Waarom zijn er zo weinig controles in 2024?

  • 24 February 2024
  • 125 reacties
  • 3646 Bekeken

hallo NS community,

 

Ik neem elk weekend de trein van Zwolle stadshagen naar Vlissingen en de laatste tijd valt het mij enorm op dat er extreem weinig word gecontroleert door het personeel van de treinen van de NS ondanks dat dit stuk met de trein in totaal 4 uur lang is. meestal word ik maar 1 keer gecontroleert tijdens heel de reis.

Ook merk ik dat tussen zwolle en Zwolle stadshagen (wel een blauwnetlijn) er ook amper word gecontroleert hoewel de trein eerder altijd wel condocteurs had.

 

Hoe kan het dat er op een traject van 4 uur maar weinig tot niet word gecontroleert word?


125 reacties

@Sander-VH

Dat is correct. En ze gaan buiten je traject ook niet meer open. Helaas papieren kaartjes nog wel maar daar wordt hard aan gewerkt.

 

Wat valt buiten je traject? Zou je dat kunnen toelichten? Hoe zit dat bijvoorbeeld met uitval en/of een omleiding? 

Als je een kaartje van bijvoorbeeld Rotterdam naar Dordrecht hebt, heb je niks te zoeken in Arnhem. Zelfde voor Utrecht Amsterdam, dan heb je ook niets te zoeken in Deventer. 

 

Hoe het precies gemeten wordt weet ik niet. Weet wel dat bij verstoringen wij niet zo moeilijk doen als we omreizigers hebben in de treinen. 

 

Dat jullie niet zo moeilijk doen bedoel ik niet. Ik doelde op je opmerking dat de poortjes buiten je traject niet meer open gaan. Als de reiziger vanwege een verstoring een andere route dient te nemen werken de poortjes dan wel? 

Reputatie 6

Zoals ik aangeef: dat weet ik niet precies. Weet alleen dat er een limiet opzit.

Reputatie 7
Badge

Een positieve noot aangaande controles:

Afgelopen weken zie ik ‘ongekend’ veel controles. Het valt echt op ten opzichte van eerdere jaren. Ik hoop dat dit doorzet. Gisteren nog een genoemd correctietarief voor een zwartrijder (niet ingecheckt) in de eerste klas. (Zijn reisgenoot rende succesvol weg om aan de controle te ontkomen.)

Hopelijk ziet de FNV de komende weken ook dat het lek aan de inkomstenkant gedicht moet worden en wordt controle gewoon de standaard.

 

Reputatie 6

(Zijn reisgenoot rende succesvol weg om aan de controle te ontkomen.)

Dit blijf je toch wel houden. Niks tegen te doen. Maar ja ik ben nu in het buitenland en ondanks dat het controlepercentage hier ook niet hoog is (tot nu toe zo'n 7%) betaalt iedereen hier gewoon. Zelfs stations zonder poortjes. 

 

Te bizar voor woorden dat we in NL poortjes en controle nodig hebben om te betalen voor het OV

Reputatie 7

 Te bizar voor woorden dat we in NL poortjes en controle nodig hebben om te betalen voor het OV

Blijf er ook bij dat de prijzen op de verhoging ook wel iets hoger mogen. Nu 50 euro + ritprijs als de gemiddelde pakkans laten we zeggen 1 op 3 is haalt een beetje zwartrijder er dus al voordeel uit. Zou de verhoging 150 euro worden wordt het al een stuk minder aantrekkelijk ook als de pakkans niet omhoog gaat. De dure ticketprijzen en de relatief lage verhoging staan niet tot elkaar in verhouding. Of vind jij van wel ?

Reputatie 7
Badge +3

 Te bizar voor woorden dat we in NL poortjes en controle nodig hebben om te betalen voor het OV

Blijf er ook bij dat de prijzen op de verhoging ook wel iets hoger mogen. Nu 50 euro + ritprijs als de gemiddelde pakkans laten we zeggen 1 op 3 is haalt een beetje zwartrijder er dus al voordeel uit. Zou de verhoging 150 euro worden wordt het al een stuk minder aantrekkelijk ook als de pakkans niet omhoog gaat. De dure ticketprijzen en de relatief lage verhoging staan niet tot elkaar in verhouding. Of vind jij van wel ?

Was de gemiddelde pakkans maar 1 op 3. Afgelopen vrijdag heen in sprinter, ic, sprinter en terug in sprinter, ic, sprinter gezeten en 0% controle gehad. Bij elke 3 kwartier controle zoals op X beweert wordt (soms zelfs elk half uur) dan zou ik toch zeker in de ic zowel heen als terug minstens 1x controle gehad moeten hebben.

Reputatie 7

 Te bizar voor woorden dat we in NL poortjes en controle nodig hebben om te betalen voor het OV

Blijf er ook bij dat de prijzen op de verhoging ook wel iets hoger mogen. Nu 50 euro + ritprijs als de gemiddelde pakkans laten we zeggen 1 op 3 is haalt een beetje zwartrijder er dus al voordeel uit. Zou de verhoging 150 euro worden wordt het al een stuk minder aantrekkelijk ook als de pakkans niet omhoog gaat. De dure ticketprijzen en de relatief lage verhoging staan niet tot elkaar in verhouding. Of vind jij van wel ?

Was de gemiddelde pakkans maar 1 op 3. Afgelopen vrijdag heen in sprinter, ic, sprinter en terug in sprinter, ic, sprinter gezeten en 0% controle gehad. Bij elke 3 kwartier controle zoals op X beweert wordt (soms zelfs elk half uur) dan zou ik toch zeker in de ic zowel heen als terug minstens 1x controle gehad moeten hebben.

 

Geen idee wat de pakkans is, exact. Maar bij een lagere kans zou het bedrag eigenlijk nog verder omhoog moeten lijkt me...

Reputatie 7

Met verhogen van het boetebedrag vergroot je ook de kans op agressie. Dat is ook de reden dat in 2015 de boete, op verzoek van de vervoerders, niet is verdubbeld naar 70€ maar is vastgesteld op 50€. Neemt niet weg dat ondertussen wel een aanpassing op zijn plaats zou zijn en waarschijnlijk ook wel tzt zal plaatsvinden.

De pakkans blijkt echter wel veel belangrijker te zijn dan de hoogte van het boetebedrag.

Met verhogen van het boetebedrag vergroot je ook de kans op agressie. Dat is ook de reden dat in 2015 de boete niet is verdubbeld naar 70€ maar is vastgesteld op 50€. Neemt niet weg dat thans wel een aanpassing op zijn plaats zou zijn en waarschijnlijk ook wel tzt zal plaatsvinden.

De pakkans blijkt echter wel veel belangrijker te zijn dan de hoogte van het boetebedrag.

Volgens @Erryt NS is het geen probleem om te verwijzen naar een brief waarin o.a. staat dat 

Poortjes en boetes hebben niet positief geresulteerd wat betreft prettige reizen met het OV. De klok terugdraaien is niet mogelijk, en met de kennis van toen… 

Van de week vroeg ik aan een agent de richting naar de parkeergarage… Simpele vraag, maar dom antwoord. “Ik weet niet waar JIJ je auto hebt staan.” “Eeuh sorry, ik ben hier onbekend en daarom vraag ik het u, is het nou die kant op? of ..” “Eeeuh IK weet niet waar jij je AUTO hebt STAAN!” “Eeuh sorry, mijn excuses. Ik bedoel deze parkeergarage. “ “Eeeuh IK WEET NIET..” ….   Nee dat begrijp ik. Zijn collega.. “Ooh dat is daar, die richting.” en ik zeg “Bedankt.:)”

@Erryt NS plaats jij even de link naar de brief, want qua inhoud is het van belang om hier uit te dragen dat het personeel van de NS echt een steuntje in de rug kan gebruiken.

 

Ik weet niet of deze brief online staat, Tijdvoor.

Reputatie 7
Badge

Met verhogen van het boetebedrag vergroot je ook de kans op agressie. Dat is ook de reden dat in 2015 de boete, op verzoek van de vervoerders, niet is verdubbeld naar 70€ maar is vastgesteld op 50€.

Daar komt bij dat NS geeft strafrechter is en niet onbegrensd sancties op kan leggen. De correctietarieven met NS Flex zijn in de voorwaarden geregeld en zal een rechter naar mijn verwachting al snel onevenredig bezwarend en daarom nietig gaan vinden, ik vermoed al als deze uit de pas zouden gaan lopen met de wettelijke verhoging voor aanschaf van een vervoersbewijs bij controle. Dat bedrag kan op zijn beurt dan weer niet te dicht in de buurt komen van de hoogte van de boete in een strafbeschikking voor zwartrijden als je niet alsnog, evt. via een uvb, betaalt, van €110. En een boete in een strafbeschikking kan dan weer niet heel hoog worden door het hele idee achter deze vorm van straffen, waarbij weinig rekening wordt gehouden met individuele omstandigheden etc.

Voor boetebedragen passend bij de huidige pakkans (> €154 volgens het volgende voorbeeld) van misschien 5% (eigen ervaring op een reis van €7,70) zou de boete een echte straf van een strafrechter moeten worden.

Reputatie 7

Met verhogen van het boetebedrag vergroot je ook de kans op agressie. Dat is ook de reden dat in 2015 de boete, op verzoek van de vervoerders, niet is verdubbeld naar 70€ maar is vastgesteld op 50€.

Daar komt bij dat NS geeft strafrechter is en niet onbegrensd sancties op kan leggen. 

 

Wat versta jij precies onder sancties ?

Reputatie 7
Badge

Wat versta jij precies onder sancties ?

Maatregelen bedoeld om (recidieve van) het plegen van feiten te ontmoedigen en/of voor genoegdoening voor een slachtoffer of de maatschappij of zoiets? In ieder geval veel en veel meer dan in Nederland nog onder het strafrecht valt. In ieder geval minstens alles dat volgens het EVRM wn jurisprudentie daarover van het EHRM een criminal charge is.

Reputatie 7

Met verhogen van het boetebedrag vergroot je ook de kans op agressie. Dat is ook de reden dat in 2015 de boete, op verzoek van de vervoerders, niet is verdubbeld naar 70€ maar is vastgesteld op 50€.

Daar komt bij dat NS geeft strafrechter is en niet onbegrensd sancties op kan leggen. De correctietarieven met NS Flex zijn in de voorwaarden geregeld en zal een rechter naar mijn verwachting al snel onevenredig bezwarend en daarom nietig gaan vinden, ik vermoed al als deze uit de pas zouden gaan lopen met de wettelijke verhoging voor aanschaf van een vervoersbewijs bij controle. Dat bedrag kan op zijn beurt dan weer niet te dicht in de buurt komen van de hoogte van de boete in een strafbeschikking voor zwartrijden als je niet alsnog, evt. via een uvb, betaalt, van €110. En een boete in een strafbeschikking kan dan weer niet heel hoog worden door het hele idee achter deze vorm van straffen, waarbij weinig rekening wordt gehouden met individuele omstandigheden etc.

 

Appels en peren zijn beiden fruit, maar een appel is geen peer.

Zo heeft een correctietarief verder niets van doen met bijvoorbeeld een UVB, zoals ten onrechte verondersteld. Het heeft vanzelfsprekend ook niets te maken met een criminal charge.

Een correctietarief is, nogmaals, bedoeld om tot een correcte betaling van de rit te komen, waarbij, in principe, niet wordt beoogd meer in rekening te brengen dan de werkelijke ritprijs.

De rechtbank Amsterdam heeft onlangs in r.o.12 de gronden opgesomd, die geleid hebben tot de toewijsbaarheid van correctietarieven. Je kunt dit ook lezen als een extra uitleg.  

Overigens liggen de betreffende voorwaarden (als complex), in het kader van een ambtshalve toetsing, momenteel onder de loep van de rechterlijke macht. Voorlopig oordeel hierbij: onduidelijk en oneerlijk.

Reputatie 7
Badge

Appels en peren zijn beiden fruit, maar een appel is geen peer.

Zo heeft een correctietarief verder niets van doen met bijvoorbeeld een UVB, zoals ten onrechte verondersteld. Het heeft vanzelfsprekend ook niets te maken met een criminal charge.

Een correctietarief is, nogmaals, bedoeld om tot een correcte betaling van de rit te komen, waarbij, in principe, niet wordt beoogd meer in rekening te brengen dan de werkelijke ritprijs..

Ik denk dat jij het hier over een correctietarief van €20 voor een vergeten check uit hebt terwijl ik doel op het correctietarief van €50 voor zwartrijden, bij controle niet blijken te hebben ingecheckt.

De relatie met een UVB die ik zie is als volgt: zwartrijden is in principe een strafbaar feit, waarvoor de straf via het om wordt afgedaan met een boete van €110. De wet (in brede zin dus inclusief uitwerking in AMVB en MR) bepaalt dat deze strafbaarstelling vervalt als je bij controle alsnog een vervoersbewijs aanschaft voor €50 extra. Dat kan ter plekke als de vervoerder die mogelijkheid biedt of na uitstel van betaling.

NS heeft er voor gekozen bij Flex niet eens dat traject in te gaan maar de reiziger op basis van haar voorwaarden (civiel recht) alsnog zonder dat hij daar invloed op heeft een vervoersbewijs te verstrekken voor weer €50 bovenop de oorspronkelijke ritprijs.

Zelfs zonder dat het tarief af gaat wijken zie ik daarbij zoals ik elders al eens heb genoemd overigens twee problemen:

- er is voor dit systeem nergens bepaalt dat de strafbaarstelling van zwartrijden erdoor komt te vervallen dus een andere opsporingsambtenaar of toezichthouder die dit ziet gebeuren (of zelfs dezelfde) zou je alsnog een boete op kunnen leggen voor zwartrijden, in tegenstelling tot wanneer je een uitstel van betaling hebt ontvangen;

- en een conducteur is, ook nu hij geen BOA meer is, als toezichthouder van een vervoerder belast met de opsporing van het strafbare feit dat zwartrijden is (artikel 87 lid 3 WP2000) en kiest er conform dit beleid voor te doen alsof dat niet zo is nadat de vervoerder op een andere manier verzekerd is van zijn geld.

Reputatie 7
Badge

Overigens een betere week achter de rug: ik ben 3 keer gecontroleerd deze week, alhoewel 2 keer daarvan maar 5 minuten tussen zat en door dezelfde conducteur was die dezelfde overstap had gemaakt als ik. Vonden we allebei wel grappig toen hij het ook doorhad nadat hij me alweer had gecontroleerd, maar dat is natuurlijk niet heel nuttig. Zelfs als ik het had gewild had ik het niet gered om tijdens die overstap om te lopen om uit te checken en zwart verder te reizen.

Reputatie 5

Krijg ook de indruk dat er meer gecontroleerd wordt. Hoewel nu vandaag dan weer niet, een reis van 75 minuten en niemand gezien. Was het doel niet 45 minuten?

En eerste klas wordt nog altijd niet beboet, alleen weggestuurd. Het loont nog altijd 100% om eersteklas te reizen zonder ervoor te betalen.

Reputatie 7

Appels en peren zijn beiden fruit, maar een appel is geen peer.

Zo heeft een correctietarief verder niets van doen met bijvoorbeeld een UVB, zoals ten onrechte verondersteld. Het heeft vanzelfsprekend ook niets te maken met een criminal charge.

Een correctietarief is, nogmaals, bedoeld om tot een correcte betaling van de rit te komen, waarbij, in principe, niet wordt beoogd meer in rekening te brengen dan de werkelijke ritprijs..

Ik denk dat jij het hier over een correctietarief van €20 voor een vergeten check uit hebt terwijl ik doel op het correctietarief van €50 voor zwartrijden, bij controle niet blijken te hebben ingecheckt.

Nee, ik heb het over de correctietarieven

 

De relatie met een UVB die ik zie is als volgt: zwartrijden is in principe een strafbaar feit, waarvoor de straf via het om wordt afgedaan met een boete van €110. De wet (in brede zin dus inclusief uitwerking in AMVB en MR) bepaalt dat deze strafbaarstelling vervalt als je bij controle alsnog een vervoersbewijs aanschaft voor €50 extra. Dat kan ter plekke als de vervoerder die mogelijkheid biedt of na uitstel van betaling.NS heeft er voor gekozen bij Flex niet eens dat traject in te gaan maar de reiziger op basis van haar voorwaarden (civiel recht) alsnog zonder dat hij daar invloed op heeft een vervoersbewijs te verstrekken voor weer €50 bovenop de oorspronkelijke ritprijs.

Correctietarieven komen niet bovenop maar in plaats van een ritprijs en kunnen, in principe, achteraf aan de ritprijs worden aangepast. 

 

Zelfs zonder dat het tarief af gaat wijken zie ik daarbij zoals ik elders al eens heb genoemd overigens twee problemen:

- er is voor dit systeem nergens bepaalt dat de strafbaarstelling van zwartrijden erdoor komt te vervallen dus een andere opsporingsambtenaar of toezichthouder die dit ziet gebeuren (of zelfs dezelfde) zou je alsnog een boete op kunnen leggen voor zwartrijden, in tegenstelling tot wanneer je een uitstel van betaling hebt ontvangen;

De vraag is hier of de registratie van een ontbrekende incheck die leidt tot een correctietarief al dan niet zichtbaar is bij een volgende controle. Veronderstel dat dat wel zo is.

Een cumulatie aan maatregelen, voor zover dit kan optreden, wordt gekwalificeerd als oneerlijk en wordt momenteel, in breder perspectief, onderzocht.

 

- en een conducteur is, ook nu hij geen BOA meer is, als toezichthouder van een vervoerder belast met de opsporing van het strafbare feit dat zwartrijden is (artikel 87 lid 3 WP2000) en kiest er conform dit beleid voor te doen alsof dat niet zo is nadat de vervoerder op een andere manier verzekerd is van zijn geld.

Wat is hier het probleem ?

Badge +3

De vraag is hier of de registratie van een ontbrekende incheck die leidt tot een correctietarief al dan niet zichtbaar is bij een volgende controle. Veronderstel dat dat wel zo is.

Die correctietarieven worden door het Flex systeem berekend n.a.v. registraties van afwijkingen door een HC.

Als een HC geen incheck ziet zal die dit als afwijking registreren. Word je vervolgens nog een keer gecontroleerd (tijdens dezelfde treinreis) dan zal je nog steeds geen incheck hebben, maar de registratie daarvan zal niet tot een tweede correctie leiden.

Mocht dit wel zo zijn (het systeem concludeert dat je een nieuwe treinreis begonnen bent) dan kan je daar natuurlijk bezwaar tegen maken.

Verschil is natuurlijk wel dat op een UvB je traject staat, en er dus geen tweede uitgeschreven kan worden.

Reputatie 7
Badge

Nee, ik heb het over de correctietarieven

We praten hier volgens mij langs elkaar. De verhoging van €50 wordt bij NS Flex ook een coorectietarief genoemd (conform artikel 15.3 of 15.5 van de voorwaarden voor Flex) en daar doel ik op. Dat is iets anders dan de correctietarieven van €20 op grond van artikel 15.2. Het heet bij Flex allebei een correctietarief.

Correctietarieven komen niet bovenop maar in plaats van een ritprijs en kunnen, in principe, achteraf aan de ritprijs worden aangepast.

Dat geldt alleen voor correctietarieven voor een gemiste check uit o.b.v. artikel 15.2. Daar doelde ik dus niet op.

De vraag is hier of de registratie van een ontbrekende incheck die leidt tot een correctietarief al dan niet zichtbaar is bij een volgende controle. Veronderstel dat dat wel zo is. ​​​​​

Mijn punt is hier niet dat je voor het vervolg van je reis nogmaals/alsnog gestraft zou kunnen worden. Tot het moment van controle heb je in ieder geval zwart gereden. Daarvoor kun je geen twee keer onder het strafrecht worden gestraft maar i.t.t wanneer een expliciet in de wet geregelde UVB wordt uitgegeven, heb je als NS een correctietarief in rekening heeft gebracht strafrechterlijk nog geen straf gehad en ben je dus nog strafbaar. Juist omdat je dan effectief twee keer gestraft wordt voor hetzelfde frit, betwijfel ik of dit correctietarief wel legaal is.

Wat is hier het probleem ?

Dat NS en haar conducteurs hier m.i. bewust hun opsporingstaak verzaken om het innen van 'boetes' makkelijker te maken ten koste van rechtszekerheid van reizigers, die bij verdenking van een strafbaar feit gewoon recht hebben op een eerlijk proces en onschuldig zijn tot het tegendeel wettig en overtuigend bewezen is.

Badge +3

Een correctietarief van 20 euro bij controle in de trein krijg je alleen bij onterecht 1e klas reizen of een missende ICd toeslag.

Reputatie 7
Badge

Die optie is er inderdaad ook nog en dan heb je ook nog het tarief voor niet betaalde toeslag, maar in mijn eerdere reactie waar @BrunoEst doelde ik dus alleen op het correctietarief van €50 voor als bij controle blijkt dat je niet bent ingecheckt.

Reputatie 7

Nee, ik heb het over de correctietarieven

We praten hier volgens mij langs elkaar. De verhoging van €50 wordt bij NS Flex ook een coorectietarief genoemd (conform artikel 15.3 of 15.5 van de voorwaarden voor Flex) en daar doel ik op. Dat is iets anders dan de correctietarieven van €20 op grond van artikel 15.2. Het heet bij Flex allebei een correctietarief.

Het zijn inderdaad allemaal correctietarieven die overigens, geen van allen, als verhoging gelden. Het zijn vaste tarieven die ipv van de ritprijzen komen. Het onder 15.3 genoemde tarief (geen geldig vervoerbewijs) vormt daarop geen uitzondering.

 

Correctietarieven komen niet bovenop maar in plaats van een ritprijs en kunnen, in principe, achteraf aan de ritprijs worden aangepast.

Dat geldt alleen voor correctietarieven voor een gemiste check uit o.b.v. artikel 15.2. Daar doelde ik dus niet op.

Waar haal je dat uit de informatie die op de website staat , de voorwaarden AVR-NS en/of productvoorwaarden Flex ?

 

 

De vraag is hier of de registratie van een ontbrekende incheck die leidt tot een correctietarief al dan niet zichtbaar is bij een volgende controle. Veronderstel dat dat wel zo is. ​​​​​

Mijn punt is hier niet dat je voor het vervolg van je reis nogmaals/alsnog gestraft zou kunnen worden. Tot het moment van controle heb je in ieder geval zwart gereden. Daarvoor kun je geen twee keer onder het strafrecht worden gestraft maar i.t.t wanneer een expliciet in de wet geregelde UVB wordt uitgegeven, heb je als NS een correctietarief in rekening heeft gebracht strafrechterlijk nog geen straf gehad en ben je dus nog strafbaar. Juist omdat je dan effectief twee keer gestraft wordt voor hetzelfde frit, betwijfel ik of dit correctietarief wel legaal is.

Vermoedelijk zal NS daar in de voorwaarden uitsluitsel over moeten geven.

 

 

Wat is hier het probleem ?

Dat NS en haar conducteurs hier m.i. bewust hun opsporingstaak verzaken om het innen van 'boetes' makkelijker te maken ten koste van rechtszekerheid van reizigers, die bij verdenking van een strafbaar feit gewoon recht hebben op een eerlijk proces en onschuldig zijn tot het tegendeel wettig en overtuigend bewezen is.

Dat is een beleidskeuze van NS. Ns heeft de vrijheid om gebruik te maken van privaatrechtelijke instrumenten voor zover wordt voldaan aan de randvoorwaarden van WP200. Bij mijn weten kan tegen een boete bezwaar worden aangetekend bij NS, de geschillencommissie en vervolgens kan, indien nodig, een geschil worden voorgelegd aan de civiele rechter.

 

Reputatie 7

Ik zie hier wel een opportuniteit voor SlideStops c.s.

Je schuift een zwartrijder met Flex zowel een automatisch correctietarief als een papieren UVB in zijn mik. Dat kost dan €100, dus de terugverdientijd wordt ineens veel langer. Tegen de UVB is geen bezwaar mogelijk cfr. Olafs redenering. Het correctietarief is sowieso illegaal, maar laat ze maar proberen dat geld terug te krijgen !

Badge +3

Ik zie hier wel een opportuniteit voor SlideStops c.s.

Je schuift een zwartrijder met Flex zowel een automatisch correctietarief als een papieren UVB in zijn mik. Dat kost dan €100, dus de terugverdientijd wordt ineens veel langer. Tegen de UVB is geen bezwaar mogelijk cfr. Olafs redenering. Het correctietarief is sowieso illegaal, maar laat ze maar proberen dat geld terug te krijgen !

Bij een handgeschreven UvB (kaartje voor je traject kopen in de trein, met 50 euro toeslag) kan je nog wel terecht bij de Klantenservice.

Dat was meen ik één of twee keer per kalenderjaar, maar de regels daarvoor zijn wel veranderd dus kwijtschelding/coulance daarvoor is niet meer vanzelfsprekend (info vanuit de NS in een ander topic, en die vanzelfsprekendheid/coulance was er al niet).

In individuele gevallen is kwijtschelding van die 50 euro ‘boete’ nog steeds mogelijk, ligt eraan wie je treft blijkbaar 🤔

Een (NS Flex) correctietarief van 50 euro kan men corrigeren naar de (aannemelijke) ritprijs, mits je een ‘goed verhaal’ hebt waarom je zonder incheck reisde.

Een UvB terwijl je (aantoonbaar) NS Flex hebt gaat niet gebeuren @Ferdinand Delasoie, want dat gaat immers allemaal via ‘het systeem’.

Reageer