Waarom zijn er zo weinig controles in 2024?

  • 24 February 2024
  • 129 reacties
  • 3873 Bekeken

hallo NS community,

 

Ik neem elk weekend de trein van Zwolle stadshagen naar Vlissingen en de laatste tijd valt het mij enorm op dat er extreem weinig word gecontroleert door het personeel van de treinen van de NS ondanks dat dit stuk met de trein in totaal 4 uur lang is. meestal word ik maar 1 keer gecontroleert tijdens heel de reis.

Ook merk ik dat tussen zwolle en Zwolle stadshagen (wel een blauwnetlijn) er ook amper word gecontroleert hoewel de trein eerder altijd wel condocteurs had.

 

Hoe kan het dat er op een traject van 4 uur maar weinig tot niet word gecontroleert word?


129 reacties

Reputatie 7
Badge

Volgens NS zijn conducteurs vaak druk met hun andere werkzaamheden. Welke dat zijn lijkt niemand te weten. Uit mijn eigen observaties komt het beeld dat ze meestal heerlijk lui in de eerste klasse niets zitten te doen.

Reputatie 6

Hebben jullie geen uitgeschreven versies van de uitleg op zak, in diverse talen? Ik kan me voorstellen dat dat tijd kan schelen, taalbarrières deels kan omzeilen en reizigers ook nog eens aan een goed doordacht verhaal kan helpen. Hoe goed je je vak ook verstaat, je houdt een verhaal ter plekke nooit zo goed als een aantal mensen die er even goed voor kunnen gaan zitten om het uit te schrijven. En wellicht scheelt het zelfs ook in de discussies als je de uiteg niet zelf hoeft te geven en men daar meteen kan lezen waar ze bezwaar kunnen maken etc.

Dat is een heel goed idee. Zelf niet aan gedacht. Ga dit voorleggen bij de mensen die er over gaan! Thnx :D

 

Ik begreep dat e-tickets met spitsbeperkingen in ieder geval geen poortjes meer openen in de spits (met een marge natuurlijk)? Wie met een e-ticket een reis begint in de daluren zit in de spits natuurlijk fout.

Dat is correct. En ze gaan buiten je traject ook niet meer open. Helaas papieren kaartjes nog wel maar daar wordt hard aan gewerkt.

 

Ben wel benieuwd hoeveel van Sanders 17 UvB’s gingen over onterecht in de spits reizen (of incheck verkeerde vervoerder, maar dat is bij Flex heel simpel want levert je een afwijking/correctie op).

Vermoed dat het gros helemaal geen vervoerbewijs kon tonen… 🤔

Ik weet de exacte aantallen niet meer maar het was ongeveer de helft aan jongerendagkaarten in de spits, reizen met samenreiskorting terwijl je alleen bent (gelukkig verleden tijd vanaf 22 april op ovc) en geen vervoerbewijs hebben.

 

Je schrikt er gewoon van hoeveel zwartrijders er in de trein zitten, als ik het verhaal van @Sander-VH(waarvoor dank) zo lees. Poortjes houden veel soorten zwartrijders niet tegen, dat blijkt maar weer. En een E-ticket opent ook poortjes maar houdt geen rekening met spits of dal. Kennelijk heerst het idee dat je simpel zwart kan rijden, anders waren het er niet zoveel. Dat idee van simpel kunnen zwartrijden zonder gepakt te worden komt ergens vandaan. Inderdaad kip-eiverhaal. Erg moeilijk om dit recht te trekken, of je zou meer personeel in moeten zetten, maar iedereen weet dat dat ook niet gaat. 

Poortjes houden mensen die echt willen niet tegen. Mensen die twijfelen misschien wel. Vorige week had ik een knipdienst (controleploeg) en een mevrouw had geen geldig kaartje. Ze was ouder dan 60. Toen ik zei dat ze daarmee t station niet uit kon gaf ze als reactie: "ach dan druk ik de noodknop in want dan gaan alle poortjes open. **** Ns is veel te duur" ik stond even met mond vol tanden want als zelfs de ouderen al zo denken is de samenleving echt kapot.

 

.....Onze machinisten hebben ook EHBO als het goed is, dus als er in het stel waar ik op dat moment niet ben iets gebeurd en de machinist is daar wel kan die in uiterste gevallen trein stil zetten en helpen......

 

 

Machinisten bij NS hebben geen EHBO zover mij bekend.

Klopt!

Dan heb ik weer wat geleerd. Maar ieder geval kunnen ze wel waar mogelijk ondersteunen.

 

Heb eerder weleens wat jongeren onderweg horen smoezen over dat ze wel wisten dat ze fout waren maar ze moesten nu eenmaal nú reizen en dan doen we alsof we van niks wisten. Foutje, sorry, bedankt.

Als je in één trein al zoveel UvB's kan schrijven kan je nagaan hoeveel extra geld er op landelijke basis in theorie nog binnen te slepen zou zijn voor noodlijdend NS.

 

En daarom voer ik een zero tolerance beleid in de spits wat dat betreft. Net als eerste klas. Werkt heel goed. iD moeten ze toch geven om leeftijd aan te kunnen tonen, kan ik mooi gelijk een UVB opmaken.

Reputatie 5

Afschaffen werkt niet… Echt werken wel! De loon van conducteurs zou moeten zijn gebaseerd op hoeveel ze doen en niet om uit te rusten in de 1e klas. Vorig jaar had ik wel een heel rare conducteur ontmoet: Hij ziet in een lege 1e klas en wou daar ook alleen blijven zitten. Hij zei: ga maar verder naar de volgende 1e klas. Vond ik wel heel raar.

Reputatie 7
Badge

Hopelijk kan de NS directie bij de komende, herstel, lopende cao-onderhandelingen het begrip prestatieloon introduceren aangaande het uitvoeren van controles. Zou een goede vooruitgang zijn en gelijk een goede waardering voor conducteurs die deze taak wel serieus nemen.

Reputatie 6

Dank voor je uitgebreide reactie, @Sander-VH. Allereerst ga ik beamen dat mijn opmerking over jullie andere taken dan de vertrekprocedure en controles misschien wat kort door de bocht was. Voor het gros van de taken die je verder noemt, service verlenen, toezichthouden, reizigers informeren en EHBO kunnen verlenen wanneer dat nodig is, lijkt het echter even goed van belang dat een conducteur door de trein loopt en zichtbaar aanwezig is. Dat strookt niet met hier veelgehoorde verhaal dat mensen conducteurs rustig in de eerste klasse zien zitten of überhaupt niet zien.

Ben ik met je eens. 

Je geeft aan dat het schrijven van UvB's veel tijd kost. Heb je een beeld van waar dat aan ligt? Zie je dingen die NS zou kunnen doen om jou en je collega's te helpen dit sneller te kunnen? Als leek zou ik denken dat identiteitsbewijs vragen, naam overschrijven en traject invullen het wel zo'n beetje zou moeten zijn en niet lang zou moeten hoeven duren.

Was het maar zo’n feest. Veel mensen werken niet gelijk mee, gaan uitproberen uitdagen of moeten wij V&S regelen. Het schrijven van UVB's kost door dat soort klojo's die ik reizigers moet noemen ontzettend veel tijd en energie. Ik denk dat ik gemiddeld in zo’n 30% van de gevallen minstens 3 minuten extra nodig heb. 

Je schrijft ook dat je als je in een treinstel lang bezig bent, in een ander treinstel niet wordt gezien. Zijn de personeelsnormen niet zodanig dat je altijd of minstens vaak met minstens zoveel conducteurs als treinstellen bent? Kan je collega dan niet in het andere treinstel zijn als jij in het ene bezig bent? Als jullie er ook voor de EHBO zijn, lijkt dat me ook lastig als iemand hulp nodig heeft terwijl er in dat treinstel geen collega is.

We hebben zogeheten bakkennormen. Tot en met 7 bakken ICMm mag ik alleen meenemen, net als 9 bakken SNG, 8 bakken FLIRT, 10 bakken SLT, en 6 bakken VIRMm/DDZ. Onze machinisten hebben ook EHBO als het goed is, dus als er in het stel waar ik op dat moment niet ben iets gebeurd en de machinist is daar wel kan die in uiterste gevallen trein stil zetten en helpen. (m.u.v. ICR)

 

e schrijft ook nog dat het streven is om iedere reiziger iedere 45 minuten te controleren. Wat betekent die norm voor mensen als mij die wel heel vaak maar per keer korter dan 45 minuten met de trein reizen? Als ik wekelijks 10x 40 minuten in een trein zit, hoe vaak zou ik dan gecontroleerd moeten worden volgens de norm? 10*40/45, dus gemiddeld ruim 8 keer? Helemaal niet omdat ik er nooit langer dan 45 minuten zit? Iets anders?

Het streven is 1x per 45 minuten. Dat betekent voor een traject als Rotterdam Groningen 1x tussen Rotterdam en Utrecht, 1x tussen Utrecht en Zwolle en 1x tussen Zwolle en Groningen. Het kan zijn dat je als reiziger net instapt nadat de conducteur zijn of haar serviceronde gedaan heeft en voor de nieuwe ronde uitstapt. Dan mis je net de conducteur. Maar als je langer reist dan 45 minuten, is het niet onlogisch dat je iemand gezien wil hebben. Vandaar ook het streven 45 min. Als je in een ICMm 4+3 toevallig van Gouda naar Utrecht reist en je zit in het 3tje terwijl die al gezien is voor Gouda, loop je de conducteur dus mis (als voorbeeld)

 

Hoe zie jij in dat licht mijn recente constatering hier dat ik ongeveer 1 keer per week controle krijg, en misschien nog een tweede keer per week een conducteur zie zonder te worden gecontroleerd, maar niet vaker?

Ik ben voorstander van meer en vaker controleren. Veel reizigers hebben nog wel eens het idee voor mijn gevoel dat een conducteur niet aanspreekbaar is bij het langslopen en bij controle merk ik dat ik meer vragen krijg. 

Ik hoop dat ik je heb kunnen voorzien van informatie die je wilde. Mocht je meer willen weten vraag het gerust :D

Reputatie 7
Badge

Vandaag gezien dat er een boete werd uitgeschreven in de eerste klas aan iemand zonder vervoersbewijs. Twee grijsrijders werden naar de tweede klas gestuurd, met vermelding dat het volgende keer een boete zou zijn. In principe goed dat er in ieder geval iets geschreven werd, al had het dus meer kunnen zijn om de inkomsten wat meer op peil te brengen.

Twee gratis tips Wouter: Geef conducteurs een betaalautomaat: gelijk afrekenen ook in het geval van grijsrijden. En breng eens duidelijkere pictogrammen aan in de eersteklas inclusief de te betalen verhoging. Er blijft echt veel geld liggen door dat wegsturen. Eerst de interne processen op orde brengen alvorens aan te kloppen bij de Tweede Kamer! ;)

En die boetebedragen moeten natuurlijk ook minstens telkens geïndexeerd worden, want bij elke prijsverhoging wordt zwartrijden feitelijk aantrekkelijker. Het verbaast me dat daar niemand over nagedacht lijkt te hebben.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft een beetje kip en ei-verhaal. Want om te voorkomen dat je ook in de toekomst 17 UvB's uit moet blijven schrijven, moet je ze nu juist allemaal beboeten. Het idee dat het loont om zwart te rijden moet uit die koppies, en dat bereik je niet met alleen maar zichtbaar zijn.

Reputatie 6

Hadden de vakbonden dat ‘meten op de man’ niet geblokkeerd een aantal jaar geleden? Dat staat mij in ieder geval bij.

Ja dat klopt en ik vind dat echt de grootste onzin die er bestaat. Overal wordt je op prestaties afgerekend. Alleen bij NS niet. Ik heb niks te verbergen want ik doe mijn werk :)

In het lokale AD bij mij lezen we dit:

https://www.ad.nl/delft/extra-controles-in-de-trein-op-zwartrijders-bereid-je-voor-op-wapens-en-geweld~ae319a2f/

Hoge pakkans, zero-tolerance beleid, geen pappen en nathouden. Hulde!

Jammer alleen dat er hier dan sprake is van een tijdelijke actie, want eigenlijk zou het altijd zo moeten. Zwartrijders zijn opportunisten en nemen voornamelijk de pakkans mee.

Alleen voor de bühne omdat er in de media veel geklaagd wordt over het feit dat conducteurs hun werk niet doen en dat komt niet handig uit als je in Den Haag je hand ophoudt voor subsidie. Over opportunisme gesproken.

Reputatie 6
Badge +1

Een prestatiebonus ben ik ook geen voorstander van. Dat gaat teveel jagen opleveren en mensen die dan onbewust een fout maken gaan daardoor gedupeerd worden. Dat zijn de reizigers die mijn werk leuk houden en 999/1000 keer wel gewoon keurig inchecken.

Het hangt af van waar je die prestatiebonus op baseert. Als je dat doet op basis van het aantal uitschreven uitstellen, kun je zeker een goed punt hebben. Maar je zou het bijvoorbeeld ook kunnen baseren op hoeveel kaartjes er zijn gecontroleerd, hoeveel tijd er is besteed aan het controleren, of in hoeveel procent van de ritten er een controle is uitgevoerd. In dit digitale tijdperk is er genoeg data beschikbaar waar je je beoordelingen op kunt doen, en hoef je echt niet alleen te kijken naar het aantal uitstellen dat is uitgeschreven.

 

Reputatie 7

Ik begreep dat e-tickets met spitsbeperkingen in ieder geval geen poortjes meer openen in de spits (met een marge natuurlijk)? 

Ben wel benieuwd hoeveel van Sanders 17 UvB’s gingen over onterecht in de spits reizen

Ik vermoed veel. Eerder hoorde ik nog weleens zo tegen spitstijd specifiek omroepen dat Jongerentickets niet geldig zijn in de spits en je nu nog de kans had uit te stappen. Dit hoor ik echter niet meer.

Heb eerder weleens wat jongeren onderweg horen smoezen over dat ze wel wisten dat ze fout waren maar ze moesten nu eenmaal nú reizen en dan doen we alsof we van niks wisten. Foutje, sorry, bedankt.

Als je in één trein al zoveel UvB's kan schrijven kan je nagaan hoeveel extra geld er op landelijke basis in theorie nog binnen te slepen zou zijn voor noodlijdend NS.

 

Reputatie 4

Hopelijk kan de NS directie bij de komende, herstel, lopende cao-onderhandelingen het begrip prestatieloon introduceren aangaande het uitvoeren van controles. Zou een goede vooruitgang zijn en gelijk een goede waardering voor conducteurs die deze taak wel serieus nemen.

Zou mooi zijn. Of anders een KPI of quotum voor een minimaal gemiddeld aantal kaartcontroles per uur. Voor de hardwerkende conducteur is er dan niets aan de hand, voor de conducteurs die er met de pet naar gooien is het feestje dan voorbij.

Badge +3

Hoe meet je dan of er vaak gecontroleerd wordt? Er loopt geen leidinggevende mee die kijkt of het werk goed gedaan wordt.

Volgens mij is dat prima mogelijk want een controlehandeling wordt als transactie op een ov-chipkaart weggeschreven, en het controleren van e-tickets wordt ook geregistreerd (iemand anders met hetzelfde e-ticket valt door de mand en controle op de terugreis maakt de heenreis later maken ongeldig).

Badge +3

Op die manier. Aan het eind van de werkdag de scanner inleveren voor controle.

Dat gebeurt al, die dingen worden op de standplaats opgeladen (vergelijk de handscanners bij een supermarkt) maar sowieso hebben die scanners al een een backend-verbinding.

In principe kan de NS dus ‘live’ weten in welke trein je op welk moment zit (met een persoonlijke kaart of e-ticket).

Of ze daar iets mee mogen doen weet ik niet 🤔

Reputatie 5

En als ze de volgende keer weer worden gepakt krijgen ze ook gewoon een waarschuwing. En die keren daarna waarschijnlijk ook. Dan wordt 1e klas niet echt 1e meer… En die grijsrijden blijven grijsrijden. Progressieve boetes zou een heel goed idee zijn!

Reputatie 4

Omdat ze liever eerste klas zitten het buurten met ern collega of de wifi in de trein misbruiken.

Ik reis dagelijks met de trein en zie ze amper ij het wild, behalve in de eerder genoemde coupe. 

 

Laten we in iedergeval conducteurs afschaffen in de sprinters. Kzn hef treinkaartje ook in prijs omlaag.

Reputatie 7
Badge +1

Laatst had ik ICMm4+3 van Utrecht naar Groningen. Ik ben in Utrecht gelijk begonnen met controleren van de ICMm4, maar doordat ik zoveel mensen tegen kwam zonder geldig vervoersbewijs was ik in Assen pas klaar en was ik 17 uitstellen van betaling verder. Daarna had ik pas "tijd" voor het 3tje. En als je dan afvraagt waarom zoveel? Omdat als ik ééntje ga schrijven voor het reizen met een jongerendagkaart in de spits, ik iedereen moet doen. Gelijke monniken gelijke kappen. Op die trein heb ik niet voldaan aan 't 45 minuten streven maar wel iedereen gecontroleerd. Maar wel klachten krijgen van reizigers in het andere stel tussen Assen en Groningen dat ze al vanaf Utrecht in de trein zitten en niemand gezien hebben. 

 

Tsja. Dit toont voor mij meer "het failliet van het jongerendagkaartje aan”. Tevens toont het volgens mij aan dat er door je collega's nog steeds te weinig wordt gecontroleerd. Ik heb meerdere keren het traject Castricum-Arnhem bereisd in een Virm-4 zonder op de hele reis personeel tegen te komen. (zowel op de heen als terugreis.) 

Reputatie 7

Je schrikt er gewoon van hoeveel zwartrijders er in de trein zitten, als ik het verhaal van @Sander-VH(waarvoor dank) zo lees. Poortjes houden veel soorten zwartrijders niet tegen, dat blijkt maar weer. En een E-ticket opent ook poortjes maar houdt geen rekening met spits of dal. Kennelijk heerst het idee dat je simpel zwart kan rijden, anders waren het er niet zoveel. Dat idee van simpel kunnen zwartrijden zonder gepakt te worden komt ergens vandaan. Inderdaad kip-eiverhaal. Erg moeilijk om dit recht te trekken, of je zou meer personeel in moeten zetten, maar iedereen weet dat dat ook niet gaat. 

Reputatie 7

.....Onze machinisten hebben ook EHBO als het goed is, dus als er in het stel waar ik op dat moment niet ben iets gebeurd en de machinist is daar wel kan die in uiterste gevallen trein stil zetten en helpen......

 

 

Machinisten bij NS hebben geen EHBO zover mij bekend.

Klopt!

Pappen en nathouden dus.

Inderdaad, structureel verandert er niets en blijft het grote deel van de conducteurs dat weigert te werken daarmee weg komen.

Reputatie 4

Ik kan mij herinneren dat een staatssecretaris?? die boete niet wilde verhogen om agressie te voorkomen. Omgekeerde wereld en volkomen bizar. Dat boetestelsel zou progressief moeten zijn: bijvoorbeeld 1e keer 100 eur, 2e keer binnen 5 jaar 250 euro, 3e keer 500 euro en 4e keer 1000 eur. Denk dat dat wat meer zoden aan de dijk zet dat het huidige geknuffel (of eigenlijk: koesteren) van zwartrijders wat NS nu eigenlijk doet.

Hier kan ik alleen maar achter staan. Zelf zou ik nog een sanctie willen toevoegen voor de 5e keer: voor de rechter verschijnen. Net als bij onze oosterburen, zoals @Thom wel eens heeft aangegeven.

Bedankt voor de suggesties, Ramond123. Ik zet het door. Een suggestie voor een progressief boetestelsel heb ik nog nooit eerder voorbij zien komen. Ik denk wel dat er ook reizigers zijn zonder kwade bedoelingen zwartrijden die hier niet de dupe van mogen worden.

Mensen die oprecht zonder kwade bedoelingen zonder geldig vervoersbewijs reizen, zullen hier maar in hele geringe mate de dupe van zijn. Het progressieve boetestelsel is specifiek gericht op het ontmoedigen van herhaling. Fatsoenlijke en eerlijke mensen zullen na één waarschuwing of boete de boodschap luid en duidelijk ontvangen hebben en zullen er in de het vervolg extra op letten en juist niet in herhaling vallen.

Ik ben niet geheel tegen coulance maar er moet echt wel héél zuinig mee omgegaan worden. Veruit de meeste grijs-/zwartrijders zijn niet zielig maar weten preciés waar ze mee bezig zijn. Mensen snappen echt wel dat ze ingechecked moeten zijn, dat 2e klas vervoersbewijzen niet gelden in de 1e klas, en dat een lege telefoon geen 1e klas vervoersbewijs is. Het enige dat werkt bij dat soort tuig is een overbiddelijke kei- en keiharde aanpak.

Reputatie 7

Prestatiebonussen voel ik niks voor

Kun je dat eens toelichten? Gezien je andere reacties hier heb ik niet het idee dat je het type collega bent dat het prima vindt aps collega's hun werk niet doen, dus ik ben benieuwd welke argumenten je tegen prestatiebonussen ziet als (waarschijnlijk) niet is dat men dat niet meer betaald kan luieren.

Prestatiebonussen gelinkt aan het aantal boetes halen de eveneens noodzakelijke menselijke maat eruit. Immers meer uitgeschreven boetes = meer bonus. Als het gelinkt wordt aan het aantal controles op zichzelf denk ik ook dat het ten koste zou gaan van andere taken; denk aan service verlening op het perron, vertrekproces wat gehaaster wordt afgeraffeld etc. Alles om dan maar meer controles bij te kunnen tellen, want dan verdien je meer geld. Ik zie zelf dan ook liever het meten op de man principe, waarbij men in gesprek kan gaan met ‘underperformers’ en als het structureel en zonder duidelijke oorzaak laag blijft dan kan er gekeken worden of deze functie nog wel geschikt is voor de betreffende collega. Maar voor dit alles lijkt het me nog sterker als er intern een duidelijke visie wordt gepresenteerd over het vak conducteur, wat nou precies de verwachting is vanuit het management.

Terugkomend op de prestatiebonus, als het toch wordt ingevoerd laten we het dan ook even bedrijfsbreed trekken. Als ik bijvoorbeeld X kilometer energiezuinig heb gereden (bespaart op een beetje rit al gauw honderden euro's aan stroom) wil ik natuurlijk ook een bonus. Dat dit misschien iets ten koste gaat van de punctualiteit is dan bijzaak, toch? 😇

Reputatie 4

Totaal mee eens, maar de eerste keer vind ik dat het ook zonder boete kan. En ik denk dat de periode geen 5 maar 3 jaar beter is. Dan wordt er eindelijk iets gedaan aan zwartrijders, maar er moet ook nog steeds meer worden gecontroleerd dan nu. 

Geen boete of een ‘boete’ van €0 (als het ook zo kan werken) voor de eerste keer lijkt me dan ook voldoende coulance, mits er wel alsnog een aantekening bij de identiteit van de overtreder (dus alsnog legitimatie overhandigen) wordt gemaakt. Dan geef je alsnog duidelijk het signaal af dat hier geen doekjes om gewonden worden en dat dit niet iets is waarvan geaccepteerd wordt dat je er zomaar anoniem mee wegkomt.

Op zich snap ik waarom een prestatiebonus voor conducteurs dat direct gekoppeld is aan een aantal uitgeschreven boetes onwenselijk is. Het kan toch echter ook niet zo zijn dat het voor conducteurs maar compleet vrijblijvend is óf dan wel hoevéél vervoersbewijzen ze controleren. Een haalbare maandelijkse quotum aan gecontroleerde vervoersbewijzen gebaseerd op diensturen lijkt mij niet onredelijk. De techniek die nodig is om dat elektronisch en automatisch bij te houden moet niet onmogelijk te implementeren zijn.

We kunnen het ook anders doen. Als service verlenen, gastheer/-vrouw zijn voor reizigers aan boord de trein en de vertrekprocedure regelen zulke belangrijke taken zijn voor conducteurs, en ook nog eens conflicterend met kaartrontrole en ordehandhaving, dan zou je ook kunnen overwegen om die laatste twee zaken volledig uit het takenpakket van de conducteur te halen en dat uitsluitend te laten doen door een flink uitebreider team aan V&S ploegen. Laat hen dan de hufters en zwartrijders aanpakken en geef ze daar vooral KPI’s en bonussen voor. Dan kunnen de conducteurs hun energie richten op hun gastheer/-vrouw- en servicerol. Mij maakt het namelijk uiteindelijk geen drol uit of het de conducteurs zijn of V&S’ers die controleren en handhaven. Het moet gewoon gebeuren. Punt.

Nou snap ik ook wel dat zo’n ingrijpende reorganisatie van het takenpakket niet ineens gaat gebeuren omdat @JCarlJ van het NS communityforum dat idee in z’n bol gehaald heeft en het hier deelt, het gaat erom dat er gewoon een keer linksom of rechtsom een einde moet komen aan het alsmaar pappen en nathouden.

Reputatie 7
Badge

De rechter hoeft hier geen onderscheid te maken omdat in deze casus slechts een van de vormen van een correctietarief van toepassing was.

In de definitie in artikel 3 van de productvoorwaarden wordt over een correctietarief weinig meer gezegd dan dat het een bedrag is "dat in rekening kan worden gebracht als u niet beschikt over een geldig vervoerbewijs of reisrecht."

Artikel 15.4 beschrijft een correctietarief van €20 als "een check-uit bij NS ontbreekt (binnen zes uur na inchecken) en een reconstructie van uw Reisroute aan de hand van uw reisgegevens om de juiste Ritprijs te bepalen, zoals bepaald in artikel 16 van deze productvoorwaarden, niet mogelijk is". Dat sluit aan bij betalen van het instaptarief bij reizen op saldo en is daarmee verder niet dubbel omdat je bij Flex geen instaptarief betaalt. Het concept van het instaptarief en m.i. ook van dit correctietarief is een manier waarop vervoerders garantie hebben dat ze zonder uitcheck toch betaald krijgen, zodat ze weten dat er ook geld binnenkomt als je bij controle netjes ingecheckt blijkt.

Artikel 15.2 beschrijft een correctietarief van €50 voor als "tijdens een controle wordt geconstateerd dat een check-in bij NS ontbreekt en u dus niet in het bezit bent van een geldig vervoerbewijs." Dat sluit aan bij de regeling voor een UVB uit artikel 48 BP2000 waarin de strafbaarstelling die hier ook geldt komt te vervallen. Dat het bedrag ook even hoog is (minus de oorspronkelijke ritprijs dan) suggereert m.i. dat ook de doelen gelijk zijn en dit een sanctie is. Immers, het tarief om puur die kosten te dekken was al vastgesteld op €20. Hierdoor speelt die samenloop die de rechtbank Overijssel dus betwist. Bovendien is er i.t.t. bij een gemiste check uit in deze situatie sprake van een overtreding van artikel 70 WP2000, wat dus - volgens artikel 101 WP2000 strafbaar is, behalve bij toepassing van artikel 48 BP2000 op grond van artikel 102 WP2000.

M.i. is dit dus echt heel wat anders. Een correctietarief van €20 is een betaling voor het vervoer o.b.v. een redelijke schatting van mogelijke kosten terwijl een correctietarief van €50 een verkapte straf voor een overtreding is, die bovendien ook nog eens een tweede keer zou kunnen worden bestraft.

Voor het gevoel misschien. Ik bied je mijn eeuwige dank.

Reageer