Waarom zijn er zo weinig controles in 2024?

  • 24 February 2024
  • 125 reacties
  • 3657 Bekeken

hallo NS community,

 

Ik neem elk weekend de trein van Zwolle stadshagen naar Vlissingen en de laatste tijd valt het mij enorm op dat er extreem weinig word gecontroleert door het personeel van de treinen van de NS ondanks dat dit stuk met de trein in totaal 4 uur lang is. meestal word ik maar 1 keer gecontroleert tijdens heel de reis.

Ook merk ik dat tussen zwolle en Zwolle stadshagen (wel een blauwnetlijn) er ook amper word gecontroleert hoewel de trein eerder altijd wel condocteurs had.

 

Hoe kan het dat er op een traject van 4 uur maar weinig tot niet word gecontroleert word?


125 reacties

Reputatie 7
Badge

Tegen de UVB is geen bezwaar mogelijk cfr. Olafs redenering.

Jawel, tegen een correctietarief is juist geen bezwaarmogelijkheid geregeld. Als je een UVB niet betaalt kan alanog een strafbeschikking volgen, waartegen bezwaar mogelijk is. Als je een correcteitarief niet betaalt, wordt het opeens een incassoprocedure.

Een UvB terwijl je (aantoonbaar) NS Flex hebt gaat niet gebeuren @Ferdinand Delasoie, want dat gaat  immers allemaal via ‘het systeem’.

Mijn probleem is dat het wel kan, i.t.t. bij een UVB waarbij expliciet in de wet geregeld is dat daarna géén strafbeschikking meer kan volgen.

Reputatie 7
Badge

@BrunoEst je hebt gelijk dat naast het correctietarief van €50 i.t.t. naast de wettelijke verhoging op een UVB niet ook nog de ritprijs wordt berekend. Dat is wen verschil.

Met mijn verwijzingen naar de voorwaarden voor Flex doelde ik op de productvoordwaarden en dus niet de AVR.

Qua status van zo'n correctietarief verwacht ik dat NS de kop in het zand steekt of overtuigd is van het eiegen gelijk. Duidelijkheid zal dus eerder van een rechter moeten komen. Zal moeten, want ik heb geen jurisprudentie kunnen vinden hierover. Wellicht volgt dat uit de casus die je eerder noemde.

Reputatie 7
Badge

Overigens vanochtend wederom controle dus dat lijkt echt de goede kant op te gaan. Met wederom twee zwartrijders die ik zag worden gepakt toonde het systeem wel ook haar zwaktes. Om een UVB te schrijven liet de conducteur de trein vrolijk op het station staan met 5 minuten vertraging tot gevolg en toen de tweede zwartrijder agressief werd leverde wachten op de politie nog 20 minuten vertraging op. Kan een UVB schrijven nou echt niet rijdend en kan de politie niet wat verderop komen op een station waar ze voor de trein kunnen zijn?

Ik heb verder niet gezien wat de agressief passagier deed. Als de conductrice die deze controle uit moet hebben gevoerd hierbij verwond is, dan wens ik haar bij deze heel veel sterkte en hecht ik eraan te benadrukken dat aanpassing van de procedures om de risico's hierop te verkleinen uiteraard veel belangrijker is dan bovenstaande.

Reputatie 7
Badge

De rechtbank Amsterdam heeft onlangs in r.o.12 de gronden opgesomd, die geleid hebben tot de toewijsbaarheid van correctietarieven. Je kunt dit ook lezen als een extra uitleg.  ​​​​​

Eindelijk tijd gehad om deze uitspraak nog even te lezen maar die gaat helaas uitsluitend in op de correctietarieven van €20 voor vergeten uit te checken die m.i. een hele andere status hebben dan de correctietarieven van €50 voor bij controle niet blijken te hebben ingecheckt en dus reizen zonder geldig vervoersbewijs.

Reputatie 6

Ik bemerk vooral veel ‘servicerondes” dus een keer er doorheen lopen vriendelijk goedemorgen/goedemiddag maar geen controle (hanzelijn). Ik zou dat graag anders zien maar ja….

Reputatie 7

Tegen de UVB is geen bezwaar mogelijk cfr. Olafs redenering.

Jawel, tegen een correctietarief is juist geen bezwaarmogelijkheid geregeld. Als je een UVB niet betaalt kan alanog een strafbeschikking volgen, waartegen bezwaar mogelijk is. Als je een correcteitarief niet betaalt, wordt het opeens een incassoprocedure.

 

Ja, ik was onnauwkeurig. In het geval van een daadwerkelijke zwartijder zal hij de ritprijs plus een 50 euro extra moeten betalen, bezwaarmogelijkheid of niet. In het geval van een ‘correctietarief’ zal de zwartrijder de daadwerkelijke ritprijs mogen betalen indien hij daarom vraagt.

 

Een UvB terwijl je (aantoonbaar) NS Flex hebt gaat niet gebeuren @Ferdinand Delasoie, want dat gaat  immers allemaal via ‘het systeem’.

Mijn probleem is dat het wel kan, i.t.t. bij een UVB waarbij expliciet in de wet geregeld is dat daarna géén strafbeschikking meer kan volgen.

 

Inderdaad.

Nu: heeft het UVB nog een rechtsgrond als er via het correctietarief bewezen betaald is geworden ? Men kan immers pas straffen als er daadwerkelijk iets is uitgehaald.

Reputatie 7
Badge

Zeker, want voor je dat vervoersbewijs in de trein aanschafte zat je dus zonder in de trein en dat is strafbaar. Dat je later alsnog betaald hebt, verandert dat niet.

Reputatie 7

De rechtbank Amsterdam heeft onlangs in r.o.12 de gronden opgesomd, die geleid hebben tot de toewijsbaarheid van correctietarieven. Je kunt dit ook lezen als een extra uitleg.  ​​​​​

Eindelijk tijd gehad om deze uitspraak nog even te lezen maar die gaat helaas uitsluitend in op de correctietarieven van €20 voor vergeten uit te checken die m.i. een hele andere status hebben dan de correctietarieven van €50 voor bij controle niet blijken te hebben ingecheckt en dus reizen zonder geldig vervoersbewijs.

 

Dan moet je toch nog iets meer tijd nemen om dat vonnis eens goed te lezen:

Artikel 14 van de productvoorwaarden bevat een beding over de mogelijkheid tot het in rekening brengen van correctietarieven. Uit de specificatie van de vordering blijkt dat eiseres meerdere keren een correctietarief van € 20,00 bij gedaagde in rekening heeft gebracht. Geoordeeld wordt dat artikel 14 van de productvoorwaarden niet oneerlijk is, omdat de bedragen in het artikel worden genoemd, deze zijn gemaximeerd, niet onevenredig hoog zijn en gelden in de plaats van reiskosten. Bovendien kunnen de bedragen slechts in rekening worden gebracht als niet wordt in- of uitgecheckt en/of als zonder geldig vervoersbewijs wordt gereisd, terwijl de bedragen in de meeste gevallen niet veel hoger zijn dan normale reiskosten. Ook wordt, indien dat mogelijk is aan de hand van reconstructie van de reisroute en reisgegevens, eerst getracht de juiste ritprijs te bepalen.

Verder valt op te merken dat je ook nog altijd geen correcte omschrijving van het betreffende correctietarief en een UVB geeft:

Dat correctietarief is namelijk een vast tarief voor het reizen waardoor er sprake is van een variabele meerprijs maar zonder verdere verhoging. Een UVB bestaat echter uit een variabele ritprijs met daarbovenop de wettelijke verhoging.

Dit verschil is overigens bepaald niet het enige verschil. Een correctietarief is dan ook wezenlijk iets anders dan een UVB.

 

Reputatie 7

Het correctietarief is sowieso illegaal

Er is niets illegaals aan de correctietarieven, ‘illegaal’ is wel het hier geven van een onjuiste uitleg.

 

Reputatie 7
Badge

@BrunoEst direct op de eerste keer dat je het woord "correctietarieven" vet hebt gedrukt volgt de tekst: "Uit de specificatie van de vordering blijkt dat eiseres meerdere keren een correctietarief van € 20,00 bij gedaagde in rekening heeft gebracht." Zoals ik eerder heb aangegeven heb ik het NIET over deze correctietarieven van €20 gehad, maar alleen over die van €50 voor als bij controle blijkt dat je niet bent ingecheckt. Daar gaat dit vonnis dus niet over. Dit zijn hoewel de naam hetzelfde is echt verschillende dingen. Zie voor verdere uitleg de betreffende artikelen van de Productvoorwaarden waar ik eerder al naar verwees.

Reputatie 7
Badge

Relevanter zijn m.i. de tussenvonnissen https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:5366 en https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:4692 waarbij ik helaas nog geen eindvonnissen kan vinden (als ze er wel al zijn en iemand ze weet te vinden hoor ik dat heel graag), maar waarin de Rechtbank Overijssel voorlopig in twijfel trekt of het correctietarief voor bij controle niet zijn ingecheckt niet onvoldoende transparant en bovendien oneerlijk is, precies zoals ik eerder suggereerde door de samenloop met de mogelijkheid een UVB uit te schrijven.

Dit vonnis wijst nog op artikel 11.1 van de AVR-NS wat zelfs expliciet lijkt te stellen dat deze "cumulatieve werking" inderdaad mogelijk is, wat deze rechtbank dus onvoldoende transparant en oneerlijk lijkt. Het betreffende artikel begint met de tekst: "Naast de sancties die elders in deze Voorwaarden en de wet zijn vermeld, kan NS u verplichten om direct de vervoerprijs en een per ministeriële regeling vastgesteld bedrag (genoemd Wettelijke Verhoging) te betalen als u zonder geldig Vervoerbewijs reist met NS, zoals bepaald in de artikelen 2 en 3 van deze Voorwaarden. Deze Wettelijke Verhoging is neergelegd in de Wet personenvervoer 2000 en het Besluit personenvervoer 2000."

Reputatie 7

Relevanter zijn m.i. de tussenvonnissen https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:5366 en https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:4692 waarbij ik helaas nog geen eindvonnissen kan vinden (als ze er wel al zijn en iemand ze weet te vinden hoor ik dat heel graag), maar waarin de Rechtbank Overijssel voorlopig in twijfel trekt of het correctietarief voor bij controle niet zijn ingecheckt niet onvoldoende transparant en bovendien oneerlijk is, precies zoals ik eerder suggereerde door de samenloop met de mogelijkheid een UVB uit te schrijven.

 

Daar was hierboven toch al meerdere malen op gewezen waarbij tevens is aangegeven dat die voorwaarden vermoedelijk zullen moeten worden aangepast. Even geduld.

Reputatie 7

@BrunoEst direct op de eerste keer dat je het woord "correctietarieven" vet hebt gedrukt volgt de tekst: "Uit de specificatie van de vordering blijkt dat eiseres meerdere keren een correctietarief van € 20,00 bij gedaagde in rekening heeft gebracht." Zoals ik eerder heb aangegeven heb ik het NIET over deze correctietarieven van €20 gehad, maar alleen over die van €50 voor als bij controle blijkt dat je niet bent ingecheckt. Daar gaat dit vonnis dus niet over. Dit zijn hoewel de naam hetzelfde is echt verschillende dingen. Zie voor verdere uitleg de betreffende artikelen van de Productvoorwaarden waar ik eerder al naar verwees.

 

De rechter maakt GEEN onderscheid.

Correctietarieven worden in verschillende situaties in rekening gebracht, maar het zijn echt geen verschillende dingen. Dat valt ook niet uit beschrijvingen en voorwaarden af te leiden.

Badge +3

De rechter maakt GEEN onderscheid. Overigens betreffen de twee genoemde correctietarieven in beide gevallen het ontbreken van een geldig vervoerbewijs. ​​​​​​

Als het over de €20 voor 1e klas reizen gaat klopt dat (geen geldig vervoerbewijs want 2e klas incheck), maar bij €20 voor een gemiste uitcheck natuurlijk niet (want je was netjes ingecheckt).

Dan is het dus geen ‘boete’ maar simpelweg een standaardbedrag omdat men je bestemming niet weet. Vergelijk het instaptarief bij reizen op saldo.

Reputatie 7

Je hebt gelijk @Robert B. In deze uitspraak ging het inderdaad niet om de 20€ voor de 1e klas maar om missende in- en/of uitchecks. Was ik even vergeten.Blijft staan dat de rechter in deze uitspraak geen onderscheid maakt. Correctietarieven zijn echter geen boetes maar inderdaad (voorlopige) standaard bedragen.

Reputatie 7
Badge

De rechter hoeft hier geen onderscheid te maken omdat in deze casus slechts een van de vormen van een correctietarief van toepassing was.

In de definitie in artikel 3 van de productvoorwaarden wordt over een correctietarief weinig meer gezegd dan dat het een bedrag is "dat in rekening kan worden gebracht als u niet beschikt over een geldig vervoerbewijs of reisrecht."

Artikel 15.4 beschrijft een correctietarief van €20 als "een check-uit bij NS ontbreekt (binnen zes uur na inchecken) en een reconstructie van uw Reisroute aan de hand van uw reisgegevens om de juiste Ritprijs te bepalen, zoals bepaald in artikel 16 van deze productvoorwaarden, niet mogelijk is". Dat sluit aan bij betalen van het instaptarief bij reizen op saldo en is daarmee verder niet dubbel omdat je bij Flex geen instaptarief betaalt. Het concept van het instaptarief en m.i. ook van dit correctietarief is een manier waarop vervoerders garantie hebben dat ze zonder uitcheck toch betaald krijgen, zodat ze weten dat er ook geld binnenkomt als je bij controle netjes ingecheckt blijkt.

Artikel 15.2 beschrijft een correctietarief van €50 voor als "tijdens een controle wordt geconstateerd dat een check-in bij NS ontbreekt en u dus niet in het bezit bent van een geldig vervoerbewijs." Dat sluit aan bij de regeling voor een UVB uit artikel 48 BP2000 waarin de strafbaarstelling die hier ook geldt komt te vervallen. Dat het bedrag ook even hoog is (minus de oorspronkelijke ritprijs dan) suggereert m.i. dat ook de doelen gelijk zijn en dit een sanctie is. Immers, het tarief om puur die kosten te dekken was al vastgesteld op €20. Hierdoor speelt die samenloop die de rechtbank Overijssel dus betwist. Bovendien is er i.t.t. bij een gemiste check uit in deze situatie sprake van een overtreding van artikel 70 WP2000, wat dus - volgens artikel 101 WP2000 strafbaar is, behalve bij toepassing van artikel 48 BP2000 op grond van artikel 102 WP2000.

M.i. is dit dus echt heel wat anders. Een correctietarief van €20 is een betaling voor het vervoer o.b.v. een redelijke schatting van mogelijke kosten terwijl een correctietarief van €50 een verkapte straf voor een overtreding is, die bovendien ook nog eens een tweede keer zou kunnen worden bestraft.

Reputatie 3

Meeste controles die ik heb gehad op 1 dag was 4, 3 daarvan in dezelfde trein 😅

Ik reis 5 keer in de week heen en weer en zie er maar iets van 1-3 elke week.

Badge +3

Zonder de details te weten lijkt het me sterk dat het Flex systeem bij een tweede controle ‘op dezelfde reis’ opnieuw een correctie zou opleggen. Vergelijk het gele UvB tonen (waar je bestemming op staat, dus dat is reeds afgehandeld).

Uiteraard zul je bij een overstap dan alsnog moeten inchecken. Een eventuele uitcheck om buiten poortjes te komen en opnieuw in te checken wordt niet verrekend, want het tijdstip van de correctie (de controlehandeling) is bekend, en ook in welke trein dat was.

Bovendien is 50 euro ongeveer de prijs van een dagkaart (als je het zou vergelijken met een ‘instaptarief’), dus twee keer 50 euro correctie op één reis is een beetje ‘over the top’.

Maar goed, ik weet het dus niet. Ben wel benieuwd of er mensen ervaring hebben met meerdere correcties bij controle in de trein (maar die lezen dit natuurlijk niet).

 

Reputatie 7

@Olav93

 

Correctietarief: als je op rekening reist (NS Flex)

Heb je een NS Flex-abonnement? We rekenen dan een correctietarief in verschillende situaties:

Vergeten in of uit te checken: € 20

Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement: € 12 (€20 x 0,6)

Ongeldig vervoersbewijs (niet ingecheckt): € 50

Reizen in 1e klas met 2e klas-vervoersbewijs: € 20

Geen toeslag betaald Intercity direct: € 10

Onterecht gereisd met Samenreiskorting: € 20

Je ziet het correctietarief op je volgende factuur in Mijn NS. Is het correctietarief hoger dan je ritprijs? Dan kun je het verschil binnen 6 maanden terugvragen.

Reputatie 7
Badge

Meeste controles die ik heb gehad op 1 dag was 4, 3 daarvan in dezelfde trein 😅

Ik reis 5 keer in de week heen en weer en zie er maar iets van 1-3 elke week.

Ik vind dit echt nog heel veel

Reputatie 7
Badge

Zonder de details te weten lijkt het me sterk dat het Flex systeem bij een tweede controle ‘op dezelfde reis’ opnieuw een correctie zou opleggen. Vergelijk het gele UvB tonen (waar je bestemming op staat, dus dat is reeds afgehandeld).

Ik bedoelde geen tweede correctietarief maar ook nog een uvb of strafbeschikking naast een enkel correctietarief. Het BP2000 regelt dat een strafbeschikking naast een uvb niet kan. Voor een correctietarief is dat niet geregeld.

Reputatie 7
Badge

@Olav93

 

Je ziet het correctietarief op je factuur in Mijn NS. Is het correctietarief hoger dan je ritprijs? Dan kun je het verschil binnen 6 maanden terugvragen.

Waar lees je dit? Ik zie het niet in de productvoorwaarden.

Reputatie 7

@Olav93

 

Je ziet het correctietarief op je factuur in Mijn NS. Is het correctietarief hoger dan je ritprijs? Dan kun je het verschil binnen 6 maanden terugvragen.

Waar lees je dit? Ik zie het niet in de productvoorwaarden.

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarief-en-instaptarief.html

Reputatie 7
Badge

@Olav93

 

Je ziet het correctietarief op je factuur in Mijn NS. Is het correctietarief hoger dan je ritprijs? Dan kun je het verschil binnen 6 maanden terugvragen.

Waar lees je dit? Ik zie het niet in de productvoorwaarden.

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarief-en-instaptarief.html

Bijzonder dat dit niet in de voorwaarden staat en wel daar. Wordt weer lastig rechten aan ontlenen als klant. Ik betwijfel of dit bedoeld is ook over het correctietarief van €50 te gaan. Bij Flex geeft men in de praktijk natuurlijk geen UVB meer en als hij het correctietarief dan kan laten corrigeren naar de ritprijs, betaalt een zwartrijder die betrapt wordt dus effectief alleen de ritprijs. Dat lijkt me niet de bedoeling kunnen zijn.

Badge +3

Semi off-topic 🤔

Is iets voor de zeggen (smeer een zwartrijder maar een kaaartje aan tegen tarief vergelijkbaar met een dagkaart).

Gezien de ‘pakkans’ (kans op controle in de trein) lijkt dat nog best wel lucratief, vanuit de zwartrijder gezien ⁉

Maar de meeste zwartrijders reizen helemaal geen lange afstanden (Woerden - Utrecht of Gouda - Rotterdam in de avond ken ik uit ervaring als berucht traject), en dan is 50 euro ineens toch best veel voor een ritje dat je eigenlijk maar € 4,30 zou kosten met een e-ticket (of € 5,30 bij kaartje uit een automaat).

Wat win je dan met zwartreizen? Tja, als er minder dan 1 op de 10 keer controle is, geef mij die boete maar elke keer… 😅

@Thom kent ze ook wel, die boefjes. Wij gaan op stap en wie maakt ons wat met zijn bonnenboekje en dan schrijven maar ⁉

Voor de laatste trein terug checken we natuurlijk wél ff in, want dan is de kans groter dat er controle is (de ‘calculerende reiziger’) 😴

Ja maar… er zijn toch poortjes ‘waar je niet omheen kunt’ ❓ Ja, die zijn er, maar houden kwaadwillende personen totaal niet tegen.

Vergelijk “Mijn fiets stond op slot en is toch gejat“ (gestald onder cameratoezicht).
Jammer voor je fiets zeg! 😴

Reageer