beantwoord

Wanneer gaan we eindelijk sneller rijden?



Toon eerste bericht

113 reacties

Reputatie 7
Badge
Goeie tip: Ga lekker in Zuid-Limburg wonen zou ik zeggen. Wonen is er ook vรฉรฉl goedkoper dan Noord-Holland en aangezien je toch scherpe tarieven wilt, tel uit je winst ๐Ÿ˜

Ja maar ik werk in NH. Dan is het toch niet handig om in Limburg te gaan wonen. Dan moet ik iedere dag naar NH reizen. Dikke doei zeg. ๐Ÿ˜Œ
Reputatie 7

10 tot 15 minuten eerder in Maastricht of Groningen boeit me niet zo.Nou voor mij wel als je het niet erg vind. Maar ja...ik woon er dan ook wel heel erg ver vandaan. ๐Ÿ˜Œ

Goeie tip: Ga lekker in Zuid-Limburg wonen zou ik zeggen. Wonen is er ook vรฉรฉl goedkoper dan Noord-Holland en aangezien je toch scherpe tarieven wilt, tel uit je winst ๐Ÿ˜
Reputatie 7
Badge
10 tot 15 minuten eerder in Maastricht of Groningen boeit me niet zo.

Nou voor mij wel als je het niet erg vind. Maar ja...ik woon er dan ook wel heel erg ver vandaan. ๐Ÿ˜Œ
Reputatie 7
Badge
Heeft Alkmaar dan nog geen vliegveld, met lijnvluchten naar Eindhoven of Maastricht/Aken?
Had Alkmaar dat maar want dan had ik er wellicht gebruik van kunnen maken om snel naar Eindhoven/Maastricht te reizen. Mits ik dan een scherpe prijs krijg natuurlijk. Want anders dan is het voor mij alsnog een NoGo. ๐Ÿ˜Œ


Serieus, ik ken iemand die bijna dagelijks van Schiphol naar Maastricht (en terug) vloog, want via de A2 was zo'n gedoe met files en zo... Okรฉ, die had geld te veel en spoorde niet helemaal ;-)


Ff siri, weetje hoe lekker snel je dan in Maastricht bent. In een kwartiertje ben je er al ofzo.
Maar om dat nou iedere dag te doen lijkt mij wel een beetje te duur ja. ๐Ÿ˜ญ
Reputatie 7
Badge +3
Het grootste probleem lijkt Eringa niet te snappen: treinen die op hoge(re) snelheid rijden en onderweg niet of nauwelijks stoppen zijn enorme capaciteitsvreters. Dat werkt heel goed in landen als Frankrijk en Spanje waar honderden kilometers gereden kunnen worden tussen grote steden door een binnenland waar nauwelijks mensen wonen. In Nederland ligt dat heel anders. We rijden van provinciestad naar provinciestad. Het langste traject zonder stop is van Zwolle naar Assen. Het is daarom een buitengewoon slecht idee om treinen non-stop van Amsterdam naar Groningen of Maastricht te laten rijden. De weggegooide capaciteit tussen de provinciesteden onderweg is veel te kostbaar.

Het idiootste voorstel van Eringa is om zonder stops van Nederland naar Barcelona te gaan rijden om met het vliegtuig te concurreren. Hij lijkt niet te beseffen dat je dan op drukke routes een volledig treinpad opoffert aan een trein die non-stop zou moeten doorrijden.

Ik heb er overigens geen bezwaar tegen wanneer er gewerkt gaat worden aan het versnellen tot 160 of 200 km/u. Op trajecten zonder gelijkvloerse kruisingen (Schiphollijn, Flevolijn/Hanzelijn en Amsterdam - Utrecht) is dat relatief eenvoudig te realiseren. Op andere trajecten kan dat in het kader van het verbeteren van de verkeersveiligheid (wegwerken van overwegen) meegenomen worden. Wel is een aanpassing van de bovenleidingspanning nodig. Wanneer je onder 1500V 200 km/u wilt rijden dan duurt het zo onwaarschijnlijk lang voordat je 200 rijdt dat dat in geen enkel nut heeft. In Frankrijk zijn een paar trajecten waar dat gebeurt en dat is geen model dat in Nederland gaat werken. Tegen de tijd dat je 200 rijdt kun je weer gaan afremmen.
Verder wil Pier Eringa van ProRail dat uiteindelijk grote stukken spoor naar de Randstad aangepast worden voor snelheden tussen 200 en 250 km/u.
Ik wil niet vervelend doen maar niemand neemt de onzinverhalen van Pier Eringa serieus. Uiteindelijk is de conclusie van zijn verhalen steeds hetzelfde: de overheid moet ProRail vele miljarden extra geven en dan gaat Pier daar iets heel moois mee doen. Ik denk dat niemand erg rouwig is dat hij weggaat.
Reputatie 7
Ik denk dat investeren in de infrastuctuur op de kortere trajecten het beste is het levert meer op voor de frequente reiziger en de NS dan de enkele doorreiziger op langere trajecten.
En om misverstanden te voorkomen ik zelf pas meer in het profiel van de reiziger op lange trajecten.
10 tot 15 minuten eerder in Maastricht of Groningen boeit me niet zo.
Reputatie 7
Badge +3
Onlangs was er nog een test met een snelle IC Groningen - Den Haag die op de Hanzelijn 160 km/uur ging en enkele stations waaronder Assen oversloeg. Dat valt niet goed in Drenthe want die willen dat die IC daar ook stopt. Dus komt er een 2e test met ook een stop in Assen.
https://www.dvhn.nl/extra/NS-test-snelle-extra-trein-Randstad-Groningen-stopt-niet-in-Assen-23773004.html

En Groningen zo'n test, dan wil Leeuwarden ook een test met een snelle IC.
https://www.treinreiziger.nl/nieuwe-sprinter-doet-testritten-voor-snelle-intercity-ook-vanuit-leeuwarden/


Verder wil Pier Eringa van ProRail dat uiteindelijk grote stukken spoor naar de Randstad aangepast worden voor snelheden tussen 200 en 250 km/u. Maar dan mag NS wel weer andere treinen kopen want de nu bestelde ICNG heeft een maximum snelheid van 200.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/143517/Trein-naar-Randstad-moet-uiteindelijk-250-km-u-kunnen-rijden

Intenties zijn er wel, nu nog kijken wanneer dat ook echt gaat gebeuren.
Badge +3
Maar daarna moet je ook weer terug. Nog eens drie uur reizen. Dus heen en terug samen is 6 uur reistijd.
Sorry....maar na zoยดn dag ben ik dan toch wel helemaal kapot hoor.
Dit moet toch sneller kunnen? ๐Ÿค”

Heeft Alkmaar dan nog geen vliegveld, met lijnvluchten naar Eindhoven of Maastricht/Aken?

Serieus, ik ken iemand die bijna dagelijks van Schiphol naar Maastricht (en terug) vloog, want via de A2 was zo'n gedoe met files en zo... Okรฉ, die had geld te veel en spoorde niet helemaal 😉
Reputatie 7
Badge +3
Er is inderdaad geรซxperimenteerd met de Intercity Plus, of IC+, om sneller vanuit Maastricht en Heerlen naar Den Haag te kunnen reizen. Dat was in eerste instantie eind jaren zeventig van de vorige eeuw.
Zie bijvoorbeeld https://nl.wikipedia.org/wiki/Intercity_Plus

Vanaf 1995 is er nog een keer een experiment geweest. Details zijn te vinden op http://www.martijnhaman.nl/typeicr_icplus.htm
Er werden dagelijks twee slagen gereden tussen Heerlen en Den Haag.
@bahnrider
Die extra snelle trein van Heerlen naar Den Haag is ingesteld toen er een aantal rijksdiensten naar Heerlen werden verhuisd om de ambtenaren een snelle dagrandverbinding met Den Haag te bieden. De trein werd betaald van subsidie van Binnenlandse Zaken en toen die subsidie ophield verdween de trein weer omdat hij zwaar onrendabel was. Zoiets als de huidige sneltrein Dordrecht-Breda.
Reputatie 7
Badge +1
Er heeft ooit een IC-super express (ik meen echter vanaf Heerlen) gereden naar den Haag-of all places, want men zag daar toen grote vraag (periode dat enkele diensten werden verplaatst daarheen), ik meen dat destijds Maya Haan/Weggen (of zoiets')minister was en met /superdeluxe toen/ coffee en croissant in de trein werd onthaald. Die trein haalde meer snelheid door voorbijracen van enkele onderwegstations.
In de praktijk is het overgrote deel van reizigers die so gesellig een daggie Maastricht doen met een of ander actieticket of ABO onderweg, hun zal het weinig uitmaken dat het 10 of 15 minuutjes langer duurt als zou kunnen.
Nmm is versnelling daarheen vooral te behalen door inkorten of wegvallen van enkele onderwegstops. Die HS/treinen kenmerken zich ook vaak door veel minder vaak met superlange treinen te rijden, dus wat je wint aan reistijd verlies je dubbel zo lang met moeten wachten.
Reputatie 7
Badge

Nee, maar wat heb je eraan om een treinrit 10 minuten in te korten als je vervolgens ergens een half uur staat te wachten op een aansluiting ...


Dat gebeurd heus niet als de dienstregeling gewoon goed geregeld is. Vroeger sloeg de intercity station Heiloo en Castricum ook gewoon over. En dat was geen probleem hoor. De trein hoefde toen echt niet elders 10 minuten te wachten ofzo.

Joh, ik had het toch niet over aansluitingen en overstappen?? Dat is weer een heel ander hoofdstuk.


Nee, maar wat heb je eraan om een treinrit 10 minuten in te korten als je vervolgens ergens een half uur staat te wachten op een aansluiting ...
Reputatie 7
Badge
Dan ga je toch gewoon niet.... Je hebt er iets voor over of niet he ๐Ÿ˜œ

Maar hoe moet ik dan naar Maastricht toe gaan? Met de auto? Helemaal naar Maastricht rijden zie ik ook niet zo zitten eigenlijk. Ondanks de kortere reistijd.
En meer smakken zijn er niet. Het is of: de trein. Of: de auto.
Met de trein zou het heel makkelijk haalbaar moeten zijn de reistijd korter te maken.
Ik heb nu al zo veel ideeรซn gegeven. Ik blijf niet aan de gang
Doei.
Reputatie 7
Badge


De dienstregeling is niet mijn grootste ergernis, ik zou een half uur eerder thuis kunnen zijn door betere aansluitingen, helaas is het niet mogelijk om in 1 minuut van van spoor 4 naar spoor 5/6 te komen op Schiphol. In de trein kan ik gewoon werken, filmpje kijken, boek lezen, ogen dicht doen, wat dan ook. Wachtend op een perron gaat dat vrij lastig.


Joh, ik had het toch niet over aansluitingen en overstappen?? Dat is weer een heel ander hoofdstuk.
Reputatie 7

Maar daarna moet je ook weer terug. Nog eens drie uur reizen. Dus heen en terug samen is 6 uur reistijd.Sorry....maar na zoยดn dag ben ik dan toch wel helemaal kapot hoor.
Dit moet toch sneller kunnen? ๐Ÿค”

Dan ga je toch gewoon niet.... Je hebt er iets voor over of niet he ๐Ÿ˜œ

Vroeger was de dienstregeling ook wel strakker. En dat ging prima. De dienstregeling is veelte wijd geworden. En de reistijden zijn gewoon te lang.
Op zich is dat geen probleem als ik binnen de provincie reis. Want dan duurt het toch altijd wel kort
Maar als ik echt ver wil reizen dan word de extra reisteit toch wel een beetje vermoeiend hoor.


De dienstregeling is niet mijn grootste ergernis, ik zou een half uur eerder thuis kunnen zijn door betere aansluitingen, helaas is het niet mogelijk om in 1 minuut van van spoor 4 naar spoor 5/6 te komen op Schiphol. In de trein kan ik gewoon werken, filmpje kijken, boek lezen, ogen dicht doen, wat dan ook. Wachtend op een perron gaat dat vrij lastig.
Reputatie 7
Badge
Veel tijd is heel relatief natuurlijk, als jouw trein zonder deze extra marge op de stations vertraging oploopt dan zit hij neit meer in zijn eigen rijweg en dan kom je op een gegeven moment op een punt dat andere treinen voorrang krijgen op deze vertraagde trein. Gevolg daarvan is dat je in de meeste gevallen nog meer vertraging op gaat lopen en dan uiteindelijk risico loopt dat de trein niet verder kan omdat er geen rijweg meer beschikbaar is of dat de trein in de rijweg van de volgende trein zit en er om die reden tussen uitgehaald wordt.
Vroeger was de dienstregeling ook wel strakker. En dat ging prima. De dienstregeling is veelte wijd geworden. En de reistijden zijn gewoon te lang.
Op zich is dat geen probleem als ik binnen de provincie reis. Want dan duurt het toch altijd wel kort
Maar als ik echt ver wil reizen dan word de extra reisteit toch wel een beetje vermoeiend hoor.

En als je dan nog eens kijkt naar de route zelf op de kaart dan zul je ook zien dat het in principe wel sneller zou kunnen gaan als de lijn een rechte lijn naar Maastricht zou zijn maar er ligt geen rechtstreeks spoor. Dit zal ook niet zomaar rendabel zijn want hoeveel mensen zouden dit rechtstreekse traject compleet gaan afleggen per dag? Om een traject ook rendabel te houden moet je voldoende reizigers vervoeren en dat gaat met intercity's door deze te laten rijden via belangrijke knooppunten en daar te laten stoppen om mensen in en uit te laten stappen.

Ja maar dat is opzicht geen probleem. Daartussen zitten genoeg stukjes tussen die wel lange tijd recht zijn.
bijvoorbeeld van Station Alkmaar tot en met station Castricum (ongeveer 13km lang) is het gewoon 100% een rechte lijn. Op zoยดn plek zou je gewoon lekker flink door kunnen karren. Uiteraard laat je heiloo aan je voorbij gaan. Eenmaal in station Castricum aangekomen maak je een klein bochtje. Daar rem je wat af. Maar blijf je wel gewoon doorrijden en laat je ook Castricum aan je voorbij gaan. Daarna krijd je weer een heel recht stuk en kar je ook gewoon lekker door. En voor je het weet ben je in Zaandam.
En pas in Zaandam maak je een korte stop. Want Zaandam is een grote stad waar de intercity wel heel even mag stoppen.

Zo zou het dus moeten gaan. Maar zo gaat het nu dus niet. De intercity stopt gewoon in Heiloo en Castricum. Dat snap ik echt niet. Sinds wanneer zijn Heiloo en Castricum grote steden?

Die 5 minuten op Amsterdam en Eindhoven is extra tijd om eventueel vertragingen in te kunnen lopen, dus gewoon een stukje extra marge bovenop de marge die er zit in de rijtijden.

Zo is er op dit moment ter hoogte van Geldermalsen/Culemborg een snelheidsbeperking waarbij de treinen verplicht langzamer moeten rijden dan normaal vanwege de infra ter plaatse, daar gaat dus de nodige rijtijd verloren op dit moment.
Ja maar dat kost dus wel veel tijd. Dat zijn allemaal kostbare minuten die verloren gaan. En al die minuten samen worden al snel een half uur. En voor je het weet ben je een half uur later op je bestemming.
En juist met een lange reis die je moet maken zijn die extra half uurtjes hier en daar niet fijn.๐Ÿ˜Œ

Veel tijd is heel relatief natuurlijk, als jouw trein zonder deze extra marge op de stations vertraging oploopt dan zit hij neit meer in zijn eigen rijweg en dan kom je op een gegeven moment op een punt dat andere treinen voorrang krijgen op deze vertraagde trein. Gevolg daarvan is dat je in de meeste gevallen nog meer vertraging op gaat lopen en dan uiteindelijk risico loopt dat de trein niet verder kan omdat er geen rijweg meer beschikbaar is of dat de trein in de rijweg van de volgende trein zit en er om die reden tussen uitgehaald wordt.

En als je dan nog eens kijkt naar de route zelf op de kaart dan zul je ook zien dat het in principe wel sneller zou kunnen gaan als de lijn een rechte lijn naar Maastricht zou zijn maar er ligt geen rechtstreeks spoor. Dit zal ook niet zomaar rendabel zijn want hoeveel mensen zouden dit rechtstreekse traject compleet gaan afleggen per dag? Om een traject ook rendabel te houden moet je voldoende reizigers vervoeren en dat gaat met intercity's door deze te laten rijden via belangrijke knooppunten en daar te laten stoppen om mensen in en uit te laten stappen.

Op de trajecten waar deze trein rijdt is het al vrij vol met treinen waardoor ook 1 trein die sneller zou kunnen niet sneller kan rijden omdat andere treinen in de weg zitten. Het is niet voor niets dat de NS en Prorail op meerdere trajecten graag 4 sporen wil hebben zodat er een spoor is voor de sprinters en een spoor voor de intercity treinen zodat deze elkaar niet hinderen. Die 4 aparte sporen scheelt dan weer enorm om het allemaal maar goed gepland te krijgen zonder dat er conflicten ontstaan.
Reputatie 7
Badge

Wow, wel 2 uur. En dat voor die paar mensen die wonen in Alkmaar en dagelijks met de trein voor hun werk naar Eindhoven reizen.

Vanuit Alkmaar kan je prima een dagje Maastricht doen. Ideale verbinding he. In het weekend om 7.30 vertrekken, aankomst om een uur of 10.00 in Maastricht en de hele dag ligt voor je ๐ŸŒž


Maar daarna moet je ook weer terug. Nog eens drie uur reizen. Dus heen en terug samen is 6 uur reistijd.
Sorry....maar na zoยดn dag ben ik dan toch wel helemaal kapot hoor.
Dit moet toch sneller kunnen? ๐Ÿค”
Reputatie 7

Oke, maar er zijn misschien wel veel mensen die naar Eindhoven moeten reizen voor hun werk ofzo. Die moeten dan ook nog steeds 2 uur reizen.

Wow, wel 2 uur. En dat voor die paar mensen die wonen in Alkmaar en dagelijks met de trein voor hun werk naar Eindhoven reizen.

Vanuit Alkmaar kan je prima een dagje Maastricht doen. Ideale verbinding he. In het weekend om 7.30 vertrekken, aankomst om een uur of 10.00 in Maastricht en de hele dag ligt voor je ๐ŸŒž
Reputatie 7
Badge
Die 5 minuten in Eindhoven zijn sowieso nodig omdat er bij veel treinen in Eindhoven wordt aan- of afgekoppeld.
Ja nou, Dan moeten ze dat niet doen. ๐Ÿ˜Œ

En hoeveel dagelijkse reizigers zijn er van Alkmaar naar Maastricht? Enkele tientallen lijkt me al hoog geschat.

Oke, maar er zijn misschien wel veel mensen die naar Eindhoven moeten reizen voor hun werk ofzo. Die moeten dan ook nog steeds 2 uur reizen.
Reputatie 7
Badge
Die 5 minuten op Amsterdam en Eindhoven is extra tijd om eventueel vertragingen in te kunnen lopen, dus gewoon een stukje extra marge bovenop de marge die er zit in de rijtijden.

Zo is er op dit moment ter hoogte van Geldermalsen/Culemborg een snelheidsbeperking waarbij de treinen verplicht langzamer moeten rijden dan normaal vanwege de infra ter plaatse, daar gaat dus de nodige rijtijd verloren op dit moment.


Ja maar dat kost dus wel veel tijd. Dat zijn allemaal kostbare minuten die verloren gaan. En al die minuten samen worden al snel een half uur. En voor je het weet ben je een half uur later op je bestemming.
En juist met een lange reis die je moet maken zijn die extra half uurtjes hier en daar niet fijn.๐Ÿ˜Œ
En 5 minuten wachten op Amsterdam Centraal en ook nog 5 minuten in Eindhoven.
Die 5 minuten in Eindhoven zijn sowieso nodig omdat er bij veel treinen in Eindhoven wordt aan- of afgekoppeld.

Als ik naar Maastricht wil gaan vanaf Alkmaar dan moet ik drie hele uren in de trein zitten. Dat is bijna een hele dag.

En hoeveel dagelijkse reizigers zijn er van Alkmaar naar Maastricht? Enkele tientallen lijkt me al hoog geschat.

Reageer