Trein zonder conducteur

  • 10 April 2024
  • 30 reacties
  • 742 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Zag net deze tweet op X voorbijkomen. Ik vond hem wel zeer bijzonder. 

 

 


30 reacties

Reputatie 7

Met name tijdens de periode van het nijpende personeelstekort gebeurde dit best vaak. Ben toen zelf ook regelmatig gevraagd een trein alleen mee te nemen. Laatste tijd komt het niet zo vaak meer voor.

Reputatie 7
Badge

Ik zie het bijzondere er niet van. Dit gebeurt zo af en toe nog wel eens en om grote vertraging (en daardoor opheffen van de trein) te voorkomen, nemen we zo'n trein zonder conducteur mee. Zitten wel een paar regels aan, maar het kan en mag gewoon gedaan worden.

Er is weinig bijzonders aan anders dan dat het bij NS gebeurt. Bij andere vervoerders in binnen- en buitenland is rijden zonder vaste conducteurs heel gebruikelijk.

Reputatie 7
Badge +1

Er is weinig bijzonders aan anders dan dat het bij NS gebeurt. Bij andere vervoerders in binnen- en buitenland is rijden zonder vaste conducteurs heel gebruikelijk.

Ik was echt in de overtuiging dat het bij NS niet mocht. Ik weet dat het bij Arriva en anderen heel gebruikelijk is.

Reputatie 7

Ik was echt in de overtuiging dat het bij NS niet mocht. Ik weet dat het bij Arriva en anderen heel gebruikelijk is.

Het verschil is dat het niet planmatig mag. Maar als het een keer niet anders uitkomt krijg je netjes een belletje met de vraag of je m alleen wil rijden.

Reputatie 7
Badge

Ik was echt in de overtuiging dat het bij NS niet mocht. Ik weet dat het bij Arriva en anderen heel gebruikelijk is.

Het mag, met een maximum van 7 bakken én de voorwaarde dat er geen tunnels in het traject zitten.

Daarnaast is het aan de beoordeling van de machinist of deze de trein ook zonder HC mee wil nemen. Ik ben bijvoorbeeld midden in de spits met het maximum van 7 bakken niet geneigd om het ding alleen mee te nemen, puur vanwege de drukte bij de deuren waardoor ik vanaf de voorzijde geen goed overzicht heb.

Reputatie 3

........ én de voorwaarde dat er geen tunnels in het traject zitten

Geen tunnels........

Reputatie 7
Badge

........ én de voorwaarde dat er geen tunnels in het traject zitten

Geen tunnels........

? Dat zeg ik toch?

Er is weinig bijzonders aan anders dan dat het bij NS gebeurt. Bij andere vervoerders in binnen- en buitenland is rijden zonder vaste conducteurs heel gebruikelijk.

Ik was echt in de overtuiging dat het bij NS niet mocht. Ik weet dat het bij Arriva en anderen heel gebruikelijk is.

Het mag bij NS niet structureel omdat de vakbonden dat hebben afgedwongen. In uitzonderlijke situaties zoals bij verstoringen of plotselinge personeelsuitval mag het wel.

Dat van die tunnels is heel grappig. Metro's rijden juist overal door tunnels zonder conducteurs. Ook Duitse S-Bahnen rijden in de steden juist grotendeels door tunnels.

Reputatie 2

Als reiziger krijg ik juist de indruk dat het rijden van een trein zonder conducteur eerder regel dan uitzondering is...

Als reiziger krijg ik juist de indruk dat het rijden van een trein zonder conducteur eerder regel dan uitzondering is...

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet ofwel we spelen verstoppertje.

 

Reputatie 7
Badge +1

Als reiziger krijg ik juist de indruk dat het rijden van een trein zonder conducteur eerder regel dan uitzondering is...

Daar zijn andere discussies op dit forum over. Graag dat soort discussies voeren in één van die andere topics.

Reputatie 7
Badge +2

........ én de voorwaarde dat er geen tunnels in het traject zitten

Geen tunnels........

? Dat zeg ik toch?

Ja, maar de 3900 uit het screenshot is natuurlijk niet bepaald een traject zonder tunnels.

Reputatie 7
Badge +1

........ én de voorwaarde dat er geen tunnels in het traject zitten

Geen tunnels........

? Dat zeg ik toch?

Ja, maar de 3900 uit het screenshot is natuurlijk niet bepaald een traject zonder tunnels.

Sloterdijk-Zaandam neem ik aan. Had ik eerlijk gezegd ook niet over nagedacht. Goede aanvulling Daniel

Reputatie 7
Badge

Ja, maar de 3900 uit het screenshot is natuurlijk niet bepaald een traject zonder tunnels.

Iets waar ik reeds op attent gemaakt was inderdaad. Op dat moment ging ik er vanuit dat het ging om een stuk zonder tunnels.

Reputatie 7

Dat van die tunnels is heel grappig. Metro's rijden juist overal door tunnels zonder conducteurs. Ook Duitse S-Bahnen rijden in de steden juist grotendeels door tunnels.

Als we het daar dan toch over hebben, in veel niet-westerse landen kruipen reizigers gewoon op het dak als er in de trein geen plaats meer is. Zullen we dat dan ook gewoon maar hier invoeren? Is er in elk geval plek zat.

Niet alles hoeft overal hetzelfde te zijn. Mocht er een keer wel wat gebeuren in een tunnel, of daarbuiten, dan ben ik toch erg blij dat ik iemand mee heb aan boord en niet alles in mijn eentje hoef te regelen. En de reizigers zullen dat ook zijn.

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat van die tunnels is heel grappig. Metro's rijden juist overal door tunnels zonder conducteurs. Ook Duitse S-Bahnen rijden in de steden juist grotendeels door tunnels.

Als we het daar dan toch over hebben, in veel niet-westerse landen kruipen reizigers gewoon op het dak als er in de trein geen plaats meer is. Zullen we dat dan ook gewoon maar hier invoeren? Is er in elk geval plek zat.

Niet alles hoeft overal hetzelfde te zijn. Mocht er een keer wel wat gebeuren in een tunnel, of daarbuiten, dan ben ik toch erg blij dat ik iemand mee heb aan boord en niet alles in mijn eentje hoef te regelen.

 

Ja jammer dit @West dit is typisch een ja maar reactie en we gaan weer over iets heel anders beginnen, nee we zitten hier in Nederland en niet in India.

Reputatie 7

Dat van die tunnels is heel grappig. Metro's rijden juist overal door tunnels zonder conducteurs. Ook Duitse S-Bahnen rijden in de steden juist grotendeels door tunnels.

Als we het daar dan toch over hebben, in veel niet-westerse landen kruipen reizigers gewoon op het dak als er in de trein geen plaats meer is. Zullen we dat dan ook gewoon maar hier invoeren? Is er in elk geval plek zat.

Niet alles hoeft overal hetzelfde te zijn. Mocht er een keer wel wat gebeuren in een tunnel, of daarbuiten, dan ben ik toch erg blij dat ik iemand mee heb aan boord en niet alles in mijn eentje hoef te regelen.

 

Ja jammer dit @West dit is typisch een ja maar reactie en we gaan weer over iets heel anders beginnen, nee we zitten hier in Nederland en niet in India.

 

Het gaat over tunnels. Leg mij maar eens uit hoe mijn reactie zoveel anders is dan die van Tamzin. Wellicht omdat het niet in je straatje past? 😑 Maar prima hoor, zal in dit topic verder geen reactie meer plaatsen. Tis toch enkel meer van hetzelfde gezeik afkomstig van de beroepstrollen 👍

Reputatie 7
Badge +1

Dank voor het compliment. Persoonlijk heb ik er niets op tegen dat NS op meer trajecten op eenmansbediening overgaat. Dat daar een keer een tunnel tussen zit kan ik ook mee leven, kans dat er iets gebeurd is volgens mij ongeveer even groot als heh Higgse deeltje. Alleen heeft NS volgens mij di verboden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zag het bericht ook op X, maar ik vind het niet nodig om vanalles wat daar staat hier te zetten…

 

Reputatie 7
Badge

Ik blijf het knap vinden hoe een topic hier zo snel verzuurd kan raken. Complimenten!

Reputatie 4

slechte zaak dat een trein wordt gereden zonder conducteur (een dubbeldekker zou er sowiezo twee moeten hebben), maar op zich beter dan een opgeheven trein omdat die niet meer verder kan.

 

Als we het daar dan toch over hebben, in veel niet-westerse landen kruipen reizigers gewoon op het dak als er in de trein geen plaats meer is. Zullen we dat dan ook gewoon maar hier invoeren? Is er in elk geval plek zat.

Wees eerlijk, het gaat alleen maar om de baantjes van de conducteurs. Met veiligheid heeft het niets te maken.

slechte zaak dat een trein wordt gereden zonder conducteur (een dubbeldekker zou er sowiezo twee moeten hebben), maar op zich beter dan een opgeheven trein omdat die niet meer verder kan.

Welkom in 2024. Overal ter wereld rijden treinen veelal met eenmansbediening. Zelfs in Japan, het land met wellicht het meeste servicepersoneel in de wereld, verdwijnen de conducteurs in hoog tempo.

Ik blijf het knap vinden hoe een topic hier zo snel verzuurd kan raken. Complimenten!

Kijk dan bijv. maar weer eens in de reisplanner voor Koningsdag. In het halve land rijden de treinen dankzij de conducteursnorm weer eens uurdiensten.

Terwijl.Arriva op Koningsdag extra treinen inzet, krimpt NS de dienstregeling juist zoveel mogelijk in.

Waarom moet de reiziger voortdurend bloeden voor allerlei achterhaalde vakbondseisen uit de jaren 50 van de vorige eeuw? Dat kun je zuur noemen maar NS mag ook wel eens een keer aan het belang van de klant denken.

Reageer