beantwoord

Wanneer gaan we eindelijk sneller rijden?



Toon eerste bericht

113 reacties

Die 5 minuten op Amsterdam en Eindhoven is extra tijd om eventueel vertragingen in te kunnen lopen, dus gewoon een stukje extra marge bovenop de marge die er zit in de rijtijden.

Zo is er op dit moment ter hoogte van Geldermalsen/Culemborg een snelheidsbeperking waarbij de treinen verplicht langzamer moeten rijden dan normaal vanwege de infra ter plaatse, daar gaat dus de nodige rijtijd verloren op dit moment.


3 uur een hele dag ??? ik heb toch echt altijd begrepen dat er 24 uur in een dag zitten. 😉
Reputatie 7
Badge
2,5 uur voor Amsterdam - Maastricht vind ik best acceptabel als je bedenkt welke grotere plaatsen en grotere steden er nog tussen liggen die ook een stop rechtvaardigen. In dit kleine land zijn er buitengewoon veel relatief grote plaatsen en agglomeraties, allemaal kort bij elkaar. Ik heb liever meer spoor en frequentieverhoging (en daardoor ook betere/vlottere overstappen) dan hogere snelheid. In principe zijn de Nederlandse intercity's naar mijn mening ook geen échte intercity's, maar een compromis tussen stoptrein en intercity. Een sneltrein heette dat. Dat kan ook bijna niet anders hier.

Neen dat is hartstikke lang. En vanaf Almaar naar Maastricht toe duurt het ruim drie uur. Met ook nog twee belachelijke stops in Heiloo en Castricum. En 5 minuten wachten op Amsterdam Centraal en ook nog 5 minuten in Eindhoven.
Als ik naar Maastricht wil gaan vanaf Alkmaar dan moet ik drie hele uren in de trein zitten. Dat is bijna een hele dag.
Iedere provinciestad in de periferie wil wel snellere verbindingen naar de Randstad, dat geeft statusverhoging - je doet er dan pas blijkbaar wat toe als stad. De realiteit is dat die steden voornamelijk regiogericht zijn (zowel binnenlands als net over de grens).
Frankrijk is een goed voorbeeld van hoe het fout kan gaan met de obsessie van hoge snelheden. Onder druk van regionale overheden zijn daar in het verleden allerlei TGV-verbindingen aangelegd naar perifere regio's waardoor de SNCF met een groot aantal TGV-verbindingen zit die door gebrek aan voldoende reizigers zwaar onrendabel zijn en nu moeten worden ingekrompen.Tegelijkertijd is in die regio's het regionale spoorwegvervoer jarenlang zwaar verwaarloosd en moeten er nu ook nog 56 regionale spoorlijnen worden opgeheven. Het uiteindelijke resultaat voor die regio's is veel status voor de bestuurders en nauwelijks nog treinen voor de bewoners.
Reputatie 7
2,5 uur voor Amsterdam - Maastricht vind ik best acceptabel als je bedenkt welke grotere plaatsen en grotere steden er nog tussen liggen die ook een stop rechtvaardigen. In dit kleine land zijn er buitengewoon veel relatief grote plaatsen en agglomeraties, allemaal kort bij elkaar. Ik heb liever meer spoor en frequentieverhoging (en daardoor ook betere/vlottere overstappen) dan hogere snelheid. In principe zijn de Nederlandse intercity's naar mijn mening ook geen échte intercity's, maar een compromis tussen stoptrein en intercity. Een sneltrein heette dat. Dat kan ook bijna niet anders hier.

Iedere provinciestad in de periferie wil wel snellere verbindingen naar de Randstad, dat geeft statusverhoging - je doet er dan pas blijkbaar wat toe als stad. De realiteit is dat die steden voornamelijk regiogericht zijn (zowel binnenlands als net over de grens). Dus er zou vooral geïnvesteerd moeten worden in een beter en uitgebreider regionaal OV- netwerk dat beter aansluit op de vraag van de klant.
Ondanks de aan,eg van extra sporen, uitbreiding/vernieuwen van stations en de inzet van nieuw materieel worden reistijden alleen maar langer. Treffend voorbeeld is Randstad-Zeeland: de reistijd is in de loop der jaren bijna een half uur langer geworden.
De investeringen zijn gericht op capaciteitsvergroting en niet op snelheidsverhoging. Snelheidsverhoging vergt grote investeringen met weinig rendement, frequentieverhoging levert wel fors meer inkomsten. Japan, waar de treinen op het gewone net nergens harder rijden dan maximaal 90-120 kmh is het voorbeeld hoe je effectief spoorwegen exploiteert.

De roep om hogere snelheden komt vooral van de groep forensen/studenten die dagelijks over hele lange afstanden pendelen en niet willen verhuizen. Dat is echter voor NS een weinig lucratieve groep reizigers: spitsuurvervoer tegen een relatief lage kilometerprijs (studenten ov of altijdvrij abonnement).

De situatie op de Zeeuwselijn staat daar los van. Daar zijn te weinig langeafstandsreizigers voor intercity's, vooral sinds de route naar de Randstad met de auto via de eilanden veel korter is. De groei zit daar al jaren in het sprintersvervoer, juist de verguisde kleine stations zijn de groeiers.
Reputatie 7
Badge
Ondanks de aan,eg van extra sporen, uitbreiding/vernieuwen van stations en de inzet van nieuw materieel worden reistijden alleen maar langer. Treffend voorbeeld is Randstad-Zeeland: de reistijd is in de loop der jaren bijna een half uur langer geworden.

Joh,
Ja de treinreistijden worden inderdaad langer overal in Nederland. Het word tijd dat daar wat aan gedaan zal word.
Reputatie 7
Ondanks de aan,eg van extra sporen, uitbreiding/vernieuwen van stations en de inzet van nieuw materieel worden reistijden alleen maar langer. Treffend voorbeeld is Randstad-Zeeland: de reistijd is in de loop der jaren bijna een half uur langer geworden.
Reputatie 7
Badge
Ha ha, je hebt meer gevoel voor humor dan voor realiteitszin.

Werkelijk? Want? 😌

Er rijden vanaf Heiloo en Castricum helemaal geen sprinters richting Amsterdam.Ja nou. Dan stappen die mensen maar over in Uitgeest. Vanuit Uitgeest vertrekt er gewoon een trein naar Amsterdam. En trouwens die sprinter naar Haarlem gaat uiteindelijk ook gewoon naar Amsterdam toe hoor.😌

Ha ha, je hebt meer gevoel voor humor dan voor realiteitszin.
Reputatie 7
Badge
Ja, dat is inderdaad heel nuttig als je van Heiloo naar Amsterdam moet. Misschien zelfs nog wel sneller dan de fiets.

Tamzin, rustig maar jongen. Je denkt dat je alles weet. Maar je zit er nu gewoon een keertje naast. Het is niet erg. Kan gebeuren. 😌
Reputatie 7
Badge
Er rijden vanaf Heiloo en Castricum helemaal geen sprinters richting Amsterdam.

Ja nou. Dan stappen die mensen maar over in Uitgeest. Vanuit Uitgeest vertrekt er gewoon een trein naar Amsterdam. En trouwens die sprinter naar Haarlem gaat uiteindelijk ook gewoon naar Amsterdam toe hoor.😌
Reputatie 7
Badge


Maar het hoeft eigenlijk niet veel duurder te worden. Dat heeft allemaal te maken met goede keuzes maken.

Er rijden vanaf Heiloo en Castricum helemaal geen sprinters richting Amsterdam.

Ik reageerde alleen op bovenstaande wat dus gewoon niet juist is. Dat er betere en snellere manieren zijn daar ging het niet over.

De 4800 rijdt via Beverwijk-Haarlem.En dan door naar ....... Amsterdam Centraal

Ja, dat is inderdaad heel nuttig als je van Heiloo naar Amsterdam moet. Misschien zelfs nog wel sneller dan de fiets.
De 4800 rijdt via Beverwijk-Haarlem.
En dan door naar ....... Amsterdam Centraal

Jij beweerde dat er GEEN sprinter reed vanaf Heiloo, Castricum naar Amsterdam maar die rijdt er dus WEL.
De 4800 gaat naar Beverwijk-Haarlem.

Vroeger reed er wel een sprinter rechtstreeks van Alkmaar naar Amsterdam. NS heeft die ooit ingekort tot Uitgeest om de rentabiliteit van zowel spinters als intercity's te verbeteren. Dat zullen ze dus niet gaan terugdraaien.

Jawel joh. Die intercity is altijd hartstikke druk.
Bovendien kunnen de inwoners van Heiloo en Castricum toch lekker met de sprinter reizen. Dan worden de sprinters teminste ook weer wat meer gevuld. 😌
Er rijden vanaf Heiloo en Castricum helemaal geen sprinters richting Amsterdam.

Oooh dat is nieuw voor mij, dus de treinserie 4800 rijdt volgens jou niet meer? Ik denk dat je je toch echt vergist.
Reputatie 7

En zonder die stops heb je gewoon te weinig reizigers.Jawel joh. Die intercity is altijd hartstikke druk.

Nou... In Amsterdam loopt de intercity uit Maastricht meestal vrijwel leeg in de daluren en gaat driekwart leeg verder.
Jawel joh. Die intercity is altijd hartstikke druk.
Bovendien kunnen de inwoners van Heiloo en Castricum toch lekker met de sprinter reizen. Dan worden de sprinters teminste ook weer wat meer gevuld. 😌

Er rijden vanaf Heiloo en Castricum helemaal geen sprinters richting Amsterdam.
Reputatie 7

Als je naar de andere kant van het land moet reizen dan wil je dat graag zo snel mogelijk kunnen doen.

Echter niet tegen hogere prijzen.
Reputatie 7
Badge
En zonder die stops heb je gewoon te weinig reizigers.

Jawel joh. Die intercity is altijd hartstikke druk.
Bovendien kunnen de inwoners van Heiloo en Castricum toch lekker met de sprinter reizen. Dan worden de sprinters teminste ook weer wat meer gevuld. 😌
Reputatie 7
Badge

Tsssk, dan had dat dus gewoon sneller gekund, treuzelaar 😆


Eigenlijk wel. Als ik nog een beetje extra door had gereden had ik het misschien wel in 1:15 uur kunnen halen.
Dat zou pas echt snel geweest zijn. Zeker als je in verhouding kijkt hoeveel km Alkmaar Eindhoven is. Want dat is nog best een end. 😌
Ja dat klopt. Maar dat komt omdat de intercity die belachelijke stops in Heiloo en Castricum maakt.
Dat kost echt hartstikke veel (extra) tijd.

En zonder die stops heb je gewoon te weinig reizigers.

Van Station Alkmaar naar station Eindhoven is volgens Google Maps exact 1:30. Dan moet je uiteraard wel een tijdstip kiezen dat er geen gebruikelijk files staan, geen idee hoe de ANWB dat berekent.Kijk zie je wel.
Maar ik ben niet naar Station Eindhoven gereden. Ik ben naar Woensels winkelcentrum gereden en dat is echt in het uiterste noordlijke puntje van Eindhoven. 😌


Tsssk, dan had dat dus gewoon sneller gekund, treuzelaar 😆
Reputatie 7
Badge
Waarom moet het allemaal zoveel sneller?]


Daarom. Omdat dat gewoon nodig is.
Als je naar de andere kant van het land moet reizen dan wil je dat graag zo snel mogelijk kunnen doen. 😌

Reageer