Waarom zijn er zo weinig controles in 2024?

  • 24 February 2024
  • 141 reacties
  • 4395 Bekeken


Toon eerste bericht

141 reacties

Reputatie 6

Ik lees in een aantal reacties dat controle onze hoofdtaak zou moeten zijn, maar ik ben blij dat dat niet onze hoofdtaak is en ik leg graag uit waarom ik daar zo over denk.

 

Het takenpakket van een conducteur bestaat uit de volgende aspecten: 

- Trein veilig laten vertrekken

- Service verlenen aan de reizigers

- informatievoorziening (in normale en verstoringssituaties)

- Toezicht houden en waarborgen van de sociale veiligheid voor reizigers en collega's op de trein

- controleren van vervoerbewijzen

- Eerste hulp verlening wanneer dat nodig is

 

 

Als chef van de trein doe je meer dan alleen de deuren sluiten en controleren. Service verlenen staat voorop in de koers die NS wil varen, maar hoe we dat doen staat vrij. Ik vind controle daar een belangrijk onderdeel van. Maar op het moment dat ik een goedgevulde trein heb vind ik de sociale veiligheid belangrijker dan controleren of iedereen een geldig vervoersbewijs heeft. 

Het streven is om iedere 45 minuten iedere reiziger die in de trein zit een keer te zien, maar als ik een DDZ-6 die goed gevuld is ga controleren tussen Rotterdam en Amersfoort, mag ik van geluk spreken als ik halverwege ben bij aankomst in Amersfoort. Door de hoeveelheid zwartrijders zijn we een hoop tijd kwijt aan het schrijven van een uitstel van betaling. Tijd die ik ook kan gebruiken om door de trein te lopen, vragen te beantwoorden van reizigers en goede informatie te geven bij vertragingen/verstoringen of bijvoorbeeld overstappen. Dan kies ik er soms voor om bijvoorbeeld alleen de coupes te controleren met een eerste klas en de tweede klas even te laten. 

 

Laatst had ik ICMm4+3 van Utrecht naar Groningen. Ik ben in Utrecht gelijk begonnen met controleren van de ICMm4, maar doordat ik zoveel mensen tegen kwam zonder geldig vervoersbewijs was ik in Assen pas klaar en was ik 17 uitstellen van betaling verder. Daarna had ik pas "tijd" voor het 3tje. En als je dan afvraagt waarom zoveel? Omdat als ik ééntje ga schrijven voor het reizen met een jongerendagkaart in de spits, ik iedereen moet doen. Gelijke monniken gelijke kappen. Op die trein heb ik niet voldaan aan 't 45 minuten streven maar wel iedereen gecontroleerd. Maar wel klachten krijgen van reizigers in het andere stel tussen Assen en Groningen dat ze al vanaf Utrecht in de trein zitten en niemand gezien hebben. 

 

Aan de ene kant wordt dus controle verwacht, maar aan de andere kant ook zichtbaarheid en het is heel lastig om beiden waar te kunnen maken als je alleen bent op een trein. Hierom wil ik dus de vrijheid graag behouden om mijn werk zelf in te kunnen delen. Dan had ik mogelijk alleen het eerste klas rijtuig gecontroleerd, alle andere reizigers wel gezien van beide stellen en daarna de rest gecontroleerd.

 

Een prestatiebonus ben ik ook geen voorstander van. Dat gaat teveel jagen opleveren en mensen die dan onbewust een fout maken gaan daardoor gedupeerd worden. Dat zijn de reizigers die mijn werk leuk houden en 999/1000 keer wel gewoon keurig inchecken. Het jagen lijkt aan het begin misschien een goed middel om het aantal zwartrijders te verlagen, maar op de langer termijn vrees ik dan de gevolgen voor serviceverlenen en sociale veiligheid. Want dan gaat het alleen nog maar om extra geld verdienen door te controleren en niet meer wat het beroep conducteur maakt wat het is. Laat de teammanagers maar vaker meegaan op de trein en als ze dan ook mee gaan controleren zien ze meteen hoe het er aan toe gaat in de trein.

 

 

 

 

 

Reputatie 6

(Zijn reisgenoot rende succesvol weg om aan de controle te ontkomen.)

Dit blijf je toch wel houden. Niks tegen te doen. Maar ja ik ben nu in het buitenland en ondanks dat het controlepercentage hier ook niet hoog is (tot nu toe zo'n 7%) betaalt iedereen hier gewoon. Zelfs stations zonder poortjes. 

 

Te bizar voor woorden dat we in NL poortjes en controle nodig hebben om te betalen voor het OV

Reputatie 4

In het lokale AD bij mij lezen we dit:

https://www.ad.nl/delft/extra-controles-in-de-trein-op-zwartrijders-bereid-je-voor-op-wapens-en-geweld~ae319a2f/

Hoge pakkans, zero-tolerance beleid, geen pappen en nathouden. Hulde!

Jammer alleen dat er hier dan sprake is van een tijdelijke actie, want eigenlijk zou het altijd zo moeten. Zwartrijders zijn opportunisten en nemen voornamelijk de pakkans mee.

Reputatie 7
Badge

Het artikel in het AD heb ik ook gelezen. De grap is natuurlijk dat zo’n boete slechts 50 euro is. 4x naar Utrecht (vanuit Rotterdam) en je speelt al quitte.

Ik kan mij herinneren dat een staatssecretaris?? die boete niet wilde verhogen om agressie te voorkomen. Omgekeerde wereld en volkomen bizar. Dat boetestelsel zou progressief moeten zijn: bijvoorbeeld 1e keer 100 eur, 2e keer binnen 5 jaar 250 euro, 3e keer 500 euro en 4e keer 1000 eur. Denk dat dat wat meer zoden aan de dijk zet dat het huidige geknuffel (of eigenlijk: koesteren) van zwartrijders wat NS nu eigenlijk doet.

Op het in het artikel genoemde station Blaak heb ik ook vaal genoeg gezien dat de poortjes met de knop open worden gedrukt. Op een ander station heb ik zelfs een keer een moeder met twee jonge kinderen gezien die op de knop drukte…..

Beste Wouter, als je iets aan de inkomstenkant van NS wil doen zou ik bovenstaande in overweging nemen. En zodra er minder zwartrijders zijn zal de kwaliteit van een treinreis vervolgens toenemen wat kan resulteren in meer reizigers die ook weer inkomsten genereren. En fix in die cao onderhandelingen dat conducteurs prestatieloon krijgen en als trajecten (net als het genoemde traject in het artikel) onveilig zijn, dan moet V&S de standaard zijn, en niet als ware het een marketingcampagne. Veel wijsheid gewenst!

Reputatie 6
Badge +1

Poortjes houden mensen die echt willen niet tegen. Mensen die twijfelen misschien wel. Vorige week had ik een knipdienst (controleploeg) en een mevrouw had geen geldig kaartje. Ze was ouder dan 60. Toen ik zei dat ze daarmee t station niet uit kon gaf ze als reactie: "ach dan druk ik de noodknop in want dan gaan alle poortjes open. **** Ns is veel te duur" ik stond even met mond vol tanden want als zelfs de ouderen al zo denken is de samenleving echt kapot.

Dit doet me denken aan mijn tijd bij de supermarkt. Toen was er een vrouw van 93 opgepakt voor winkeldiefstal, en toen de politie haar om een verklaring vroeg, zei ze: “Ja ach, het gaat hier altijd zo makkelijk” 

Reputatie 7

Poortjes houden mensen die echt willen niet tegen. Mensen die twijfelen misschien wel. Vorige week had ik een knipdienst (controleploeg) en een mevrouw had geen geldig kaartje. Ze was ouder dan 60. Toen ik zei dat ze daarmee t station niet uit kon gaf ze als reactie: "ach dan druk ik de noodknop in want dan gaan alle poortjes open. **** Ns is veel te duur" ik stond even met mond vol tanden want als zelfs de ouderen al zo denken is de samenleving echt kapot.

Dit doet me denken aan mijn tijd bij de supermarkt. Toen was er een vrouw van 93 opgepakt voor winkeldiefstal, en toen de politie haar om een verklaring vroeg, zei ze: “Ja ach, het gaat hier altijd zo makkelijk” 

Het aloude spreekwoord doet nog altijd z’n eer aan: “gelegenheid maakt de dief”.

Reputatie 7

Controle zou naast fluiten/veilig vertrekken de hoofdtaak moeten zijn. Dat nemen de meeste  mensen van vroeger uit ook aan (conducteur = kaartjesknipper), maar dan blijkt opeens dat je veel vaker geen personeel ziet controleren dan wel en je ze in groepen lange tijd ziet praten in de 1e klas, waarbij eentje dan tijdens de rit bij de stops even uitstapt om te fluiten.

Zeker m.b.t de financiële verliezen is structurele controle een goed middel om nog extra geld binnen te halen en het is beter voor de sociale veiligheid als men personeel ziet. Toch hebben de meeste zwart- en grijsrijders nog vrij spel. Enkele keren per week zie ik her en der ook poortjestrappers en -springers en tailgaters. Het lukt ze allemaal gewoon. 

 

Reputatie 7
Badge

Overigens vanochtend wederom controle dus dat lijkt echt de goede kant op te gaan. Met wederom twee zwartrijders die ik zag worden gepakt toonde het systeem wel ook haar zwaktes. Om een UVB te schrijven liet de conducteur de trein vrolijk op het station staan met 5 minuten vertraging tot gevolg en toen de tweede zwartrijder agressief werd leverde wachten op de politie nog 20 minuten vertraging op. Kan een UVB schrijven nou echt niet rijdend en kan de politie niet wat verderop komen op een station waar ze voor de trein kunnen zijn?

Ik heb verder niet gezien wat de agressief passagier deed. Als de conductrice die deze controle uit moet hebben gevoerd hierbij verwond is, dan wens ik haar bij deze heel veel sterkte en hecht ik eraan te benadrukken dat aanpassing van de procedures om de risico's hierop te verkleinen uiteraard veel belangrijker is dan bovenstaande.

Reputatie 7
Badge

Relevanter zijn m.i. de tussenvonnissen https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:5366 en https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:4692 waarbij ik helaas nog geen eindvonnissen kan vinden (als ze er wel al zijn en iemand ze weet te vinden hoor ik dat heel graag), maar waarin de Rechtbank Overijssel voorlopig in twijfel trekt of het correctietarief voor bij controle niet zijn ingecheckt niet onvoldoende transparant en bovendien oneerlijk is, precies zoals ik eerder suggereerde door de samenloop met de mogelijkheid een UVB uit te schrijven.

Dit vonnis wijst nog op artikel 11.1 van de AVR-NS wat zelfs expliciet lijkt te stellen dat deze "cumulatieve werking" inderdaad mogelijk is, wat deze rechtbank dus onvoldoende transparant en oneerlijk lijkt. Het betreffende artikel begint met de tekst: "Naast de sancties die elders in deze Voorwaarden en de wet zijn vermeld, kan NS u verplichten om direct de vervoerprijs en een per ministeriële regeling vastgesteld bedrag (genoemd Wettelijke Verhoging) te betalen als u zonder geldig Vervoerbewijs reist met NS, zoals bepaald in de artikelen 2 en 3 van deze Voorwaarden. Deze Wettelijke Verhoging is neergelegd in de Wet personenvervoer 2000 en het Besluit personenvervoer 2000."

Reputatie 7
Badge

In alle gevallen scant een conducteur iets bij een controle, toch? Je hoeft dus feitelijk zelfs alleen maar te tellen hoe vaak hij dat doet.

Ik heb zelf de indruk dat er meer controle plaatsvindt, maar ms heb ik toch een verkeerd beeld.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zelf de indruk dat er meer controle plaatsvindt, maar ms heb ik toch een verkeerd beeld.

U hebt inderdaad een verkeerd beeld, meestte dat ik gecontroleerd ben in een week tijd (2x per dag 2 1/2 uur met de trein) is 5x, en dat was dan 3x in 1 rit.

5 keer in week vind ik nog best veel, zeker gezien de klachten dat er zo weinig controles zijn. Zelf reis ik niet meer dagelijk sinds half 2019 en mijn gemiddelde was toen zo ongeveer 1 keer in de 3 weken op een reis van 2 keer per dag iets minder dan een half uur, waarbij de controles bijna allemaal in het stukje met de spinter waren en niet in het stuk met de IC. 

Die 50 euro is wettelijk bepaald. Daarom noemen we het eigenlijk ook geen boete maar een wettelijke verhoging.

 

Reputatie 5

Vandaag wederom mensen door de poortjes zien gaan... In een groepje van 3, die ook nog eens voor overlast zorgden. Er moet echt meer bewaking bij de poortjes komen. Soms worden poortjes zelfs gewoon kapot getrapt... Wat doe NS hier aan? Niets. NS kiest er voor om meer zwartreizigers te krijgen en minder betalende reizigers. En dan verhogen ze de tarieven ook nog eens... Feitelijk betalen de betalende reizigers dus voor de zwartreizigers. Waarom zouden we dat eigenlijk doen?

Badge +3

De rechter maakt GEEN onderscheid. Overigens betreffen de twee genoemde correctietarieven in beide gevallen het ontbreken van een geldig vervoerbewijs. ​​​​​​

Als het over de €20 voor 1e klas reizen gaat klopt dat (geen geldig vervoerbewijs want 2e klas incheck), maar bij €20 voor een gemiste uitcheck natuurlijk niet (want je was netjes ingecheckt).

Dan is het dus geen ‘boete’ maar simpelweg een standaardbedrag omdat men je bestemming niet weet. Vergelijk het instaptarief bij reizen op saldo.

Badge +3

Semi off-topic 🤔

Is iets voor de zeggen (smeer een zwartrijder maar een kaaartje aan tegen tarief vergelijkbaar met een dagkaart).

Gezien de ‘pakkans’ (kans op controle in de trein) lijkt dat nog best wel lucratief, vanuit de zwartrijder gezien ⁉

Maar de meeste zwartrijders reizen helemaal geen lange afstanden (Woerden - Utrecht of Gouda - Rotterdam in de avond ken ik uit ervaring als berucht traject), en dan is 50 euro ineens toch best veel voor een ritje dat je eigenlijk maar € 4,30 zou kosten met een e-ticket (of € 5,30 bij kaartje uit een automaat).

Wat win je dan met zwartreizen? Tja, als er minder dan 1 op de 10 keer controle is, geef mij die boete maar elke keer… 😅

@Thom kent ze ook wel, die boefjes. Wij gaan op stap en wie maakt ons wat met zijn bonnenboekje en dan schrijven maar ⁉

Voor de laatste trein terug checken we natuurlijk wél ff in, want dan is de kans groter dat er controle is (de ‘calculerende reiziger’) 😴

Ja maar… er zijn toch poortjes ‘waar je niet omheen kunt’ ❓ Ja, die zijn er, maar houden kwaadwillende personen totaal niet tegen.

Vergelijk “Mijn fiets stond op slot en is toch gejat“ (gestald onder cameratoezicht).
Jammer voor je fiets zeg! 😴

Dan zal deze zo snel mogelijk worden gemaakt!

Reputatie 7
Badge +3

Zit nu in de 4e trein vandaag. In trein 1 en 2 op de heenweg geen conducteur gezien. In trein 3 net liep de conducteur alleen door de coupé om de deuren te ontgrendelen. Het is dat ik opkeek en hem nog net het halletje in zag gaan, want hij zei niets. Ik zit nu in trein en beide conducteurs zitten in de 1e klas. Schat zo in dat ze daar alleen uitkomen om te sleutelen, hoewel ik hier langer dan 3 kwartier in zal zitten en volgens X ze dan minimaal langs zouden zijn geweest.

Update: geen enkele controle gehad. Toen er in trein 4 een groep luidruchtige jongeren instapte waren de conducteurs ineens verdwenen.

Reputatie 6

 

Tsja. Dit toont voor mij meer "het failliet van het jongerendagkaartje aan”. Tevens toont het volgens mij aan dat er door je collega's nog steeds te weinig wordt gecontroleerd. Ik heb meerdere keren het traject Castricum-Arnhem bereisd in een Virm-4 zonder op de hele reis personeel tegen te komen. (zowel op de heen als terugreis.) 

Dat ben ik met je eens, maar mijn punt is dat als je gaat verwachten dat controleren de standaard wordt, dat niet gaat helpen (ieder geval op korte termijn)

Reputatie 7

 Te bizar voor woorden dat we in NL poortjes en controle nodig hebben om te betalen voor het OV

Blijf er ook bij dat de prijzen op de verhoging ook wel iets hoger mogen. Nu 50 euro + ritprijs als de gemiddelde pakkans laten we zeggen 1 op 3 is haalt een beetje zwartrijder er dus al voordeel uit. Zou de verhoging 150 euro worden wordt het al een stuk minder aantrekkelijk ook als de pakkans niet omhoog gaat. De dure ticketprijzen en de relatief lage verhoging staan niet tot elkaar in verhouding. Of vind jij van wel ?

Reputatie 7
Badge +3

 Te bizar voor woorden dat we in NL poortjes en controle nodig hebben om te betalen voor het OV

Blijf er ook bij dat de prijzen op de verhoging ook wel iets hoger mogen. Nu 50 euro + ritprijs als de gemiddelde pakkans laten we zeggen 1 op 3 is haalt een beetje zwartrijder er dus al voordeel uit. Zou de verhoging 150 euro worden wordt het al een stuk minder aantrekkelijk ook als de pakkans niet omhoog gaat. De dure ticketprijzen en de relatief lage verhoging staan niet tot elkaar in verhouding. Of vind jij van wel ?

Was de gemiddelde pakkans maar 1 op 3. Afgelopen vrijdag heen in sprinter, ic, sprinter en terug in sprinter, ic, sprinter gezeten en 0% controle gehad. Bij elke 3 kwartier controle zoals op X beweert wordt (soms zelfs elk half uur) dan zou ik toch zeker in de ic zowel heen als terug minstens 1x controle gehad moeten hebben.

Reputatie 7

Met verhogen van het boetebedrag vergroot je ook de kans op agressie. Dat is ook de reden dat in 2015 de boete, op verzoek van de vervoerders, niet is verdubbeld naar 70€ maar is vastgesteld op 50€. Neemt niet weg dat ondertussen wel een aanpassing op zijn plaats zou zijn en waarschijnlijk ook wel tzt zal plaatsvinden.

De pakkans blijkt echter wel veel belangrijker te zijn dan de hoogte van het boetebedrag.

Badge

Hadden de vakbonden dat ‘meten op de man’ niet geblokkeerd een aantal jaar geleden? Dat staat mij in ieder geval bij.

Reputatie 7
Badge

Met verhogen van het boetebedrag vergroot je ook de kans op agressie. Dat is ook de reden dat in 2015 de boete, op verzoek van de vervoerders, niet is verdubbeld naar 70€ maar is vastgesteld op 50€.

Daar komt bij dat NS geeft strafrechter is en niet onbegrensd sancties op kan leggen. De correctietarieven met NS Flex zijn in de voorwaarden geregeld en zal een rechter naar mijn verwachting al snel onevenredig bezwarend en daarom nietig gaan vinden, ik vermoed al als deze uit de pas zouden gaan lopen met de wettelijke verhoging voor aanschaf van een vervoersbewijs bij controle. Dat bedrag kan op zijn beurt dan weer niet te dicht in de buurt komen van de hoogte van de boete in een strafbeschikking voor zwartrijden als je niet alsnog, evt. via een uvb, betaalt, van €110. En een boete in een strafbeschikking kan dan weer niet heel hoog worden door het hele idee achter deze vorm van straffen, waarbij weinig rekening wordt gehouden met individuele omstandigheden etc.

Voor boetebedragen passend bij de huidige pakkans (> €154 volgens het volgende voorbeeld) van misschien 5% (eigen ervaring op een reis van €7,70) zou de boete een echte straf van een strafrechter moeten worden.

Reputatie 7
Badge

Dank voor je uitgebreide reactie, @Sander-VH. Allereerst ga ik beamen dat mijn opmerking over jullie andere taken dan de vertrekprocedure en controles misschien wat kort door de bocht was. Voor het gros van de taken die je verder noemt, service verlenen, toezichthouden, reizigers informeren en EHBO kunnen verlenen wanneer dat nodig is, lijkt het echter even goed van belang dat een conducteur door de trein loopt en zichtbaar aanwezig is. Dat strookt niet met hier veelgehoorde verhaal dat mensen conducteurs rustig in de eerste klasse zien zitten of überhaupt niet zien.

Je geeft ook een aantal redenen waarom het niet altijd lukt om overal zichtbaar te zijn. Dat levert bij mij weer wat nieuwe vragen op. Ik ben oprecht benieuwd hoe jij of een van je collega's hier dat ziet.

Je geeft aan dat het schrijven van UvB's veel tijd kost. Heb je een beeld van waar dat aan ligt? Zie je dingen die NS zou kunnen doen om jou en je collega's te helpen dit sneller te kunnen? Als leek zou ik denken dat identiteitsbewijs vragen, naam overschrijven en traject invullen het wel zo'n beetje zou moeten zijn en niet lang zou moeten hoeven duren.

Je schrijft ook dat je als je in een treinstel lang bezig bent, in een ander treinstel niet wordt gezien. Zijn de personeelsnormen niet zodanig dat je altijd of minstens vaak met minstens zoveel conducteurs als treinstellen bent? Kan je collega dan niet in het andere treinstel zijn als jij in het ene bezig bent? Als jullie er ook voor de EHBO zijn, lijkt dat me ook lastig als iemand hulp nodig heeft terwijl er in dat treinstel geen collega is.

Je schrijft ook nog dat het streven is om iedere reiziger iedere 45 minuten te controleren. Wat betekent die norm voor mensen als mij die wel heel vaak maar per keer korter dan 45 minuten met de trein reizen? Als ik wekelijks 10x 40 minuten in een trein zit, hoe vaak zou ik dan gecontroleerd moeten worden volgens de norm? 10*40/45, dus gemiddeld ruim 8 keer? Helemaal niet omdat ik er nooit langer dan 45 minuten zit? Iets anders?

Hoe zie jij in dat licht mijn recente constatering hier dat ik ongeveer 1 keer per week controle krijg, en misschien nog een tweede keer per week een conducteur zie zonder te worden gecontroleerd, maar niet vaker?

Reageer