Waarom zijn er zo weinig controles in 2024?

  • 24 February 2024
  • 141 reacties
  • 4408 Bekeken

hallo NS community,

 

Ik neem elk weekend de trein van Zwolle stadshagen naar Vlissingen en de laatste tijd valt het mij enorm op dat er extreem weinig word gecontroleert door het personeel van de treinen van de NS ondanks dat dit stuk met de trein in totaal 4 uur lang is. meestal word ik maar 1 keer gecontroleert tijdens heel de reis.

Ook merk ik dat tussen zwolle en Zwolle stadshagen (wel een blauwnetlijn) er ook amper word gecontroleert hoewel de trein eerder altijd wel condocteurs had.

 

Hoe kan het dat er op een traject van 4 uur maar weinig tot niet word gecontroleert word?


141 reacties

Reputatie 7
Badge

Relevanter zijn m.i. de tussenvonnissen https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:5366 en https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:4692 waarbij ik helaas nog geen eindvonnissen kan vinden (als ze er wel al zijn en iemand ze weet te vinden hoor ik dat heel graag), maar waarin de Rechtbank Overijssel voorlopig in twijfel trekt of het correctietarief voor bij controle niet zijn ingecheckt niet onvoldoende transparant en bovendien oneerlijk is, precies zoals ik eerder suggereerde door de samenloop met de mogelijkheid een UVB uit te schrijven.

Ik kan nog geen eindvonnissen vinden in deze zaken (daar keek ik eigenlijk even naar) maar vond wel dat ook de rechtbank Noord-Holland inmiddels hetzelfde heeft gedaan en in vijf verschillende zaken op 6 maart tussenvonnissen heeft uitgesproken waarin NS wordt gevraagd het cumulatieve effect van correcteitarieven uit te leggen (en waarom dat niet onredelijk zou zijn).

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:2178&showbutton=true&keyword=Correctietarief&idx=6

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:2173&showbutton=true&keyword=Correctietarief&idx=7

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:2175&showbutton=true&keyword=Correctietarief&idx=8

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:2176&showbutton=true&keyword=Correctietarief&idx=9

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:2177&showbutton=true&keyword=Correctietarief&idx=13

Badge +3

Zat even te kijken naar art 11.1 NS-AVR dat genoemd wordt in die uitspraken:

Zouden ze dat laatste misschien ook op eigen verzoek kunnen doen? Ik wil namelijk helemaal niet dat er met mijn bankpas (via OVpay) in het ov gereisd kan worden! 😣

Net zomin als dat er met mijn ov-chipkaart met NS Flex fietsen gehuurd kunnen worden (maar dat heb ik al uit laten zetten via een moderator, zou eigenlijk een opt-in moeten zijn want het kan je dus zomaar 3500 euro kosten).

Reputatie 7
Badge

Zat even te kijken naar art 11.1 NS-AVR dat genoemd wordt in die uitspraken:

Zouden ze dat laatste misschien ook op eigen verzoek kunnen doen? Ik wil namelijk helemaal niet dat er met mijn bankpas (via OVpay) in het ov gereisd kan worden! 😣

Ik ben bang van niet

Badge +3

Ik ben bang van niet

Denk het ook niet, en zelfs met OVpay uitgeschakeld zou iemand met mijn bankpas gewoon tickets kunnen kopen, totdat ik zelf mijn pas (tijdelijk) blokkeer of de contactloze limiet van €150 bereikt is en er om mijn pincode gevraagd zou moeten worden (waar OVpay en parkeergarages e.d. dus een uitzondering op zijn).

Na €100 besteed krijg ik netjes een melding van de Revolut app om met één druk op een knop de limiet weer naar €150 te zetten. Handig maar niet nodig, want af en toe mijn pincode moeten intoetsen is geen enkel probleem.

Ik reis vrijwel elk weekend lange trajecten maar heb zelden controle in de 1e klas. Reizigers weten dit en plaatsen zich steeds vaker in de 1e klas. Dus waarom ik nog betaal vd 1e klas ??

Reputatie 7
Badge

Goede vraag. 

Er kunnen tal van redenen zijn, maar de controles zijn opgevoerd door collega's, die extra diensten vullen. Dan krijg je als HC hulp van minimaal 2 collega's, die erbij komen voor de controle. Men probeert de hele trein dan schoon te vegen.

Wat ook kan meespelen is de hoeveelheid wisselingen van collega's op treinen, op korte stukken ben je gewoon een stuk minder productief dan op langere stukken. 

Hoop dat @Albert VB hier ook meer mee te maken krijgt en vaker controle zal tegenkomen.

Reputatie 7
Badge

Twee weken geleden ben ik van Baarn naar Heerlen gegaan via Amersfoort, Utrecht en Eindhoven. Terug via Eindhoven en Utrecht. Nergens controle gehad. Zo maak je het zwartrijders het heel makkelijk.

Ik heb zelf de indruk dat er meer controle plaatsvindt, maar ms heb ik toch een verkeerd beeld.

Reputatie 4

Ik heb zelf de indruk dat er meer controle plaatsvindt, maar ms heb ik toch een verkeerd beeld.

U hebt inderdaad een verkeerd beeld, meestte dat ik gecontroleerd ben in een week tijd (2x per dag 2 1/2 uur met de trein) is 5x, en dat was dan 3x in 1 rit.

Reputatie 7
Badge

Misschien verschilt het erg per traject of tijd maar ik merk nu wél duidelijk verbetering. Ik ben de afgelopen weken meerdere keren per week gecontroleerd en soms zelfs meerdere keren op een dag. Volgens mij had ik dat sinds het begin van de pandemie niet meer meegemaakt.

Edit: ik heb daarbij trouwens ook meerdere boetes uitgedeeld zien worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zelf de indruk dat er meer controle plaatsvindt, maar ms heb ik toch een verkeerd beeld.

U hebt inderdaad een verkeerd beeld, meestte dat ik gecontroleerd ben in een week tijd (2x per dag 2 1/2 uur met de trein) is 5x, en dat was dan 3x in 1 rit.

5 keer in week vind ik nog best veel, zeker gezien de klachten dat er zo weinig controles zijn. Zelf reis ik niet meer dagelijk sinds half 2019 en mijn gemiddelde was toen zo ongeveer 1 keer in de 3 weken op een reis van 2 keer per dag iets minder dan een half uur, waarbij de controles bijna allemaal in het stukje met de spinter waren en niet in het stuk met de IC. 

Reputatie 5

...Ik heb zelf de indruk dat er meer controle plaatsvindt....

Vooral de laatse 3 maanden wordt er duidelijk meer gecontroleerd. Onlangs in de avonduren, reisje van 9 minuten, nog niet halverwege, de Conducteur stond al naast me.

Reputatie 4

Ik heb zelf de indruk dat er meer controle plaatsvindt, maar ms heb ik toch een verkeerd beeld.

U hebt inderdaad een verkeerd beeld, meestte dat ik gecontroleerd ben in een week tijd (2x per dag 2 1/2 uur met de trein) is 5x, en dat was dan 3x in 1 rit.

5 keer in week vind ik nog best veel, zeker gezien de klachten dat er zo weinig controles zijn. Zelf reis ik niet meer dagelijk sinds half 2019 en mijn gemiddelde was toen zo ongeveer 1 keer in de 3 weken op een reis van 2 keer per dag iets minder dan een half uur, waarbij de controles bijna allemaal in het stukje met de spinter waren en niet in het stuk met de IC. 

Dat was op z'n best zeg ik hé, meestal is het gewoon 0-2x per week, nou weet ik niet of het aan mijn traject ligt maarja.

 

Op het Zeeuwse spoor controleren ze meestal na Arnemuiden richting Roosendaal, tussen Roosendaal - Rotterdam komt het bijna nooit voor en Rotterdam - Utrecht al helemaal niet.

 

Dan heb je ook nog Roosendaal - Den Bosch, daar controleren ze ook wel eens, maar Den Bosch - Utrecht dan weer niet (nou moet ik zeggen dat die treinen meestal ook bom vol zitten.)

Reputatie 7
Badge

Jarenlang heb ik tussen Rotterdam en Utrecht gereisd. In de ochtend had ik af en toe, zeg 1x per week, controle. Op de terugweg denk maximaal 5x per jaar. Zeldzaam dus de andere kant op in de middag of vroege avond terwijl er dan genoeg verdiend kon worden aan grijsrijders. (Vraag mij overigens af of W. Koolmees dezelfde ervaringen heeft.)

Nu ik alleen nog in het weekend af en toe reis is het wat minder representatief maar ik ervaar beduidend meer controle sinds zeg een half jaar, dan eerder in de weekenden. Gemiddeld toch wel 1x op een retourreis en dat op verschillende trajecten.

 

Reputatie 4

Jarenlang heb ik tussen Rotterdam en Utrecht gereisd. In de ochtend had ik af en toe, zeg 1x per week, controle. Op de terugweg denk maximaal 5x per jaar. Zeldzaam dus de andere kant op in de middag of vroege avond terwijl er dan genoeg verdiend kon worden aan grijsrijders. (Vraag mij overigens af of W. Koolmees dezelfde ervaringen heeft.)

Nu ik alleen nog in het weekend af en toe reis is het wat minder representatief maar ik ervaar beduidend meer controle sinds zeg een half jaar, dan eerder in de weekenden. Gemiddeld toch wel 1x op een retourreis en dat op verschillende trajecten.

 

Ja ik reis dus in de ochtendspits en avondspits dus wat ik ervaar is ook niet héél reprenstatief, mijn reis begint om 5:45, dan wordt er natuurlijk (bijna) niet gecontroleerd 😁 en in de spits zitten de treinen bomvol waardoor controleren bijna onmogelijk wordt. Ik merk overigens dan weer wel dat ik vaker gecontroleerd wordt tussen Roosendaal - Rotterdam Centraal dan eerst, dus er is wel vooruitgang, alleen niet overal en altijd 😊.

Reageer