Trein zonder conducteur

  • 10 April 2024
  • 30 reacties
  • 757 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Zag net deze tweet op X voorbijkomen. Ik vond hem wel zeer bijzonder. 

 

 


30 reacties

Reputatie 6

De Zoetermeer Stadslijn reed decennialang structureel zonder conducteurs… Of dat echt slim was, is een ander punt. Ik heb het idee dat van de dan alsnog verkregen inkomsten van al die zwartrijders (ik schat structureel de helft) best een conducteur betaald had kunnen worden. De Stadslijn was wat dat betreft berucht.

Reputatie 5

Simpel

Zou het niet zo zijn dat door meer inzet van materieel, er elders een materieeltekort is. Er wordt namelijk enorm geschoven om bepaalde treinen te verlengen.

Maar goed, ik zie nog geen bron voor je bewering over de zgn conducteursnorm. Heb je soms de inzetcijfers, of iets van roosters of zo als bron ?

Kijk dan bijv. maar weer eens in de reisplanner voor Koningsdag. In het halve land rijden de treinen dankzij de conducteursnorm weer eens uurdiensten.

Graag de officiële bron dat dit veroorzaakt wordt door de zogenaamde conducteursnorm. 

Simpel, een groot aantal intercity's naar Amsterdam wordt verlengd en daar moeten tweede conducteurs voor worden vrijgemaakt door elders massaal treinen te laten vervallen. Zelfde ellende als jaarlijks bij het F1 weekend in Zandvoort.

Kwalijker is dat NS bij alle jubelende informatie deze massale uitval van treinen categorisch verzwijgt. Bij NS Communicatie kent men nog steeds het verschil tussen voorlichting en propaganda niet.

Zijn er dan nu ineens weer personeelstekorten op Koningsdag? De treinen die wel rijden, zullen dan mega vol zitten ben ik bang.

Reputatie 5

Kijk dan bijv. maar weer eens in de reisplanner voor Koningsdag. In het halve land rijden de treinen dankzij de conducteursnorm weer eens uurdiensten.

Graag de officiële bron dat dit veroorzaakt wordt door de zogenaamde conducteursnorm. 

Ik blijf het knap vinden hoe een topic hier zo snel verzuurd kan raken. Complimenten!

Kijk dan bijv. maar weer eens in de reisplanner voor Koningsdag. In het halve land rijden de treinen dankzij de conducteursnorm weer eens uurdiensten.

Terwijl.Arriva op Koningsdag extra treinen inzet, krimpt NS de dienstregeling juist zoveel mogelijk in.

Waarom moet de reiziger voortdurend bloeden voor allerlei achterhaalde vakbondseisen uit de jaren 50 van de vorige eeuw? Dat kun je zuur noemen maar NS mag ook wel eens een keer aan het belang van de klant denken.

slechte zaak dat een trein wordt gereden zonder conducteur (een dubbeldekker zou er sowiezo twee moeten hebben), maar op zich beter dan een opgeheven trein omdat die niet meer verder kan.

Welkom in 2024. Overal ter wereld rijden treinen veelal met eenmansbediening. Zelfs in Japan, het land met wellicht het meeste servicepersoneel in de wereld, verdwijnen de conducteurs in hoog tempo.

 

Als we het daar dan toch over hebben, in veel niet-westerse landen kruipen reizigers gewoon op het dak als er in de trein geen plaats meer is. Zullen we dat dan ook gewoon maar hier invoeren? Is er in elk geval plek zat.

Wees eerlijk, het gaat alleen maar om de baantjes van de conducteurs. Met veiligheid heeft het niets te maken.

Reputatie 4

slechte zaak dat een trein wordt gereden zonder conducteur (een dubbeldekker zou er sowiezo twee moeten hebben), maar op zich beter dan een opgeheven trein omdat die niet meer verder kan.

Reputatie 7
Badge

Ik blijf het knap vinden hoe een topic hier zo snel verzuurd kan raken. Complimenten!

Reputatie 7
Badge +3

Ik zag het bericht ook op X, maar ik vind het niet nodig om vanalles wat daar staat hier te zetten…

 

Reputatie 7
Badge +1

Dank voor het compliment. Persoonlijk heb ik er niets op tegen dat NS op meer trajecten op eenmansbediening overgaat. Dat daar een keer een tunnel tussen zit kan ik ook mee leven, kans dat er iets gebeurd is volgens mij ongeveer even groot als heh Higgse deeltje. Alleen heeft NS volgens mij di verboden.

Reputatie 7

Dat van die tunnels is heel grappig. Metro's rijden juist overal door tunnels zonder conducteurs. Ook Duitse S-Bahnen rijden in de steden juist grotendeels door tunnels.

Als we het daar dan toch over hebben, in veel niet-westerse landen kruipen reizigers gewoon op het dak als er in de trein geen plaats meer is. Zullen we dat dan ook gewoon maar hier invoeren? Is er in elk geval plek zat.

Niet alles hoeft overal hetzelfde te zijn. Mocht er een keer wel wat gebeuren in een tunnel, of daarbuiten, dan ben ik toch erg blij dat ik iemand mee heb aan boord en niet alles in mijn eentje hoef te regelen.

 

Ja jammer dit @West dit is typisch een ja maar reactie en we gaan weer over iets heel anders beginnen, nee we zitten hier in Nederland en niet in India.

 

Het gaat over tunnels. Leg mij maar eens uit hoe mijn reactie zoveel anders is dan die van Tamzin. Wellicht omdat het niet in je straatje past? 😑 Maar prima hoor, zal in dit topic verder geen reactie meer plaatsen. Tis toch enkel meer van hetzelfde gezeik afkomstig van de beroepstrollen 👍

Reputatie 7
Badge +1

Dat van die tunnels is heel grappig. Metro's rijden juist overal door tunnels zonder conducteurs. Ook Duitse S-Bahnen rijden in de steden juist grotendeels door tunnels.

Als we het daar dan toch over hebben, in veel niet-westerse landen kruipen reizigers gewoon op het dak als er in de trein geen plaats meer is. Zullen we dat dan ook gewoon maar hier invoeren? Is er in elk geval plek zat.

Niet alles hoeft overal hetzelfde te zijn. Mocht er een keer wel wat gebeuren in een tunnel, of daarbuiten, dan ben ik toch erg blij dat ik iemand mee heb aan boord en niet alles in mijn eentje hoef te regelen.

 

Ja jammer dit @West dit is typisch een ja maar reactie en we gaan weer over iets heel anders beginnen, nee we zitten hier in Nederland en niet in India.

Reputatie 7

Dat van die tunnels is heel grappig. Metro's rijden juist overal door tunnels zonder conducteurs. Ook Duitse S-Bahnen rijden in de steden juist grotendeels door tunnels.

Als we het daar dan toch over hebben, in veel niet-westerse landen kruipen reizigers gewoon op het dak als er in de trein geen plaats meer is. Zullen we dat dan ook gewoon maar hier invoeren? Is er in elk geval plek zat.

Niet alles hoeft overal hetzelfde te zijn. Mocht er een keer wel wat gebeuren in een tunnel, of daarbuiten, dan ben ik toch erg blij dat ik iemand mee heb aan boord en niet alles in mijn eentje hoef te regelen. En de reizigers zullen dat ook zijn.

 

Reputatie 7
Badge

Ja, maar de 3900 uit het screenshot is natuurlijk niet bepaald een traject zonder tunnels.

Iets waar ik reeds op attent gemaakt was inderdaad. Op dat moment ging ik er vanuit dat het ging om een stuk zonder tunnels.

Reputatie 7
Badge +1

........ én de voorwaarde dat er geen tunnels in het traject zitten

Geen tunnels........

? Dat zeg ik toch?

Ja, maar de 3900 uit het screenshot is natuurlijk niet bepaald een traject zonder tunnels.

Sloterdijk-Zaandam neem ik aan. Had ik eerlijk gezegd ook niet over nagedacht. Goede aanvulling Daniel

Reputatie 7
Badge +2

........ én de voorwaarde dat er geen tunnels in het traject zitten

Geen tunnels........

? Dat zeg ik toch?

Ja, maar de 3900 uit het screenshot is natuurlijk niet bepaald een traject zonder tunnels.

Reputatie 7
Badge +1

Als reiziger krijg ik juist de indruk dat het rijden van een trein zonder conducteur eerder regel dan uitzondering is...

Daar zijn andere discussies op dit forum over. Graag dat soort discussies voeren in één van die andere topics.

Als reiziger krijg ik juist de indruk dat het rijden van een trein zonder conducteur eerder regel dan uitzondering is...

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet ofwel we spelen verstoppertje.

 

Reputatie 2

Als reiziger krijg ik juist de indruk dat het rijden van een trein zonder conducteur eerder regel dan uitzondering is...

Er is weinig bijzonders aan anders dan dat het bij NS gebeurt. Bij andere vervoerders in binnen- en buitenland is rijden zonder vaste conducteurs heel gebruikelijk.

Ik was echt in de overtuiging dat het bij NS niet mocht. Ik weet dat het bij Arriva en anderen heel gebruikelijk is.

Het mag bij NS niet structureel omdat de vakbonden dat hebben afgedwongen. In uitzonderlijke situaties zoals bij verstoringen of plotselinge personeelsuitval mag het wel.

Dat van die tunnels is heel grappig. Metro's rijden juist overal door tunnels zonder conducteurs. Ook Duitse S-Bahnen rijden in de steden juist grotendeels door tunnels.

Reputatie 7
Badge

........ én de voorwaarde dat er geen tunnels in het traject zitten

Geen tunnels........

? Dat zeg ik toch?

Reputatie 5

........ én de voorwaarde dat er geen tunnels in het traject zitten

Geen tunnels........

Reputatie 7
Badge

Ik was echt in de overtuiging dat het bij NS niet mocht. Ik weet dat het bij Arriva en anderen heel gebruikelijk is.

Het mag, met een maximum van 7 bakken én de voorwaarde dat er geen tunnels in het traject zitten.

Daarnaast is het aan de beoordeling van de machinist of deze de trein ook zonder HC mee wil nemen. Ik ben bijvoorbeeld midden in de spits met het maximum van 7 bakken niet geneigd om het ding alleen mee te nemen, puur vanwege de drukte bij de deuren waardoor ik vanaf de voorzijde geen goed overzicht heb.

Reageer