Waarom zijn er zo weinig controles in 2024?

  • 24 February 2024
  • 125 reacties
  • 3662 Bekeken

hallo NS community,

 

Ik neem elk weekend de trein van Zwolle stadshagen naar Vlissingen en de laatste tijd valt het mij enorm op dat er extreem weinig word gecontroleert door het personeel van de treinen van de NS ondanks dat dit stuk met de trein in totaal 4 uur lang is. meestal word ik maar 1 keer gecontroleert tijdens heel de reis.

Ook merk ik dat tussen zwolle en Zwolle stadshagen (wel een blauwnetlijn) er ook amper word gecontroleert hoewel de trein eerder altijd wel condocteurs had.

 

Hoe kan het dat er op een traject van 4 uur maar weinig tot niet word gecontroleert word?


125 reacties

Reputatie 7
Badge

Uiteraard ben ik het volkomen met @West eens dat je een prestatiebonus op basis van het aan boetes niet moet willen, ik dacht eerder aan het aantal uitgevoerde controles. Ik ben het er echter ook wel mee eens dat het gesprek aan gaan waar het mis gaat ook zou kunnen werken en wellicht minder nadelen heeft. Ook dat begint echter wel met meten. Uit niets blijkt dat NS enig idee heeft van hoeveel (van hun tijd) conducteurs (gemiddeld) niks zitten te doen, laat staan welke medewerkers dit betreft.

Reputatie 7
Badge

Hoe meet je dan of er vaak gecontroleerd wordt? Er loopt geen leidinggevende mee die kijkt of het werk goed gedaan wordt.

Badge +3

Hoe meet je dan of er vaak gecontroleerd wordt? Er loopt geen leidinggevende mee die kijkt of het werk goed gedaan wordt.

Volgens mij is dat prima mogelijk want een controlehandeling wordt als transactie op een ov-chipkaart weggeschreven, en het controleren van e-tickets wordt ook geregistreerd (iemand anders met hetzelfde e-ticket valt door de mand en controle op de terugreis maakt de heenreis later maken ongeldig).

Reputatie 7
Badge

In alle gevallen scant een conducteur iets bij een controle, toch? Je hoeft dus feitelijk zelfs alleen maar te tellen hoe vaak hij dat doet.

Reputatie 7
Badge

Op die manier. Aan het eind van de werkdag de scanner inleveren voor controle.

Badge +3

Op die manier. Aan het eind van de werkdag de scanner inleveren voor controle.

Dat gebeurt al, die dingen worden op de standplaats opgeladen (vergelijk de handscanners bij een supermarkt) maar sowieso hebben die scanners al een een backend-verbinding.

In principe kan de NS dus ‘live’ weten in welke trein je op welk moment zit (met een persoonlijke kaart of e-ticket).

Of ze daar iets mee mogen doen weet ik niet 🤔

Reputatie 7
Badge

Vandaag gezien dat er een boete werd uitgeschreven in de eerste klas aan iemand zonder vervoersbewijs. Twee grijsrijders werden naar de tweede klas gestuurd, met vermelding dat het volgende keer een boete zou zijn. In principe goed dat er in ieder geval iets geschreven werd, al had het dus meer kunnen zijn om de inkomsten wat meer op peil te brengen.

Twee gratis tips Wouter: Geef conducteurs een betaalautomaat: gelijk afrekenen ook in het geval van grijsrijden. En breng eens duidelijkere pictogrammen aan in de eersteklas inclusief de te betalen verhoging. Er blijft echt veel geld liggen door dat wegsturen. Eerst de interne processen op orde brengen alvorens aan te kloppen bij de Tweede Kamer! ;)

En die boetebedragen moeten natuurlijk ook minstens telkens geïndexeerd worden, want bij elke prijsverhoging wordt zwartrijden feitelijk aantrekkelijker. Het verbaast me dat daar niemand over nagedacht lijkt te hebben.

 

Reputatie 5

En als ze de volgende keer weer worden gepakt krijgen ze ook gewoon een waarschuwing. En die keren daarna waarschijnlijk ook. Dan wordt 1e klas niet echt 1e meer… En die grijsrijden blijven grijsrijden. Progressieve boetes zou een heel goed idee zijn!

Reputatie 7
Badge

En die boetebedragen moeten natuurlijk ook minstens telkens geïndexeerd worden, want bij elke prijsverhoging wordt zwartrijden feitelijk aantrekkelijker. Het verbaast me dat daar niemand over nagedacht lijkt te hebben.

Als NS dit op eigen houtje zou doen, zou dit model daar (nog) moeilijker houdbaar van worden. Zwartrijden is een strafbaar feit en de wet bepaalt dat je daar niet voor wordt vervolgd als je bij controle alsnog de eitprijs betaalt, verhoogd met een bij ministeriële regeling op €50 vastgesteld bedrag. Dat NS bij Flex deze bepalingen niet toepast en in plaats daarvan op basis van haar eigen voorwaarden een correctietarief berekent, is al vreemd. Als het bedrag ook nog hoger zou worden, wordt het risico dat iemand dit aanvecht en in het gelijk wordt gesteld als hij stelt dat hij in de gelegenheid had moeten worden gesteld om de ritprijs met wettelijke verhoging te betalen mogelijk wel erg groot. Ik verwacht dus dat het geen toeval is dat het correctietarief grlijk is aan de wettelijke verhoging en NS hier ook niet snel alsnog van zal gaan afwijken. Een eventuele verhoging is dan dus aan de minister.

Die 50 euro is wettelijk bepaald. Daarom noemen we het eigenlijk ook geen boete maar een wettelijke verhoging.

 

Reputatie 5

Vandaag wederom mensen door de poortjes zien gaan... In een groepje van 3, die ook nog eens voor overlast zorgden. Er moet echt meer bewaking bij de poortjes komen. Soms worden poortjes zelfs gewoon kapot getrapt... Wat doe NS hier aan? Niets. NS kiest er voor om meer zwartreizigers te krijgen en minder betalende reizigers. En dan verhogen ze de tarieven ook nog eens... Feitelijk betalen de betalende reizigers dus voor de zwartreizigers. Waarom zouden we dat eigenlijk doen?

…. Dat boetestelsel zou progressief moeten zijn: bijvoorbeeld 1e keer 100 eur, 2e keer binnen 5 jaar 250 euro, 3e keer 500 euro en 4e keer 1000 eur.

 

En de vijfde keer?

Misschien zijn een hoop problemen wel ontstaan na de introductie van de 50 euro en was het verstandiger geweest om conducteurs in de trein tegen een normaal tarief een kaartje te laten verstrekken. Dat straffen niet altijd werkt lijkt me ondertussen wel duidelijk. En om een HC een boete te laten schrijven van 1000 euro? Zie je het al voor je @Raymond123@Slidestops zal het wel durven als hij samen met ze maatje boa bezig is. Denk dat @Loes zich in haar eentje niet prettig zal voelen. 

 

Reputatie 7
Badge

Een boete van €1000 voor een consument vastleggen in algemene voorwaarden zal denk ik ook al snel onevenredig belastend en onrechtmatig worden gevonden door een rechter. Er is al een prima mechanisme voor als mensen een wettelijke verhoging niet betalen wat met een subtiele wetswijziging van toepassing zou kunnen zijn: straffen o.b.v. het strafrecht. Bepalen van de hoogte van de boete is dan, zeker in bijzondere omstandigheden aan de strafrechter.

Reputatie 5

Er moet echt meer bewaking bij de poortjes komen. Soms worden poortjes zelfs gewoon kapot getrapt... Wat doe NS hier aan? Niets.

Kan natuurlijk toeval zijn, maar ik zie de laatste maanden weer wat meer V&S-teams op stations. Onlangs twee keer meegemaakt dat elke in- en uitstapper bovenaan de trap werd gecontroleerd. Bijzonder om zo’n georganiseerde controle actie mee te maken, zou vaker moeten gebeuren! Ik snap dat het NS natuurlijk wel wat kost om zoiets te organiseren, maar beide keren heb ik ze meerdere zwartrijders zien pakken. Hopelijk heeft zoiets een afschrikkend effect, gezien de pakkans binnen de trein natuurlijk nog ondermaats is. Wel hulde aan NS dat er in ieder geval moeite wordt gedaan! 👍

Ik heb echter ook meerdere keren gezien dat V&S teams met elkaar stonden te kletsen, waardoor zwartrijders alsnog konden wegglippen. Op station Zwolle stond laatst een groepje van een man of 6 te ouwehoeren bij de poortjes naast de hoofdingang. Een zwartrijder zag dit en besloot het onbewaakte poortje bij een zij-uitgang in te trappen, om ongezien weg te komen. Zo simpel als meer beveiliging neerzetten is het waarschijnlijk dus helaas niet. Want hoe gezelliger het wordt, hoe minder effectief wordt gewerkt, heb ik gemerkt. (Hetzelfde als bij meerdere conducteurs in één 1e klas. Gebeurt niet alleen bij NS, ik ben er zelf op werk ook schuldig aan. 😅) Zet je er maar 1 persoon neer, dan bestaat weer de kans dat ze bang zijn om in te grijpen.

Op de grotere stations zoals Amsterdam CS staat er ook constant personeel bij de poortjes om reizigers te begeleiden. (Geen BOA’s echter.) Ook daar heb ik genoeg mensen gezien die probleemloos een poortje open trapten. Het enige station waar ik doorgaans tevreden over ben, is Arnhem CS. Om een of andere reden staat er meestal een V&S team bij de poortjes wanneer ik er kom.

TLDR: Controleren bij de poortjes is handig, maar ik zie meer heil in het ‘ouderwets’ controleren binnen de treinen. Desnoods onder begeleiding van een V&S medewerker. De HC is er namelijk toch al aanwezig, in tegenstelling tot beveiliging bij de poortjes wat weer extra geld kost.

Reputatie 7

 

Nou heb ik recentelijk vernomen dat men bezig is met een pilot waarbij de reiziger weer een kaartje direct bij de conducteur kan kopen tijdens controle. Het bedrag aan verhoging, of liever genoemd boete, zal daarbij zelfs omlaag gaan...

Dat is medio jaren 80 al eens geprobeerd en dat heeft toen maar een jaartje geduurd. Een totaal fiasco omdat het aantal zwartrijders explosief steeg 

 

Vrees ik ook voor, helaas...

Nou, ik maak me meer zorgen om de gezondheid en het welzijn van het NS personeel dat in het veld aanwezig is. OV is mensenwerk en al die tierelantijntjes die men eromheen weet te bedenken om het OV aantrekkelijk of onaantrekkelijk te maken zijn keuzes die niet iedereen accepteert en/of begrijpt. Kan de NS wel wat tips geven om problemen te voorkomen.

Brand maar los! Ik ben benieuwd.

Brand maar los! Ik ben benieuwd.

Voor niets komt de zon op Erryt. 

(... op de brandende zon verloopt de tijd wat langzamer.💋)

Voor het gevoel misschien. Ik bied je mijn eeuwige dank.

Misschien kun je Wouter even bellen of mailen? Heb je ze nummer of mailadres? 😉

Uiteraard heb ik die. Hij is alleen erg druk momenteel. Ik geef het graag aan hem door.

Reputatie 5

Uiteraard heb ik die. Hij is alleen erg druk momenteel. Ik geef het graag aan hem door.

Weten jullie al wanneer jullie het kapotte poortje in Haarlem gaan repareren? En hoe kwam dat eigenlijk? Ik heb namelijk het vermoeden dat iemand dat poortje gewoon kapotgeschopt heeft. Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Ik ben benieuwd!

Om welk poortje gaat het precies? Ik wil wel alvast meegeven dat een indicatie geven altijd erg lastig is. Dat geldt tevens voor de vraag van de oorzaak van het defect van een poortje. Vaak bij visuele schade is het vandalisme.

Reputatie 5

Om welk poortje het gaat is al bekend... Er staat pas op, maar het glas is niet hersteld... Het poortje zelf werkt gelukkig wel.

Dan zal deze zo snel mogelijk worden gemaakt!

Reageer