorberekend. 

Reputatie 7

En we zitten redelijk kort in een trein. Hoeveel reizigers zullen tussen Amsterdam - Breda helemaal in een ICNG zitten? 

Als dat een argument is - veruit de meesten zitten redelijk kort in een trein - , kan je overal wel Sprintermaterieel inzetten dat als “intercity”rijdt. 

Reputatie 7
Badge +1

........Zeker ICM is wat dat betreft toch een icoon op het spoor en uniek in z'n soort. Dat zal niet snel terugkomen.......

Altijd leuk, als materieel verdwijnt is het al gauw een icoon op het spoor wat, snik snik, verdwijnt.

Dat was al toen de stoomlocs weg gingen, toen de NS 1000 voor het laatst reed, en ook bij het afscheid van de Mat 46, 54, 64 en SGM.

Haha, nou ik ga ze niet missen de ICM. Het zijn prima treinen, maar het houdt een keer op. De bijzondere kop van deze treinen heeft natuurlijk wel iets unieks. Leuk nu ze in dienst zijn, maar NS is natuurlijk geen rijdend museum. En in de trein merk je er helemaal niets van. 😊

Maar je hebt gelijk, bij veel materieelseries wordt al gauw geroepen dat het een icoon is.

Ik heb het zelf niet zo snel dat ik oude treinen mis. Het maakt mij niet zo heel veel uit wat voor trein er rijdt, als deze maar schoon en netjes is.

Reputatie 7
Badge

Die locs van de serie 1200 mis ik wel. Maar die plan E rijtuigen met hun spartaanse comfort weer niet.

Reputatie 4

........Zeker ICM is wat dat betreft toch een icoon op het spoor en uniek in z'n soort. Dat zal niet snel terugkomen.......

Altijd leuk, als materieel verdwijnt is het al gauw een icoon op het spoor wat, snik snik, verdwijnt.

Dat was al toen de stoomlocs weg gingen, toen de NS 1000 voor het laatst reed, en ook bij het afscheid van de Mat 46, 54, 64 en SGM.

Missen we dat materieel met de huidige hoge eisen, nou niet echt. De eeuwige rookwalm, de tocht en storm door de open raampjes, de hitte zonder airco, en het lawaai van de gietijzeren remblokken (wel goed voor je ijzergehalte in je bloed) zullen maar weinig reizigers missen..…

Maar toen werd er ruim minder geklaagd, je ging kettingbrief schrijven aan compleet onbekenden, om je ergenissen over het wat Spartaanse rijgedrag van Mat64 te uiten. Het hoorde er gewoon bij.........

Reputatie 5

Smaken verschillen. Ieder heeft zo zijn favoriete en minder favoriete materieelseries. Zo vind ik persoonlijk ICR geen fijne trein. Maakt je dat een klager? Nee zeker niet. Maar waar het mij vooral om te doen is, is dat er hier door sommigen (en niet alleen op dit forum) wordt gedaan alsof de ICNG een vreselijk slechte trein is met vrijwel geen comfort of een opgevoerde metro/sprinter.

De trein heeft qua opbouw en structuur overeenkomsten met sprinters, maar dat komt meer omdat de trein nou eenmaal uit hetzelfde tijdperk komt als deze sprinters. Vergeet niet dat de intercity's vrijwel allemaal veel ouder dan 20 jaar zijn en de sprinters bij lange na niet. Dat is natuurlijk wel een behoorlijk verschil. De oudere sprinters/stoptreinen (SGM/Mat64) hadden ook een meer traditionele inrichting. Naar mijn idee zou het niet moeten uitmaken of een trein traditionele rijtuigen, coupés o.i.d. heeft. De gemiddelde reiziger zal zich daar ook niet zo druk om maken.

Overigens is het niet vreemd dat men de huidige treinen gaat missen. Ze hebben zo toch 40 jaar rondgereden en menig reiziger heeft er heel wat kilometers in afgelegd. Hetzelfde was destijds met de afvoer van Mat64 en Mat54. Zeker ICM is wat dat betreft toch een icoon op het spoor en uniek in z'n soort. Dat zal niet snel terugkomen.

Smaak is subjectief. Waar leg je het accent op? Zelf vind ik ICR een saaie design en lelijke interieur hebben. DDZ spreekt me al helemaal niet aan. V-IRM -M, ICM-M en de Sprinters zijn ook niet perfect. Maar dat vind ik van de ICNG ook niet. 

Waarschijnlijk hadden velen van de HSL Intercity te hoge verwachtingen. Alsof NS nu kan meten met de ICE, Railjet, TGV, Spaanse en Italiaanse hogesnelheidstreinen. 

In 2014 waren de specificaties van ICNG al op TenderNed te zien. En NS heeft geen geheim van gemaakt dat de nieuwe HSL Intercity ook op het hoofdrailnet zou gaan rijden. 

En we zitten redelijk kort in een trein. Hoeveel reizigers zullen tussen Amsterdam - Breda helemaal in een ICNG zitten? 

Reputatie 7

Maar waar het mij vooral om te doen is, is dat er hier door sommigen (en niet alleen op dit forum) wordt gedaan alsof de ICNG een vreselijk slechte trein is met vrijwel geen comfort of een opgevoerde metro/sprinter.

De trein heeft qua opbouw en structuur overeenkomsten met sprinters, maar dat komt meer omdat de trein nou eenmaal uit hetzelfde tijdperk komt als deze sprinters. Vergeet niet dat de intercity's vrijwel allemaal veel ouder dan 20 jaar zijn en de sprinters bij lange na niet. Dat is natuurlijk wel een behoorlijk verschil. 

Nou, slecht wil ik niet zeggen maar of het geruis en geblaas van die airco nou zo fijn is. Of dat geratel. Maar nou moet ik zeggen dat ik de sprinters ook niet heel prettig vindt. Die stoelen en die glazen klapdeurtjes.... Neem bijvoorbeeld de DB-trein tussen Enschede en Dortmund/Münster. Véél fijner stoptreinmaterieel vind ik persoonlijk dan die van NS. Of die nieuwere stoptreinen van de ÖBB. Kijk maar hoe er van binnen uitziet en zie het verschil. Kwestie van voorkeur natuurlijk.....weet ik ook.... 

Reputatie 7
Badge +1

Smaken verschillen. Ieder heeft zo zijn favoriete en minder favoriete materieelseries. Zo vind ik persoonlijk ICR geen fijne trein. Maakt je dat een klager? Nee zeker niet. Maar waar het mij vooral om te doen is, is dat er hier door sommigen (en niet alleen op dit forum) wordt gedaan alsof de ICNG een vreselijk slechte trein is met vrijwel geen comfort of een opgevoerde metro/sprinter.

De trein heeft qua opbouw en structuur overeenkomsten met sprinters, maar dat komt meer omdat de trein nou eenmaal uit hetzelfde tijdperk komt als deze sprinters. Vergeet niet dat de intercity's vrijwel allemaal veel ouder dan 20 jaar zijn en de sprinters bij lange na niet. Dat is natuurlijk wel een behoorlijk verschil. De oudere sprinters/stoptreinen (SGM/Mat64) hadden ook een meer traditionele inrichting. Naar mijn idee zou het niet moeten uitmaken of een trein traditionele rijtuigen, coupés o.i.d. heeft. De gemiddelde reiziger zal zich daar ook niet zo druk om maken.

Overigens is het niet vreemd dat men de huidige treinen gaat missen. Ze hebben zo toch 40 jaar rondgereden en menig reiziger heeft er heel wat kilometers in afgelegd. Hetzelfde was destijds met de afvoer van Mat64 en Mat54. Zeker ICM is wat dat betreft toch een icoon op het spoor en uniek in z'n soort. Dat zal niet snel terugkomen.

Reputatie 7
Badge

Ik vind de ICNG ook geen fijne trein. Dan ben ik maar een klager. 

Reputatie 7

......Maar ik heb het idee dat er hier gewoon wordt geklaagd om het klagen.......

Klagen is zo leuk, en dan elkaar duimpjes geven.

Fijn dat je ziet @JurgenH dat klagen de manier is om deze Community voor 95 procent te vullen, elk topic opnieuw helaas... 

Ik klaag absoluut niet. Ik geef alleen aan dat ik het zo jammer en zonde vindt dat ICM verdwijnt en de ICNG persoonlijk wat tegenvalt en benoem mijn argumenten ervoor. Zodra je iets niet 100% halleluja vindt en je mening geeft is dat kennelijk al klagen? 

Reputatie 7

Rijden er in het buitenland ook zulke sprinter/ICNG-achtige treinen op intercityroutes? Zo ja, waar en op welke route?

Reputatie 4

......Maar ik heb het idee dat er hier gewoon wordt geklaagd om het klagen.......

Klagen is zo leuk, en dan elkaar duimpjes geven.

Fijn dat je ziet @JurgenH dat klagen de manier is om deze Community voor 95 procent te vullen, elk topic opnieuw helaas... 

Reputatie 3

De ICNG heeft de kleurstelling van een intercity, rijdt enkel als een intercity en heeft de luxe zoals tafels en klaptafels bij stoelen. Ik weet niet hoe dat op een SNG lijkt.

De enige overeenkomst is dat de trein geen “traditionele” rijtuigen heeft. Maar is dat een probleem? Er zijn een hoop mensen (ook in mijn omgeving) die het opvalt als de ICNG er rijdt ipv de oude treinen omdat ze er zo luxe en modern uitzien. Ook online heb ik er wel eens filmpjes van voorbij zien komen.

Zullen er verbeterpunten zijn? Vast! Zijn er zaken minder dan de oude treinen? Vast ook wel. Maar ik heb het idee dat er hier gewoon wordt geklaagd om het klagen. De ICNG is nou eenmaal een andere, modernere trein dan z'n voorgangers. Sprinters zijn dat ook. De intercity's van NS zijn een stuk ouder, waardoor de stap naar zo'n moderne trein opeens heel groot is. De gemiddelde reiziger ziet vooral een nieuwe (en schone) trein.

Het heeft gewoon veel weg van een sprinter, alles wat de ICNG nu heeft hebben we bijna nog nooit bij andere IC materialen gezien.

Dat het geen traditionele rijtuigen zijn maakt niet zo uit, maar de indeling ervan is wel duidelijk anders. Traditioneel had je altijd twee aangrenzende balkons (behalve bij de kop) met daartussen een ruime coupé die zeker bij ICM en ICR duidelijk gescheiden was van de balkons. Bij ICNG is deze duidelijke structuur vele minder aanwezig, bij de toiletten en rolstoelplaatsen ontbreekt de tussenwand en deur tussen balkon en coupé zelfs compleet. Dat laatste is begrijpelijk met oog op toegankelijkheid, maar is iets wat je tot nu toe alleen bij sprinters zag.

Reputatie 7
Badge +1

De ICNG heeft de kleurstelling van een intercity, rijdt enkel als een intercity en heeft de luxe zoals tafels en klaptafels bij stoelen. Ik weet niet hoe dat op een SNG lijkt.

De enige overeenkomst is dat de trein geen “traditionele” rijtuigen heeft. Maar is dat een probleem? Er zijn een hoop mensen (ook in mijn omgeving) die het opvalt als de ICNG er rijdt ipv de oude treinen omdat ze er zo luxe en modern uitzien. Ook online heb ik er wel eens filmpjes van voorbij zien komen.

Zullen er verbeterpunten zijn? Vast! Zijn er zaken minder dan de oude treinen? Vast ook wel. Maar ik heb het idee dat er hier gewoon wordt geklaagd om het klagen. De ICNG is nou eenmaal een andere, modernere trein dan z'n voorgangers. Sprinters zijn dat ook. De intercity's van NS zijn een stuk ouder, waardoor de stap naar zo'n moderne trein opeens heel groot is. De gemiddelde reiziger ziet vooral een nieuwe (en schone) trein.

Reputatie 3

De ICNG ziet er gewoon niet als een intercity uit, met al die kleine door deuren afgescheiden ruimtes. Voelt een beetje claustrofobisch soms zelfs. Op sommige plekken zijn de ramen erg laag. Heb er nu een tiental keren mee gereisd, maar mijn gevoel erbij is nog niet veranderd. In mijn ogen is het een luxe sprinter, die toevallig wordt gebruikt als intercity. Echte intercityrijtuigen zien er wat mij betreft toch heel anders uit - veel ruimer, langer, opener, veel grotere ramen... Maar ik zal vast ouderwets zijn… dat zij dan maar zo 😉

Wat het vooral op een sprinter laat lijken is dat het eigenlijk gewoon een soort van SNG is maar dan stukken 'luxer'. Het eerste wat ik dacht toen in de ICNG zag was "Is dat een sprinter?", wat overigens ook niet helpt is dat ie eendekkig is. Natuurlijk is de ICM ook eendekkig maar daar zie je heel duidelijk dat het een IC is.

Reputatie 3

Hitting your head on the overhead luggage space is new to me (1.82m or 6ft tall) 😂

Het lijkt me niet dat NS hier heel veel aan kan veranderen, ik ben zelf 1.93m en stoot m'n hoofd regelmatig in veel treinen vooral bij de bagagerek… Ik buk meestal een beetje en das genoeg, totdat je het een keer vergeet. (trappen lopen in treinen is soms ook een frustratie 🥲)

 

Nadeel van lang zijn 😄.

Reputatie 4

Over dat laatste, overigens - degenen die ervaring hebben met de intercity van Leo Express, op de route Praag - Ostrava (CZ) of dergelijke, meld u alstublieft - het schijnt dat dit bedrijf met een vernuftig ingericht maar zeer regulier treinstel een premium intercitydienst aanbiedt in concurrentie met de daar geldende staatsspoorwegen. Eerdere ervaringen met de andere partij, RegioJet, waren zeer matig, maar het betreft wel een uitstekend Europees voorbeeld van zinvolle concurrentie op de intercitymarkt binnen een kleinere lidstaat.

Reputatie 4

Nou maak ik er bijna een betoog van. Maar lees ook dat de intercity naar Aken, de trein die morgen kan rijden, ALWEER met een onbepaald aantal jaren uitgesteld is. Onkunde is een beleefde manier om het uit te drukken. Het zuiden krijgt de komende jaren dus wederom geen snelle, directe IC met comfortabeler materieel dan de dubbeldekkers die er inmiddels al een kleine 20 jaar rijden. Een straf is het niet maar ze doen ruim onder voor de IC-rijtuigen die van oudsher naar Limburg reden, en al helemaal de zakelijke luxetrein die in de jaren '90 getest is. Het neusje van de zalm was dat, de IC+, en we mogen van geluk spreken dat een paar van de kenmerken van die trein zijn overgenomen op de rest van de vloot. Maar wel het symbool van vernieuwing bij de Spoorwegen, die nooit zinvol is doorgezet. Juist in de jaren '90 toen klantbinding en service opeens zakelijke belangen werden.

Misschien een zinvol idee voor de nieuwe open-acces markt. Zullen genoeg reizigers bereid zijn om voor hetzelfde traject een aantal euro meer te betalen voor service en comfort? Ik vermoed dat we het gaan zien, de low-budget opties zijn in ieder geval al in aantocht. Daarna hopelijk een vergelijkbaar initiatief voor de high-budget reiziger die zweert bij de trein en voor geen goud in een auto stapt.

Reputatie 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 

 

In Nederland kun je nou eenmaal geen ICE kwaliteit verwachten. Treinreizigers zitten nooit erg lang in een trein. 

Dat is opmerkelijk, want het staat me bij regelmatig in een ICE te zitten in Nederland. en niet alleen voor de gebruikelijke ritten Amsterdam - Düsseldorf - verder en vice versa, maar bij herhaling ook op trajecten zoals Arnhem - Amsterdam, Eindhoven - Utrecht of Amsterdam - Den Bosch. ik zeg al jaren dat dit beleid zou moeten zijn, niet alleen een tijdelijk extraatje bij werkzaamheden maar een dagelijkse realiteit op de routes van/naar Groningen en Eindhoven-Maastricht, een snelle comfortabele voorziening tijdens de spitsuren. Ook dat idee is niet nieuw bij NS. 

Inderdaad, de meeste reizigers zitten 20-30 minuten en stappen weer uit. Vooral toeristen, zakenreizigers en 1e klas abbonnementhouders reizen zeer regelmatig langer dan een uur. Voor hen is er straks geen trein meer, die voldoet aan het plaatje van een comfortabele trein die beter en fijner rijdt dan de eigen auto. Die nieuwe ICNG waggelt en piept en kraakt en van de linoleum vloeren weten we hoe vies ze plakken nadat het uitgaanspubliek er gebruik van heeft gemaakt. De ICE is in vergelijking een rijdend paleis. Al zijn het geen honderdduizenden, dan zijn er alsnog duizenden reizigers die met vreugde een toeslag betalen voor de betere trein met de rustige zit, het tapijt, en de koffiebar.

 

Of concreter: uit eigen omgeving is het mij bekend dat de NS minstens drie klanten is verloren toen de comfortabele ICM's op bepaalde routes werden vervangen door afschuwelijke nieuwe sprinters. Twee kochten een auto, de ander had er al eentje en ging niet meer met de trein. Reden: geen comfort, geen ontspanning mogelijk. Ik moet er zelf niet aan denken een auto te nemen, maar het is soms wel verdomd veel aantrekkelijker dan wat er inmiddels op het spoor zoal rondrijdt.

Reputatie 7

De ICNG ziet er gewoon niet als een intercity uit, met al die kleine door deuren afgescheiden ruimtes. Voelt een beetje claustrofobisch soms zelfs. Op sommige plekken zijn de ramen erg laag. Heb er nu een tiental keren mee gereisd, maar mijn gevoel erbij is nog niet veranderd. In mijn ogen is het een luxe sprinter, die toevallig wordt gebruikt als intercity. Echte intercityrijtuigen zien er wat mij betreft toch heel anders uit - veel ruimer, langer, opener, veel grotere ramen... Maar ik zal vast ouderwets zijn… dat zij dan maar zo 😉

Reputatie 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 

Of die nieuw ICNG - ondanks jouw ronkende verhalen en de aanwezigheid van stopcontacten en USB-poorten - nu zoveel beter zijn en meer comfort bieden dan de ICR (en ICMm), daar zijn de meningen over verdeeld. Als ik in zo’n trein zit en die ook nog eens vergelijk met de metro’s van de RET, dan winnen die het. 

De ICNG blijft voor mij een opgevoerde metro.

Smaak verschilt. Het heeft overeenkomsten met SNG. Zie prullenbakken, ledverlichting, USB, stopcontacten, toiletten voor invaliden. Maar er zijn verschillen. 

In Nederland kun je nou eenmaal geen ICE kwaliteit verwachten. Treinreizigers zitten nooit erg lang in een trein. 

Reageer